"pusutauti" aikuisella - kokemuksia?
Otsikossa se jo tulikin. Eli onko kenelläkään kokemuksia "yli-ikäisenä" sairastetusta mononukleoosista ("pusutaudista)? Epäilen itselläni ko. tautia, kun eilen nousi kuume, kurkku on kipeä, samoin kaula ja koko kroppaa kivistää. Mutta ei ole nuhaa tai yskää. Pitääkö ottaa yhteyttä lääkäriin? Miten tämä tauti etenee jne. Netin ohjeissa kun puhutaan lähinnä lapsista ja teineistä, ei tällaisista "vanhuksista"...
Kiitos jo etukäteen kaikille :)
Kommentit (28)
oli 2 vk ihan kipeenä, ekalla viikolla kävi lekurissa, eka antibiootti ei auttanut, mut toka auttoi. 3. vk oli vielä heikkona, mutta kykeni kouluun.
Mulla oli pitkään korkeaa kuumetta ja kuten ylemmällä, aivan todella sairaana, ja hiton pitkään. Sairaalassakin olin lähes viikon.
olet sitten lääketieteellinen poikkeus, sillä mononukleoosi eli pusutauti on virustauti, eikä siihen auta antibiootit.
Itselläni se oli 18-vuotiaana. Monta viikkoa oli kurkku turvoksissa ja turposi jatkuvasti vaan enemmän. Muita oireita ei aluksi ollut, mutta lopulta turvonneita patteja oli jo solisluissa asti. Sitten alkoi sahaava kuume, puolen tunnin välein lämpö normaali/39 astetta. En pystynyt enää juomaan tai syömään ja jouduin pariksi päiväksi sairaalaan tiputukseen. Sen jälkeen vielä muutama päivä lepoa.
oli 2 vk ihan kipeenä, ekalla viikolla kävi lekurissa, eka antibiootti ei auttanut, mut toka auttoi. 3. vk oli vielä heikkona, mutta kykeni kouluun.
olet sitten lääketieteellinen poikkeus, sillä mononukleoosi eli pusutauti on virustauti, eikä siihen auta antibiootit. Itselläni se oli 18-vuotiaana. Monta viikkoa oli kurkku turvoksissa ja turposi jatkuvasti vaan enemmän. Muita oireita ei aluksi ollut, mutta lopulta turvonneita patteja oli jo solisluissa asti. Sitten alkoi sahaava kuume, puolen tunnin välein lämpö normaali/39 astetta. En pystynyt enää juomaan tai syömään ja jouduin pariksi päiväksi sairaalaan tiputukseen. Sen jälkeen vielä muutama päivä lepoa.
ja lopulta se pusutautikin jo hellittää, eli sattumaa, mutta lue miten haluat ja tiedä mitä haluat.
luin vähän nopeasti. Eli siis kirjoittajan kaveri on lääketieteellinen ihme. Edelleen sen tekstin perusteella näyttää siltä että antibiootti paransi.
Ja lääkäritkin sen tietävät, antibiootti ei paranna monoa. Toki voi olla samaan joku muu tauti mihin auttaa, mutta tuo teksti väittää antibiootin parantaneen.
Muistuttaa angiinaa! Mutta antibiootit ei auta.
Mistä sitten voi tietää, kummasta on kyse?
t: ap, joka epäilee nyt myös angiina-vaihtoehtoa
Mistä sitten voi tietää, kummasta on kyse? t: ap, joka epäilee nyt myös angiina-vaihtoehtoa
Mistä sitten voi tietää, kummasta on kyse? t: ap, joka epäilee nyt myös angiina-vaihtoehtoa
Miksi se ns pahin pitää etsiä ensin, kun nousee kuume tai ripuloi yms yms.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju
P usutautiin ei anneta antibioottia. Pusutauti on virustauti ja antibiooteista ei ole hyötyä.
Ikävä tauti oli ja syöminen hankalaa kun nieleminen sattui. Nuudelia pystyin suht kivuttomasti syömään.
kurkku oli vähän kipeä ja lievä kuume, ei muuta. en ollut saikulla tai syönyt lääkkeitä
Jos oireet ovat hyvin rajut ja pitkittyneet, on syytä epäillä sekundääribakteeri-infektiota, siitä syystä antibiootti.
Näyttää olevan tämänvuotisiakin kannanottoja. Minulla jo 2 viikkoa aivan järkyttävän kipeä kurkku, joka yltyy aivan sietämättömäksi öisin. Niska ja hartiat kipeät, burana auttaa vain vähän, muut kipulääkkeet, kuten Panadol ei auta yhtään. Terkkarissa epäilivät mononukleoosiksi, odotan vastausta verikokeesta.
Ihmetyttää kyllä miten minä yli 60-vuotias taudin olisin saanut. En pussaile ketään holtittomasti, no ehkä sittenkin lastenlapsia. Miehellä ei mitään oireita.
Onko muita eläkeläisiä joilla tauti olisi ollut.
