Hahhah! Taas näkee, mitä perhetyöntekijältä todella halutaan..
paskojen siivoomista ja kakaroiden hoitamista, kun itse makaisi laiskana sohvalla "masennuksen" kourissa.
Hommatkaa tosiaan itse siivoojanne ja lastenhoitajanne niin saatte masentua ihan rauhassa sängynpohjalla.
Kyllä ärsyttää tuollaiset tyypit, jotka kehtaakin vaatia yhteiskunnan tulemista apuun siivoomisessa ja lasten kotihoidossa!
Kommentit (29)
Mitäs helvettiä masentunut nyt kotiapua tarvii, eihän masennus vaikuta kuitenkaan käsiin, joten ihan hyvin pystyy siivoamaan. Ei se masennus makaamalla parane, hopi hopi ylös vaan ja hommia hoitamaan. On se kumma kun kehdataan yhteiskunnan varoilla loisia.
Eiku...
Jos sulla ei ole mitään tietoa masennuksesta, niin ole hyvä ja ole hiljaa. Puhu asioista, joista tiedät jotain, mitä ne nyt sitten mahtavat ollakaan.
vaikka tästä tulee taas melkoinen tappelu
Toivottavasti et saa apua "murtuneeseen jalkaan" tai mihinkään muuhunkaan "sairauteen".
Ei kaikilla ole varaa palkata mitään siivoojaa tai lastenhoitajaa.
Jos ihmisellä menee murtuu jalka, niin siihen saa apua. Mutta on se kumma jos mieli murtuu, niin siihen ei apua niinvaan saakaan tai se osa kokee että se on tarpeetona ja turhaa.
synnytyksenjälkeinen masennus. Meillä kävi kodinhoitaja silloin, kun äiti kävi terapiassa, ja joskus muutenkin. Pointtina oli, että äiti sai masennukseensa hoitoa muualla (siis oikeilta asiantuntijoilta, psykiatrilta ja psykoterapeutilta), ja kotona hän sai sitten apua kodin- ja lapsenhoitoon. Apua sai näinollen myös isä, jonka ei tarvinnut päivätöiden lisäksi hoitaa niitä kotihommia, joita äiti ei jaksanut. Kodinhoitajat eivät yrittäneet äitiäni terapoida, he tarjosivat muunlaista apua, joka oli kyllä aivan yhtä kullanarvoista, kuin terapeutinkin tarjoaja.
Voisitteko selittää minulle, mikä tässä systeemissä oli niin huonoa ja olennaisesti väärin?
ei ole siivota tai auttaa lastenhoidossa, vaan olla henkisenä tukena vanhemmalle/vanhemmille. Lasten ja kodinhoitajat ovat eri ammattikunta.
Tässä(kin) asiassa on ihmisillä menneet pavut ja herneet sekaisin..
Yhdyn tähän kannanottoon täysin vaikka tästä tulee taas melkoinen tappelu
Miksi apua ei pitäisi tarjota henkilölle, joka sitä kaipaa?
ei ole siivota tai auttaa lastenhoidossa, vaan olla henkisenä tukena vanhemmalle/vanhemmille. Lasten ja kodinhoitajat ovat eri ammattikunta.
Miksi sitten tarjotaan näitä perhetyöntekijöitä, joista harvalle tuntuu olevan hyötyä, eikä kodinhoitajia?
kun tämä ei siivoa, eikä tee kotitöitä, joita laiska emäntä ei viitsi itse masennukseensa vedoten tehdä.
Perhetyöntekijä ei ole ilmainen piika!
synnytyksenjälkeinen masennus. Meillä kävi kodinhoitaja silloin, kun äiti kävi terapiassa, ja joskus muutenkin. Pointtina oli, että äiti sai masennukseensa hoitoa muualla (siis oikeilta asiantuntijoilta, psykiatrilta ja psykoterapeutilta), ja kotona hän sai sitten apua kodin- ja lapsenhoitoon. Apua sai näinollen myös isä, jonka ei tarvinnut päivätöiden lisäksi hoitaa niitä kotihommia, joita äiti ei jaksanut. Kodinhoitajat eivät yrittäneet äitiäni terapoida, he tarjosivat muunlaista apua, joka oli kyllä aivan yhtä kullanarvoista, kuin terapeutinkin tarjoaja.
Voisitteko selittää minulle, mikä tässä systeemissä oli niin huonoa ja olennaisesti väärin?
ja perhetyöntekijä ovat eri asioita, mutta mulla on sellainen käsitys (saa korjata!), että nykyään helpommin tarjotaan perhetyöntekijää kuin kodinhoitajaa.
Mikä koulutus muuten näillä perhetyöntekijöillä on? Sanonpa muuten sen, että mun ei ole kovin helppoa avautua kenellekään, ei edes terapeutille. Voisin kuvitella, että perhetyöntekijölle vielä vaikeampaa.
Minäkin muistan, kun meillä kävi 90-luvulla kodinhoitaja jonkun aikaa. Miksei heitä enää ole, kun selvästi on tarvetta heidän palveluilleen?
kun tämä ei siivoa, eikä tee kotitöitä, joita laiska emäntä ei viitsi itse masennukseensa vedoten tehdä.
että masennuksen oireisiin kuuluu se, että usein ei yksinkertaisesti pysty tekemään sellaisia asioita, jotka terveelle ovat pikkujuttu. Kykenetkö ymmärtämään? Jos olet niin sivistymätön, että tällainen tieto on sinulle uusi, kannattaisiko ensin ottaa selvää asioista ja sitten vasta tulla täällä pätemään?
ei nykyisin enää siivoa.
Ostakaa siivouspalvelua, jos ette jaksa itse siivota. Ei tartte montaa Reimatecia jättää kauppaan, kun osaa hankittua ko. kotipalvelua kotiinsa.
Vanhukset ovat tähän tottuneet jo vuosikausia
ja kodinhoitaja ovat eri asioita.
Ja en ymmärrä, miksei sellainen jolle siivoaminen on ylivoimaista masennuksen tai ihan vaikka mielenkiinnon puutteen vuoksi ei palkkaa siivoojaa?!
Kotitalousvähennyksen ansiosta ei maksa paljoa, jos vaikka 60€/kk maksaa siitä että on siistiä mikä vaikuttanee myös mielialaan(?) niin eikö sitä hintaa ole valmis maksamaan?
Ja jos rahaa ei kerta kaikkiaan ole, niin eikö ole ketään tuttua jonka kanssa voisi vaihtaa "töitä", eli tuttu siivoaa asunnon ja itse vahtii ko. tutun lapsia yhden viikonlopun ajan tmv.
ei nykyisin enää siivoa.
Ostakaa siivouspalvelua, jos ette jaksa itse siivota. Ei tartte montaa Reimatecia jättää kauppaan, kun osaa hankittua ko. kotipalvelua kotiinsa.
Vanhukset ovat tähän tottuneet jo vuosikausia
varaa siihen? Eikä kaikki kuule todellakaan ostele reimateccejä. Oletko sä oikeasti noin tyhmä vai provoileto vain?
Ja mitä vikaa on siinä, että kodinhoitaja siivoaa, jos siitä on perheelle apua vaikeassa tilanteessa? Voitko selittää? Et varmaankaan, kun et osaa.
neuvolassa valittanutkaan. Mun mielestä minun ongelmani ei kuulu millekään neuvolakäynnille. Ei sillä, ei minulla sellaisia ole ollutkaan.
Miksi sitten tarjotaan näitä perhetyöntekijöitä, joista harvalle tuntuu olevan hyötyä, eikä kodinhoitajia?
Mutta ehkäpä siellä ajatellaan että jospa tuo äiti saisi ajatuksensa ja henkisen puolensa kasaan, ilman psykologia/psykiatria. Terapia on aika kallista.
[/quote]
Ja mitä vikaa on siinä, että kodinhoitaja siivoaa, jos siitä on perheelle apua vaikeassa tilanteessa? Voitko selittää? Et varmaankaan, kun et osaa.
[/quote]
Kodinhoitaja ei nykyisin enää siivoa, usko nyt!
Nämä palvelut pitää ostaa.
Perhetyöntekijän tarkoitus on saada se äiti sieltä sohvalta siivoamaan ja hoitamaan perheensä arkea. Tukemalla ja kannustamalla.
Ja jos on oikeasti masenutunut, niin toi töiden vaihtaminenkin voi olla aika vaikeaa.
mitä pahaa siinä olisi, jos kunnan työntekijä auttaisi vaikeassa tilanteessa olevaa lapsiperhettä kotitöissä. Ennen näin on ollut, miksei nyt? Jos kerran niitä työntekijöitä sinne perheisiin lähetetään, miksei lähetetä sellaista, josta on hyötyä? Mulla on ainakin sellainen käsitys, että monille näistä perhetyöntekijöistä ei oikein apua ole.
Ja älkää puhuko "ilmaisista piioista". Se ei ole mikään argumentti. Kysymys on, miksei kunta voisi tarjota sellaista apua, jota perheet kaipaavat. Ainakin nuo meillä 90-luvulla kodinhoitajina työskennelleet vaikuttivat ihan tykkäävän työstään, vaikka olivatkin teidän mukaanne "ilmaisia piikoja". Meidän koko perheelle heistä oli aivan hirveästi apua, ja olemme kaikki avusta ikuisesti kiitollisia.
Johan tuo tuen määritelmä on tänne kirjoitettu monta kertaa.
Ai että mitä on henkinen tuki?
-kuunnellaan toisen huolia
-yritetään etsiä ratkaisua voimattomuuteen ja avuttomuuden tunteeseen.
-ei jätetä yksin mieltä painavien asioiden kanssa.
aka juurikin niitä asioita mitä moni ihminen harjoittaa ystäviensä kanssa. Kaikilla ei ole ystäviä tai muita sosiaalisia kontakteja kuin se mies ja neuvolantäti.
Kun perhetyöntekijän pointti on saada se äiti jaksamaan niitä arjen asioita.
Mutta minä menen nyt hakkaamaan päätäni seinään. Seuraavalla kerralla väännän siis ratakiskoa..