Mitä ihmeen possuja te olette? Meille voi
aina tulla, aina on perussiistiä eikä loju tavaroita eikä vaatteita pitkin lattioita eikä sohvia. Keittiö on aina siisti, astiat pannaan aina syönnin jälkeen koneeseen ja pöydät ja tasot pyyhitään.
Miksi te elätte kuin jossain sikalassa?
Kommentit (47)
Meille ei todellakaan ole yllätysvierailla asiaa. Tunti pitää antaa varoaikaa ennen kylään tuloa. Tavarat paikoilleen, vessan pesu, keittiön siivous, kevyt imurointi. Sitten saa tulla.
Ja ei, meillä ei ole todellakaan siistiä.
On meitä muitakin, joilla on sen verran perussiisteyttä itsellä ja opetettuna lapsille, että AINA voi tulla vieraita käymään. Ei tarkoita, että kaikki on tiptop mutta sellaista perussiistiä: tavarat paikoillaan, keittiö siistinä (siistitään aina heti aterian jälkeen) jne.
Sitten toisaalta me ihmiset vaadimme itseltämme erilaisia asioita. Minulle ei esim. ole maailmanloppu vaikka vuoteet ovat sijaamatta vieraiden saapuessa - toiselle se olisi kauhistus. Samoin monen muun asian suhteen.
tapasi keittiö olla aina kuin lähtevä laiva kokkauksen jälkeen. Hän on kokki ammatiltaan ja kun tekee ruokaa, niin kaikki tiskataan ja järjestetään siinä samalla - ilman tiskikonetta. Itsekin opin siihen. Paljon pienemmällä vaivalla loppujen lopuksi pääsee ja tämä koskee myös muuta siivousta.
En ole mikään siivousintoilija, mutta kyllä tykkään siitä, että koti on siisti. Ja kun siitä perussiivosta huolehtii jotenkin päivittäin, ei tarvitse pilata perjantai-iltaa tai lauantaita tuntikausien siivoamiseen (niin kuin aika moni näköjään tekee).
Yllätysvieraat on meillekin tervetulleita ainakin mitä siisteyteen tulee.
Likaiset vaatteet viedään pyykkikoriin eikä jätetä lattioille. Puoliksi käytetyt vaatteet viikataan takaisin kaappiin eikä heitellä minne sattuu.
Posti käydää läpi ja kaikki ns. paska pannaan sille tarkoitettuun paikkaan, mistä ne viedään paperinkeräykseen.
Kaikilla tavaroilla on omat paikkansa ja ne laitetaan sinne takaisin, kun niitä ei tarvita eikä jätetä lojumaan niin kuin koira jättää paskansa.
Kun on syöty/tehty ruokaa, astiat laitetaan tiskikoneeseen syönnin/ruoanlaiton jälkeen ja jos sellaista ei ole, ne tiskataan. Niitä ei jätetä pöydille, tasoille, altaaseen lojumaan.
Jos ruokaa, juomaa tms. läikkyy lattialle se pyyhitään samantien pois, eikä odoteta kahta viikkoa.
Kerran viikossa imurointi riittää, jos ei ole koiria, lattiat pestään tarpeen mukaan ja samoten pölyjen kanssa.
Käytän mieluummin aikani muuhun kuin rätti kädessä heilumiseen. Ja itse asiassa ei meillä sinänsä likaista ole, imuroin vähintään joka toinen päivä, astiat tiskaan heti ruokailun jälkeen, vessakin pestään säännöllisesti. Mutta silti meillä näyttää helposti tosi sotkuiselta koska asunto on liian pieni ja meillä on paljon tavaraa. Ei siis mitään turhaa krääsää mutta liikaa tavaraa kämpän kokoon nähden, esim lapsen lelut on säilytettävä olkkarissa koska meillä on vain yksi makkari. Ja aika usein niitä leluja on sitten aina olkkarin lattialla koska niillä leikitään vähän väliä niin ei ole järkeä koko ajan kerätä niitä pois.
Mulle ei tulis mieleenkään kauhistella toisten koteja ja niiden siisteyttä/sotkuisuutta, kukin elää tavallaan.
Omahyväinen, jos pidän kotini siistinä? ap
vaan siksi, että arvotat ihmisiä kodin siisteyden perusteella. Jos et arvottaisi, et olisi tällaista avaustakaan tehnyt. Toivon, että itsekin tajuasit tuon halveksuvan asenteesi, etkä tarttuisi epäolennaisuuksiin.
