Mistä ihmeestä tietää, milloin tytön
kuukautiset alkaa? Kuulin, että viidesluokkalaisen tyttäreni luokkakaverilla ne oli alkaneet viime kesänä! Ja siis ko. tytöllä ei ole mainittavasti rintoja ja hän on ehkä 153cm pitkä. Olin aika järkyttynyt, koska olin ajatellut, ettei omalle aika kehittymättömän näköiselle tytölleni tuota rasitetta tulisi ihan vielä...
Kommentit (43)
Bestiksellä alkoi 13 v, painoi 58 kg silloin(kysyin, kun on juuri kylässä ;) )
Äidilläni alkoi myös 11 v.
Hei onkoha mulla alkanu menkat ku tänää tuli kahden teelusikallisen verran verta ja alavatsa ollu kipee valkovuotoo päivittäin ja päänsärkyä:0 (Oon siis 12.V.) D: Ja en oo sanonu äitille ku nolottaa puhua tästä:s
Ton perusteella luulis et on. Oon itekki 12v mut menkat ei oo vielä alkanu.
Minä olin kuukautta vajaa 16-vuotias ja jonkinverran ylipainoinen kun alkoi kuukautiset. Toisaalta kasvoin pituuttakin todella myöhään. Lukiossa tuli monta monituista senttiä vaikken ihan lyhyt lukion alussakaan ollut. Olen nyt 176 cm. Myös isäni ja veljeni kasvoivat pituutta aika myöhään, joten kulkee varmaan suvussa meillä tämä myöhäinen kehitys, vaikka ollaan kyllä oltu ihan ikätoveriemme mittaisia aina. Kasvettiin vaan lukiossa ja armeijassa muista ohi
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:46"]Hei onkoha mulla alkanu menkat ku tänää tuli kahden teelusikallisen verran verta ja alavatsa ollu kipee valkovuotoo päivittäin ja päänsärkyä:0 (Oon siis 12.V.) D: Ja en oo sanonu äitille ku nolottaa puhua tästä:s
[/quote] Todennäköisesti sulla on nyt menkat. Kerro vaan äidillesi. Ei ole mitään hävettävää!
oon 12v kutos luokalla oon 32kg 147cm pitkä ja onko normaalia olla noin kevyt
Vierailija kirjoitti:
oon 12v kutos luokalla oon 32kg 147cm pitkä ja onko normaalia olla noin kevyt
Minun tyttäreni oli 12-vuotiaana saman kokoinen ja hänestä tuli n. 170-senttinen normaalipainoinen aikuinen. Ihan normaali olet!
Vierailija kirjoitti:
No siis nykyäänhän sanotaan että noin vuos ennen sitä ikää milloin äitillä alkoi. Omalla tyttärellä alkoi jo ennen 12 vuotta vaikka itselläni alkoi vasta 15 vuotiaana
Meillä ei tämäkään pätenyt. Mulla alko 12v ja tytär on jo 13v eikä ole vielä alkanut.
Mulla sattuu virtsata ja kun pyyhin niin paperiin tulee sellaista "kuivaa verta" ja sattuu koko ajan vähän alapäähän mutta en pysty edes virtaamaan:/ olen siis 13v ja todella ylipainoinen.(80kg)
Olen 11v tyttö ja mua ei silleen pelota millo menkat alkaa mut silleen Joo..
Äiti Just on saunassa sanonu että kun menkat alkaa niin sano.
On ollu tossa eilen sitä ruskeaa vuotoa (vissiin kuivunutta verta) ja viime kuussa kesti noin 4-5 päivää.Tänään kun menin vessaan ja pyyhin sitä tuli ihan sikana monta paperillista ja vaaleaa verta vähän meinasin sanoa äitille mutta en uskaltanut.Ei siis tiedä ruskeasta vuodosta.Maha kipua oli eilen ja tänään vähän.Pidän paperia housuissa koska pelottaa että housuihin jää jälki.Mutta mikäs Tässä verisiä menkkoja odotellessa:D
Olen 11-v ja ei juuri mitään merkkejä murrosiästä. Kavereilla on jo merkkejä ja parhaalla kaverilla eniten. Nekin on 11-v ja ihan eri vaiheessa kuin minä eli paljon pidemmällä kasvamisessa. Onko normaalia?
Kahdella vanhimmalla alkoi 11-vuotiaana. Nuorimmalla alkoi aika tasan 13 veenä viime kuussa. Nämä vanhimmat olivat silloin keskimääräistä pidempiä mutta nyt suht lyhyitä, eli pituuskasvu tyrehtyi. Nuorin on edelleen lyhyehkö, eli voi olla että kaikki jäävät lyhyiksi. Kukaan ei ylipainoinen mutta vanhimmat alkoivat kehittyä tosi aikaisin, ilmeisesti isän puolelta perintä :)
Mulla itsellä alkoi 14-vuotiaana, olin 175cm jo silloin, pari senttiä tuli lisää vielä.
Olen 13.v tyttö pituus:164,5cm paino:49,7kg ei ole alkanut kuukautiset rinnat kasvaneet jo pari vuotta valkovuotoa on ollut jo kohta vuoden, nii saattavatko minulla alkaa kuukautiset tässä lähi aikoina. itsellä ei ole isosiskoa tai äitiä jolta kysyä milloin heillä on alkanut nii voisko joku sanoa.
