Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin ratsastustunnilla,

Vierailija
19.09.2010 |

mutta en taida mennä toiste enää. En halua kuluttaa yli puolta tuntia siihen, että haen hevosen jostain pellon laidalta, harjaan, puhdistan kaviot, satuloin, suitsin ja sama tunnin loputtua. Valitettavasti haluan vain maksaa siitä itse ratsastuksesta. Onneksi on esim. vaelluksiin erikoistuneita paikkoja joissa hevoset ovat valmiiksi varusteltuina lähtöön, kun menen paikalle.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden mukana luonnosta nauttien kulkuneuvona hevonen, niin tavalliset tunnit eivät minulle sovi. Joskin sielläkin ne hevoset köröttelevät toistensa perässä mutta lisänä on tosiaan se tunnin hevosen huoltp siihen päälle. Jos jotain vaativampaa haluaisi, niin ehkä sitten pitäisi hankkia hoitohevonen johon tosiaan voisi luoda tiiviin suhteen, hoitaa sitä ja nimenomaan ratsastaa juuri sillä joka kerta.

Vierailija
22/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vai viittasin siihen että ne hevoset tekevät tehtävänsä riippumatta siitä onko selässä aktiivinen ratsastaja vaiko jauhosäkki.

Totta kai sillä on eroa, osaako ratsastaa vai ei, oli hevonen millainen tahansa. Anteeksi, mutta tuntuu kyllä nyt siltä, että et oikein ymmärrä hevosia tai ratsastamista. (En ole itse todellakaan hyvä ratsastaja, mutta ainakin ymmärrän sen, mikä vaikutus ratsastajalla on hevoseen sekä selässä että silloin, kun ollaan maassa. Joku enemmän hevosista tietävä voi varmasti kertoa tästä enemmän.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden mukana luonnosta nauttien kulkuneuvona hevonen, niin tavalliset tunnit eivät minulle sovi. Joskin sielläkin ne hevoset köröttelevät toistensa perässä mutta lisänä on tosiaan se tunnin hevosen huoltp siihen päälle. Jos jotain vaativampaa haluaisi, niin ehkä sitten pitäisi hankkia hoitohevonen johon tosiaan voisi luoda tiiviin suhteen, hoitaa sitä ja nimenomaan ratsastaa juuri sillä joka kerta.

Vierailija
24/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käyt jossakin kummallisessa tallissa ratsastamassa jos hevoset eivät välitä siitä onko selässä jauhosäkki vai ihminen. Itse olen ainakin ratsastusurani aikana huomannut että sellaisia hevosia on harvassa jotka tekevät kaiken mitään tekemättä.

mutta tuskin voit kieltää sitäkään etteikö jatkuvassa tuntikäytössä oleva hevonen (jolla myös pienet lapset ratsastavat) oppisi vuosien myötä ennakoimaan mitä tunti tuo mukanaan. Onhan niilläkin tosiaan aivot. Siltä osin tavallisen tallin tuntihevonen ei välttämättä ole se maailman haastavin ratsu ohjastaa.

Vierailija
25/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain vaativampaa haluaisi, niin ehkä sitten pitäisi hankkia hoitohevonen johon tosiaan voisi luoda tiiviin suhteen, hoitaa sitä ja nimenomaan ratsastaa juuri sillä joka kerta.

tuohon kirjoittamaani mielipiteeseen siitä, miten kannattaa tutustua hevoseen, jolla ratsastaa, niin tätä en kyllä tarkoittanut. Ei tarvitse olla tiivistä suhdetta, mutta mielestäni se aika, jonka ihminen käyttää hevoseen laittaessaan sen kuntoon on myös ratsastamisen kannalta oleellista, myös hevoselle. Ei tarvitse luod tiivistä suhdetta, vaan tiedottaa puolin ja toisin siitä, että tällainen tyyppi olis nyt tulossa selkään, ja tällainen on ratsu. Mutta musta tuntuu, että sä et ehkä ihan ymmärrä, mitä mä haluan sanoa. Voi tietty johtua myös siitä, etten osaa tätä tämän havainnollisemmin ilmaista.

Vierailija
26/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin voit kieltää sitäkään etteikö jatkuvassa tuntikäytössä oleva hevonen (jolla myös pienet lapset ratsastavat) oppisi vuosien myötä ennakoimaan mitä tunti tuo mukanaan. Onhan niilläkin tosiaan aivot. Siltä osin tavallisen tallin tuntihevonen ei välttämättä ole se maailman haastavin ratsu ohjastaa.

