saako lapselle antaa aiheesta tukkapöllyä tai luunapin?
minusta kuritus on vain hyvästä ja olen kiitollinen että sain joskus tukkapöllyä itsekin. aiheesta aina.
nykyään vaan kun ei lasta saa kurittaa juuri mitenkään. siinähän sitten näette tuloksen..
Kommentit (66)
Juurihan sanoin sitä, että onneksi nykyään osataan pitää tiukkaa kuria ilman fyyistä kurittamista. Ennen nuo rajat asetettin usein luunapein ja tukkapöllyin...tai sitten ei haluttu asettaa ollenkaan rajoja, mutta nyt on löydetty kultainen keskitie...hyvä niin. Täällä kun sanottiin että nykyään on mielenterveyongelmia nin paljon, kun on väkivaltaa käytetty kasvatuksessa... Toki,jos sitä turpaan on mätkitty niin varmasti traumatisoituukin siitä (a toistaa samaa kaavaa), mutta harvemmin meille hoitoon tulee potilas, jolla vakavia ongelmia sen vuoksi, että on saanut pari kertaa tukkapöllyn lapsena.
se helpoin ratkasu ts lasiakn äidin/isän keino mutta jos halutaan lapsen parasta ajatella niin muita paljon parempia keinoja säilyttää kuri ja järjestys löytyy kyllä! Se vaatii vaan sitä panostusta, toistoa ja viitseliäisyyttä! Ennen kaikkea se vaatii kykyä kasvattaa!
meillä on ihan kiltti lapsi ja kyllä me tehdään yhdessä asioita ja kyllä mä kerron lapselle miksi ei saa jotain tehdä.
Mutta lapset nyt vaan joskus tekee vaikka tietäisi tasan tarkkaan kaiken!
Uskomatonta oikesti, miten teillä on niin täydelliset lapset, kun ne ei ikinä tee mitään vaan heti kerrasta uskotaan, kun äiti kaappaa rakkaudellisesti syliin.
Sitä paitsi, kuka on sanonut, että mä uhkailen tää jos et tee jotain niin saat luunapin?
Ja lapsi sai kynät takaisin, kun oltiin asiasta keskusteltu ja lapsi pyysi anteeksi.
täällä aina tuntee itsensä oikein paskaksi äidiksi, kun aina haukutaan. Ihan sama, mitä tekee! Kiitos!!
Joko osalla yksisilmäisistä inttäjistä ei ole kokemusta toisesta vaihtoehdosta ollenkaan tai sitten he ovat vain älyllisesti laiskoja. Satunnaisen tukkapöllyn merkitys yksilön kasvatuksessa on täysin marginaalinen. Kokonaisuus ratkaisee. Tunnen henkilökohtaisesti aikuisen, jota on kotona kuritettu melko rankastikin, ja siitä huolimatta hän itse ei ole mt-ongelmainen, väkivaltainen, ja vaikuttaa kaikin puolin normaalilta ihmiseltä. Tunnen myös hänen sukuaan, ja heillä on hyvin lämpimät välit. Toisaalta tunnen myös ihmisiä, joita ei ole kuritettu lapsena ruumiillisesti eikä muutenkaan, ja ovat täysin retuperällä elämässään.
Olennaista lapsen kasvatuksessa ei ole se, että kaikkien täytyy kasvattaa samalla tavalla, vaan että kutakin lasta kasvatettaisiin sellaisilla tavoille, jotka sopivat hänelle. Ja toinen olennainen asia on se, että kasvatus ei perustu ainoastaan kuritukselle, koska siitähän ei tule pahaa mieltä kaikille osapuolille. Rakkautta ja tukea pitää myöskin antaa.
Jostain syystä Suomessa on tapana kieltää ja kieltää kerta toisensa jälkeen ja sitten ihan hermot pinnassa lopulta tukistaa tms.
Tosi yleinen tapa Suomessa on muuten huutaa yli 10 kertaa esim. "Pekka ei, Pekka ei, Pekka ei", niin että vanhemman otsasuoni jo lopulta pullistelee ja vasta tämän jälkeen puuttua asiaan "apinan raivolla", josta seuraa sekä lapsen että aikuisen huutoa....
t. #34
Niin ja ylipäänsä, miksi ihmeessä annoit sille kynät heti uudestaan? Jos kerran tietää ettei saa piirtää muualle kuin paperille, meillä olis lähtenyt kynät laakista takavarikkoon. Tulee myös mieleen että lapsesi haluisi ennemmän huomiotasi. Että tekisitte jotain yhdessä eikä häntä vain laitettais yksin piirtämään.
