Mikä hiton KETÄ??? Se ON KUKA!!
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:19"]
Tampereella on kekä, ainakin mun lapsuudessa kysyttin, että kekä tuo on?
[/quote]
heh, just olin kirjoittamassa, että se on KEKÄ eikä kuka tai ketä...
Ei ole ehkä kaikkein fiksuinta haukkua toisten murretta... Minustakin esim. savon murre ja sanat kuten mie ja sie kuulostavat tosi oudoilta ja epäluontevilta, mutta se on minun mielipiteeni ja onhan se hauskaa, että Suomessa kuulee niin helposti mistäpäin maata puhuja tulee. Antaa kaikkien puhua omalla tavallaan, kunhan kirjoitettu kieli on kunnossa ( =oikea kielioppi).
Olen itse Turun seudulta ja puheessa käytän murteellemme ominaisia sanoja ja ilmauksia, kuten ketä, simmottis, tämmöttis, tiä, tyä, kotoota, kui... Ei meillä koulussa kukaan kuitenkaan näitä sanoja äidinkielen kirjoitelmissa käytä, on meillekin sitä kielioppia opetettu :) huomatkaa myös että esimerkiksi viime vuonna Suomessa kirjoitettiin neljä tai viisi laudaturia äidinkielessä, niistä kaksi tuli lukiomme oppilaille TURKUUN! Ei varmasti niissä esseissä ollut ketä-sanan väärinkäyttöä.
Mun mielestä lause "ketä asia koskee" kuulostaa paljon oikeammalta kuin "kuka asia koskee". :P
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:17"]
Mun mielestä lause "ketä asia koskee" kuulostaa paljon oikeammalta kuin "kuka asia koskee". :P
[/quote]
No eikös se ole "ketä asia koskee"?
Lähinnä sitä väärinkäytetään "ketä tulee?" "ketä se oli?" "ketä soitti?" ym. Ja on mielestäni alueellinen tapa ja ne jotka ei kestä, älkää kestäkö. Ei kiinnosta.
Itse olen Porin suunnalta ja käytän tuota ketä-sanaa puhekielessäni koska se kuuluu murteeseeni. En siis todellakaan naamioi kielioppivirhettä murteeksi, vaan se on sitä oikeasti. Kirjoittaessani kirjoitan aina oikein "kuka". Ei ole kyse siis siitä etten tietäisi puhuvani kieliopillisesti väärin.
Pakko sanoa, että ärsyttää kyllä paljon enemmän nämä ihmiset jotka korjaavat toisten murretta ärsyyntyneenä. "Se on KUKA!!!!!", tiedetään! Todennäköisesti et ole ensimmäinen tollo, joka korjaa samaa ja murretta puhuva ihminen jo muutenkin tietää oikean muodon. Kyllähän mekin olemme äidinkielen tunneilla olleet. Ette kerro mitään uutta mullistavaa tietoa.
stadin duunarien pojat lähiöalueilta
Tampereella on kekä, ainakin mun lapsuudessa kysyttin, että kekä tuo on?
Ketä mitenkin ajattelee, makuasia minusta.
Kuka voi sanoa mikä on oikein? Ketä?
Ketä on oikeutettu määräilemään toisten puhumista?
Ketä kiinnostaa? Oi anteeks, kuka kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Asia ei kiinnosta kukaan.
Tiedätkö mikä kellonaika ja päivämäärä on klo 19:27 | 21.9.2010?
Eikä ole.
Ketä on ampiainen pistänyt?
Kuka on ampiainen pistänyt?
Kekkä, kekä, ketä, ookko, ekkö, elä, nuin.
Ketä soitti? Kuka soitti? Eihän ketä-sana ole kieliopillisesti väärä, jos sitä käytetään oikein lauseessa, esim. Ketä kiinnostaa, ketä tämä asia koskettaa, ketä etsitte? jne.. Ketä-sana on väärin jos se liitetään lauseeseen "ketä soitti?" "ketä sen teki?" "ketä hakee teidät täältä?" jne.
Murteet on hieno asia ja jokainen saa olla ylpeä omasta murteestaan, mutta kieliopillisesti sanoja käytetään väärin, monissa murteissa. Ei sen asian tunnustaminen ole keneltäkään pois.
Se ei ole SÄ, vaan SINÄ!