Pitääkö ystävien auttaa toisiaan?
Minulla on yksi pitkäaikainen ystävä, jolla on erityilapsi.
Ystäväni on aika kovilla tämän lapsen kanssa.
Hän on siis myös lapsesa omaishoitaja, ja pyysi minua hoitamaan lasta 2-3 päivää kuukaudessa, sosiaalivirasto olisi maksanut siitä jotain palkkiotakin.
Olin jo vuosia sitten ajatelut, että jonkun pitäisi auttaa ystävääni vaikka juuri ottamalla hänen lastaan hoitoon välillä.
Mutta kun en millään haluaisi! Lapsi on ihan kiva, tulen hänen kanssaan toimeen, mutta kun omat normaalisti kehittyneet lapseni ovat jo omatoimisia koululaisia, olisi vihdoin aikaa itselle.
Miten sanon ystävälleni loukkaamatta, että en tahdo hänen lastaan hoitoon?
Menetäbko sitten hänen ystävyytensä? Sitä en tahtoisi.
Kommentit (46)
Itse en ryhtyisi hommaan. Ystävä ei laittaisi sinua edes tuollaiseen tilanteeseen.
Itse en ryhtyisi hommaan. Ystävä ei laittaisi sinua edes tuollaiseen tilanteeseen.
alkaisimme tukiperheeksi 1-2 perheelle.
2-3 päivää kuusta ei minusta ole paljoa.
Tietysti jo itsellä sellainen elämäntilanne, ettei jaksa. Mutta luulisi ystävänkin tämmöisen tietävän, tai siitä hänelle suoraan voivan sanoa.
että onko se ystävyyttä, jos sitä kiristetään tarjoamalla erityislasta "ystävälle" hoitoon sillä uhalla, että ystävyys muuten menetetään.
Ap:lle sanoisin, että en ottaisi minäkään hoidettavaksi ja jos ystävyys siihen kaatuisi niin so what.
Ja tässä ketjussa on täysin ulkopuolisten helppo jeesustella, että "kyllä mä ottaisin" ja haukkua ap., mutta tosiasia voisi olla toinen jos osuisi omalle kohdalle.
sitä tarvitse tukiperheeksi ryhtyä, mutta ilmeisesti ap ei ole kertaakaan ottanut lasta hoitoon edes tunniksi. Kyllä se musta on jo aika itsekästä. "Olen ajatellut, että jonkun pitäisi ottaa kyllä lapsi hoitoon edes välillä", sanoo ap, eikä tule mieleen, että itsekin voisi olla se joku...mihin tarttee vihamiehiä kun on tuollaisia ystäviä.
voisko ap ottaa lapsen hoitoon edes silloin tällöin? Esim. kerran kuussa muutamaksi tunniksi?