Mutta jos haluat alkaa oikeasti ratsastamaan niin että hevonen kuuntelee sua niin sitten täytyy myös poistua sieltä omalta mukavuusalueelta ja alkaa opetella ratsastamaan.

Vierailija
27/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minun pitäisi ymmärtää ratsastamisesta ja hevosista? Ymärrän että ne vaistoavat ihmisen tunteet, pelon ynnä muut. Toisaalta ymmärrän, että hevostalleille valitaan lähtökohtaisesti jo niin rauhallisia ja kiltejä hevosia että ne menevät kuin juna jos selässä on kokematon ratsastaja (viittasin siihen jauhosäkkiin) tietysti voivat osata taitavampiakin temppuja jos ratsastaja osaavampi.

Vierailija
28/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajusin juuri ettei ratsastaminen ja mukavuusalueelta poistuminen ole minun juttuni. Rapsutan ja juttelen kyllä sille urautuneelle tuntihevoselle ystävällisesti, ja köröttelemme maastossa maisemia nauttien kaikessa rauhassa. Se riittää minulle. Joku muu haastetta ja oppia kaipaava tallityttö voi sitten hoitaa sen valmiiksi kuntoon minulle. Onneksi tällaisiakin paikkoja on tarjolla.'

ap

Vierailija
29/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän, että hevostalleille valitaan lähtökohtaisesti jo niin rauhallisia ja kiltejä hevosia että ne menevät kuin juna jos selässä on kokematon ratsastaja (viittasin siihen jauhosäkkiin) tietysti voivat osata taitavampiakin temppuja jos ratsastaja osaavampi.

että ratsastamisessa olisi kyse siitä, että pitäis oppia tekemään jotain hienoa ja näyttävää, vaan siinä, että otetaan kontaktia siihen hevoseen, ja opitaan viestimään sen kanssa. Ratsastamisessa pitäis ottaa se asia huomioon, että siinä on se toinen osapuoli, nimittäin hevonen. Eihän se hevonen tietenkään mene muuta kuin rutiinilla, jos ei ratsastaja osaa ottaa hevoseen kontaktia ja lukea sitä. Ei hevonen tee semmoista, mitä ratsastaja ei osaa pyytää oikein.

Vierailija
30/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastus on niin kallis harrastus, että se maksettu aika tulee olla pelkkää ratsastuksen opetusta.

Se muu hepan hoito tehdään sitten ylimääräisellä ajalla, jos huvittaa. Mutta siitä en todellakaan rupea maksamaan, että saan heppaa satuloida ja harjata.

Vierailija
31/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos haluaa sinne selkään päästä niin se hevonen pitää ennen tuntia varustaa ja hoitaa.

Ratsastus on niin kallis harrastus, että se maksettu aika tulee olla pelkkää ratsastuksen opetusta.

Se muu hepan hoito tehdään sitten ylimääräisellä ajalla, jos huvittaa. Mutta siitä en todellakaan rupea maksamaan, että saan heppaa satuloida ja harjata.

Vierailija
32/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse taas en niin välitä ratsastamisesta vaan juuri kaikesta muusta hevosen kanssa puuhastelusta

Vierailija
33/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa hevosensa itse valmiiksi, johtuu siitä, että aikuista hevosenhoitajaa/tuntiavustajaa on todella vaikea saada palkkalistoille. Lapsityövoimaa taas ei saa käyttää, kun sitten on kaikki kukkahattuäidit soittelemassa, että ei meidän Annastiinaa saa pakottaa, jos se ei taho. Ennen oli omat hoitohevoset, jotka laitettiin aina kuntoon eikä niiden hoitoon saa kukaan ratsastaja puuttua. Nykyisin ei hoitajien perseitä saa tallituvalta minnekään, jos ei ole IHAN pakko (lue: tulossa niin alottelijoiden tunti, ettei ne ratsastajat yksin pärjää poniensa kanssa).

Vierailija
34/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikanani putsannut ja rapsuttanut ihan riittävän montaa hevosta ja laittanut kuntoon. Nyt ei ole aikaa; tunnin jälkeen voin "purkaa" ja harjata kertaalleen.