Kerro tytöle hyvissä ajoin että mistä siteet ja tamppoonit löytää ja sano että asiasta saa kertoa eikä sitä pidä hävetä. Kerro myös että jos koulusssa terkkarin tunnilta jäänyt epäselväksi niiden asettaminen, sinä voit toki neuvoa.
Itsellä alkoi 13 vuotiaana ja asuimme isosiskojeni kanssa isän luona. Siskot oli jo kehitellyt ovelan taktiikan saada siteet joten kerroin heille siitä että kuukautiset alkoivat. He kysyivät että osaanko käyttää sidettä ja ostattivat isälle jatkossa enemmän siteitä.
Tämä ovela taktiikka oli se että kun isä meni ostosten kanssa kassalle, jompikumpi sisko juoksi hakemaan siteita ja laittoi muiden tavaroiden sekaan. Isä ei kehdannut asiasta kysellä tai edes pakettia katsoa joten siksi se hoidettiin kassalla, jotta isällä olisi mahdollisimman lyhyt nolo hetki.
Minulla alkoi 5:lla 11-vuotiaana. Esikoisella 6:lla 13v, toisella ja kolmannella 5:lla 11 vuotiaana. Tytöt kaikki hoikkia ja pituutta tuli vain 152cm-161cm kaikille, nyt jo kaikki 15-19v. Kuopus täyttää kohta 12v ja on 6:lla, niitä vielä odotellaan.
13.v tyttö kirjoitti:
Olen 13.v tyttö pituus:164,5cm paino:49,7kg ei ole alkanut kuukautiset rinnat kasvaneet jo pari vuotta valkovuotoa on ollut jo kohta vuoden, nii saattavatko minulla alkaa kuukautiset tässä lähi aikoina. itsellä ei ole isosiskoa tai äitiä jolta kysyä milloin heillä on alkanut nii voisko joku sanoa.
Kyllä saattavat alkaa. Jos ei vielä silloin kun sinulla on ollut valkovuotoa 1v niin sitte saattaa mennä vielä puolesta vuodesta toiseenkin vuoteen... Mutta jos mekat alkavat nyt ihan lähellä niin kannattaa joko itse tai pyytää äiti tai jotain läheistä aikuista ostamaan siteitä kaappiin, että on sitten mistä ottaa kun alkavat ja kipuja ei kannata pelästyä niihin saa syödä särkylääkkeitä.
Oon kymmenen ja rintani on tyyliin äitini rin tojen kokoiset mutta menkat.voikone alkaa 11 vuotiaana
Voiko menkat olla säännölliset jo nyt vaikka vuotoa on tullut vasta 4 kertaa?
Minulla alkoivat 9-vuotiaana. Muistakaa kertoa tytöillenne jo hyvissä ajoin kuukautisista ja erilaisista suojavaihtoehdoista!
Käytin aluksi pikkuhousunsuojia vuotoon, kun luulin, että ne olivat lasten kokoa.😞 Olin niin pieni vielä silloin, 4. luokalla, eikä äiti sanonut muuta kuin "siteitä on vessan alakaapissa".
Somaattisen kehityksen vaiheet
Ulkoisten sukupuolimerkkien kuvaamiseen käytetään Tannerin luomaa astejakoa (taulukko 2, kuva 6). Normaaliin murrosiän kehitykseen liittyy laaja yksilöllinen vaihtelu, sen aikataulu Tannerin luokitukseen sovellettuna ilmenee kuvasta 8.
Rintarauhasen kehitys on useimmilla tytöillä ensimmäinen merkki murrosiän alkamisesta, nuppuaste ilmaantuu vaihdellen ikävälillä 8 - 13 vuotta, keskimäärin 10,8-vuotiaana. Joskus häpykarvoitus voi ilmaantua ennen rintojen kasvua. Menarke ajoittuu lähes aina kasvupyrähdyksen jälkeiseen kasvun hidastumisen vaiheeseen. Rintojen kehityksen alkamisesta on kuukautisten alkaessa kulunut 0,3 - 4,4 vuotta, keskimäärin 2,3 vuotta. Suomalaisten tyttöjen keskimääräinen menarkeikä on 13, 0 vuotta.
Pojan puberteetin alkamisesta kertovat kivesten ja kivespussien suureneminen ikävälillä 9,5 - 13, 5 vuotta, penis kasvaa keskimäärin vuotta myöhemmin. Karvoitus ilmaantuu yleensä viimeisenä, vasta G 3 - G 4 vaiheessa.
Murrosiän kasvu on kolmivaiheinen: hitaan varhaisen murrosiän kasvun jälkeen seuraa n. 2 v kestävä nopean kasvun vaihe, ns. kasvupyrähdys, jonka jälkeen kasvu jälleen hidastuu ja lopulta päättyy. Tytöt saavuttavat kasvupyrähdyksen huipun keskimäärin 12,0-vuotiaina, tavallisimmin M 3 vaiheessa, ja pojat 14,0-vuotiaina, useimmiten G 4 vaiheessa.