Lopetitko alkonkäytön, kun aloitte yrittää vauvaa vai vasta kun olit raskaana?
Sisko istuu kaikki juhlat kuivin suin, koska ei voi olla varma onko raskautunut sitten viimeisten kuukautisten.
En siis arvostellen tätä kysy, vaan ihan vaan siksi ettei mulle itselle ois tullut mieleenkään, että pelkkä raskauden mahdollisuus estää alkoholin käytön - vaan se raskaus. Monethan yrittää vauvaa vuosia tai kuukausia kuitenkin. Onko tää yleinen käytäntö, että pidättäydytään mahdollisen raskauden takia asioista, jotka raskaus estää (raaka kala, kypsyttämätön juusto, tupakka, alkoholi jne.)
Kommentit (53)
Raskaana ollessa ei alkoholia saa nauttia ollenkaan. Ei edes sivistyneesti sitä lasillista. Pieni sikiö saa osansa ja hänen veressään on alkoholia saman verran kuin sinullakin. Ethän sinä vauvallekaan anna tarkoituksella alkoholia.
Miksi myrkkyä (alkoholi) on pakko saada? Ja pakkohan se on, jos ilman sitä on vaikea olla muutama kuukausi.
Raskaana ollessa ei alkoholia saa nauttia ollenkaan. Ei edes sivistyneesti sitä lasillista. Pieni sikiö saa osansa ja hänen veressään on alkoholia saman verran kuin sinullakin. Ethän sinä vauvallekaan anna tarkoituksella alkoholia.
Sisko istuu kaikki juhlat kuivin suin"
Onpas siinä jo lähtökohdiltaan negatiivinen ja halveksiva sävy, jos ihminen ihan omasta tahdostaan on ilman alkoholia??
Ja tuskin nyt kuivin suin, kai juhlissa on tapana olla myös alkoholittomia juotavia??Enemmän itse arvostan ihmistä joka tohtii ( ajatella!) olla ihan fiksusti ilman alkoholia juhlassa ku juhlassa eikä kännää siellä muitten painostuksesta.
Alkoholi ei todellakaan ole mikään elämään "kuuluva" asia, se on jotain, mihin ihmiset muodostaa erinäisiä riippuvuussuhteita ja jolla korvataan jotain tyhjyyden tunnetta tai sitten jonkun elämä vaan on niin mitäänsanomattoman tyhjää, että vain alkoholi tuo jonkinlaisen merkityksen elämään.
Vai vielä nautintoaine...
Huoh.terv. entinen alkoholisti
En ymmärrä tätä suomalaista kulttuuria, että on vain kaksi vaihtoehtoa: absolutisti tai alkoholisti!
Ja en tosiaankaan lopettanut "juomista" kun aloin yrittämään raskautta ja ihan hyvä niin, sillä siihen meni 7 vuotta. Ja jo kun luulin etten saa lasta, juhannuksena muutaman lonkeron ottaneena raskauduin. Ja join senkin jälkeen, kun en tosiaankaan älynnyt/uskonut että olen raskaana. Mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä, koska en olisi ollut muutenkaan kovin vainoharhainen asian suhteen.
tupakoin kun yritimme vauvaa. Toki aina ihan loppukierrosta en vetänyt ns. perseitä, enkä polttanut niin paljoa.
mutta olin kyllä jatkuvasti yrittäessä ns. varpaillani ja kuulostelin kehoani silloin kun oli juhlia tai muuta sellaista tulossa, jossa alkoholia käytin. Onhan se niinkin, että alkoholin käytön vähentäminen auttaa hedelmöittymään, ainakin jonkin tutkimuksen mukaan, joten anna nyt vaan siskosi istua kuivin suin.
juuri ennen menkkoja, siis testauspäivää, mutta muun ajan kuukaudesta olin ihan "normaalisti". Käytännössä tästä ei ollut ongelmaa.
Ei hemmetti, me yritetään mutta en taatusti lopeta punaviinin nauttimista ennen kuin testi näyttää plussaa. Tulee olemaan ihan tarpeeksi tympeetä olla koko odotusaika ilman hyviä viinejä;)
Ylivarovaista, sanon minä.
silloin tällöin myhös raskausaikana
Mutta tietysti, jos käyttö on 1 plo/ilta, niin sitten kannattaa lopettaa jo aiemmin, sillä raskautuminen voi olla hankalampaa, jos on suurkuluttaja.
Muuten en pahemmin ruokavaliota muutellut, pinaattiakin söin kolmannen raskauden aikana ja ihan terve lapsi tuli, nyt 3v.
ihan normaalia elämää ennen raskauttani, johon kuuluu myös alkoholi. Ja joinkin raskaana ollessani (tietämättäni). Eikä mieltä painanut, eikä lasta oo vaivannut:)
sulla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa tässä; joko olla ilman tai kännätä. Kun alkoholia voi ottaa ilman kännäystäkin, kässääks?
Kaikki meistä ei ole alkkiksia.
t: eräs joka sen taidon osaa, raskaanakin.