Lopetitko alkonkäytön, kun aloitte yrittää vauvaa vai vasta kun olit raskaana?
Sisko istuu kaikki juhlat kuivin suin, koska ei voi olla varma onko raskautunut sitten viimeisten kuukautisten.
En siis arvostellen tätä kysy, vaan ihan vaan siksi ettei mulle itselle ois tullut mieleenkään, että pelkkä raskauden mahdollisuus estää alkoholin käytön - vaan se raskaus. Monethan yrittää vauvaa vuosia tai kuukausia kuitenkin. Onko tää yleinen käytäntö, että pidättäydytään mahdollisen raskauden takia asioista, jotka raskaus estää (raaka kala, kypsyttämätön juusto, tupakka, alkoholi jne.)
Kommentit (53)
siinä vaiheessa kun alkio ei itse siihen vielä pysty. Ravinnon saannin kanssa sillä ei ole tekemistä. Istukka alkaa kehittyä heti kun raskaus alkaa. Alkoholinkäyttö ei ole turvallista missään vaiheessa raskautta. Eikä ole olemassa turvallista rajaa alkoholin määrälle.
Istukka alkaa muodostua 4. rv:lla eli n. 10 vrk hedelmöittymisen jälkeen.
Esikoista yritettiin yli 2 vuotta ja kuka sitä alkaa elää sellaisessa tilassa, ettei mitään mukavaa voi koskaan tehdä.
Enpä oo koskaan kuullut että alkoholinkäyttö olisi lopetettu kokonaan varmuuden vuoksi jos vaikka viikon päästä tulisi raskaaksi. Siis jos se alkoholi ei ole mikään ongelma. Mä join silloin tällöin ruuan kanssa viiniä tai saunan jälkeen siiderin, eipä käynyt mielessäkään, että en joisi silloin kun en ollut raskaanakaan kuin suunnittelun asteella. Tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi.
ei ottanut raskaus alkaakseen, että minun kannattaa ottaa hiukan viiniä ennen yhdyntää jolloin on rentouttava olo...
kun kuukautiset eivät ole alkaneet ajallaan. Testin olen tehnyt sitten muutaman päivän myöhemmin vasta.
Lopetitteko varmuuden vuoksi pyöräilyn ja ratsastuksen ja vaikka body combatin, siis miettikää, jos olisitkin raskaana ja vaikka putoaisit hevosen selästä tai potkaisit hyppypotkun liian kovaa tai kaatuisit pyörällä vatsallesi. Miettikää mitä se tekisi vauvalle! Ei myöskään kannata syödä fetaa tai kalaa eikä varsinkaan maksamakkaraa, jos ovulaatio oli toissapäivänä. Ja jos teillä on kissa kun suunnittelette perheenlisäystä niin muistakaa, että teillä voi olla toksoplasmoosi ja lapsesta saattaa tulla cp-vammainen! Oletteko varmasti lounasravintolassa tarkistaneet, että vadelmajälkkärin vadelmat on kotimaisia tai keitetty, ennen kun lopetatte ehkäsyn!
Toivottavasti se raskautuminen ei kestä kovin montaa vuotta!
Sisko istuu kaikki juhlat kuivin suin"
Onpas siinä jo lähtökohdiltaan negatiivinen ja halveksiva sävy, jos ihminen ihan omasta tahdostaan on ilman alkoholia??
Ja tuskin nyt kuivin suin, kai juhlissa on tapana olla myös alkoholittomia juotavia??Enemmän itse arvostan ihmistä joka tohtii ( ajatella!) olla ihan fiksusti ilman alkoholia juhlassa ku juhlassa eikä kännää siellä muitten painostuksesta.
Alkoholi ei todellakaan ole mikään elämään "kuuluva" asia, se on jotain, mihin ihmiset muodostaa erinäisiä riippuvuussuhteita ja jolla korvataan jotain tyhjyyden tunnetta tai sitten jonkun elämä vaan on niin mitäänsanomattoman tyhjää, että vain alkoholi tuo jonkinlaisen merkityksen elämään.
Vai vielä nautintoaine...
Huoh.terv. entinen alkoholisti
Mikään niistä ei ole suoranainen myrkku kuten alkoholi. Ilman ruokaa ei voi olla eikä voi olla liikkumatta. Alkoholi ei ole mikään ihmiselle tarpeellinen aine.
ei ole minulle ongelma, joten oli helppo päätös jättää pois jo kun yritimme raskautta.
juon tuskin koskaan, häissäkin vain maistan "pakollisesta" lasista siemaisun joten en juonut myöskään omissa häissäni. Tästä sitten miehen suku "arvasi" tai "arveli" että olen raskaana/yritetään lasta. Okei, yritettiin ja tietämättäni olinkin mutta juomisen kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.
Anna siskosi rauhassa istua "kuivin suin" ja pidä huoli että hänelle on paljon muuta juotavaa. Oletko koskaan ollut juhlissa niin että kaikki muut juo ja itse et? SE on itseasiassa todella tylsää joten pidä huoli myös siskosi viihtyvyydestä jollain tapaa, siis muuten kuin tuputtamalla juotavaa.
Arvosta siskosi ajatusta ja yritystä ja toivon kovasti että heillä tärppää.
ei ole minulle ongelma, joten oli helppo päätös jättää pois jo kun yritimme raskautta.
