Siis miten muka voi ulkonäön perusteella tunnistaa lestaäidin?
Minulla on yks kaveri, joka aina välillä "kaikkitietävänä" kertoo, että kuka on lestaäiti ja kuka ei ja siis kaverini ei tunne näitä ihmisiä vaan ovat hänelle tuntemattomia.
Pari kertaa käynyt niinkin, että on sanonut erästä minun tuntemaani äitiä lestaäidiksi ja minä tiedän, etteivät he ole sitä ja olen hälle tästä maininnutkin.
Olen täälläkin huomannut, että joku tekee aloituksen, että lestaäiti oli niin väsyneen näköinen tai jotain ja sitten tekstissä selviää, ettei ap tunne koko ihmistä, olettaa vain, että on lesta.
Kommentit (57)
Jossain naistenlehdessä oli tänä vuonna juttu vanhoillislestadiolaisnaisista. Sanoivat itse siinä, että hiustenlaitto, sisustaminen ja vartalo/hoikkuus ovat asioita joihin voivat vaikuttaa ja panostaa, kun eivät esim. halua meikata.
Tunnistaa meikittömyyden ja laihuuden lisäksi hymyttömyydestä, ja ryhdistä: katsovat alaspäin jotenkin jännästi. Eivät noteeraa ei-lestoja, ollaan kai helvettiin tuomittuja...
Tunnen pari ex-lestaa, ja sanoivat hoikkuuden johtuvan yhteisön painostuksesta: lihavaa naista pidetään rumana ja huonona, ja tämä myös tuodaan erittäin avoimesti esille. Sairas lahko, mitä enemmän siitä kuulee, sitä enemmän kauhistuu. Nämä ex-lestat kertoivat myös systemaattisesta seksuaalisesta ahdistelusta siskojen miesten, setien ym. toimesta. Se oli ihan NORMAALIA käytöstä heikäläisille.
Laihuus voi johtua esim siitä, että jos on iso perhe, niin ei ole kauheasti varaa ostaa herkkuja.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 20:33"]
Tunnistaa meikittömyyden ja laihuuden lisäksi hymyttömyydestä, ja ryhdistä: katsovat alaspäin jotenkin jännästi. Eivät noteeraa ei-lestoja, ollaan kai helvettiin tuomittuja...
Tunnen pari ex-lestaa, ja sanoivat hoikkuuden johtuvan yhteisön painostuksesta: lihavaa naista pidetään rumana ja huonona, ja tämä myös tuodaan erittäin avoimesti esille. Sairas lahko, mitä enemmän siitä kuulee, sitä enemmän kauhistuu. Nämä ex-lestat kertoivat myös systemaattisesta seksuaalisesta ahdistelusta siskojen miesten, setien ym. toimesta. Se oli ihan NORMAALIA käytöstä heikäläisille.
[/quote]
Noniin. Its olen ex-vl ja mitään seksuaalista ahdistelua en ole koskaan kokenut tai nähnyt tai kuullut lähipiirissäni enkä ystävieni, tuttavieni ympäristössä. Törkeää yleistystä.
Jooo..kyllä mä kans meleki uskovaasen ja lestadiolaisenkin tunnistan. Ja jehovankin viimeistään jos toivotan hyvää joulua ja vastausta ei kuulu..heh..En ole koskaan ajatuksiani vanginnut kuten uskovaiset tuppaavat tekemään. Mun ajatus on vapaa kulkuri ja vain harvemmin sattuu porukkaa jossa voi olla oma itsensä.
kyllä voi lestaäidin tunnistaa- ei meikkaa, puketuu tavallisesti ( ei h& m piukkoihin vaatteisiin) ja läskipohjakengät on
Laihuus on lähtöisin siitä, kun Raamatussa kielletään ylensyönti. Ahmiminen ei ole hyvätapaista.
vl:sen tunnistaa katseesta ja olemuksesta. Ja ulkoisesta luonnollisuudesta.
Hoikahko (ainakin wannabe) vl-äiti vastaa: hoikkuuteen on todellakin sama resepti kaikille, terveellinen ruoka, säännölliset elämäntavat, urheilu ym. Ison perheen keskellä jaksaa paljon paremmin, jos pitää itsestään huolta, ja äiti on aika ratkaisevassa ja vastuullisessa osassa perheen hyvinvoinnin kannalta. Myös jos on usein raskaana, on pakko opetella ne hyvät ruokailutottumukset aika jämptistikin, että pakka ja kroppa pysyisi suunnilleen kasassa. Uskon myös, että tiiviihkö yhteisö asettaa omat paineensa, samoin ympäristö (tuntuu välillä, että suurennuslasin kanssa ison perheen kanssa tolskaamista seurataan). Äidin osa on iso ja vaativa, tuntuu hyvältä, että joku osa elämää on hallinnassa ja hyvä kunto ja hoikka olo tuo paljon hyvää fiilistä.
Ihania asioita sanoitte jotkut lestaadiolaisita äideistä, lempeä katse ja ei huutoa lapsille, vaikka en omalta kohdalta voikaan ylpeillä näillä asioilla. Tulee välillä kyllä huudettuakin lapsille.
Kuten monesti todettu aiemminkin, samanlaisia ihmisiä kaikki lestat ja ei-lestat, jotkut sydämellisempiä jotkut vähemmän, usko ohjaa pois ylpeilystä ja muusta ei toivotusta. Monet meistä elävät tiiviisti lestaadiolaisten keskellä, joten voi olla joillekin hieman vaikeaa olla kontaktissa muiden kanssa, johtuisiko siitä "välttelevä katse".
Ehdottomasti ikävä piirre on paikoittain esiintyvä materialismi meidän keskuudessa. Olisiko syynä siihenkin yhteisön paine, halu ponnistaa ison perheen eteen ja se, että elämä pyörii ison perheen ympärillä isoine tarpeineen, joka taas ohjaa tekemään paljon työtä. Yritteliäisyys on aika yleistä. Nykyään kyllä painotetaan ajan antamista perheelle.
Olen myös lukenut, että jotkut lestadiolaiset käyttävät kovaa treeniä ja laihuutta ehkäisykeinona, kun muunlainen ehkäisy ei ole sallittu.
Mä en tiedä yhtän vl-äitiä, joka treenaisi kovaa tai ylipäätään treenaisi. Rauhallista lenkkeilyä lähinnä ja talvisin hiihtoa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:16"]
Mistä se kaikkien lestojen laihuus sitten johtuu? Onko se geneettistä, elämäntapoihin liittyvää vai statussymbolimainen ihanne heidän piireissään? (tai onhan se muutenkin, mutta jotenkin korostetusti..)
[/quote]
Jos on 10 lasta, ja jatkuva imetys päällä, niin ei siinä kauheasti lihomaan pääse.
[/quote]
No, mutta miks sitten kaikki ei-lestat nimenomaan selittelee YLIpainoaan sillä, että heillä on lapsia..?
[/quote]
No tavisäidillä ei ole yleensä kuin se pari-kolme lasta --> ei jatkuvaa imetystä, joka laihduttaisi.
Tunnistan vl:t :) asun Pohjoispohjanmaalla. Hiukset värjäämättömät, ei koskaan ripsaria, kajalia tms. näkyvää meikkiä. Joskus huulikiiltoa tai huulirasvaa jossa sävyä. Merkkivaatteet mutta ei koskaan liian paljastavat. Tyköistuvia t-paitoja, pitkiä salsahameita ja sandaaleita.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 23:23"]
Olen myös lukenut, että jotkut lestadiolaiset käyttävät kovaa treeniä ja laihuutta ehkäisykeinona, kun muunlainen ehkäisy ei ole sallittu.
[/quote]Tämän myönnän. Kuukautiset jäi rajun laihtumisen seurauksena pois ja muuta ehkäisyä ei tarvittu. Neuvon sain ystävältä.
En kuulu enää Rauhanyhdistykseen.
Kyllä tällä seudulla jossa vanhoillislestadiolaisuus on voimakasta, ainakin erottaa hyvin kuka kuuluu heihin. Varmaan moni on jo sukua toisilleen ja perheet suuria, monet muistuttavat toisiaan jo paljon kasvonpiirteiltään ym. Muita merkkejä ovat juurikin hoikkuus, meikittömyys, vaikka jotkut taitavat käyttääkin ei niin näkyvää meikkiä, puuteria ja hiiltokiiltoa. Hiukset ovat poikkeuksetta värjäämättömät, usein paksut, ponnarilla tai lyhyeksi leikattuna. Permanentti on myös sallittu. Moni vl panostaa pukeutumiseen, jos ei omaan, niin usein lasten pukeutumiseen ja muihin ulkoisiin seikkoihin, kuten autoon ja taloon.
Minulla imettäminen ei ole vienyt ainuttakaan kiloa vaikka olen yli vuoden jokaista neljää lasta imettänyt!
Terv. Vl-äiti
isossa perheessä on noudatettava tiukkoja ruoka-aikoja jotta järjestys säilyy ja ruoka riittää, tuskin edes äiti voi käydä jääkaapilla mielin määrin.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 15:31"]
isossa perheessä on noudatettava tiukkoja ruoka-aikoja jotta järjestys säilyy ja ruoka riittää, tuskin edes äiti voi käydä jääkaapilla mielin määrin.
[/quote]
Olette aivan ihania! Kiitos näistä makeista nauruista! :)
Hoikkuuteen sen verran, että olen nuoresta asti urheillut, joten olen ollut aina hoikka.
Vaikka lapsia olemme saaneetkin (5kpl), niin siltikään en halua lihoa mielin määrin!
Ja jääkaappi meillä on kaikille avoin, mutta koska en halua lihoa, niin syömme myös terveellisesti, vaikka se terveellinen ruokahan on kalliimpaa. Samaten käyn kuntosalilla ja muutenkin urheilen, usein ovat lapsetkin mukana pyöräilemässä ym.
Hoikkana ja lihaksikkaana jaksaa paremmin tohuta lasten kanssa, vai onko joku erimieltä? ;)
Mitään "sisäistä" laihuus ihannoinitia en kyllä tiedä! Ja on meissä myös lihaviakin. Tulkaa vaikka Pudasjärvelle tutkailemaan. :D
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 20:33"]
[/quote]
Mistä ihmeestä olet kuullut näitä juttuja? Voin kertoa että ei ole mitään painostusta painontarkkailuun... ;) Seksuaalinen ahdistelu ei todellakaan ole normaalia ja hyväksyttävää käytöstä. Kannattaa miettiä omia tarkoitusperiä, jos tuntee tarvetta mustamaalata tai provosoida jotakin ihmisryhmää. Oletko itse tyytyväinen elämääsi?
Luulen että hoikkuus johtuu juurikin terveellisistä elämäntavoista ja suuremmassa perheessä on säännölliset ruokailuajat ihan kätevä juttu :)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 19:18"]
Lestat eivät käytä hormonaalista ehkäisyä ja heillä on takanaan usea sukupolvi, joka ei ole ehkäissyt hormonaalisesti, toisin kuin yleensä ei-lestadiolaisilla. Voisko syy laihuuteen löytyä sieltä? Ihmettelen itsekin hoikkuutta... Toinen syy voi olla suhteellisen terveellinen ruokavalio (kotiruoka on edullisuudessaan kunniassa) ja se, että kulutus imetyksineen ja lapsilauman takia on kovaa.
[/quote]
Tuota noin, ihan kauhean montaa sukupolvea ei ole tässä maailmassa hormoniehkäisyä käytetty. Keksittiin 60-luvulla ja varmasti vasta 70-luvulla tapa levisi kaupungeista maaseudulle.