Arvosteletko lääkärin ammatitaidon oikeinkirjoituksen perusteella?
Esim. lausunnossa yhdyssanat ja kirjoitusasu vaikuttavat? Minä en ainakaan, voihan äidinkieli olla vaikka ruotsi. Ja se asiasisältö on kuitenkin tärkeämpää kun terveydestä puhutaan. Naurattaa nää av:n kielipoliisit, joilla ei muuta elämää kun korjailla kirjoitusvirheitä päivästä toiseen av:lla.
Kommentit (3)
ja sanelun purkajat, konekirjoittajat, kirjoittavat ne - näin ainakin toimin itse ja usein konekirjoittajan kirjoittamissa teksteissä on virheitä kieliopissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä, sanojen kirjoitusasussa, väliin väärin kuultuja sanoja, väliin varmasti epäselvästi saneltuja sanoja. Aina kun on aikaa, käyn tekstit läpi ja teen teksteihin korjaukset. Jos lausunnolla on kiire tai muutoin hommia runsaasti käytettävään työaikaan nähden, voi joutua allekirjoittamaan tekstejä vain hyvin nopealla vilkaisulla, jolloin kirjoitusvirheitä jää. Olisi varmasti parasta, jos hallitsisi itse supernopeen 10sormijärjestelmän ja olisi käytössä 2 näyttöä, lausunnot kun usein kootaan useammasta vastaanottokäyntitekstistä, röntgenlausunnosta jne. niin jos itse kirjoittaisi lausuntoa, pitäisi koko ajan olla vieressä toisella näytöllä auki jotain aiempia tekstejä/rtg-kuvia/lausuntoja koneelta.
ex-mieheni on lääkäri, ja en tiedä huonompaa kirjoittajaa kuin hän. Välimerkit menevät, miten sattuu ja kieli on todella kömpelöä. Mutta siksipä hän ei ryhtynytkään äikänopeksi vaan lääkäriksi. Ja ihan hyvä sellainen hän onkin.
Miten lääkärin kirjoitustaito liittyy mihinkään? Miksi tämä aloitus?
mikäli se teksti on konekirjoittajan kirjoittamaa sanelun pohjalta... Sanelu kun on monelle huomattavan hankalaa niin, että muistaisi ne kaikki pilkut ja yhdysviivatkin sanella oikeaan kohtaan ja tavata "vaikeat" sanat kirjain kirjaimelta että menee varmasti oikein! Ja sanelu on nykypäivänä yleistä.