Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hahhah! Taas näkee, mitä perhetyöntekijältä todella halutaan..

Vierailija
20.09.2010 |

paskojen siivoomista ja kakaroiden hoitamista, kun itse makaisi laiskana sohvalla "masennuksen" kourissa.

Hommatkaa tosiaan itse siivoojanne ja lastenhoitajanne niin saatte masentua ihan rauhassa sängynpohjalla.

Kyllä ärsyttää tuollaiset tyypit, jotka kehtaakin vaatia yhteiskunnan tulemista apuun siivoomisessa ja lasten kotihoidossa!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä vikaa on siinä, että kodinhoitaja siivoaa, jos siitä on perheelle apua vaikeassa tilanteessa? Voitko selittää? Et varmaankaan, kun et osaa.

Kodinhoitaja ei nykyisin enää siivoa, usko nyt!

Nämä palvelut pitää ostaa.

Perhetyöntekijän tarkoitus on saada se äiti sieltä sohvalta siivoamaan ja hoitamaan perheensä arkea. Tukemalla ja kannustamalla.

mitä vikaa siinä olisi, kun ennen on kuitenkin tällaista apua saanut. Jos ei kykene töitä tekemään, niin siinä ei perhetyöntekijän kannustus auta. Toki tilanteita on erilaisia, mutta itse vaikean masennuksen läpikäyneenä voin sanoa, että kun ei jaksa ja pysty, ei jaksa ja pysty vaikka miten pakotettaisiin. (Ja ei, mun kotona ei käynyt perhetyöntekijää, olin sinkku, onneksi. En tiedä, miten siinä tilanteessa olisin saanut ruuat pöytään ja muksut hoidetuksi.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi perhetyöntekijä kerran viikossa pari tuntia. Yleensä hän ulkoilutti vauvaa ja minä sain aikaa esikoisen kanssa. Tai sitten jos todella tarvitsin omaa aikaa, perhetyöntekijä meni molempien kanssa puistoon.

Ptt on ihan mukava tyttö, juuri valmistunut lähihoitajaksi, mutta enpä olisi kauheasti viitsinyt kahvitella ja jutustella. Hänestä oli konkreettista hyötyä ja pääsimme perheenä yli vaikeimpien aikojen.

Vierailija
24/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hyvä. Perhetyöntekijä voi alkuun tehdä hommia äidin kanssa yhdessä ja alkuun päästyä tukea hommissa. Se on aktivointia.

Vierailija
25/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä nyt tuntuu menevät kotihoidosta saatava tuki ja perhetyö sekaisin? Perhetyöntekijät kartoittavat perheen tilannetta; voimavaroja, mihin tarvitsee apua, mihin ei.Se on kannustamista, tukea antavaa palvelua, ohjausta ja neuvontaa...ihan keskustelua perheen kanssa. Siitä en tiedä onko siivous nykyään ostettava jotta sitä saa,mutta ei se ainakaan perhetyöltä ole ostettavissa vaan jostakin muualta.

Vierailija
26/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoilla ilmaisia sosiaalipalveluja, siinä mittakaavassa, kuin olisi tarve. Vuosikymmeniä sitten näitä palveluja käyttivät vain todella vähäosaiset ja apua tarvitsevat.

Nykyisin on jo ihan yleisesti hyväksyttävää käydä hakemassa fattasta rahaa, jos ei omat rahat riitä. Ennen ihmiset kituuttivat, tekivät töitä, ottivat enemmän vastuuta omasta itsestään ja elämästään.

Nykypäivänä vanhukset elävät todella heikoissa olosuhteissa, sairaina ja ihan heitteillä. Enemmän olen huolissani heidän elinoloistaan, kuin nykyperheiden joitka ovat tottuneet saamaan kaiken mitä vain keksivät vaatia. Meidän yhteiskunta ei pysty kustantamaan kaikkea. Itsekin on jotain yritettävä tehdä, että elämästä selviää.

Vierailija
27/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevani aika väsynyt ja hiukan allapäin, ja heti tarjottiin perhetyöntekijää 1xvko! Tosin käytännössä työntekijä tuli meille yhteensä 4x parin kuukauden aikana ja oli kerrallaan max 3h. Mutta se oli meille riittävä määrä :)

Perhetyöntekijä ulkoili lasten kanssa ja minä sillä aikaa siivosin ja kokkasin. Tarkoitus oli alunperin nukkua, mutta koska en väsyneenäkään saanut päivällä unta, niin ajattelin että kun siivoan ja laitan ison satsin ruokaa valmiiksi niin pääsen illalla aikaisemmin nukkumaan...

Miksi en olisi ottanut vastaan tarjottua apua? Ja tokihan me siitä maksettiin saman verran kuin olisi mennyt esim. mll:n lastenhoitajalle.

Vierailija
28/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijä on ihminen, joka menee perheeseen ja pyrkii auttamaan perhettä keskustelemalla perheenjäsenten kanssa. Eli on tavallaan "terapeutti" vaikkei suoranaisesti sitä olekkaan.

Perhetyöntekijä myös katsoo että perheessä on asiat hyvin, eli jos se masentunut äiti ei pääse ollenkaan sängystä ylös vie asiaa eteenpäin --> äiti hoitoon ja mietitään pystyykö isä heidät hoitamaan, auttaako joku sukulainen, laitetaanko heidät hoitoon vai pitääkö ehkä huostaanottaa vähäksi aikaa.

Perhetyöntekijä mahdollistaa myös yh-vanhemmalle sen, että tämä pääsee esim. hammaslääkäriin (tai vaikka terapiaan sen masennuksensa vuoksi) yksin, tai jos lapsia useampia niin vaikkapa lääkäriin yhden lapsen kanssa ja perhetyöntekijä vahtii sillä aikaa esim. kahta muuta.

Joskus yh-vanhemman on myös hyvä antaa aikaansa yhdelle lapselle kerralaan, eli äiti/isä voi vaikka leikkiä/pelailla rauhassa yhden lapsen kanssa kun perhetyöntekijä hoitaa muita.

Perhetyöntekijä myös auttaa, jos perhe tarvitsee apua esim. kelan papereiden täyttämisessä, opastaa miten lapselle voi hakea päiväkotipaikkaa, ja neuvoo monessa muussa asiassa (esim. tuetut lomat ym.) jos perhe em. apua häneltä kaipaa.

Perhetyöntekijä ei siivoa, koska hän ei ole siivooja. Ja kannattaa katsoa peiliin ja miettiä MIKSI siivoaminen on se asia jota perhetyöntekijältä kaivataan? Miksi näissä keskusteluissa nousee aina esille SIIVOAMINEN, mikä toki on ikävä homma ja mistä harva pitää, mutta se ei kuulu perhetyöntekijän toimenkuvaan. Samoin kun vaikka "miksei perhetyöntekijä vienyt autoani katsastettavaksi" tai "miksei perhetyöntekijä trimmannut koiraamme" on yhtä älytöntä ihmetellä miksei hän siivonnut.

Ja masentuneiden kohdalla kannattaa muistaa se, että masentunut saa nimenomaan hyvää mieltä siitä kun saa tehtyä jotain, eli vaikka käytyä pienellä lenkillä, siivottua keittiön, leivottuaan pullia jne. eli ne pienet onnistumiset vaikuttavat mielialaan, senkin vuoksi olisi hyvä että masentunut koittaisi vähän ITSE siivota perhetyöntekijän katsoessa lasten perään sen aikaa. Jos taas on siinä tilassa että on aivan toimintakyvytön, silloin pitäisi olla laitoshoidossa.

Kannattaa kieltäytyä perhetyöntekijän käynneistä jos kokee, ettei niistä mitään apua saa.

Vierailija
29/29 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole siivota tai auttaa lastenhoidossa, vaan olla henkisenä tukena vanhemmalle/vanhemmille. Lasten ja kodinhoitajat ovat eri ammattikunta.

Tässä(kin) asiassa on ihmisillä menneet pavut ja herneet sekaisin..

Mutta jos on niin, ettei tällaisesta ammattikunnasta ole vastaavaa apua... Minuakin nyppisi keskustella, jos kaikki paikat huutaisi siivoamista ja lapset leikittäjää. (En ole enkä ole ollut tällaisen avun tarpeessa, mutta mietin vain miltä asia tuntuisi.)