Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistipä miettimään, kun vein lasta päiväkotiin..

Vierailija
16.09.2010 |

Palstalla on kovasti väännetty kättä viime päivinä lasten vaatteista ja haalareista, haukuttu puoleen ja toiseen eri merkkejä, mihin kukakin lapsensa pukee tai jättää pukematta..

Vein lastani hoitoon ja menimme tänään vähän myöhemmin ja osa pikkuisten ryhmästä oli menossa ja sisälle ja kävin sitten viemässä lapsen kamppeita sisälle kaappiin.

Eteisessä harjoittelija riisui yhtä pikkuista ja sanoi sisällä olleelle hoitotädile että lapsen haalarin vetoketju ei aukea, johon hoitaja sitten sanoi että joo, se on ollut rikki jo pidemmän aikaa, ja että harjoittelija koittaisi jotenkin saada ujuttettua lapsen ulos pienestä aukosta ettei vetoketju menisi kokonaan rikki.

Itse lastenvaatteita rakastavana tietysti vilkaisin tuon pienen vaatteita kun eteisessä laitoin kenkiä jalkaan ja huomasin että haalari oli todella todella vanhaa mallia, ei varmaan edes tältä vuosikymmeneltä, mistään kosteussuojasta ei varmasti ollut tietoakaan eikä kuosi taatusti miellyttäisi suurinta osaa nykpäivän äitejä.

Kun laitoin päiväkodin portin kiinni, katsoin vielä kahta omaani, jotka jäivät tuuliseen päivään, näteissä kosteusuojatuissa puvuissaan joihin asusteet sopivat kauniisti, oikeankokoisissa ja keliin sopivissa kengissään, ihan tavallista Reimaa (sitä joka on jo siis niin OUT) ja Reiman kummpparia, ja minulle tuli jotenkin tosi paha mieli. Miksiköhän?

Autolla ajaessani jäin asiaa miettimään että kuinkahan monellla on oikeasti sellainen tilanne ettei ole varaa ostaa lapselle edes EHJIÄ vaaatteita, tietystä merkistä puhumattakaan?

Ja nyt tässä kohtaa pitää nyt heti topuutella niitä jotka nousevat takajaloilleen ja sanovat että tulen tänne kehuskelemaan omieni vaatteilla ja säälittelemään, se ei ole millään muotoa kirjoituksen tarkoitus, vaan herättää keskustelua.

Ostan kaikki lasten vaatteet aina alesta edellisenä vuonna, -40% alella ja käytän paljon aikaa etsimällä kaupoista ja kirppiksiltä asusteita jotka sopivat vaatteisiin. Ja olen ollut viimeisen vuoden kotihoidontuella eli rahaa ei ole liiemmälti ollut. Saappaat ja kuravaatteet pyrin hankkimaan niin että käyvät kummallekin, lapseni kun ovat eri sukupuolta.

Mutta vielä itse asiaan, mitä te muuta ajattelette tästä asiasta, miltä sinusta tuntuu jolla on talous todella tiukalla seurata tätä keskustelua lasten vaatteista?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kiinnostaa, kun olet kerran äidiksi alkanut.

että olemme ihan hyvin toimeentuleva perhe. Sisustaminen ja vaatteet eivät kiinnosta pätkääkään.

Ei sisustaminen, mutta lasten vaatetus, sen pitää kiinnostaa edes vähän.

Mitä on se äidiltä edellytettävä kiinnostus? Sinäkö tai ap sen määrittää?

En ole tuo, jota kommentoit. Ja kas kummaa: meillä kyllä on lapsilla hyvät romppeet, koska MINUA kiinnostaa sekä vaatteet että sisustus.

Ja silti pidän hemmetin mustavalkoisena ajatteluna sitä, että jos lapsilla ei ole kosteussuojattua Reimateciä, lapsen äiti on epäkelpo.

Huomanet, että ap:n esimerkissäkään ei sillä tarhan lapsipololla, jota ap niin kovin säälitteli, ei ollut vaatteet märkänä tai liian vähän vaatetta yllä. Vetskari oli kylläkin rikki. Kenties äiti ei ollut huomannut asiaa, tai ajatteli, että vaihtaa uuden ylle, kun vetoketju lopullisesti hajoaa, siihen asti menkööt vanhat... ja tarhassa taas ajateltiin, että vetoketjun rikkimenoa pitää loppuun asti välttää.

Ei kuulkaas. Kyllä se ON niin, että joillekin se kahden kympin kirpparihaalarikin on liian kallis. Joka toista väittää, ei ole ollut oikein köyhä ikinä. Tämän tiedän minäkin, vaikka ollaankin keskituloisia oltu miehen kanssa aina.

Jos oikeasti haluatte tehdä jotain asialle eikä vaan surkutella ja nostaa omaa egoanne (kun olette niin taitavia emäntiä ja äitejä), niin antakaa vaatetta ja rahaa vaikka Pelastusarmeijaan ja joulun alla Hyvä Joulumieli -keräykseen. Ensikotien kauttakin voi tehdä lahjoituksia.

Vierailija
22/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis liki nelikymppinen ja ihan tavallinen duunari, kokenut myös tiukatkin ajat, joten kokemusta löytyy siitäkin, eli mikään tällä palstalla oleva varakas AV-mamma en ole.

Haluan vielä painottaa että tarkoitus ei ollut millään muotoa kehuskella omalla tilanteella, vaan todella herättää keskustelua.

Ymmärrän että kaikilla ei ole halua ja aikaa kierrellä kirppareilla ja kytätä kaupoista tarjouksia, eikä muotia todella tarvitse seurata jos ei siitä olle mitenkään kiinnostunut.

Hyvä että saatiin keskustelua aikaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi viedä niitä omille lapsille pieniksi jääneitä haalareita, kumppareita ja villasukkia varavaatteiksi. Näin ne huonosti puetut lapset pääsisivät leikkimään ulos palelematta edes päiväkodissa.

Vierailija
24/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja voisin todellakin viedä vaikka meiltä haalarin jos vain olisi olemassa tuota kokoa, mutta vien kirpparille ja myyn Huutiksessa lasetn pieneksi jääneet vaatteet ja tavarat pois , jotta voin sitten hankkia uusia.

Ja jos sattuisin vaikka jostakin saamaan/löytämään tuon lapsen kokoisen haalrin, niin kuinka sen voisi antaa eteenpäin asiallisesti ja niin ettei vastaaottaja loukkaannu??

Vierailija
25/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti pidän hemmetin mustavalkoisena ajatteluna sitä, että jos lapsilla ei ole kosteussuojattua Reimateciä, lapsen äiti on epäkelpo.

tulkitsit tekstini noin.

Se, että lapsella on asianmukainen vaatetus (sopiva koko, tarpeeksi lämmin, ei pääse märkä läpi, ehjät, jne) vaatii edes vähän kiinnostusta äidiltä ja/tai isältä. Vaatteiden vuosimallilla ja ulkonäöllä ei ole väliä vaan sillä että lapsella on niissä hyvä olla, hän ei palele, ei kastu.

Vierailija
26/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on haalareiden sun muiden suomalaisten 'välttämättömyystavaroiden' suhteen aika hyvä suhteellisuudentaju. Pidän hyvänä jos lapsella on minkäälainen haalari, vaikka näillä keleillä en vielä tajuakaan miksi kellään pitäisi olla haalaria. Omat lapset juoksivat vielä eilen Pirkanmaalla sortsit jalassa pihalla.

Mutta siis takaisin asiaan - minua ei lasten vaatteet paljon kiinnosta, eikä tunnu lapsiakaan kiinnostavan. Koskaan eivät ole valittaneet vanhojen ja tyylittömien markettihaalareidensa ominaisuuksista, vaikka joskus niissä on ollut jopa vetskari vähän epäluotettava.

Vierailija
27/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haalarit päiväkotiin käytettäviksi "varahaalareina", koska minulla ei ole aikaa/tarmoa/tarvetta myydä niitä kirppiksellä tai huuto.netissä. Muutaman kerran on käynyt niin että haalari on siirtynyt jonkun lapsen vakihaalariksi ja ekalla kerralla näin tapahtuessa päiväkodin henkilökunta kysyi minulta että haittaako se minua. Ei tietenkään, käyttöönhän ne on tarkoitettu.

Vierailija
28/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin mietityttää tämä pinnallisuus mikä liittyy lasten vaatettamiseen. Kun pitää olla sitä ja tätä merkkiä jne. Meillä on hyvät tulot mutta en edes kehtaisi ostaa mitään ökyhaalaria kun tuntuisi liialliselta, en minäkään kulje missään kalliissa merkkivaatteissa. Isompanakin haluaisin että lapset eivät erottuisi suuntaan tai toiseen pukeutumisellaan siis ei "ökykastiiN" tai "köyhiin". Ja onhan sillä rahallä meidänkin perheessä aina jotain käyttöä vaikkei pienituoloisia olla. Silti tykkään vaatettaa lapset nätisti, mulla on kaksi tyttöä ja meillä on kieltämättä vaatteita enemmän kun pakosti tarvitsisi olla. Yritän pitää tämä kohtuudessa ja ihan perus hm ja lindex-tavaraa meillä onkin.