Mutta kun kiireellä tulee töistä niin ei tosiaankaan kilju reimusta kun edessä on mudassa piehtaroinut tuntematon hevonen. Ja kun joka tallilla on ne ikiomat kirjoittamattoman säännöt, joidenn rikkomisesta tulee heti sanomista. "Täällä laitetaan hevonen aina kiinni / ei missään tapauksessa kiinni; täällä laitetaan pintelit aina ensin/ viimeksi; tällä hevosella pitää ehdottomasti olla geelityyny alla. Täällä ei koskaan saa ottaa satulaa yhdellä kertaa pois vaan ensin löysätään 2 kertaa vyötä ja odotetaan 10 min jne" Saati sitten "hullut" hevoset, yksi ei siedä sitä ja toinen ei siedä tätä, kolmannelle ei koskaan laiteta lapsiratsastajia, neljäs ei voi koskaan mennä ekana kentälle/ maneesiin jne. Uutena tallilla kävijänä nuo on ihan mahdottomia tietää etukäteen. Ja kun alle saa hepan, josta jo rakenteesta tietää ettei ratsastus suju, niin fiilis on maassa ennen selkään nousua.

Minusta aikuisratsastaja varsinkin on maksava asiakas, jolla saisi olla edes jotain sananvaltaa niin ratsuunsa kuin siihen, haluaako/ ehtiikö laittaa hevosen kuntoon ennen tuntia vai ei

Vierailija
35/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratsastuksesta jossa puoli tuntia menee siihen että valmistelee hevosen tunnille. Ratsastusta sitten 15 min!!!Tosi outoa.

Mutta olinpahan kerran sellaisella hierojallakin joka aloitti hieronasta laskutuksen siitä kun asiakas avasi hierontapaikan oven. aika loppui kun lopuksi sulki oven perässään.

Vierailija
36/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratsastuksesta jossa puoli tuntia menee siihen että valmistelee hevosen tunnille. Ratsastusta sitten 15 min!!!Tosi outoa.

Mutta olinpahan kerran sellaisella hierojallakin joka aloitti hieronasta laskutuksen siitä kun asiakas avasi hierontapaikan oven. aika loppui kun lopuksi sulki oven perässään.

tässä ketjussa totesi, että hevosen laitto ei sitten kuulukaan siihen maksettuun tuntiin.

Vierailija
37/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutuistuin harrastukseen jokunen aika sitten ja täytyy kyllä sano että pidin itse ratsastamisesta mutta ensimmäisten viikkojen jälkeen kun piti alkaa hevosta "hoitamaan" vähitellen niin siihen se sitten jäi. En nauti vaan siitä hommasta ja ratsastus kun vaan ei kiinnosta niin paljon että sitä jaksaisin tehdä. Kerta viikkoon kun oli perusteiden opettelua ja "pelkkää" ratsastamista niin se oli kivaa.

Ja kyse ei ole siitä että pelkäisin tai en oppisi, aikanani myös lehmiä ja sikoja olen paljon hoidellut. Ehkä siinä se vika onkin, tuli liiaksi sellainen "duuni" mieleen että vapaa-ajallani en sellaista halua tehdä.

Vierailija
38/79 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi koskaan osata ratsastaa.

Hevosen käsittely ennen ja jälkeen tunnin on osa harrastusta.

Ja jos tallin hevoset on flegmaattisia niin vaihtaisin tallia ja nopeasti.

Ap nyt ei taida tietää eikä ymmärtää hevosista tai ratsastuksesta tuon taivaallista.

Terveisin 2 hevosta omistava

Vierailija
39/79 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka ei osaa käsitellä hevosta maasta, ei voi koskaan osata ratsastaa.

Hevosen käsittely ennen ja jälkeen tunnin on osa harrastusta.

En käsitä, miten on mahdollista, että ratsastajaa ei kiinnosta laittaa hevosta kuntoon? Mitä muuta ratsastus on, kuin hevosen käsittelyä selästä käsin? Miten tutustutaan yhteen hevoseen tai hevosiin eläinlajina, jos ei kiinnosta sitä lyhyttä aikaa puuhata hevosen kanssa? Mulle on ainakin edellytys ratsastukselle, että pääsen vähän tutustumaan hevosen kanssa ennen selkään menoa.

Mutta tietty jos se tavoite on istua siellä selässä passiivisesti ja omassa maailmassaan ottamatta kontaktia hevoseen, niin en tällaista näkemystä ihmettele.

Vierailija
40/79 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännekö laskeuduit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi