Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hillitkää nyt edes joskus sitä kasvatusvimmaanne...

Vierailija
24.09.2010 |

Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa kysyttiin, kasvatatteko lapsenne kavereita, jos eivät hokaa sanoa kiitos ruokailtuaan kotonanne. No, se on jo vähän tulkinnanvarainen rajatapaus.

Mutta hei: antakaa nyt edes sen LÄSNÄOLEVAN äidin ratkoa tuollaiset tilanteet ensin, ja puuttukaa vasta (ja nätisti silloinkin), jos joku ongelma toistuvasti jää siltä lapsen omalta äidiltä ratkomatta. Siis: malttia ja odottakaa, mitä tapahtuu.

Esimerkki. Minulla on asperger-lapsi, joka saattaa hikeentyä isolle siskolleen aika oudolta tuntuvista jutuista. Hänelle rutiinit ja omaehtoisuus ovat tärkeitä ja pasmat sekoavat, kun sisko vahingossa tai tahallaan puuttuu hänen tekemisiinsä.

Joku aika sitten olin molempien lasten kanssa muskarissa odottamassa tunnin alkua. As-lapsi lueskeli omiaan, sisko tuli siihen ja rupesi lukemaan ääneen samasta kirjasta. As-lapsi hikeentyi ja sanoi siskoaan tyhmäksi. Olin juuri siihen itse avaamassa suutani, kun mjurto-osasekunnissa tämä viereinen SuperMamma alkoi kovaan ääneen ripittää lastani, että ei se ole oikein haukkua ketään tyhmäksi ja miltä sinusta tuntuisi jnejne.

Menin vähän mykäksi hämmästyksestä. Ko. mamma kyllä tiesi, että olen lapsen äiti ja siinä ääressä. Mitään erityistä hyötyä tuollaisesta päsmäröinnistä ei ollut, lapsi paukautti kirjan kiinni ja meni käytävälle lukemaan, eikä suostunut tulemaan sieltä enää odotustilaan. Ja juu: saattaa vieläkin joskus suuttuessaan sanoa siskoaan tyhmäksi, mikä itse asiassa on parempi vaihtoehto kuin muksaisu, mikä sekin olisi ihan mahdollista...

Kyllä lapsen oma äiti yleensä haluaa ja osaa hoitaa ne tilanteet ja paljon paremminkin kuin sivullinen. Tietää, mistä se johtuu ja mitä mistäkin seuraa.

PS: kuten edellä sanoin, eri asia on sitten se, jos äiti antaa lasten touhuta mitä tahansa kamalaa.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio katsoa sivusta kun mun kotini sotketaan tai rikotaan. Myös tuo sana kiitos voi joskus unohtua mutta kun se aina tuppaa "unohtumaan"samoilta lapsilta alkaa olla selvää ettei sitä koskaan hänelle ole opetettukaan joten kyllä mä meillä kasvatan. Moni vanhempi ei edes huomaa tilanteita joissa pitäis sitä omaa lasta osata kasvattaa!

Vierailija
2/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tullaan viemään lelut käsistä tai viskotaan silmille hiekkaa eikä omat vanhemmat joko välitä tai huomaa. Puutun jatkossakin. Kerran joku häirikkölapsi tuli tönimään ihan ilman syytä poikaani puistossa eikä oma isänsä mitenkään laittanut poikaa pyytämään anteeksi. Mä laitoin ja se isukki seisoi nolona vieressä. Oli syytäkin olla nolona...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, kyllä saa puuttua, jos lapsi saa äidin nähden kiusata toisia tms.

Tai kun se kasvattaja ei ole paikalla, sekin on jo ok.

ap

Vierailija
4/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ihan faktaa että nykyaikana lapset ovat monesti huonotapaisia ja pilalle kasvatettuja (siis jätetty kasvattamatta). Kun ulkopuoliset eivät enää uskalla puuttua. Toista se oli ennen kun koko kylä kasvatti. Sitä aikaa tulee vielä monesti ikävä. Mä en hyväksy lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa mutta muuten saa puuttua ihan miten vaan!

Vierailija
5/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tullaan viemään lelut käsistä tai viskotaan silmille hiekkaa eikä omat vanhemmat joko välitä tai huomaa. Puutun jatkossakin. Kerran joku häirikkölapsi tuli tönimään ihan ilman syytä poikaani puistossa eikä oma isänsä mitenkään laittanut poikaa pyytämään anteeksi. Mä laitoin ja se isukki seisoi nolona vieressä. Oli syytäkin olla nolona...

Ehkä se oli nolona sun käytöksen takia.

MIten kukaan vieras KEHTAA pakottaa vierasta pyytämään anteeksi?

Muistathan ensi kerran kassajonossa kun joku tönäisee sinua tehdä asiasta iso numero ja vaatia kovaan ääneen rangaistusta.

Vierailija
6/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikalla, voisi edes muutaman sekunnin odottaa ja katsoa, miten hän sen tilanteen ratkoo...

ap

Vierailija
7/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nimittäin on sitä vaikka olis mitenkä asperger.

Vierailija
8/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ihan faktaa että nykyaikana lapset ovat monesti huonotapaisia ja pilalle kasvatettuja (siis jätetty kasvattamatta). Kun ulkopuoliset eivät enää uskalla puuttua. Toista se oli ennen kun koko kylä kasvatti. Sitä aikaa tulee vielä monesti ikävä. Mä en hyväksy lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa mutta muuten saa puuttua ihan miten vaan!

Just, se oli myös sitä aikaa, kun joka toinen meistä 25-40 vuotiaista käy terapiassa.

Onneksi en normaalielämässä törmää näihin päsmäröihin, joiden mielestä lapset on aina huonosti kasvatettuja.

Vierailija
9/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa nolo ihminen tuossa tilanteessa on isä joka ei tönimisen jälkeen laita sitä kakaraansa pyytämään anteeksi. Muiden tarvii...takuulla olisin minäkin vaatinut sen anteeksipyynnön!

Vierailija
10/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä piittaamattomia vanhempia kun on liikenteessä valitettavan paljon. En katsele vierestä hiljaa, kun oman lapseni kädestä viedään lelu, häntä kiusataan, etuillaan jonossa, tonitään tai kotiani rikotaan tms.

Hyvä esimerkki on eräs 3-4 -vuotiaiden liikuntaharrastus, jossa lasten olisi pitänyt jonottaa tai tehdä vuorollaan erilaisia juttuja turvallisesti. Tilanne oli yhtä kaaosta, kun nuoret ohjaajat eivät saaneet hommaa toimimaan. Pari lasta tuuppi, töni, etuili jne tauotta. Olin ensimmäinen vanhempi, joka meni tilanteeseen komentamaan ja ohjaamaan lapsia odottamaan vuoroaan, olemaan etuilematta ja tönimättä jne. Vähitellen pari muutakin vanhempaa tuli ohjaamaan kullannuppujaan noloina...

Vierailija
11/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on sellainen kontrollikuningatar, että en enää mene lasten kanssa samaan aikaan pihalle. On ihan koko ajan motkottamassa meidän lasten tekemisistä, vaikka leikkivät siivosti ja itse olen paikalla. Omat lapsensa eivät sen sijaan uskalla hiekkalaatikolta hievahtaa, kun heti alkaa kimeä naputus siitä, että "pitää istua siinä, housut likaantuu, joko sinä lopetit hiekkaleikit, no sitten pitää ensin siivota lelut kassiin ennen kuin menee keinumaan, jäkäjäkäjäkä"

Vierailija
12/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrankin hyvältä, kun JOKU puolusti häntäkin sisaruksen esittämää loukkausta vastaan.

Aika usein vanhemmat tuntuvat oikeuttavan lapsen vaikka minkälaisen huonon käytöksen milloin mihinkin diagnoosiin vedoten.

As-lapsi ehkä tarvitsee useammin muistutusta siitä, mikä on oikeaa ja sallittavaa ja mikä taas kiellettyä ja paheksuttavaa käytöstä. On hyvä, että joku muukin jaksaa osallistua kasvatukseen.

Vierailija
13/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen paikalla oleva vanhempi on idiootti, ei auta kun esimerkillä kasvattaa tämän puolesta. Noloa se on vain tämän osaamattoman vanhemman puolelta.

Ehkä se oli nolona sun käytöksen takia. MIten kukaan vieras KEHTAA pakottaa vierasta pyytämään anteeksi? Muistathan ensi kerran kassajonossa kun joku tönäisee sinua tehdä asiasta iso numero ja vaatia kovaan ääneen rangaistusta.

Vierailija
14/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te anna omien lastenne ikinä riidellä?!

Puututteko JOKA KERTA kun lapsenne haukkuvat toisianne? MIten lapset oppivat ikinä ratkomaan riitojaan, jos ei ikinä saa riidellä ja joskus haukkua toista?

AP:n tapauksessa ei ollut tapahtumassa mitään vaarallista. Noloa ja todella epäasiallista käytöstä sen sijaan siltä ap:n kertomuksen toiselta äidiltä. MIten kehtaa nolata tuolla tavalla vieraan lapsen.

On täysin eri asia, "että koko kylä kasvattaa" silloin, kun omat vanhemmat eivät ole läsnä tai kun tilanne on kehittymässä vaaralliseksi. Silloin pitää muiden puuttua.

Vierailija
15/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin emme poistuisi ennen kuin on saatu anteeksipyyntö. NOLOA jos joku ei sen vertaa osaa omaa lastaan kasvattaa. Miten voi ikinä pärjätä tarhassa tai koulussa missä AINA laitetaan pyytämään anteeksi?

Vierailija
16/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tuossa selvästi sanoin, olin kyllä sanomassa asiasta, en vaan ehtinyt kuin avata suuni, kun se saarna alkoi vierestä.

ap

Vierailija
17/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittelevät toisiaan eikä puutu. Kyllä mä ainakin puutun ja sitä vaaditaan jos hoitopaikassakin. Se on sitä jatkuvaa tapakasvatusta nääs. Lapsi oppii kyllä ratkomaan ristiriitoja vaikka kerrottais sata kertaa päivässä että nimittely on rumaa. Huomaan ettei kaikilla tämä kasvatusidea ole ihan hallussa. Kastatustyötä tehdään koko ajan eikä vaan satunnaisesti.

Vierailija
18/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrankin hyvältä, kun JOKU puolusti häntäkin sisaruksen esittämää loukkausta vastaan. Aika usein vanhemmat tuntuvat oikeuttavan lapsen vaikka minkälaisen huonon käytöksen milloin mihinkin diagnoosiin vedoten. As-lapsi ehkä tarvitsee useammin muistutusta siitä, mikä on oikeaa ja sallittavaa ja mikä taas kiellettyä ja paheksuttavaa käytöstä. On hyvä, että joku muukin jaksaa osallistua kasvatukseen.

en vain saanut suunvuoroa siltä päällepuhujalta.

PS: lapset riitelee ja tappelee normaaliperheessäkin. Tyhmä on toki haukkumista, mutta sisko kyllä ihan tahallaan ärsytti.

ap

Vierailija
19/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittelevät toisiaan eikä puutu. Kyllä mä ainakin puutun ja sitä vaaditaan jos hoitopaikassakin. Se on sitä jatkuvaa tapakasvatusta nääs. Lapsi oppii kyllä ratkomaan ristiriitoja vaikka kerrottais sata kertaa päivässä että nimittely on rumaa. Huomaan ettei kaikilla tämä kasvatusidea ole ihan hallussa. Kastatustyötä tehdään koko ajan eikä vaan satunnaisesti.

Ihan oikeasti.... oletteko te KAIKKI lukutaidottomia?

Minähän selvästi sanoin, että olin juuri itse sanomassa asiasta, mutta en saanut suunvuoroa, kun tuo SuperMamma alkoi jäkättää vieressä sekunnin sisällä tapahtuneesta.

Ei oikeasti kuulunut hänelle pätkän vertaa.

ap

Vierailija
20/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta se on niin että erityisesti sen kaltaisten lasten kanssa tulee olla tarkkana käytöksen suhteen ja kieltää se nimittely vaikka kuka sanois mitä. Mulle tuli tunne ettei ap olis kyllä reagoinut mitenkään vaikka oliskin saanut tilaisuuden. Kerropas onko se aspergerlapsi menossa hoitoon joskus? Siellä ei katsota nimittelyä läpi sormien...siellä joutuu molemmat vastuuseen sekä ärsyttäjä että nimittelijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän