Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin ratsastustunnilla,

Vierailija
19.09.2010 |

mutta en taida mennä toiste enää. En halua kuluttaa yli puolta tuntia siihen, että haen hevosen jostain pellon laidalta, harjaan, puhdistan kaviot, satuloin, suitsin ja sama tunnin loputtua. Valitettavasti haluan vain maksaa siitä itse ratsastuksesta. Onneksi on esim. vaelluksiin erikoistuneita paikkoja joissa hevoset ovat valmiiksi varusteltuina lähtöön, kun menen paikalle.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talleilla pyörii kyllä tosi paljon ilmaisen työn tekijöitä muutenkin. Onko muuten ollenkaan järkevää että niitä satuloita paiskotaan päälle ja pois monta kertaa saman päivän aikana? Luulisi että vähemmästäkin hevonen stressaantuu.

Vierailija
62/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin hoitoponi oli sellainen viekas veikko, että piti jo kuntoon laittaessa näyttää kuka on pomo eikä yli kävellä.

Se helpotti kummasti ratsastamista tunnilla, kun sitä taistelua ei tarvinnut selästä käsin aloittaa..

Pienemmät nassikathan oli ihan helisemässä sen kanssa, kun ei sitä saanu tekemään mitään.

Kyllä siinä kuntoon laittaessakin se hevonen lukee, että millanen tyyppi on tulossa. Ratsastuskoulun hepat on erihyviä tässä toiminnassa, vielä jos haluavat laistaa hommista tai ehkä pelästyttää ratsastajan pahanpäiväisesti, ettei lopputunnilla uskalla hepolle tehä mitään.

Mä näkisin, että se lyhyenkin kontaktin luominen samantien ennen tuntia auttaa siinä ratsastuksessa. Ehkä toisia ei vain kiinnosta sitten, että miten se ratsastus menee. Seisooko hepo koko tunnin, vai heittääkö selästä heti ku tilaisuus tulee.

Luulis, että oma turvallisuus jotenki kiinnostais. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan työkseni pooloa ja hoidan päivätyökseni rahoittajani hevoset ja hän ei ikinä kommunikoi hevosten kanssa mitenkään, joskus hänen vaimonsa antaa hevosille omenan miehen pelin jälkeen...

Itse pidän hevosen hoidosta, mutta ymmärrän jos joku haluaisi vain ratsastaa. Hyvin koulutettu hevonen ei välitä onko se ratsastaja harjannut hevosen vai ei. Minulla on joskus kesä aikaan kun kausi on parhaimmillaan hevosenhoitajat jotka tekevät minulle kaiken valmiiksi ja saattaa mennä pitkiäkin aikoja että en komunikoi hevosten kanssa mitenkään ja saatan saada hevosia pelattavaksi joita en ole ikinä ennen nähnyt enkä kerkeä siinä tilanteessa alkaa rapsuttelemaan vaan hyppään suoraan satulasta toiseen, käymättä maassa.

Kaikki omalla tyylillä. Vaikka siis itse korostan aina, että maastakäsittely ja hoitotaidot ovat tärkeitä, mutta eivät välttämättömiä kun kyseessä hyvin koulutetut hevoset.

Vierailija
64/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poolon pelaajalle: Miten hypätään satulasta satulaan käymättä maassa? Kiinnostaisi tietää...

Vierailija
65/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:35"]

Poolon pelaajalle: Miten hypätään satulasta satulaan käymättä maassa? Kiinnostaisi tietää...

[/quote]

En ole poolo viestin kirjoittaja, mutta teen itsekkin tuota jos ratsastan monia hevosia päivässä ja hoitaja tuo hevoset valmiina. Löytyi nopealla googlailulla video esimerkki:

Vierailija
66/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2010 klo 09:52"]

Valtaosa aikuisratsastajista on niitä joilla on kokemusta ratsastuksesta, mutta esim, perheen ja lapsien takia harrastus on jäänyt. Mitä pahaa siinä on jos haluaa käydä "vain" ratsastamassa? Sen oman hevosen voi sitten hankkia rapsuteltavaksi tai kokeakseen jotain elämää suurempaa eläimen kanssa. Itse olen omistanut 5 hevosta ja ratsastanut 17 vuotta. Luovuin kuitenkin harrastuksesta lähes kokonaan 6 vuodeksi ja nyt käyn ratsastamassa kuntoilun ja harrastamisen vuoksi enkä halua viettää tallilla aikaa tuntikaupalla, joka sekin on perheeltä pois. Mutta enhän minä sitten mikään oikea hevosihminen olekkaan kun en halua kieriä paskassa, rapsutella ja jutella sydänsuruja kauramoottorille 24/7. Ja ratsastustalleillehan ei ole asiaa kuin aidoilla hevosihmisillä. Tsiisus mitä skeidaa.

Kyllä siellä tallilla on kurssikaavio! Kaikki eivät todellakaan pääse ihan mille tunnille vain ja tunneilla harjoitellaan eri asioita tunnin tasosta ja ratsastajista riippuen. Jokaisen ratsastajan tulee osata käsitellä hevosta ja piste. Kyse on ihan omasta turvallisuudesta. Ja kyllä ne vammaisetkin osallistuvat hevosen hoitoon. Heille kyseessä on liikuntamuoto, jossa opetellaan oman kehon hallintaa. Itse en antaisi omia hevosiani missään nimessä ihmiselle maastoon ellei tämä osaa hoitaa ja hallita hevosta. Issikat on eri asia mutta niitä nyt en luekaan oikeiksi hevosiksi. Tämä ketju kertoo sen, että nyluajan ihmiset odottavat savansa kaiken kuin Manulle illallisen; patalaiskaa porukkaa. Huvittavinta on se, että sitten nämä ihmiset kehuvat harrastavansa ratsastusta. Ja pah sanon minä; ei ole hajuakaan siitä, mitä ratsastus on. T. Se kaksi hevosta omistava

että hevosille ei lässytetä!

Kuka hemmetin hullu hankkii hevosen rapsuteltavaksi? Voi huoh!

Ja kun ratsastuksessa on ollut useampi vuosi taukoa, on syytä mennä ihan kiltisti siihen alkeisryhmään.

Ihmiset luulevat osaavansa ratsastaa mutta totuus on toinen; mennään kovalla kädellä, hevonen pää pystyssä ja potkitaan kylkiin. Ei tietoakaan oikeasta käsien asennosta, eteenpäin ratsastuksesta, puolipidätteistä, ulkotuesta tai muistakaan avuista.

Ei todellakaan tarvitse mennä alkeis ryhmään paukuttelemaan pohkeita kylkiin jos on aikasemmin osannut kunnolla ratsastaa... Itselläni monen vuoden tauko ja kyllä kaikki palautu heti mieleen... Lihas muistista tulee, lisäksi hyvä ratsastaja ei ole vain teknisesti hyvä vaan ymmärtää kokonaisuuden tavalla mitä kaikki eivät välttämättä ikinä opi...

Vierailija
67/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä sympatiat ap:n puolella.

Olen harrastanut hevosia yli 15 v. ja teen sitä nykyään hauskuuden, rentoutumisen, vaihtelunhalun ja onnistumisen tunteen vuoksi. Ja mun mielestä se hevosen hoito ei ole tätä, vaan itse ratsastus.

Varmaan ihan mielipideasia, mutta tälle ratsastelijalle ei omaan hemmotteluhetkeen eli ratsastukseen, nappaa mudassa rämpiminen, kastuminen, liukastelu, pölyn saaminen nenä ja silmät täyteen ja muu väsyminen jo ennen tuntia. Saatika sen jälkeen, jolloin karautan tyytyväisenä kohti suihkua.

Sitäpaitsi olenhan maksanut tunnista noin 30 e, joten ei nappaa vielä jäädä tallille hoitelemaan ja siivoilemaan omalla ajalla.

Lapsena tykkäsin harjailla polleja ja mikä tahansa sekalainen tallityö oli jees.

Vierailija
68/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista tasoryhmistä ja hevosen valikoimisesta: harvoin on ratsastajalle mitään hyötyä ratsastaa kerrasta toiseen samalla hevosella. Toki jokainen haluaisi sen varmimman, eteenpäin kulkevan ja tottelevan hevosen, mutta tehokkain tapa oppia on vaihdella hevosia. Eikä ne rats. opettajat niitä (ainakaan talleilla, joissa minä oon käynyt) sattumalta heittele, vaan ratsastajan tason mukaan - välillä on hyvä oppia rauhallisuutta ja pitkää pinnaa herkän hevosen kanssa, joskus taas oppia saamaan kunnon tuntuma ratsuun, joka on just se tallin laiskin löntystelijä. Ja yleensä kyllä onnistuu, että tallitytöt laittaa hevosen valmiiks, jos sanoo, että on esim. vaikea ehtiä ajoissa töistä paikalle.

Vierailija
69/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^Paitsi että kaikki eivät ole tavoitteellisia ratsastajia, jotka haluaisivat varsinaisesti oppia mitään. Selässä kököttely taitaa aika monenkin "tädin" mielestä olla heidän oma tavoitteensa lajissa. Tuttu hevonen on stressitöntä seuraa. Ja asiakkaitakin pitäisi kuunnella, tämä on palveluala.

Itse lopetin vakkaritunnit, koska en ala makselemaan törkeitä jäsen-, kausi- yms maksuja niistä ei niin helpoista hevosista, joita vähän kokeneemmille ratsastajille aina tyrkätään tunnille. Minulla on oikeus saada "nössö" hevonen ratsastettavaksi ihan yhtä usein kuin muillakin. Jos ei niitä koskaan riitä kokeneemmallekin ratsastajalle, niin tallin ratsastusryhmiä ja tuntimääriä pitäisi harkita uudelleen.

Vierailija
70/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, aikoinaan edistyneimpien tunnilla ratsastettiin kuukausia ja vuosiakin samaa hevosta, jolloin päästiin syventämään taitoa. Tosin sitten näki, että ne jotka eivät lainkaan vaihdelleet välillä, eivät enää osanneet ratsastaa muilla hevosilla. Itse ratkaisin ongelman niin, että ratsastin ensimmäisellä viikkotunnilla aina samalla ja toisella viikkotunnilla vaihdellen. Se oli tehokasta.

Teknisesti edistyin aika pitkälle hoidellen hevosia vain pintapuolisesti, mutta vasta asuessani omien hevosteni kanssa samassa pihassa aloin oppia lukemaan hevosia uudella tasolla, ja tajuta sitä, miten ilmeikäs hevosen pärstä lopultakin osaa olla. Kilparatsastajistakaan valtaosa ei paljon hevosista tajua persoonina, ja se on harmi.  Koko ajan tulee vastaan niin väärinymmärrettyjä eläimiä, etteivät ne edes yritä kommunikoida ihmisen kanssa, ja muutenkin ovat zombiksi lannistuneen oloisia.

Ymmärrän, että ruuhkavuosia viettävä karkeatekoinen ihminen ei välittäisi tallilla paljon tuntia kauempaa viettää, ja onhan se parempi silloinkin ratsastaa kuin jättää kokonaan väliin. Mutta silloin täytyy olla valmis maksamaan ekstraa siitä, että toiset tekevät työtä, joka kuuluisi sinulle. Silloin ainoa joka häviää yhtälössä, on hevonen. Tosin hevonen nyt kärsii joka tapauksessa enemmän tai vähemmän, kun olosuhteet tuskin ovat optimaaliset kuitenkaan.

Vierailija
71/79 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten mennä vaan paikkoihin, missä hevosen selässä voi vain matkustella... Mutta joskus voi kyllä myös siellä vaelluksillakin tulla eteen tilanne, että se tasainen nojatuoliasentokin saattaa horjahtaa...

Vierailija
72/79 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallilla jossa itse vakituisesti ratsastan, saa hevosia varustaa ja harjata ennen tuntia, mutta jos tuntilaiset eivät halua huoltaa hevosta, se kyllä varustetaan tallilaisten puolesta valmiiksi ja tuodaan vaikka kentälle asti ratsastajalle jos tämä ei syystä tai toisesta halua/kykene talliin menemään.

Meillä on aikuisryhmä ikähaarukalla 23-65v ja kaikki osaavat varustaa hevosen ennen tuntia ja sen myöskin mielellään tekevät. ITse menen yleensä reilut ½h ennen tunnin alkua paikalle ja tilanmteesta riippuen laitan yhden tai kaksi hevosta valmiiksi tunnillemme. Toisaalta pari ratsastajaa tulee aina vain n. 10min ennen tuntia paikalle joten heidän hevosensa ovat aina jo varustettuna siihen mennessä taikka sitten edellisellä tunnilla.

Toisaalta ymmärrän satunnaisesti ratsastavan kohdalla sen ettei välttämättä halua hevosta harjailla ja varustaa, mutta ihmettelen kyllä suuresti niitä VAKITUISESTI ratsastavia jotka eivät halua huoltaa hevosta, sehän on osa harrastusta. Ja toisekseen, siihen kun hevosen harjaa ja laittaa varusteet päälle menee 10min niin luulisi jokaisella harrastajalla olevan sen verran aikaa ja halua tehdä se.

Vierailija
73/79 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut lukea mitä muut olivat vastanneet, mutta toivon todella että toi sun viesti oli vitsi...

se että harrastat ratsastamista ja hevosia ei ole pelkkää ratsastamista, on todella tärkeää osta käsitellä hevosta maastakäsin ja osata myös varustaa se itse.. siinä näkee jo paljon millainen hevonen on..

toivon että haet jonkun toisen harrastuksen, ja te jotka pelkäätte hevosia, on erittäin tärkeetä että käsittelette hevosta myös maastakäsin ja siten niihin tutustutte, hevosen pito on erittäin kallista ja sentakia ratsastustuntien hinnat ovat aika kovia, on olemessa toki erilaisia ratsastuskouluja ja hevosia, kannattaa siis kokeilla erilaisia jotta löytää omanlaisensa

on myös erittäin tärkeää tehdä niin kuin sanotaan kun hevosia käsitellään koska hevosten omistajat ja opettajat tuntevat hevoset parhaiten ja kun toimit kuten käsketään niin ei tule ylilyöntejä tai vahinkoja

mutta kirjoituksen perusteella sinun kannnattaa hankkia jokin muu harrastus...

Vierailija
74/79 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonsen hoitaminen on tärkeä osa ratsastusharrastusta. Hevonen ei ole mikään väline vaan elävä yksilö, joka ottaa suhun kontaktia, jonka kanssa löydät yhteisen sävelen, tai et löydä. Hevosen hoitaminen yös rauhoittaa, sekä sua että hevosta. Ap on puhdasverinen, pinnallinen välineurheilija. Luulempa että kaikille on hyväksi että vaihdat hevosen vaikka golfbägiin. Ratsastus on pitkälle kontaktilaji, sun ajatuksesi niin itsekeskeisiä ja mukavuudenhaluisia. Hevoset ansaistevat parempaa.

Vierailija
75/79 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2010 klo 18:53"]

ettet halua itse myös hoitaa sitä hevosta. No ehkä hevosenhoitajan ja muutenkin eläinrakkaan on vaikea ymmärtää sinun näkökulmaasi kun omasta mielestä se olisi aika tylsää ajella tai ratsastella hevosella jota ei muuten saisi itse hoitaa, eihän sitä hevosta niin oppisi tuntemaan!

Mutta on kyllä paljon sellaisiakin paikkoja joissa voit vain varata tunnin ja hevonen on laitettu valmiiksi. Pyydä vaikka sitä tuntia tilatessasi.

Itse olen kuitenkin ollut lähinnä töissä talleilla joissa ei tosiaankaan ole päässyt ratsastamaan jos ei itse myös hoida hevosta kuntoon. Ja arvostan enemmän sitä että opetetaan harrastus alusta alkaen.

[/quote]Totta tuokin , mutta taytyy muistaa, etta kaikki eivat ole yhta itsevarmoja niin suuren elaimen kasittelyssa. Itse kasvoin tallilla...hevoset ovat aina olleet osa elamaani. Olen nuorempana omistanut pari, mutta kaikille se homma ei sovi, varsinkaan jos on vahankaan arempi yksilo. On paljon helpompi vaan kavuta satulaan ja nauttia tunnista. En osaa kuvitella, kuinka arka ihminen nostaisi kavion......

Ratsastus on yksinkertaisesti rentouttavaa, ilman ,taikka kera kaiken sita edeltavan. Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
76/79 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalveluun kuuluu kuunnella asiakasta...Jos haluat hevosen valmiina,SINÄ kerrot siitä tuntia tilatessasi.etkä itke täällä...suu auki sisaret ja reiluutta peliin <3

Vierailija
77/79 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä ja aivan sietämätöntä eläimen välineellistämistä aloittajalta!

Sinä ratsastaessasi hyödynnät toisen yksilön vartaloa, etkä sitä vertaa viitsi olla kohtelias että huolehtisit sen hyvinvoinnista ennen ja jälkeen tunnin?

Vierailija
78/79 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itteä ihan ärsyttää tollaset ihmiset. Kuinka helvetissä sä oletat, että tallille mennessäs hevonen on valmiina ja samantien pääset satulaan tekemättä yhtään mitään?! Paitsi siimä tapauksessa, että ratsu on vetäny edellisen tunnin ja siten on sulle valmiina. Mutta totta kai se hevonen hoidetaan ja siihen käytetään se puoli tuntia ennen ja jälkeen tunnin, uskomatonta että tollasia ihmisiä ees päästetää hevosten lähelle. Raivostuttavaa! Oot varmaa joku kaupunkilaispissis, joka ei missään nimessä voi liata käsiään ja muutenki itseään harjaamalla hevosen, puhdistamalla kaviot ja laittamalla sormen hammaslomaan kun hevonen ei avaa suutaan kuolaimia varten. U.s.k.o.m.a.t.o.n.t.a.

Vierailija
79/79 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä kuulee, että en tankkaa mönkijää ennen kuin ajan sillä, hei oikeesti, vertaako joku mönkijällä ajoa hevosella ratsastukseen??? Jos on noin pihalla lajista, kannattaa mennä vaan sillä mönkijällä, eikä elävällä tuntevalla eläimellä. On myös sen eläimen edun mukaista, että saa tutustua tulevaan ratsastajaansa. Normaalit ratsastuskoulut ilman tätä mahdollisuutta on silkkaa eläinrääkkäystä. ja siis mönkijän tankkaaminen saattas maksimissaan olla hyvä vertauskuva hevosen ruokkimiseen ja karsinan siivoamiseen ja siihen tuskin edes pääsisit. Heppailu ei vaan oo kaikkien laji ja sirkushuveihin se ei kuulu, vaan on taito- ja tunne laji.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan