Humaltuminen ahdistaa minua nykyään. Vanhaksi tulossa?
Otan tosi harvoin alkoholia, ja silloin kun otan, ainoastaan juhlien/bileiden "kunniaksi", esim. sauna/iltasiidereitä/kaljoja en nauti koskaan.
Tässä juuri oli yhdet bileet, joissa oli tarkoitus nauttia alkoholia. Otin mukaan sixpackin siideriä, ja pysyttäydyin siinä. Pidin huolta, että juon hitaasti, vettä väliin ja että lopetan juomisen viimeistään klo 12 yöllä.
Jotenkin ajatus humaltumisesta lähinnä ahdistaa. Suurena syynä tieto seuraavasta aamusta/päivästä.
En myöskään kestä enää sitä morkkista, josta kärsin aina kun olin juonut itseni humalaan, ihan sama olinko käyttäytynyt typerästi vai en.
Nykyään pidän siis huolen, etten juo liikaa, enkä humallu (pieni hiprakka on ok) eikä tämä tee edes tiukkaa.
Pientä myötähäpeää koen kaveriporukkaan kuuluvista muutamista tyypistä, jotka edelleen, näin 3-kymppisinäkin, juovat itsensä niin humalaan että oksentelevat ja järjestävät itku-/raivarikohtauksia. Ja kieltämättä hämmästyttää, eikä heitä sitten krapulat vaivaa tai eivätkö he koe morkkiksia?
Kommentit (21)
että mitä tämä "tilanteen nollaaminen" tarkoittaa? Siis miten kännien vetäminen nollaa tilannetta? Kysyn ihan vilpittömästi ja ystävällisesti, itse en ole ikinä oikein ymmärtänyt tuota sanontaa.
ap
kun en juo itseäni humalaan, koska saan aina järkyttävän morkkiksen ja hirveän krapulan, niin ihan vapaasti :)
Enkä mä ole ketään kieltämässä vetämästä perseitä olalle, kunhan hämmästelin eikö toisille tule tästä morkkista tai krapuloita. Mutta ilmeisesti ei, kuten tuli jo vastauksiakin. Av:lla käynti sivistää :D
ap
ja juon tosi harvoin.No kerran innostuin kuitenkin vähän, ja vedettiin ystävän kanssa puolikas viinapullo landrinkien kera naamariin. Oksensin sitten koko seuraavan päivän:DSen jälkeen olen pysytellyt noissa miedomissa:DD Ja joo mun kaveri meinas että krapulaa ei tule jos ei juo sekasin kaikkea vaan pysyttelee siinä tutussa merkissä. Ehkä se selittää miksei kaljankittaajille tule koskaan krapulaa.
Olen ihan normaalistikin sosiaalinen ja kova puhumaan - rohkeuden lisäämiseksi en alkoholia tosiaankaan tarvitse.
Elämä on vain niin... armotonta, että minusta on ihana laittaa aivot nolla-asentoon ja antaa vaan mennä. Järki niin sanotusti narikkaan hetkeksi.
Tuon teen tosiaan harvoin, muulloin rentoudun harrastusten parissa (liikunta, lemmikit, luonto, lukeminen) tai - olemalla vain hiljaa oman itseni kanssa. Tuolloin kuitenkin asiat (ne armottomat) pyörivät mielessä, vähintään taustalla. Nollauksessa ne karisevat kyydistä.
Ihan terve ja tavoiteltava tuo sun nykyinen ajattelutapa. Aikuiseksi kasvaminen tosin ei katso aina ikää, jotkut osaavat ajatella omilla aivoillaan jo nuorena, toiset vasta vanhempana ja jotkut eivät koskaan. Nuo "oksennuskänniläiset" ja meikit poskilla örveltävät emännät on niiiin säälittäviä tekonuorekkuudessaan ja epävarmuudessaan.
Ihminen ei oikeasti tarvitse humalatilaa tai "nollausta" yhtään mihinkään. Itsensä ja tunteensa voi kyllä kohdata ilman viinaakin. Tai ainakin aikuisen ihmisen pitäisi voida. Tämä suomalainen "vain kännissä olet aito ja hyväksyttävä" -kulttuuri pitäisi jo voida hylätä.
Sitä paitsi nämä "oksentaminen suojaa krapulalta ja vaurioilta" -kommentit ovat huvittavia... pelkkä humalatila on jo myrkytystila. Aivot koostuvat lähes yksinomaan rasvaisista solurakenteista ja alkoholi tunnetusti liuottaa rasvaa: jokainen humalatila tuhoaa pysyvästi miljoonia aivosoluja, joita ehkä joskus myöhemmin olisi voitu tarvita... saati sitten, että kännissä tulee kohellettua kaikenlaista aivoille vaarallista muutenkin (esim. kaatumistapaturmat, kolarit, väkivalta).
Mä olen melko levottomassa nuoruudessani lätrännyt viinan kanssa ihan tarpeeksi ja nyt kolmevitosena perheenäitinä EI VAAN ENÄÄ KIINNOSTA. Oikein puistattaa ajatus krapulasta ja oksentamisesta, hyi hitto. Mun elämä on ainakin niin lyhyt etten viitsisi tuhlata sitä voimalla itseaiheutetusti pahoin.
Ja jotenkin sitä on alkanut pitää perussuomalaista humalajuomista ihan wt-touhuna ja sivistymättömien moukkien hommana.
En mäkään silti mikään absolutisti ole, hyvä viini maistuu ruoan kanssa mainiolta ja mökillä on kiva ottaa olut saunan jälkeen. Mutta toistaiseksi ei ole mitään halua eikä tarvetta vetää lärvejä.
Mutta ilmeisesti kunnon av-mamma vetää perseet olalle vähintään kerran kk...
Ihan terve ja tavoiteltava tuo sun nykyinen ajattelutapa. Aikuiseksi kasvaminen tosin ei katso aina ikää, jotkut osaavat ajatella omilla aivoillaan jo nuorena, toiset vasta vanhempana ja jotkut eivät koskaan. Nuo "oksennuskänniläiset" ja meikit poskilla örveltävät emännät on niiiin säälittäviä tekonuorekkuudessaan ja epävarmuudessaan.
Ihminen ei oikeasti tarvitse humalatilaa tai "nollausta" yhtään mihinkään. Itsensä ja tunteensa voi kyllä kohdata ilman viinaakin. Tai ainakin aikuisen ihmisen pitäisi voida. Tämä suomalainen "vain kännissä olet aito ja hyväksyttävä" -kulttuuri pitäisi jo voida hylätä.
Sitä paitsi nämä "oksentaminen suojaa krapulalta ja vaurioilta" -kommentit ovat huvittavia... pelkkä humalatila on jo myrkytystila. Aivot koostuvat lähes yksinomaan rasvaisista solurakenteista ja alkoholi tunnetusti liuottaa rasvaa: jokainen humalatila tuhoaa pysyvästi miljoonia aivosoluja, joita ehkä joskus myöhemmin olisi voitu tarvita... saati sitten, että kännissä tulee kohellettua kaikenlaista aivoille vaarallista muutenkin (esim. kaatumistapaturmat, kolarit, väkivalta).
tunnetusti kun juo. Ja siitä on kyllä elävä todiste just nämä "kun yrjöö ei tule krapulaa" -tyypit. Just just, kunnon wt-meininkiä suoraan ostarin lähikuppilasta...
Ja siitä on kyllä elävä todiste just nämä "kun yrjöö ei tule krapulaa" -tyypit. Just just, kunnon wt-meininkiä suoraan ostarin lähikuppilasta...
tiensä tähän keskusteluun. :D
Nykyinen annostus on jo 8/päivä. Ei ole vaikuttanut humaltumishalukkuuteen.
Tässä on sellainen ihmistyyppi, että kiittelen joitain ylempiä tahoja, etten tunne yhtäkään
Ja vaikka en olekaan tuon mielestäni älykkään ja kypsän tekstin kirjoittaja, kiittelen puolestani joitakin tahoja siitä, että ystäväpiiriini ei kuulu sinun kaltaisiasi ihmisiä. Meillä tuskin olisi mitään yhteistä, sillä en osaa keskustella siitä, kuinka hienoa oli vetää lärvit viime viikonloppuna ja kuka n**si ketä.
toihan kuulostaa ihan terveeltä.
Mulla samanlaisia fiiliksiä, nuoruudessa on tullu läträttyä välillä ihan liikaakin.
Mutta ei mun ystäväpiirissä kukaan järjestele mitään oksennus-, itkupotkuraivarikohtauksia kovassakaan tuiskeessa.
Luulen, että tulee kyllä "nollattua" vielä joskus. Mutta sitten yleensä vaan hihittelen.
Krapulaa en kyllä hankkimalla aio hankkia, mutta kyllä sekin menee, jos saa itsekseen maata ja ihmetellä.
Ihan absolutistit ovat kyllä usein melkoisia kontrollifriikkejä tai sitten tosiaan pöljäilevät humalassa. Heille suosittelen nolla-linjaa.
Mutta mutta, lasi hyvää valkoviiniä silloin tällöin iltasella (mieluiten jäisten mansikoiden kera), on kyllä mulle arjen luksusta.
Ja vaikka en olekaan tuon mielestäni älykkään ja kypsän tekstin kirjoittaja, kiittelen puolestani joitakin tahoja siitä, että ystäväpiiriini ei kuulu sinun kaltaisiasi ihmisiä. Meillä tuskin olisi mitään yhteistä, sillä en osaa keskustella siitä, kuinka hienoa oli vetää lärvit viime viikonloppuna ja kuka n**si ketä.
Tällaisesta en tiennytkään täällä olevan puhetta. Vaikka joskus otankin ihan reippaalla kädellä, en "keskustele" juomisistani jälkikäteen enkä myöskään n***si muita kuin omaa miestäni ja siitäkään ei ole tarpeen ulkopuolisille huudella.
Olet jokseenkin kapeakatsantoinen ja minun nähdäkseni juuttunut alkoholiajattelussasi teiniasteelle.
Otan tosi harvoin alkoholia, ja silloin kun otan, ainoastaan juhlien/bileiden "kunniaksi", esim. sauna/iltasiidereitä/kaljoja en nauti koskaan.
Tässä juuri oli yhdet bileet, joissa oli tarkoitus nauttia alkoholia. Otin mukaan sixpackin siideriä, ja pysyttäydyin siinä. Pidin huolta, että juon hitaasti, vettä väliin ja että lopetan juomisen viimeistään klo 12 yöllä.
Jotenkin ajatus humaltumisesta lähinnä ahdistaa. Suurena syynä tieto seuraavasta aamusta/päivästä.
En myöskään kestä enää sitä morkkista, josta kärsin aina kun olin juonut itseni humalaan, ihan sama olinko käyttäytynyt typerästi vai en.
Nykyään pidän siis huolen, etten juo liikaa, enkä humallu (pieni hiprakka on ok) eikä tämä tee edes tiukkaa.
Pientä myötähäpeää koen kaveriporukkaan kuuluvista muutamista tyypistä, jotka edelleen, näin 3-kymppisinäkin, juovat itsensä niin humalaan että oksentelevat ja järjestävät itku-/raivarikohtauksia. Ja kieltämättä hämmästyttää, eikä heitä sitten krapulat vaivaa tai eivätkö he koe morkkiksia?
Viikko sitten vietin tyttöjen iltaa pitkästä aikaa. Hauskaa oli ja snapsien ansiosta päädyin myös humalaan. Seuraavan aamun pöhnä osoitti taas sen miksi en ole liian humalassa koskaan. Kyllä minulla kivaa oli, mutta seuraava päivä meni hukkaan ja viikolla huomasin että lepoa ei ainakaan ollut viikonlopun aikana kertnyt.
Tuumasin äneen että ensikerralla voin kyllä lähteä ihan muutaman voimin liikkeelle tai täysin ilman alkoholia, yhtä kivaa minulla on silti. Mutta ei se kapakka meno ollut miksikään muuttunut muutmassa vuodessa. Varatut ukot vokottelee ja ronkkii ja niitä ei vois vähempää hiastaa vaikka kuinka sanoo olevansa varattu eikä kaipaa miesseuraa. Ihmiset on niin humalassa etteivät tajua mistään mitään. Kotona/bubissa istuminen pienessä hyvässä seurassa on paljon mukavampaa nykyisin.
Ja näille jotka sanovat nyt nipoksi..olen harrastanut baareilua selvinpäin ennenkin. Ja jouduin tosissani vakuuttmaan kanssaihmiset siitä että olen selvinpäin. Homma on siis kiinni asenteesta. En näe pahana kohtuullista alkoholinkäyttöä. Mutta miksi pitäisi juoda kännit joka kerta vain siksi, koska se on muista niin siistiä!
Ap osoittaa vain rohkeutta.
tunnustan heti, että vieläkin juon itseni tolkuttomaan kuntoon kerran-pari vuodessa.
En ole kuitenkaan koskaan kärsinyt krapulasta (kun oksentaa jo kännissä, ei myrkky jä elimistöön tekemään pahojaan seuraavaksi päiväksi) tai morkkiksesta. Joskus on vaan ihan kiva nollata tilanne.
Muulloin saatan ottaa saunasiiderin tai pari lasia viiniä ruuan kanssa. Tai olla ottamatta.