Eri ihmisille on tärkeitä eri asiat, ja kaikkeen ei valitettavasti ole aikaa, intoa tai jaksoa. Esim. mulle kodin siistiys ei ole niin tärkeää. Tykkään pitää tavarat suht järjestyksessä ja vessan puhtaana, mutta mua ei taas kiusaa se, että lattiat on koirankarvassa ja puunpurussa.
Joillain vaan on tärkeämpääkin tekemistä kuin jatkuva hysteerinen paikkojen jynssääminen. Sitä kutsutaan elämäksi.
Mun mielestä siisti koti on jokaisen ihmisen etuoikeus ja etenkin lapsen.
ap
kyllä nyt täytyy varmaan tehdä lastensuojeluilmoitus kun eilen unohtui imuroida ja laittaa pyykit pyykkikoriin. Mitenköhän lapseni tästä selviää?
Kylläpä vedit herneet nenään :D Kolkuttaa omatunto näköjään
ap
enpä erityisemmin vetänyt hernettä nenään. Ei olisi syytäkään koska meillä yleensä on siistiä, isoja sotkuja ei koskaan ehdi tulla kun tekee ylläpitosiivousta päivittäin. Ihmetytti vain kommenttisi kun sanoit "etenkin lapsen".
Meillä on hyvin pieni asunto ja kaksi lasta, joten järjestyksenpito on vaikeaa, koska kaikesta tavarasta ei voi nelistään luopua.
Minulla on reuma, joka rajoittaa myös siivoamiskykyä, joten saa olla sotkuista mieluummin kuin että kärsin kivuista.
Eli röh röh vaan teille.
Jos olet, niin silti teillä on kyllä aina siistiä ja puhdasta!
pahimman luokan vänkääjä-provoaja. Ei kannata vetää herneitä nenään, sitä se vain haluaa. Todennäköisesti oikeassa elämässä röhnöttää paskaisella ysärisohvalla läppäri mahan päällä ja syö sipsejä samalla kun kakarat hakkaavat toisiaan päähän vanhoilla vauvaleluilla (vauvoja perheessä ei ole ollut moneen vuoteen). Huoneen verhot ovat irtoilleet nipsuilta viime vuonna, mutta ap ei ole "ehtinyt" laittaa niitä takaisin, koska hänellä on tärkeämpääin tekemistä - provoilla av:lla. Lattian muovimatto on kirjava tahroista, samoin seinät. Neulaseton joulukuusi kököttää nurkassa ja ikkunassa roikkuu pääsiäisnoita. Imuri retkottaa sohvan vieressä, ap aikoo aloittaa siivoamisen "ihan heti, mä vastaan vielä tähän yhteen viestiin ilkeästi".
Jotkut ihmiset eivät osaa elää jos koti on epäjärjestyksessä, jotkut siivoavat jotta saavat hetkeksi "aivot narikkaan", jotkut ovat todella niin kiireisiä ettei siivoamiseen jää energiaa/aikaa ja jotkut eivät niin välitä jos on epäjärjestystä. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Lakanat on aina puhtaat sillä hygieniasta en tingi, mutta ei mua pienet tiskit haittaa saatika jos on vaatteita sohvalla ja tavarat siellä täällä. Yllätysvieraita en halua, sillä tiedän, että jotkut katsovat tätä nenänvarttaan pitkin ja mielestäni kotiini ei tarvitse tulla minua arvostelemaan.
Puhut siis itsestäsi :D ap
Opettele lainaamaan viestejä, niin me muutkin tiedetään kelle puhut.
Vinkki: se lainaa-painike on ihan siinä otsikon alapuolella.
Jaksaisinko mä nyt perjantain kunniaksi provosoitua tästä...?
Äh, en. Antaa olla.
Jaksaisinko mä nyt perjantain kunniaksi provosoitua tästä...?
Äh, en. Antaa olla.
Tää on vain ap:n erittäin läpinäkyvä yritys saada meidät av-mammuskat syöksemään tulta&tappuraa. Mä käyn hakemassa NYT siiderin (tosin sen jälkeen mun on oikeasti mentävä siivoamaan, koska meillä on koirankarvoja lattialla noin polveen asti).
t organisointikyvytön vuorotyöläisäiti