pystyisitkö elämään
jos kuukausitulosi (perheesi kaikki tulot) olisivat 1832€? Saisitko sen riittämään asumiseen, laskuihin, ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin?
Kommentit (5)
nyt perheemme (minä+2lasta) tulot ovat n.1000e/kk ja nytkin riittää hyvin. Lapset ovat tosin vielä niin pieniä etteivät harrasta mitään maksullista. Mutta kaikkeen muuhun riittää hyvin.
Pitäisi muuttaa huomattavasti halvempaan asuntoon ja karsia muutenkin menoja niin sitten kyllä pystyisin.
Kun rittää nytkin vajaa 1900€/kk tulot.
minä olen hoitovapaalla ja mies opintotuella. Lisäksi saamme lapsilisää neljästä lapsesta ja asumistukea. Yhteensä tulomme ovat 1850e.
Kyllä, saan sen riittämään vuokraan (990e), sähköön, kotivakuutukseen, ikivanhan auton kuluihin, lastentarvikkeisiin, vaatteisiin, ruokiin, kahteen puhelimeen.
Maksullisiin harrastuksiin ei ole varaa. Ja kuuden hengen vaate- ja ruokamenojen laskeminen on jokaviikkoista, ostetaan lappulihoja pakkaseen, marjastetaan, vaatteita tehdään itse ja neulotaan, uuden hankkimisen sijasta korjataan vanhaa. Ostamme paljon käytettynä emmekä syö valmisruokia. Hampurilaisella käydään noin kolmesti vuodessa. Ja kerran vuodessa koko perhe käy huvipuistossa, siihen säästetään joka kuukausi vähän rahaa.
Jos pyykkikone hajoaa, niin pakko on pyytää vanhemmilta avustusta.
Tosin meillä ei ole kuin yksi lapsi (1 kk ikäinen) ja kulut on karsittu minimiin.