Mun mielestä kaikenlainen kilpavarustelu on tavallaan ihmisille joilla on elämässä vähän vääränlaiset arvot. Ihmiset ovat tärkeitä, eivät vaatteet, talot tai autot!

Vierailija
29/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen, että kyse ei välttämättä ole rahan puutteesta, koska kirppareilta löytää ihan hyviä vaatteita edullisesti.

Onhan sitä vanhempia, joilla on mielenterveysongelmia, alkoholismia, vammaisuutta tai sitten on vaan kaikki muut asiat tärkeitä kuin vaatteet....jotkut on niin boheemeja ettei ne kiinnitä huomiota lasten vaatteisiin, edes että onko hanskat kädessä kun on ulkona pakkasella.

Vähän sama kuin että onko vaatteet suurinpiirtein toisiinsa sopivat väreiltään, se nyt ei ole niin tärkeää kun vertaa toimivuuteen, mutta itseäni häiritsee kauhean kulahtaneet lastenvaatteet, sekä se ettei ollenkaan mietitä käykö värit ja kuosit yhteen. Joskus omassa päässäni päivittelen että onko tuo äiti ihan fiksu, mutta sitten kun järjellä ajattelen asiaa, niin sitä äitiä ei varmaan kiinnosta ulkoiset seikat vaan ainoastaan se, että vaatteet toimii ja on puhtaat.

Minulla ei ole kauheesti rahaa laittaa lapsen vaatteisiin, mutta esteetikkona panostan niihin kykyni mukaan ja kirppareilta, alesta ja halpisketjuista ostan mahdolisimman kivoja ja laadukkaita vaatteita pojalleni. Lapsi on rakkain olento maan päällä, joten haluan että ulkoinen olemuskin kertoo siitä että hän on meille tärkeä.

Vierailija
30/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukea lasta niin "että ulkoinen olemuskin kertoo siitä että hän on meille tärkeä". Muutenkin kohtelen lapsia suhteellisen ankarasti ja ilman paapomista. Vierastan lasten palvontaa ja yleistä jalustalle nostamista vaistonvaraisesti, joten meillä ei tosiaankaan ostella kalleimpia "laatutuotteita" lapsille, eikä kyllä aikuisillekaan. Pädetään vähän eri asioilla. Ja rahasta tämä ei ole kiinni.

Vierailija
31/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän kirppareiltä löydä "ihan hyviä vaatteita". Minne vanhemmat niitä kiikuttavat, en tiedä. On todella huonokuntoista ja huomaa, että todella monilla lapsilla olleet.

Täällä on kovat pakkaset ja pitää olla hyvä toppapuku jne. Paikallisista liikkeistä ei tahdo löytää enää alennuksista mitään. Sisäänostomääriä on pienennetty ja venäläiset tyhjentävät ostosmatkoillaan loput.

Vierailija
32/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 jatkaa.

Minusta kauniit vaatteet ei sulje pois sitä etteikö ihminen olisi myös syvällinen. Ja kauniit vaatteet ei tarkoita että ne pitäis olla kallista merkkiä tai muuten varallisuutta korostavaa tyyliä!

Loppujen lopuksi pienet lapset ei itse välitä pätkääkään mitä niillä on päällä, kunhan on sopivan sämmin eikä purista tai kutita mistään, eli siinä mielessä tämä on vaan vanhempien hömpötystä...!

Vierailija
33/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi pienet lapset ei itse välitä pätkääkään mitä niillä on päällä, kunhan on sopivan sämmin eikä purista tai kutita mistään, eli siinä mielessä tämä on vaan vanhempien hömpötystä...!

Mun lapsi on tosi tarkka vaatteistaan ja on 3 v.

Vierailija
34/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi vaatteista paljon vähemmän välittää, ja sama piirre näkyy selvänä myös lapsissani. Erään muotitietoisen kaverini lapsi taas on järkyttävä vaatteista kiukuttelija, jolla käy tasan ne vaatteet, jotka lapsi itse on valinnut.

Vierailija
35/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ja kalliisti puettuja lapsiaan ja mässäillä sillä, että muilla ei mene niin hyvin.

Oikein orkkua meinaa pukata kun niin kivalta tuntuu spekuloida, miksi toisilla ei ole sitä rahaa.

Olen siis liki nelikymppinen ja ihan tavallinen duunari, kokenut myös tiukatkin ajat, joten kokemusta löytyy siitäkin, eli mikään tällä palstalla oleva varakas AV-mamma en ole.

Haluan vielä painottaa että tarkoitus ei ollut millään muotoa kehuskella omalla tilanteella, vaan todella herättää keskustelua.

Ymmärrän että kaikilla ei ole halua ja aikaa kierrellä kirppareilla ja kytätä kaupoista tarjouksia, eikä muotia todella tarvitse seurata jos ei siitä olle mitenkään kiinnostunut.

Hyvä että saatiin keskustelua aikaan:)

Vierailija
36/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi vaatteista paljon vähemmän välittää, ja sama piirre näkyy selvänä myös lapsissani. Erään muotitietoisen kaverini lapsi taas on järkyttävä vaatteista kiukuttelija, jolla käy tasan ne vaatteet, jotka lapsi itse on valinnut.

Itse en juuri välitä vaatteistani (puhtaat ja sopivat, se riittää) mutta lapsi on tarkka vaatteistaan, ei kylläkään mikään kiukuttelija mutta katsoo tarkkaan että värit ja kuviot sopii yhteen, suosii tyttömäistä, yms.

T: se jonka 3 v on vaatteistaan tosi tarkka

Vierailija
37/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan lasten ulkoilupuvut ja hyvänä säilyneet sisävaatteetkin ilmaiseksi eteenpäin, eräälle sukulaiselle pojan kamppeet ja eräälle tuttavalle tytön pieneksi jääneet.

Voisinhan noita varmaan jossain myydä, mutta tämä on meidän perheen tapa tehdä nyt hyväntekeväisyyttä. Lisäksi jos tuttavaperhe vaikka olisi alesta bongannut jo haalarit, sittenhän he voivat myydä meiltä tulleet ja saada vähän rahaa johonkin muuhun tarpeelliseen.

Vierailija
38/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulkitsit tekstini noin. Se, että lapsella on asianmukainen vaatetus (sopiva koko, tarpeeksi lämmin, ei pääse märkä läpi, ehjät, jne) vaatii edes vähän kiinnostusta äidiltä ja/tai isältä. Vaatteiden vuosimallilla ja ulkonäöllä ei ole väliä vaan sillä että lapsella on niissä hyvä olla, hän ei palele, ei kastu.

Kosteussuojattu Reimatec oli tuossa esimerkkinä, olennainen oli kysymys siitä, KUKA MÄÄRITTÄÄ asianmukaisuuden.

Sinusta sellainen sisältää tiettyjä kriteerejä, toisen mielestä toisenlaisia.

Ja muistanet, että ap:n esimerkissä sen lapsen haalarin synti oli rikkinäinen vetskari ja ap:n mielestä vanhanaikainen malli.

Vierailija
39/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua alkaa lähinnä naurattaa, kun joku sanoo "rakastavansa lastenvaatteita" ja jaksaa kuvitella, että omat lapsensa ovat toisten lapsia onnellisempia vaatteiden takia.

Vierailija
40/57 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Itse pidän vaatteista, mutta en raaski kamalasti ostaa uusina. Olen esteetikko, joten jos minä puen lapset, sopivat sukkien värit muihin vaatteisiin jne. Siis laitan sillä tavalla, että perus-HM-vaatteet ja kirpparikamat näyttävät kuitenkin kivoilta.

Lapsemme ovat steinerpäiväkodissa ja siellä ei kyllä koskaan ole näkynyt minkäänlaista kilpavarustelua. Kaikilla ehjät vaatteet, mutta ei tietoakaan mistään "hienoista" merkeistä. LIsäksi lapsilla on AINA kuravaatteet jos märkää, joten meidän lasten kosteussuojatut ulkovaatteet menevät osittain hukkaan. (omalla pihalla ne on tietty kätevät)

Meidän lasten ulkovaatteet ovat ehkä sieltä päiväkodin hienoimmmasta päästä, kun ovat Reimatecia, POPia tai Stadiumista ostettua.

On tosi ihanaa, että lasten vaatteiden merkit/kalleus eivät siellä merkitse mitään lapsille ja näiden vanhemmille. Myöskään lapset eivät tiedä mitään mistään merkkijutuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi