Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestaäiti kolmen tyttärensä kanssa kaupassa, hiirulaiset

Vierailija
25.09.2010 |

olivat pukeutuneet kaikki samaan tyyliin.

Kaikilla pitkä harmaa tai ruskea takki, hame, pitkät hiukset isommilla nutturalla niin kuin äidillään.

Kasvoissa ei meikkejä.

Oli niin tunnistettavasti lestaa kuin voi vain olla.

Tunnistaako muut ketkä ovat lestoja?

Minua säälitti oikeasti ne lapset. Tietää heidän kohtalonsa ja se on lapsien tehtailu ilman ehkäisyä. Eivät välttämättä käy muuta kuin talouskoulun ja senkin ehkä sitten kun perheen ovat perustaneet.

Lisäksi se aivopesu mikä on näille lapsille tehty sekin harmittaa. Oikeassa olemisen ylemmyys ja ylenkatse muita kohtaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutettuja. Yliopistolla opiskellessani samalla laitoksella oli yksi lesta. Taisi synnyttää kolme lasta sinä aikana, kun itse siellä opiskelin. En tiedä, onko valmistunut. Todennäköisesti on - sen verran tehokkaalta meininki vaikutti.

Vierailija
2/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tavalliset vaatteet- emme juoneet ja polttaneet, kävimme kirkossa joka su

1960-1970- luvulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen joka päivä töitä heidän kanssaan, apua. Juuri viime viikolla puhuimme uudesta naispiispasta nuoren lesta äidin kanssa. Olimme eri mieltä uskonnosta ja naispappeudesta, mutta työt jatkuivat yhteisymmärryksessä.

Toisen työkaverilestan kanssa keskustelemme usein ehkäisystä ja sen sopimattomuudesta tai sopimisesta, molemmilla kun meillä on lapsiluku täynnä. HIRVEETÄ. Mahdanko minäkin saada jonkun tartunnan vai miten minun pitäisi suhtautua???

6

Vierailija
4/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tuttavat ovat lääkäreitä, opettajia ja lakimiehiä. Kaikki lapset vähintään AMK-tutkinnon suorittaneita lukion jälkeen.

Vierailija
5/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tuttavat ovat lääkäreitä, opettajia ja lakimiehiä. Kaikki lapset vähintään AMK-tutkinnon suorittaneita lukion jälkeen.

ne on varmaan aivopesty siihen!

mutta ei-uskovat akateemiset tekee ihan oman valinnan, lestat aivopestään.

Vierailija
6/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivopesu ja aivopesu.

kyllä se usko on vaan henkilökohtainen juttu.

Eikä mulla oo nutturaa, oon kylläkin korkeasti koulutettu, mutta kaikki ei oo, mut kyllä mut tunnistaa lestaksi, koska mä en meikkaa, ei korviksia eikä väriä päässä. Mut vaaleat hiukset kuitenkin, ei ihan värittömätkään. Oon kahden lapsen äiti, vaikkei kukaa sitä uskosi päällepäin. Ja toivottavsti saan joskus lisää lapsia!

Vierailija
7/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikkeuksiakin on.

Vierailija
8/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikittä pitkässä hameessaan, ja tytöllä myös sama tyyli. En tiedä ovatko lestadiolaisia, mutta vastaavat kuvaustasi.

Toisaalta taas, äidit ja tyttäret joiden tiedän olevan lestadiolaisia, eivät vastaa kuvausta. Meikkiä eivät käytä, mutta muodikkaat hiukset ja vaatteet nuorekkaat ja tyylikkäät.

Vierailija
9/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kouluttaudu korkealle?

Vierailija
10/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelukaveristakaan ei olisi lestaksi uskonut, ellei itse olisi joskus sitä paljastanut.

Vierailija
11/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla maantien värinen pitkätukka, vaatteet voivat olla vaikka kuinka muodikkaita. Ovat niin paljon toistensa näköisiäkin ettei voi erehtyä, kaikki 200-300 ovat samaa sukua.

Vierailija
12/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kuvauksen kaltaisia esikoislestadiolaisia.

Vierailija
13/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

montakin vanhoilis lestadiolaista jotka elävät ihan samanlaista elämää "kuin me muutkin" ovat 25-30 ikähaarukassa eikä edes ole lapsia vielä... luulempa että moni käytää ehkäisyäkin tänä päivänä. Tottakai on myös niitä todella tiukkoja ja vanhoillisia perheitä. Pienenä leikin samalla luokalla olleen lesta tytön kanssa ja kävimme toisillamme yökylässä ja muutenkin olimme ihan samanlaisia ystäviä kuin ketkä tahansa muutkin lapset. Nykyään tuo tyttö on kiertänyt maailmaa paljon, Norja, Etelä-Amerikka, Australia ja vaikka mitä muuta... myös hänen moni siskonsa viettää samanlaista elämää. Ei ehkä ihan niin suorilta kannattaisi tuomita. Vaikkakin monien heidän elämänsä on suojattua ja "salaista", on siellä ihan tavallisia perheitä ja elämää:)

Vierailija
14/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkää takkia, hiukset ei riitä nutturaan, mä oon menny naimisiin liki 26v:na, oon sitä ennen käyny lukion ja opiskellu ammattiin...mulla on vakituinen työ, tosin on neljä lastakin vuoden välein, mutta toisaalta kaikki nämä oon oikeasti halunnu... Sääli sinä, minä olen onnellinen ja tyytyväinen... Ja muuten, usko on lahja, ei ihmisarvon mittari. Mulla on paljon ei lestadiolaisia ystäviä ja ovat mulle tärkeitä...

kyllä sitä isoon ääneen huudetaan suvaitsevaisuutta, mutta miksi on niin vaikea suvaita meitä ja meidän valintoja...

Vierailija
15/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukuperintönä ne valinnat tulee. Nuo tyttöraukat jotka näin eivät voi itse valita, ehkäisemättömyys on valittu heidän puolestaan.

pitkää takkia, hiukset ei riitä nutturaan, mä oon menny naimisiin liki 26v:na, oon sitä ennen käyny lukion ja opiskellu ammattiin...mulla on vakituinen työ, tosin on neljä lastakin vuoden välein, mutta toisaalta kaikki nämä oon oikeasti halunnu... Sääli sinä, minä olen onnellinen ja tyytyväinen... Ja muuten, usko on lahja, ei ihmisarvon mittari. Mulla on paljon ei lestadiolaisia ystäviä ja ovat mulle tärkeitä...

kyllä sitä isoon ääneen huudetaan suvaitsevaisuutta, mutta miksi on niin vaikea suvaita meitä ja meidän valintoja...

Vierailija
16/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä vain heidän uskonnossaan olevana pelastutaan.

Tuomitsevat kärkkäästi muiden valintoja ihan niin kuin me tavikset kummastelemme heidän valintojaan.

Vierailija
17/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainuttakaan lestaa. En usko, että täälläpäin on. Asutaan Kouvolassa.

Vierailija
18/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meidän perällä niitä riittää.

Miehiä en kyllä tunnista lestoiks, mut naiset. Ovat jotenkin tosi valjujan.

Vierailija
19/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kuvauksen naiset siis selvästi esikoislestadiolaisia. Vanhoollislestat sen sijaan ainakin meidän paikkakunnalla ovat hoikkia (vaikka lapsia paljon), kauniita ja hyvissä vaatteissa. Eli meidän paikkakunnalla naiset erottuvat edukseen esim. koulun vanhempien illassa, jossa muut naiset ovat pöhettyneitä , pulskia ja eivät osaa pukeutua. Ja korostan, että tämä on täällä! Tiedän kuitenkin muilla paikkakunnilla, että ei lestat useat osaavat pukeutua ja ovat fiksuja..

Vierailija
20/22 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunis kirjoitus taasen!

minua ette tunnistaisi muuta kun pitkistä hiuksista,ja siitä ettei ole korviksia.kierukkaakin käytän.olen opiskellut ja ollut töissä.eivät kaikki ole niin "tiukkoja".ja olisi kivempaa että muistaisitte että lesuja on ainakin kaksi suuntaa esikoiset ja vanhoolliset.minä olen esikoislesu ja tunnistan kyllä lesut.