Sairastuin tautiin aikuisena. Näytti ensin angiinalta eli aika kova kuume ja peitteitä alkoi ilmestyä kurkkuun. Testi kuitenkin osoitti, ettei ole bakteeriperäinen eli angiina, vaan virusperäinen mononukleoosi. Sain vain kuumetta alentavaa ja kipua vähentävää lääkettä. Peitteet levisivät koko kurkun alueelle, olivat väriltään harmahtavia. Angiinassahan peitteet ovat usein valkoisia pilkkuja. Kurkku oli tuhottoman kipeä, ja lääkäri kehotti seuraamaan, jos se rupeaa turpoamaan, jolloin olisi tultava tukka putkella vastaanotolle, josta todennäköisesti lähdettäisiin pillit ulvoen sairaalaan, sillä tukehtumisvaara olisi suuri. No sitä ei onneksi tapahtunut, mutta sen sijaan heräsin yhtenä aamuna ilman ääntä. Kyllä osasin kiittää kännykkää ja tekstiviestiä, jolla ilmoitin työpaikalle, että ei ole ääntä. Kolme päivää olin mykkänä ja kaikkiaan noin viikon sairauslomalla. Peitteiden pois lähteminen oli todella epämiellyttävää eli samalla kun repale irtosi, tuli myös oksennus. Angiinassahan pilkut häviävät ongelmitta, kun lääkitys on kohdallaan.
Eikä tässä vielä kaikki. Vajaan parin kuukauden kuluttua tauti iski uudelleen, ei tosin yhtä rajuna kuin ensimmäisellä kerralla. Ja sitten vielä kolmannenkin kerran muutaman kuukauden päästä. Kuumetta ei pahemmin ollut, mutta nieleminen oli hankalaa. Leipää tai muuta karkeampaa ei pystynyt syömään eli liemiruualla elelin. Mutta viimeiseen kertaan liittyy yksi positiivinen juttu. Kurkun ollessa kipeä tupakointi oli mahdotonta. Päätin sitten, että kokeillaanpa, jäisikö koko pahe pois. Ja se jäi! Ilman nicorettejä sun muita. Pari vuotta komeron perällä oli avaamaton tupakka-aski hätävarana, sitten nakkasin sen menemään. Kesäkuun alkupuolella tulee yhdeksän vuotta ilman tupakkaa! - Olen monesti ihmetellyt, mistä se tauti minuun tarttui, pussaillut en ollut, mutta työskentelin silloin nuorten parissa ja tautia oli aika paljon heidän keskuudessaan liikkeellä, joten sieltä se kai tarttui pisaratartunnalla. Enkä ollut muuten ainoa, joka poti sen useamman kerran.
Sairastan tautia parhaillaan, alkoi viikko sitten rajulla kuumeella. Kuumetta kesti kolmisen päivää ja sen jälkeen kurkku kipeytyi aivan sietämättömän kipeäksi. Burana auttaa vain pariksi tunniksi. Löysin lääkekaapista mulle aiemmin enterorokossa (toinen tosi miellyttävä lastentauti jonka olen sairastanut useaan otteeseen..) määrättyä Voltarenia. Tämä tuntuu tepsivän ja olo helpotti useiksi tunneiksi. Kurkku on oudosti toispuoleisesti turvonnut ja kipeä, mutta eilisen lääkärikäynnin perusteella kyseessä ei ole paise, vaan kuuluu tähän tautiin. Eli pitää vaan kärvistellä. Pakko joka tapauksessa mennä uudelleen lääkäriin hakemaan lisää sairauslomaa, en paljoa jaksa pedistä nousta. Tosi kamala tauti! Onneksi en viikko sitten tiennyt mitä on edessä (ja toivottavasti pahin alkais kohta olla takana).
Monta viikkoa kuumetta ja kurkkukipua ja suurentuneet rauhaset. Ei voinut syödä oikein mitään kiinteitä ruokia eli veto aivan poissa. Sain yhden päivän sairaslomaa. Ja läksytyksen sairaanhoitajalta että lopeta antibiootit, sulla on koko loppuelämäs tää, ei lääkkeitä ja voit sairastuttaa kenet tahansa, koska tahansa. En tiedä kuinka monta muuta työntekijää sitten sairastutin sen yhden päiván sairasloman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten voi tietää, kummasta on kyse?
t: ap, joka epäilee nyt myös angiina-vaihtoehtoa
Verikokeesta selviää. Kay lääkärissä. Voi muuten tulla missä iässä tahansa, "pusutauti" on huono kuvaus.
Itselleni kyllä auttoivat antibiootit heti muttei parantanut. Epäilen että virus tekee yhteistyötä bakteerien kanssa. Siihen olisi varmaan evoluutionääriset hyvät syyt. Eli immunijärjestelmällä on varmaan vaikuksia tapella bakteereitä ja viruksia vastaan samaan aikaan joten virusta hyödyttää "auttaa" bakteerejä eli tehdä tuhojaan tavalla joka auttaa bakteerejö.
Itselleni ei koskaan diagnosoitu mitään. Sanoivat vaan terveyskeskuksessa että virus on eikä heru antibiootteja eikä hoideta mitenkään. Ulkomailla sitten sain antibiootit kun menin uudestaan. Oireet täsmäsivät monoon kun netistä luin.
Kuukauden kesti ja senkin jälkeen posket vähän arat pari kolme kk.
Mulla oli parikymppisenä, sairastin todella korkeaa kuumetta (40astetta) monta viikkoa. Sain antibioottikuureja mutta ne eivät auttaneet, silloin diagnosoitiin tuo mononukleoosi. Söin vielä penisiliiniä että auttaisi vaivoihin mutta pahensi vain. Mulla oli flunssa, todella kipeä kurkku, hankala hengittää. En voinut syödä kunnolla kurkun takia. Oksentelin paljon ja maha oli sekaisin. Kotona hoidettiin, olis varmaan mennyt nopeampaa ohi jos olisin älynnyt sairaalaan mennä. 4vk olin saikulla :/