Onko alkoholi ongelma, jos juo ravintolassa käydessään vaikka pihvin kanssa viiniä tai nostaa maljan ystävän häissä. Mun mielestä alkoholi on ongelma, jos sitä ei voi käsittää ilman humaltumistarkoitusta.
päinvastoin. Jos ei pysty pihviä syömään ilman alkoholia, se on ongelma.
päinvastoin. Jos ei pysty pihviä syömään ilman alkoholia, se on ongelma.
Kuka sanoi, että sitä pihviä ei pysty syömään ilman viiniä?
Siis arvostan ihmisiä, ketkä ei käytä ollenkaan alkoholia, mutta eikö tässä alotuksessa ollut pointtina se, että ihminen, kelle alkoholi ei ole mikään ongelma, mutta normaalisti nostaisi sen maljan juhlissa, jättää sen varotoimena juomatta, jos sattuisi olemaan raskaana. Siis tuleeko keskenmeno tms. jos juo vaikka lasin kuoharia niin kuin normaalisti tekisi, ennen kuin alkio on esim kiinnittynyt.
kyllä siihen kun alettiin yrittämään vauvaa alkoholinkäytön. Tosin kohdallani tämä ei ollut mikään uhraus kun olen ollut muutenkin välillä vuosia absolutisti ja ylipäätään alkoholia käyttänyt niukanlaisesti. Yrityskään ei kestänyt pitkään vaan raskauduin nopeasti. Kohdallani kuitenkin niin, että kun yhtenä syksynä alettiin yritykseen niin ei olisi tullut mieleenkään käyttää alkoholia yritysaikana niin kuin kesälomareissussa tein, että saatoin juoda 4:kin alkoholiannosta samana iltana. Monesta varmaan huvittavaa mutta mulle tuo on todella paljon. En arvostele ketään mutta itse olen ilman alkoholia myös imetysajan. Kun imetän taaperoa niin alkoholittomasta ajasta on jo nyt tullut pitkä. Mulle kai alkoholi on tosi yhdentekävä asia mutta oikeasti sen suhteen mulle vuodella sinne tai tänne ei ole merkitystä. Luulen, että kun imetykseni loppuu alkaa uuden lapsen yritys ja jos pystyn häntäkin imettämään pitkään niin olen joka tapauksessa vuosikausia ilman alkoa. Sitten jos tämä unelmalapsiluku kaksi olisi täynnä ja imetetty loppuun niin voisin varmaan silloin tällöin ottaa yhden oluen. Mun mielestä alkoholia ja muita mahdollisia haitallisia juttuja on varminta välttää. Esimerkiksi alkoholihan on vaarallisinta raskauden alussa jne ja jotenkin se on myös laskeutumista uuteen elämään että alkaa toimia ikäänkuin olisi jo raskaana vaikkei vielä olekaan.
Täällä on taas äititeresat rivissä jeesustelemassa. =)
Mitä siinä voi tapahtua,jos juo sen yhden alkoholiannoksen eli vaikka häämaljan ennen kun testi voi näyttää plussaa?Siis kun alkio on ruskuaispussissa tai vasta munanjohtimessa.
suojaa alkiota. Edelleenkin. Mitä tapahtuu, jos juoma on alkoholitonta. Mikä siinä alkoholissa on niin ihmeellistä, että sitä on pakko saada?
lopettaa "elämisen" jo yritysvaiheessa.. enkä nyt puhu pelkästä alkoholista vaan muustakin panikoimisesta ja ylivarovaisuudesta. Minusta tuo on vaan omiaan luomaan stressiä ja vaikeuksia yritykselle.
Kaikenlisäksi sitä tuolla käytöksellä kertoo kaikille, että yritys on päällä ja pääsee ihmisten silmätikuksi. Ei varmastikaan ole kivaa, kun sit sukulaiset ja ystävät hakee merkkejä ja utelee, joko on onnistanut. Omiaan luomaan lisää stressiä.
Eläkää elämäänne.. tulevaisuus on kuitenkin arvaamaton ja kaikkea ei saa mitä haluaa.
Mitä siinä voi tapahtua,jos juo sen yhden alkoholiannoksen eli vaikka häämaljan ennen kun testi voi näyttää plussaa? Siis kun alkio on ruskuaispussissa tai vasta munanjohtimessa.
Niin, voisitko 55 vastata samalla tähän kysymykseen? Mä en oo muuten aikasemmin tähän keskusteluun osallistunut. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun itselleni on noin käynyt, enkä ole mitään ainakaan huomannut.
Mä olen tullut kaksi kertaa ekasta kierrosta raskaaksi, ja uskon että sillä voi olla joku vaikutus, että en ole stressannut ollenkaan, vaan jatkanut omaa elämääni kuten ennenkin. Olen kuitenkin ihan tavallinen perheenäiti enkä harrasta baarissa riekkumista tai mitään muutakaan kännäämistä. Tiedättehän pitkään yrittäneet sen maailman ärsyttävimmän lauseen, "älä stressaa"...
Menkkojen aikana saatoin juoda alkoholia, mutta pari päivää ovulaation/vastaavan jälkeen en. Kuitenkin aina toivoin raskautta, enkä olisi voinut hyvillä mielin juoda useampaa lasillista.
Molempia lapsia on tehty useampi vuosi hoidon kanssa, ei se minusta muuta asiaa. Ei alkoholi ole mitenkään vähemmän haitallista pienelle sikiölle vain siksi, että sitä on yritetty vuosia ja äidin mielestä normaali elämä ei voi olla alkoholitonta.
En tupakoi, joten se osa oli helppo.