Mutta lapset nyt vaan joskus tekee vaikka tietäisi tasan tarkkaan kaiken!
nähdäkseen mitä tapahtuu, mutta ei silloin kannata antaa lapselle liian suurta vahinkoa aiheuttavia aseita käteen! Jos lapsi tajuaa että äidin käytöstä pystyy testaamaan parhaiten värikynillä, silloin niitä käytetään. Ratkaisu: älä anna sille värikyniä. Sitten se menee tekemään jotain muuta jatkaakseen harjoituksta, mutta ainakaan siitä ei tule yhtä pahaa jälkeä kuin värikynistä sohvassa. Laita se rauhallisesti (tai niin rauhallisesti kuin pystyt) jäähylle tarvittavan monta kertaa.
niin että minulla otsasuoni tykyttää ja apinan raivolla huudan täällä lapsilleni.
vastasin jo siihen, miksi annoin kynät takaisin hetken kuluttua (jotain 15min), anteeksi, että minulla on huono harkintakyky teidän mielestänne.
ja kiitos siitä olikohan 46 kommentista, kyllä meillä ihan varmasti on enemmän rakkautta ja tukea kuin tukkapöllyä ja luunappeja. (tukkapöllyä en muuten ole antanut ikinä).
ja sitten joku sanoi että ei tarvitse kurittaa lasta fyysisesti ja väkivaltaisesti antamalla tukkapöllyä, "voi ottaa esimerkiksi vain tukasta kiinni". No, mitä eroa sillä nyt on, sehän just on sitä tukkapöllyä?!!
luunappeja sormille silloin kun lapsi 1v.-2v. meinaa väännellä hellan nappuloita /koskea hellan levyihin / avata uunin luukkua. Toki ensin kiellän ja selitän, että on tosi kuuma, sormet palaa ja talo palaa, mutta eihän tuommoinen päläpälä ole riittävä pelote lapselle olla koskematta, siksi siis luunappi sormille.
luunappeja sormille silloin kun lapsi 1v.-2v. meinaa väännellä hellan nappuloita /koskea hellan levyihin / avata uunin luukkua. Toki ensin kiellän ja selitän, että on tosi kuuma, sormet palaa ja talo palaa, mutta eihän tuommoinen päläpälä ole riittävä pelote lapselle olla koskematta, siksi siis luunappi sormille.
että on hankittu hellaan suojus. Sitä voi joiltakin osin myös itse valita taistelunsa. Minä ne kyllä luottais mihinkään luunappeihin siinä, että lapses pysyy hellasta erossa. Saattaa olla että salaa oikein innostaa kokeilemaan.
Kun meidän lapsukaiset tuli siihen ikään että ryhtyivät liikkumaan, saneerasin asunnon vauvankestäväksi. Kaappien alalaatikoihin vaaratonta tavaraa, hellaan suojus, lapsiportit paikoilleen, ei kukkia alatasoille, ei kristalleja kirjahyllyyn lapsen ulottuville ja niin edelleen. Kätevää, lapsi viihtyy kun saa penkoa paikkoja (yhdessä laitettiin tavara takaisin), hermo lepää, ei tukkapöllyjä.
kun se ei kerta ole vaarallista. oletpa toiminut fiksusti. onnea vaan jos joskus menette vaikkapa kylään.
kyllä lasta voi kieltää vaikka se ei vaarallista olisikaan. kaikkea vaan ei tarvitse lapsenkaan saada tehdä!
-ap; edelleen kurin kannalla-
minusta kuritus on vain hyvästä ja olen kiitollinen että sain joskus tukkapöllyä itsekin. aiheesta aina.
nykyään vaan kun ei lasta saa kurittaa juuri mitenkään. siinähän sitten näette tuloksen..
Minulle pistsi silmään kirjoittamasi otsikko: "saako lapselle antaa aiheesta tukkapöllyä tai luunapin?", jossa itse armoitat lapsen väkivallan sanomalla "antaa aiheesta". Jos kysyt mielipidettä, niin opettele jättämään oma mielipiteesi samasta lauseesta pois. Kysymyksesi olisi ollut paremmin ja oikeammin muotoiltu esimerkiksi seuraavasti: "Saako lapseen kohdistaa väkivaltaa?" Tähän yksiselitteinen vastaus on: "Ei saa." Laita tänne oma osoitteesi ja mahdolliset todisteet väkivaltaisista teoista, niin ylläpito voi nostaa sinua vastaan syytteen.
kun se ei kerta ole vaarallista. oletpa toiminut fiksusti. onnea vaan jos joskus menette vaikkapa kylään. kyllä lasta voi kieltää vaikka se ei vaarallista olisikaan. kaikkea vaan ei tarvitse lapsenkaan saada tehdä! -ap; edelleen kurin kannalla-
käyttäytynyt oikein hyvin. Lapsi on saanut kehuja ennen kaikkea siitä että hän on aina innolla kaikessa mukana ja tosi puuhakas. Olen ihan varma siitä että tätä saa ainakin osaksi kiittää siitä että lapsi sai vauvana rauhassa tutkia paikkoja ilman että perässä kulki jatkuvasti nalkuttava vanhempi. Ja sitten kun oli oikeasti kiellon paikka, sen tehokin oli paljon parempi kuin jos lapsi olisi tottunut siihen että sille naputetaan jatkuvasti asioista, jotka on sillä lailla turhia, että vanhempi välttäisi miettimällä vähän mitä lapselta kannattaa vaatia ja mitä ei.
että minä olen tiukkapipoinen äiti joka kulkee lasten perässä antamassa luunappeja eikä anna lasten koskaan tutkia ta koskea mihinkään. näinhän se varmaan on joo.
olet varmaan tuon toisen ketjun ap joka käskee hölläämään pipoa kun kotona välkkyy viikon valot. mitäs haittaa mistään on? terve.
-ap-
Mutta olen kyllä ihan samaa mieltä. Monilla vanhemmilla on se käsitys että lapset tekee asioita kiusatakseen vanhempia, kun tosiasiassa he tutkivat maailmaa ja ovat todella yhteistyöhaluisia kun heihin asennutaan sillä lailla. Eikä niin, että taas sinä kiusantekijä siellä puuhaat jotain. Kaikki on maailmassa varsinkin pienelle lapselle uutta ja ihmeellistä! Meidän vanhempien on vaikeaa käsittä sitä. Parempi antaa lapsen rauhassa rämpytellä valoja hetken aikaa, ja se pääsee siitä sillä yli kun sille käy selväksi mitä katkaisija tekee, ja se kyllästyy siihen. Kuin tehdä siitä valtataistelukysymys, jolla lapsi sitten saakin vanhemman kierrokset nousuun kerta toisensa jälkeen.
Nyt minä olen oikea lasteni väkivaltainen pahoinpitelijä.
Oikeesti haloo!
Esimerkiksi numerolle 2: Minkälainen mummosi on? Todennäköisesti hän on saanut piiskaa ja jopa opettajalta koulussa karttakepistä, onko hän nyt erittäin väkivaltainen ja mt-ongelmainen? Epäilen. Kyllä sen ajan ihmisissä, joille on oikesti annettu rehellistä piiskaa, onj vähemmän väkivaltaisia mielenterveys ongelmaisia kuin nykyään näillä, joille äiti on lässyttänyt, että :"voi kuule rakas pikku Nico-Petteri, kun ei saa noin tehdä, se sattuu kaveria, kun hakkaa sitä kepillä päähän, mutta äiti nyt vaan nätisti täältä metrin päästä sinua maanittelee.."Ja nro:lle 3: Olen ehkä yksinkertainen aavee-mittapuulla, mutta minulla oli vauva toisessa kädessä (apua, mulla on lapsiakin!), joten en jaksanut vaivautua joka pilkun perään..
Ja vielä nro:lle 15: Luuletko, että meillä ei kommunikoida, vain muristaan ilmeillään ja helisytetään nyrkkejä?
No, ei. Meillä kielletään, kielletään toisen kerran, ja varoitetaan lasta, että "nyt äiti laskee kolmeen, ja jos ei uskota, saa luunapin. Eikä se ole mikään kamala satuttamiskeino, mutta yleensä se viimeistään saa lapsen tajuamaan. Ja jos ei, en anna lisää luunappeja tai ala hakkaamaan sairaanloisesti lastani, kuten nyt kuvittelet, vaan sitten otetaan lelu pois tai viedään muualle, niin ettei kiellettyä toimintaa enää jatketa.Anteeksi kaikki kirjoitusvirheet, erehtyväinen olet sinäkin.
-ap
Miksi sinä et jätä kuvaamassasi tilanteessa sitä luunapåpia antamatta? Laske kolmeen ja ota lelua tms pois? Ei siihen luunappia tarvita, eikä siitä varmasti ole mitään kasvatuksellista hyötyä. Oma esikoiseni ei ole mummuikäinen, ja KADUN SYVÄSTI jokaikistä antamaani luunappia tai tukkapöllyä. En ole ns pahoinpitelijä minäkään, mutta väärin olen minäkin tehnyt!! Ottaa koville tunnustaa se, ja katsoa peiliin, mutta suosittelen! Tuo minun käytökseni on vaikuttanut esikoiseeni, ja ennen kaikkea se on vaikuttanut minun ja esikoiseni väleihin. Olen pyrkinyt omalla paremmalla käytökselläni paikkaamaan virheitäni, mutta tehtyä en saa tekemättömäksi.
Oikeasti, keksi muu keino ojentaa lasta! Luunappi on hyödytön!
nr 10
en minä luunappeja anna ja vasta sen jälkeen vie lelua pois, mutta pointti oli se että en suin päin täällä anna luunappeja joka asiasta kuten täällä nyt luullaan.
entä jos se "lelu" on vaikka piano? vienkö pianon pois vai suljenko lapsen toiseen huoneeseen?
sais. Silti olen pari kertaa antanut luunäpin käsille kun 1,5v. lapsi ei millään tottele ettei viemärikaivoa saa avata...Pitääkin laittaa siihen teippiä tms.
Kyllä olen sitä mieltä että pitäisi yrittää pärjätä ilman ruumiillista kuritusta. Näiden kahden luunapin jälkeen olen todennut ettei se ole sen arvoista, lapsi on pelästynyt ja itkee tosissaan, toisella kerralla löi mua takaisin.... -väkivalta synnyttää väkivaltaa!!!
Hei nyt ihmiset oikeesti!! Kyse on luunapista!! Ja tukkapyllystä! Väkivaltainen käytös on asia erikseen! Suomen laki kasvatuksessa on NAURETTAVA kun mietitään että SINÄ et SAA KOSKEA lapseeesi!! Minä sain opettajaltani luunappeja.. Kaverini sai harjasta päähän ja sama kaverin yksi sijaisopettaja ala-asteella Laittoi hänet pääalaisin bio jätteeseen koska hän teki tyhmiä... Minusta se oli oikein.. Kaverit jotka on veljkaiä.. Iso veli kiusasi pikkuveljeä ja pikkuveli alkoi itkee(11-12) vuotiaat..heisän isä antoi vyöstä ja kunnolla.. Kun tekee väärää kasvuikäinen nuorukainen ja lapsi.. En väitä että mene ja lyö! Vain jos lapsi/nuori tekee väärän teon nii. Napauta! Jälkeen päin käy asiat läpi mitä toinen teki väärin ja lopuksi kerro, että saat piiskaa jos teet näin! Toinen ei halua niin enää.. Siis höpönhöpö etteikö lapselle pitäisi olla ankara ja kasvattaa hyville tavoille!! Kyse on siitä että antaa jatkuvasti rakkautta ja ihanuutta lapselle ja on tiukkana aina myös!! Ihmiset.. Menkäää hoitoon.. Terveisin Lähihoitaja/ tanssiopettaja/ nuoriso ohjaaja!
Juurihan sanoin sitä, että onneksi nykyään osataan pitää tiukkaa kuria ilman fyyistä kurittamista. Ennen nuo rajat asetettin usein luunapein ja tukkapöllyin...tai sitten ei haluttu asettaa ollenkaan rajoja, mutta nyt on löydetty kultainen keskitie...hyvä niin. Täällä kun sanottiin että nykyään on mielenterveyongelmia nin paljon, kun on väkivaltaa käytetty kasvatuksessa... Toki,jos sitä turpaan on mätkitty niin varmasti traumatisoituukin siitä (a toistaa samaa kaavaa), mutta harvemmin meille hoitoon tulee potilas, jolla vakavia ongelmia sen vuoksi, että on saanut pari kertaa tukkapöllyn lapsena.