Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalielämää synnytyksen jälkeen

Vierailija
25.09.2010 |

Toisen lapsen syntymän jälkeen olin kymmentä liikakiloa lukuunottamatta "kuin normaali", siis olo oli kuin ennen raskautta. Tottakai vatsalihakset tuntuivat heikommilta ja kyykkiminen tuntui hieman hankalalta. Aloitin heti normaalielämän; kahdensadan neliön talon siivoamisen, ikkunan pesut, kaupassakäynnit lapsien kanssa, vanhemman lapsen harrastuksiin kuskailut2-3krt viikko(vauva mukana aina auton turvakaukalossa), uunien lämmitykset, halkotelineiden täytöt, ruoanlaitto kahdesti päivään, tiskikoneen tyhjennykset ja pyykit, vanhemman lapsen ulkoilutukset(olin jo lähdössä pyöräilemään, mutta päätin odottaa jälkitarkastukseen)ja luppoajalla lasten kanssa lenkille, sieneen tai tallille.

No, jälkitarkastuksessa todettiin lievä kohdunlaskeuma. Kävin fysioterapiassa mittauksessa, minulla on keskivertoa paremmat lantionpohjan lihakset.

Mutta lantionpohjan lihasten kuntoutumiseen synytyksen jälkeen menee noin 3kk, jona aikana ne eivät vielä ole niin timmit ja supistu automaattisesti kanattelemaan sisäelimiä vaikka hyvät olisivatkin. Miksi näistä ei kerrota jo neuvolassa vai onko ihmisten arki-elämä niin helppoa ettei neuvolan tädit ja lääkärit pidä aiheellisena varoittaa? Ja entäs liikuntaa harrastavat ihmiset? Sanotaanko heillekin että oman voinnin mukaan voi alkaa liikkumaan? Sillä minä olisin jo kolme viikkoa synnytyksestä kävellyt metsälenkkejä, pyöräillyt, ratsastanut yms. Nyt on paha olo, jos olisin voinut laskeuman välttää rauhallisemalla elämällä?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se, ettei mitään kerrota :(

Sittenkin, jos tuntuu itestä, ettei oma vointi vaan parane, eikä liikkumaan tee mieli. Jos sitä ihmettelee lääkärille, niin aina vaan venytetään sitä aikaa, minkä synnytyksestä palautuminen vie. Ja senkin jälkeen vaan kehotetaan jumppaamaan ja jumppaamaan. Vaikka tuntuu, että menkkojen aikaan kohdunsuu on emättimen suulla ja muutoinkin emättimen seinämät ikäänkuin alaspäin valahtaneena, niin eihän se nyt mitään laskeumaa oo, vaan ihan normaalia. Ei tartte mitään mittauksia tai fysioterapiaa, kun kaikki näyttää normaalilta. Kai näyttää makuulla, mut kun seistessä tuntuu, ettei kaikki oo kunnossa ja oikeilla kohdillaan. Eli minä en saanut laskeumasta mitään diagnoosia, kun julkisella puolella kävin. Mikä vaan on normaalia, kunhan sillä vältetään terveydenhoidon kuluja :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme