Kukaan ollut lehdessä?
Onko sua haastateltu, ja oletko saanut siitä koskaan rahaa? :)
Saako mistää julkaisuista rahaa?
Kommentit (36)
Yleensä kuva ja pieni haastattelu. Nämä siksi,kun olen voittanut :-)
Miksi siitä pitäisi maksaa?
Jokainen voi toki kieltäytyä jutuista (ellei ole asiantuntijalausunto tms, joka kuuluu työhön) ellei halua ilmaiseksi antaa juttuja ;)
Jos ap haluaa rahaa lehtijutuista, hän voi tarjota kirjoittamaansa materiaalia lehdille.
että en haluaisi antaa itsestäni yhtään mitään julkisuuteen (edes lehtijuttuun), kyllä mä olen aina luullut että niistä jutuista netotaan jotain. Miksi menisin ja antaisin jonkun haastattelun jollekin ilmaiseksi, johan siihen tuhraantuu ihan puhdasta aikaakin?! Ihan tavis siis olen, enkä tarvitse naamaani lehteen. Jos tilaisuus tulisi, niin toki olisin lehden kannessa mutta kyllä siitä pitäisi rahaa joku satku ainakin saada.
Ei niistä kyllä yhtään mitään makseta (paitsi ehkä sille Angelina Jolielle, jonka joku mainitsi). Miksi pitäisi? Se "joku satku" saattaa olla jo isohko osa esim. freelancetoimittajan palkkiota. Hän kuitenkin sentään etsii haastateltavan, järjestää kuvauksen ja kirjoittaa jutun...
Mutta ei sun ole pakko suostua jos pyydetään, kyllä haastateltavia maailmassa riittää. ;)
Iosin juttu ollut Iltiksessä,missä koko aukeman kuvat.
En saanut rahaa, en edes ko. lehteä. Enkä saanut etukäteen tietää julkaisupäivää vaan sekin piti itse kytätä (sen tiesin että on viikonloppunumerossa).
Puhelinhaastattelu kesti lähes tunnin.
pelkkänä taviksena haluaisi lehteen esim. otsikolla "Raija selätti masennuksen", ne on minusta jotenkin tosi noloja. Semmoiseen tarkoitukseen, missä yritän saada myydyksi omia tuotteitani tai jos voittaisin Nobelin, niin ne olisivat toki ok. Mutta monesti olen miettinyt, että jos olisi julkkis jonkun asian takia, niin mitä ihmettä voi sanoa, jos ei halua, että omasta yksityiselämästä tiedetään yhtään mitään. Ja sitten kaikki haukkuisivat nettipalstoilla. Kamalaa.
Kahdesta eri syystä:
1. Työ
2. Bändi (iseampi kuin 1 bändi)
M41
on ollut Vauva-lehdessä juttu vuosia sitten. Ei saatu mitään rahapalkkiota, mutta toimittaja lähetti ko. lehden ja ihan Maisa-kirjan, jonka aihe liittyi siihen haastatteluun. Mulle ainakin riitti se.
on ollut Vauva-lehdessä juttu vuosia sitten. Ei saatu mitään rahapalkkiota, mutta toimittaja lähetti ko. lehden ja ihan Maisa-kirjan, jonka aihe liittyi siihen haastatteluun. Mulle ainakin riitti se.
että IHANAN Maisa-kirjan.
on haastateltu, en ole saanut rahaa.
Monien virkamiesten virkatehtäviin kuuluu tiedon antaminen kansalaisille, ja tämä tapahtuu myös antamalla haastatteluja lehtiin, koska lehtiä lukemalla ihmiset saavat tietoa.
Sitten on paljon ammatteja, joissa menestys riippuu osittain tai kokonaan julkisuudesta. Näyttelijät, kirjailijat ja kaikensorttiset taiteilijat tarvitsevat julkisuutta. Sama pätee poliitikkoihin.
Näitä ei toimittajien tarvitse juuri koskaan houkutella haastatteluihin. Taviksiin yleensä tehoaa kun sanoo, että voitte auttaa muita kertomalla siitä, miten itse selviydytte esim. jostain vaikeasta tilanteesta. Useimmat kyllä suostuvat muutenkin. Mutta on myös ihmisiä, joita eivät villit hevosetkaan saisi suostumaan haastateltavaksi.
Haastattelen itse työkseni ja minua on myös haastateltu sekä lehtiin että televisioon eri rooleissa: ammattilaisena, järjestötehtävien takia, kirjoittamani kirjan takia ja yksityiselämän ratkaisuideni takia. Jälkimmäiset haastattelut olen antanut nimettömänä tutuille toimittajille.
En ole koskaan saanut haastattelusta rahaa enkä ole maksanut haastattelusta. En myöskään tunne henkilökohtaisesti ketään toimittajaa, joka olisi maksanut haastateltavalle, vaikka tuttavapiirini koostuu pääasiassa toimittajista.
tämäkin asia lienee nyt tullut selväksi: useimmiten haastateltavat eivät saa rahaa.
Jostain syystä tosi monet tuntuvat luulevan, että lehtijuissa esiintyvät nattoavat jotakin. Miksiköhän näin? Lukevat vain Seiskaa kai sitten...
Kg-lehdessä ja en saanut rahaa, sekä kirkko ja kaupunki -lehdessä, en siitäkään.
Teistäkin lienee suurin osa lukenut niitä juttuja. Joistakin maksetaan joistakin ei.
en käy semmoisella minuuttiaikataululla, joka estäisi mua puhumasta toimittajalle muutaman minuutin. Ja jos ei ole tavalla tai toisella edustamassa ammattiaan, tai mikäli ei saa leipäänsä julkisuudesta, ei mun mielestä voi olettaakaan saavansa mitään rahaa muutamasta lauseesta. Jos lehdet joutuis maksamaan jokaiselle haastatellulle joka ikisestä katugallupista, niin aikamoisia hintoja joutuisi pulittamaan niitä ostaessa tai tilatessa.