Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä tästä? Ylireagoinko?

Vierailija
27.09.2010 |

Tilanna oli tämä: olimme perheeni kanssa kylässä vanhemmillanni, jossa lapsemme 1,5v meni vääntelemään hellannappuloita. Äitini otti pois ja sanoi "ei" ja antoi luunappeja. Me sanoimme mieheni kanssa, että meidän lapselle ei anneta luunappeja vaan nostetaan pois ja sanotaan ei. No, äitinipä oli sitä mieltä, että hän saa antaa luunapin silloin kun ollaan hänen luonaan. Tästähän syntyi kunnon kiivas "keskustelu", paremminkin riita. Mitä mietä olette tästä? Ärsyttää niin, että äitini koittaa kontrolloida vielä nytkin (olen 30v).

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli kauempana lapsesta ja äitini ihan vieressä. Äitini kerkesi ottaa lapsen pois ja antaa luunappeja. Miten ihmeessä jotkut vääntävät näitä asioita? Todellakin meillä puututaan hellannappien vääntelyyn ja moneen muuhunkin asiaan niin kotona kuin kylässäkin! Ovatko nämä "vänkääjät" täällä niitä, jotka itse kurittavat lastaan fyysisesti ja omatunto kolkuttaa?

ap

Vierailija
22/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei äitini kanssa normaali keskustelu onnistu jos uskaltaa olla eri mieltä hänen kanssaan... Totta, olisi pitänyt pysyä rauhallisempana, mutta hermostuin kun hän oli niin jyrkästi sitä mieltä, että hänän kurittaa jos hänen luonaan ollaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa joka ymmärtää ap:n äitiä? Mut ja varmaan tuhannet keski-ikäiset on kasvatettu noin: vaaran paikassa annetaan luunappeja. Minusta tämä on eri asia kuin lyöminen tai mikään muukaan pahoinpitely. Kieltoa tehostetaan luunapilla, että ipana ei uudestaan tule tutkimaan niitä hellannappuloita. Itse en antaisi luunappia kyllä heti, mutta jos lapsi kiellosta huolimatta jatkaa vaarallisen jutun tutkimista, kumpi on parempi vaihtoehto? Antaa polttaa itsensä tai vaikka koko talon, vai luunappi?

Vierailija
24/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidille, että tullaan kylään sitten seuraavan kerran, kun luunapeista on luovuttu. Äiti voisi sitten pysyä kasvatuslinjassaan, muttei tarvitsisi lapsenlapsen kanssa kahdestaan olla.

Onneksi meillä on molempien vanhemmat olleet jo mua ja miestä kasvattaessa väkivallattomalla linjalla. Eivätkö hyväksyneet luunappeja tms., joten ei tarvitse keskustella asiasta.

Vierailija
25/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Luunappeja antava mummokin on lapselle parempi kuin välinpitämätön mummo tai ei mummoa ollenkaan.

Lapsi ei yhdestä luunapista mene pilalle eikä hänen myöskään missään tilanteessa tule räplätä hellan nappuloita, pian menee henki koko suvulta, kun talo palaa. Tulitko tätä ajatelleeksi ollenkaan.

Tässä ketjussa taas jää metsä näkemättä puilta ja asioiden tärkeysjärjestys tajuamatta.

Sitä paitsi maailmaan mahtuu kaikenlaista, siltä ei lapsiakaan voi kokonaan suojella, eikä taida olla ihan tarpeenkaan, jos ongelmat ovat mummon antaman luunapin luokkaa.

Vierailija
26/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse ei ole kenenkin kasvatusmenetelmistä, vaan että luunappi on lievä pahoinpitely?

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2188494

Vierailija
27/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei yhdestä luunapista mene pilalle eikä hänen myöskään missään tilanteessa tule räplätä hellan nappuloita, pian menee henki koko suvulta, kun talo palaa. Tulitko tätä ajatelleeksi ollenkaan.

Miten luunappi toimii paremmin kuin EI ja esim. jäähy jos ei tottele, estäessään hellan nappien pyörittämisen?

Vierailija
28/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyläilyt jää vähiin jos ei kunnioita teidän kasvatustapanne! Te olette lapsenne vanhempia ja te päätätte miten lastanne saa kohdella!

Vierailija
29/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Luunappeja antava mummokin on lapselle parempi kuin välinpitämätön mummo tai ei mummoa ollenkaan. Lapsi ei yhdestä luunapista mene pilalle eikä hänen myöskään missään tilanteessa tule räplätä hellan nappuloita, pian menee henki koko suvulta, kun talo palaa. Tulitko tätä ajatelleeksi ollenkaan. Tässä ketjussa taas jää metsä näkemättä puilta ja asioiden tärkeysjärjestys tajuamatta. Sitä paitsi maailmaan mahtuu kaikenlaista, siltä ei lapsiakaan voi kokonaan suojella, eikä taida olla ihan tarpeenkaan, jos ongelmat ovat mummon antaman luunapin luokkaa.

Sitäpaistsi kasvatusmetodit ovat olleet ennen erilaiset - lähes jokainen meistä yli 30-vuotiaista on itse lapsena saanut luunappia, nykyisin fyysistä kurittamista vältetään kaikin keinoin. Et voi olettaa että äitisi on automaattisesti perillä näistä "muutoksista".

Kaadoit itsekkin varmaan bensaa liekkeihin jos pinna paloi ja aloit selvittelemään asiaa tunnekuohussa, etkä asiallisesti keskustellen ja oman kantasi selvittäen ja perustellen. Ei tuollaisen asian takia kannata välejä tulehduttaa - ei yksi luunappi lasta tapa. Jos olet aikuinen, soitat äidillesi ja provosoimatta & provosoitumatta selvitätte asian hyvässä hengessä.

Vierailija
30/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luunappeja ei jatkossakaan anneta, eikä myöskään tukistella tai muuten satuteta lasta. Ystävällisesti mutta selkeästi. Voit vaikka lukea vähän kirjallisuutta tai keksiä itse pomminvarmoja argumentteja, jos hän yrittää vängätä vastaan.

Se on ihan yksiselitteinen juttu, ja noudattaa niin omia periaatteitanne, lakia kuin kaikkia nykyisiä kasvatusoppejakin. Ja hyvä niin. Teit aivan oikein.

Mummo voi tarvita vähän aikaa, ennen kuin sisäistää asian. Ja jos ei sisäistä, sitten te ette voi varmaan jättää lasta sinne yksin.

Vierailija
31/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutavia kakatoita niin selkäsaunan ja pari luunappia olisi kyllä muutama niistä ansainnut.

Vierailija
32/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutavia kakatoita niin selkäsaunan ja pari luunappia olisi kyllä muutama niistä ansainnut.

totta! Tää on vähän ristiriitainen asia koko "pahoinpitely".. En itse ole koskaan saanut luunappeja, mutta tukistettu on ja kerran tuli jopa piiskaa - ja aivan syystä aina! Oon jopa kiitollinen siitä että on pidetty kuria. Tulevaisuudessahan tämä yleinen käytös tulee pahenemaan kun kellään ei ole rajoja. Pieni vauva ja lapsi on kuin kuningas ja hänen annetaan itse tehdä päätökset omasta kasvatuksestaan, haloo!

Nyt kun hetki sitten annoin itselleni kokeeksi luunapin niin eipä tuo kummoinen ollut.

Vierailija
33/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika sentään. Jos kukaan käyttäisi fyysistä kuritusta lapsiimme niin kertoisin, että seuraava kerta on viranomaisasia.

Vierailija
34/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti:

Eiköhän vika tässä ole jossain muualla kuin ANTAMATTOMISSA LUUNAPEISSA??

Vierailija
35/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat vanhemmat pitää kuria muuten kuin fyysisesti kurittamalla.

Seuraavaksiko sanotte, että on ihan ok, jos päiväkodissa/pph:lla 1,5 (tai minkätahansa ikäinen) saa luunapin/läimäityksen jos ei tottele hoitajaa?

totta! Tää on vähän ristiriitainen asia koko "pahoinpitely".. En itse ole koskaan saanut luunappeja, mutta tukistettu on ja kerran tuli jopa piiskaa - ja aivan syystä aina! Oon jopa kiitollinen siitä että on pidetty kuria. Tulevaisuudessahan tämä yleinen käytös tulee pahenemaan kun kellään ei ole rajoja. Pieni vauva ja lapsi on kuin kuningas ja hänen annetaan itse tehdä päätökset omasta kasvatuksestaan, haloo! Nyt kun hetki sitten annoin itselleni kokeeksi luunapin niin eipä tuo kummoinen ollut.

Vierailija
36/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on samassa huoneessa lapsen kanssa, mutta ei tee mitään. Sen sijaan te yhdessä syytätte äitiäsi siitä, että hän reagoi. Aika outoa, että on samat säännöt kotona ja kylässä, mutta mitään ei tehdä. Vai onko se kotonakin samoin?

... joka löytää ketjusta kuin ketjusta jonkin täysin epäolennaisen sivuseikan ja alkaa jankkaamaan siitä monen viestin verran? Väärä lääkitys päällä tai jotain?

Vierailija
37/37 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saatiin itse kotona remmiä yms. Mutta omia lapsiani en fyysisesti kurita,eikä muuten kurita kukaan muukaan! Lapseni oli pari kertaa alle kahden vuoden ikäisenä äidilläni hoidossa,ensimmäisellä kerralla oli polttanut sormensa hellaan,johon äitini sanoi että "kun kerran sormensa polttaa,niin eipähän mene toista kertaa.." Eikä siis ollut antanut myöskään minkään laista ensiapua,lapsella oli koko peukalonpään kokoinen paha rakko sormessa!

Toisella kertaa kun lapsemme oli hoidossa vajaa pari tuntia oli äitini sillä aikaa kiskonut sixpakin kaljaa! ja oli tietysti ihan päissään kun tulimme lasta hakemaan. Siihen loppui mummon luona kyläilyt,todellakin!

Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan,ja jos mummo tai kuka tahansa muu tekee asioita joita ette hyväksy,niin siihen pitää puuttua. Jos puhe ei auta,niin sitten välit poikki ja vierailut sikseen.