Kävin ratsastustunnilla,
mutta en taida mennä toiste enää. En halua kuluttaa yli puolta tuntia siihen, että haen hevosen jostain pellon laidalta, harjaan, puhdistan kaviot, satuloin, suitsin ja sama tunnin loputtua. Valitettavasti haluan vain maksaa siitä itse ratsastuksesta. Onneksi on esim. vaelluksiin erikoistuneita paikkoja joissa hevoset ovat valmiiksi varusteltuina lähtöön, kun menen paikalle.
Kommentit (79)
Et ole tervetullut hevostallille. Hevosharrastus ei ole sinulle.
Kyllä aikuisten kohdalla kyseessä on aika pitkälle valmis harrastus jolloin harrastusvälineen on oltava valmiina käyttöön. Ei voi olettaa että joku varaa kolmatta tuntia siihen että hakee hevosia pitkin laitumia, putsaa ja satuloi ne, sama juttu jälkeenpäin. Eri juttu sitten onkin lapset ja nuoret ratsastajat joille tämä olisi oleellinen osa hevosenkäsittelytaitoa. Otetaan vertailu vaikka kuntosali jossa paikat on epäsiistit ja sotkuiset kun menee kuntoilemaan. Joudut ensin siivoamaan paikat ennen kuin pääset edes alkuun. Valitettavasti edes vielä nykyään ratsastustallit eivät ole kovin ammattimaisia tai sitten ollaan jämähdetty siihen samaan kaavaan. Moneltako ratsastustallilta löytyy kurssikaavio tai tuntiohjelma? Suurimmalla osalla talleista meininki on epämääräistä pyörimistä eikä lajissa edisty mihinkään. Tässä ollaan muita lajeja huomattavasti jäljessä.
aiemminkin ratsastanut.
Nyt vain tajusin, ettei minulla ole aikaa koko repertuaariin. Käyn tästälähin vain maastovaelluksilla ikään kuin terapiatunneilla. Onhan vammaisillekin ratsastusta ja he iloa siitä saavat sen kummemmin hevosta satuloimatta.
Et ole tervetullut hevostallille. Hevosharrastus ei ole sinulle.
äkäisille tallitytöille jotka huutavat ja läimivät hevosta (sellaisiakin nähnyt) vai minulle joka en halua hevosta suuremmin hoitaa mutta kohtelen sitä nätisti; juttelen ja rapsuttelen yms.
Siinä tulee kuvaa kurssikaavio.
Esimerkiksi syksyllä alkaisivat seuraavat kurssit:
-Lasten alkeiskurssi. Sisältää hevoseen tutustumista, käsittelyä ja ratsastuksen alkeet.
- Lasten jatkokurssi.
- Nuorten valmennus.
- Aikuisten alkeiskurssi. Sisältää hevosenkäsittelyä, ratsastuksen alkeet.
- Aikuisten alkeisratsastuskoulu. Sisältää pelkän ratsastuksen.
- Aikuisten tai lasten maastotunnit/vaellustunnit.
-Hevosen käsittely kursseja.
Jne,jne.
Kyllä siellä tallilla on kurssikaavio! Kaikki eivät todellakaan pääse ihan mille tunnille vain ja tunneilla harjoitellaan eri asioita tunnin tasosta ja ratsastajista riippuen.
Jokaisen ratsastajan tulee osata käsitellä hevosta ja piste. Kyse on ihan omasta turvallisuudesta.
Ja kyllä ne vammaisetkin osallistuvat hevosen hoitoon. Heille kyseessä on liikuntamuoto, jossa opetellaan oman kehon hallintaa.
Itse en antaisi omia hevosiani missään nimessä ihmiselle maastoon ellei tämä osaa hoitaa ja hallita hevosta.
Issikat on eri asia mutta niitä nyt en luekaan oikeiksi hevosiksi.
Tämä ketju kertoo sen, että nyluajan ihmiset odottavat savansa kaiken kuin Manulle illallisen; patalaiskaa porukkaa.
Huvittavinta on se, että sitten nämä ihmiset kehuvat harrastavansa ratsastusta. Ja pah sanon minä; ei ole hajuakaan siitä, mitä ratsastus on.
T. Se kaksi hevosta omistava
Vanhana hevostyttönä arvelisin, että normaaliluonteisen elukan suitsii ja satuloi alle kahdessa minuutissa, joten ei kai tuo nyt hirveä uhraus ole VIP-ratsastajallekaan.
Valtaosa aikuisratsastajista on niitä joilla on kokemusta ratsastuksesta, mutta esim, perheen ja lapsien takia harrastus on jäänyt. Mitä pahaa siinä on jos haluaa käydä "vain" ratsastamassa? Sen oman hevosen voi sitten hankkia rapsuteltavaksi tai kokeakseen jotain elämää suurempaa eläimen kanssa.
Itse olen omistanut 5 hevosta ja ratsastanut 17 vuotta. Luovuin kuitenkin harrastuksesta lähes kokonaan 6 vuodeksi ja nyt käyn ratsastamassa kuntoilun ja harrastamisen vuoksi enkä halua viettää tallilla aikaa tuntikaupalla, joka sekin on perheeltä pois. Mutta enhän minä sitten mikään oikea hevosihminen olekkaan kun en halua kieriä paskassa, rapsutella ja jutella sydänsuruja kauramoottorille 24/7. Ja ratsastustalleillehan ei ole asiaa kuin aidoilla hevosihmisillä.
Tsiisus mitä skeidaa.
Kyllä siellä tallilla on kurssikaavio! Kaikki eivät todellakaan pääse ihan mille tunnille vain ja tunneilla harjoitellaan eri asioita tunnin tasosta ja ratsastajista riippuen. Jokaisen ratsastajan tulee osata käsitellä hevosta ja piste. Kyse on ihan omasta turvallisuudesta. Ja kyllä ne vammaisetkin osallistuvat hevosen hoitoon. Heille kyseessä on liikuntamuoto, jossa opetellaan oman kehon hallintaa. Itse en antaisi omia hevosiani missään nimessä ihmiselle maastoon ellei tämä osaa hoitaa ja hallita hevosta. Issikat on eri asia mutta niitä nyt en luekaan oikeiksi hevosiksi. Tämä ketju kertoo sen, että nyluajan ihmiset odottavat savansa kaiken kuin Manulle illallisen; patalaiskaa porukkaa. Huvittavinta on se, että sitten nämä ihmiset kehuvat harrastavansa ratsastusta. Ja pah sanon minä; ei ole hajuakaan siitä, mitä ratsastus on. T. Se kaksi hevosta omistava
Onhan vammaisillekin ratsastusta ja he iloa siitä saavat sen kummemmin hevosta satuloimatta.
jossa on vammaisratsastusta, ratsastaja osallistuu - tietenkin mahdollisuuksiensa mukaan - siihen hevosen kuntoonlaittoon. Se on osa sitä terapiaa. Esim. hevonen saatetaan "sotkea" purulla, jotta ratsastaja voi sitten harjata sen puhtaaksi.
Muiden tallien käytännöistä en tiedä.
Valtaosa aikuisratsastajista on niitä joilla on kokemusta ratsastuksesta, mutta esim, perheen ja lapsien takia harrastus on jäänyt. Mitä pahaa siinä on jos haluaa käydä "vain" ratsastamassa? Sen oman hevosen voi sitten hankkia rapsuteltavaksi tai kokeakseen jotain elämää suurempaa eläimen kanssa. Itse olen omistanut 5 hevosta ja ratsastanut 17 vuotta. Luovuin kuitenkin harrastuksesta lähes kokonaan 6 vuodeksi ja nyt käyn ratsastamassa kuntoilun ja harrastamisen vuoksi enkä halua viettää tallilla aikaa tuntikaupalla, joka sekin on perheeltä pois. Mutta enhän minä sitten mikään oikea hevosihminen olekkaan kun en halua kieriä paskassa, rapsutella ja jutella sydänsuruja kauramoottorille 24/7. Ja ratsastustalleillehan ei ole asiaa kuin aidoilla hevosihmisillä. Tsiisus mitä skeidaa.
Kyllä siellä tallilla on kurssikaavio! Kaikki eivät todellakaan pääse ihan mille tunnille vain ja tunneilla harjoitellaan eri asioita tunnin tasosta ja ratsastajista riippuen. Jokaisen ratsastajan tulee osata käsitellä hevosta ja piste. Kyse on ihan omasta turvallisuudesta. Ja kyllä ne vammaisetkin osallistuvat hevosen hoitoon. Heille kyseessä on liikuntamuoto, jossa opetellaan oman kehon hallintaa. Itse en antaisi omia hevosiani missään nimessä ihmiselle maastoon ellei tämä osaa hoitaa ja hallita hevosta. Issikat on eri asia mutta niitä nyt en luekaan oikeiksi hevosiksi. Tämä ketju kertoo sen, että nyluajan ihmiset odottavat savansa kaiken kuin Manulle illallisen; patalaiskaa porukkaa. Huvittavinta on se, että sitten nämä ihmiset kehuvat harrastavansa ratsastusta. Ja pah sanon minä; ei ole hajuakaan siitä, mitä ratsastus on. T. Se kaksi hevosta omistava
että hevosille ei lässytetä!
Kuka hemmetin hullu hankkii hevosen rapsuteltavaksi? Voi huoh!
Ja kun ratsastuksessa on ollut useampi vuosi taukoa, on syytä mennä ihan kiltisti siihen alkeisryhmään.
Ihmiset luulevat osaavansa ratsastaa mutta totuus on toinen; mennään kovalla kädellä, hevonen pää pystyssä ja potkitaan kylkiin. Ei tietoakaan oikeasta käsien asennosta, eteenpäin ratsastuksesta, puolipidätteistä, ulkotuesta tai muistakaan avuista.
kuntoonlaittaminen ja tallilla oleskelu 24/7 ovat kaksi täysin eri asiaa. Älkää sotkeko niitä toisiinsa.
No jes, taas yksi tällainen joka mieluusti istuskelee sohvalla tms paikassa tai seisoskelee ja juttelee mukavia ja kulmien alta pomottais laittamaan ratsun valmiiks. TEE ITE! ei vittu. Hevonen ei ole pelkkää ratsastamista varten, ja mun mielestä kaikkien ratsastajien pitää tehdä ne perus jutut jotka on kuntoon laitto ym! ei luoja mihin tää maailma on menossa...!
Hah johan kuolen nauruun :D Vitsi meilt löytyy kolme hevosta ja tosiaan aika paljon saa tehdä ennenku sinne selkään tai kärryille pääsen :D Itse jopa opetan omalle 2v. pojalle että ensin hoidetaan hevonen ennenkun pääsee itse asiaan,ettei tälläsiä kaikki pitää tulla valmiina ihmisiä olis niin paljon! Minä hevos ihmisenä nyt kerron sinulle ap että ei siellä vaellustallillakaan hevoset ole valmiina! Suosittelen siis hakeutumaan toisen harrastuksen pariin jos et voi "liata käsiäsi koskemalla hevoseen" Kiitos olen puhunut! PS. kyllä naurattaa tällläset uus avuttomat ihmiset :D
Älä mene tallille ollenkaan jos et viitsi mitään tehdä..
Huokaus... Se, että harjaa ja satuloi hevosen ja laittaa sen "pois" tunnin jälkeen ynnä muut hevosmiestaidot ovat tärkeä osa ratsastusta. Ei se kontakti hevoseen ihan merkityksetön asia ole - itse olen ratsastanut parikymmentä vuotta ratsastuskoulussa ja kyllä kehäkettujenkin kanssa vaan tulee paremmin juttuun kun ennen tuntia ehtii vähän seurustella ja ikään kuin kertoa hevoselle, että tämmönen mä oon ja mun kanssa on ihan kiva lähteä hommiin. Tietysti sitten, jos ehtii ennen tuntia vaan vähän sutaista ja kiukulla ja kiireellä heittää kamat niskaan, on ehkä ihan hyvä että joku muu laittaa kuntoon, se on hepallekin miellyttävämpää.
Hevosenliha on muuten hyvää, oikeasti.
Siis what the facin point? Siis oletatko että sulla on hevonen valmiina tunnilla ja meet vaan selkää ja tunnin jälkee jätät sen jollekki talli työntekijälle? Siis jos ei hevoset kiinnosta tuon taivaallista ei tartte sinne tallille mennä! Kun yleensä (kaikilla) tallieilla opetellaan hoitamaan hevonen tunnille IHAN ITSE ja ettei tartte *auttavaa kättä* ja tuunnilta pois. Ja talvella jos hevosella on ollut rankka estetunti ja ihan hikinen niin sitten pitää laittaa loimi päälle kylmätä jalat joko vedellä tai laittaa linimentit. Jos hevosella ennen tuntia kuraset jalat sillä käytetää suojia niin ne pitää pestä. Järki käteen
olen samaa mieltä ap:n kanssa. olen hoitanut hevosia vuosia, joten osaan käsitellä ja valjastaa, mutta nyt kiireisenä aikuisena kävisin mielelläni silloin tällöin ratsastamassa, mutta ei ole niin paljon intoa että harjaisin ja putsaisin kuraisia heppoja ja vielä maksaisin siitä.
Oikeesti haloo! Itse en pidä niitä hevoshulluina jotka eivät halua hoitaa hevosia, vaan ratsastus on se pääasia.
Itse olen raatanut päivät pitkät tallilla hoitaen hevosia ja siivoten tarhoja ja karsinoita kesän kuumimmilla helteillä ilman sentinkään palkkaa ja vain siksi, että haluan olla hevosten kanssa,oppia tuntemaan niiden omaa kieltään ja oppia uusia asioita hevosista. Jos ei osaa hoitaa ja käsitellä hevosta oikein ja rauhallisesti,voin sanoa, että ratsastuksesta ei tule mitään josset ymmärrä sitä hevosta! Hevosten käsittely ja hoitaminen on yllättävän tärkeää ja jos olet hoitanut hevosen hyvin niin voi olla että tunnillakin toimii paljon paremmin kun se tuntee sinut ja luottaa.
Kyllä aikuisten kohdalla kyseessä on aika pitkälle valmis harrastus jolloin harrastusvälineen on oltava valmiina käyttöön. Ei voi olettaa että joku varaa kolmatta tuntia siihen että hakee hevosia pitkin laitumia, putsaa ja satuloi ne, sama juttu jälkeenpäin.
Eri juttu sitten onkin lapset ja nuoret ratsastajat joille tämä olisi oleellinen osa hevosenkäsittelytaitoa.
Otetaan vertailu vaikka kuntosali jossa paikat on epäsiistit ja sotkuiset kun menee kuntoilemaan. Joudut ensin siivoamaan paikat ennen kuin pääset edes alkuun. Valitettavasti edes vielä nykyään ratsastustallit eivät ole kovin ammattimaisia tai sitten ollaan jämähdetty siihen samaan kaavaan.
Moneltako ratsastustallilta löytyy kurssikaavio tai tuntiohjelma? Suurimmalla osalla talleista meininki on epämääräistä pyörimistä eikä lajissa edisty mihinkään. Tässä ollaan muita lajeja huomattavasti jäljessä.