Pistipä miettimään, kun vein lasta päiväkotiin..
Palstalla on kovasti väännetty kättä viime päivinä lasten vaatteista ja haalareista, haukuttu puoleen ja toiseen eri merkkejä, mihin kukakin lapsensa pukee tai jättää pukematta..
Vein lastani hoitoon ja menimme tänään vähän myöhemmin ja osa pikkuisten ryhmästä oli menossa ja sisälle ja kävin sitten viemässä lapsen kamppeita sisälle kaappiin.
Eteisessä harjoittelija riisui yhtä pikkuista ja sanoi sisällä olleelle hoitotädile että lapsen haalarin vetoketju ei aukea, johon hoitaja sitten sanoi että joo, se on ollut rikki jo pidemmän aikaa, ja että harjoittelija koittaisi jotenkin saada ujuttettua lapsen ulos pienestä aukosta ettei vetoketju menisi kokonaan rikki.
Itse lastenvaatteita rakastavana tietysti vilkaisin tuon pienen vaatteita kun eteisessä laitoin kenkiä jalkaan ja huomasin että haalari oli todella todella vanhaa mallia, ei varmaan edes tältä vuosikymmeneltä, mistään kosteussuojasta ei varmasti ollut tietoakaan eikä kuosi taatusti miellyttäisi suurinta osaa nykpäivän äitejä.
Kun laitoin päiväkodin portin kiinni, katsoin vielä kahta omaani, jotka jäivät tuuliseen päivään, näteissä kosteusuojatuissa puvuissaan joihin asusteet sopivat kauniisti, oikeankokoisissa ja keliin sopivissa kengissään, ihan tavallista Reimaa (sitä joka on jo siis niin OUT) ja Reiman kummpparia, ja minulle tuli jotenkin tosi paha mieli. Miksiköhän?
Autolla ajaessani jäin asiaa miettimään että kuinkahan monellla on oikeasti sellainen tilanne ettei ole varaa ostaa lapselle edes EHJIÄ vaaatteita, tietystä merkistä puhumattakaan?
Ja nyt tässä kohtaa pitää nyt heti topuutella niitä jotka nousevat takajaloilleen ja sanovat että tulen tänne kehuskelemaan omieni vaatteilla ja säälittelemään, se ei ole millään muotoa kirjoituksen tarkoitus, vaan herättää keskustelua.
Ostan kaikki lasten vaatteet aina alesta edellisenä vuonna, -40% alella ja käytän paljon aikaa etsimällä kaupoista ja kirppiksiltä asusteita jotka sopivat vaatteisiin. Ja olen ollut viimeisen vuoden kotihoidontuella eli rahaa ei ole liiemmälti ollut. Saappaat ja kuravaatteet pyrin hankkimaan niin että käyvät kummallekin, lapseni kun ovat eri sukupuolta.
Mutta vielä itse asiaan, mitä te muuta ajattelette tästä asiasta, miltä sinusta tuntuu jolla on talous todella tiukalla seurata tätä keskustelua lasten vaatteista?
Kommentit (57)
Kolmanneksi aloitustekstin pikkuisen synti ei todellakaan ollut rikkinäinen vetskari tai vanha haalarin malli niinkuin joku asian ilmaisi, vaan ihan itselleni ja muillekin ajattelemisen aihetta tähän materialistiseen nykymenoon.
Kun nyt joku tuossa viisasteli, että kyse olisi lapsen perusterveyden vaarantamisesta ahtailla/kylmillä vaatteilla.
Niin siitähän ei ainakaan sinun esimerkissäsi ollut kyse.
"katsoin vielä kahta omaani, jotka jäivät tuuliseen päivään, näteissä kosteusuojatuissa puvuissaan joihin asusteet sopivat kauniisti, oikeankokoisissa ja keliin sopivissa kengissään, ihan tavallista Reimaa"
ulkovaatteiden päällä märällä kelillä, joten ne kosteussuojahaalarit menee siinä käytössä kyllä ihan hukkaan.
kaikki lasten haalarit/ulkovaatteet kirppikseltä tai saanut ne tuttavilta ja mulla ei oo kyllä minkään sortin käryäkään, onko ne kosteussuojattuja vai ei. En oo kyl kytännyt merkkiäkään. Jos on märkä keli, kurahaalarit sun muut päälle. Talvella jos meinaa kosteus tms. mennä läpi, ei muuta kuin vaihtaan kuivat ylle.
sinä et sitten tajunnut itseironiaa... luuleto että tekstini olisi saanut näin paljon keskustelua aikaan jos en tuota olisi kirjoittanut..?
ap
ja rahaa on tosi vähän. Haen lapselleni kirpparilta kaikki pihapuvut ja muutkin vaatteet useimmiten. Kuitenkin lapsi on aina puhtaissa ja ehjissä vaatteissa, usein merkitkin ovat esim. Esprit, Puma, Reima... Ostin juuri kirpparilta ihanan upouuden Lenne-haalarin 20 e. En ikinä ostaisi kirpparilta muuta kuin uutta/uudenveroista. Ja sekin on tod halpaa, jopa Helsingissä. Eli jos joku viel lapsen päiväkotiin rikkinäisissä, vanhoissa vaatteissa, on syy mitä ilmeisemmin vanhemman päihdeongelma tai mielenterveysongelma.
Mun tenavat ovat kipittäneet milloin missäkin retkuissa pitkin pihoja, likaisenakin vielä. Koskaan ei ole ollut päihdeongelmaa eikä mielenterveydessä mitään vikaa. Kuljen itsekin paikatuissa farkuissa yli nelikymppisenä. Kyllä ne sitten vitosella-kutosella ovat havahtuneet ja sen jälkeen rahaa onkin palanut urakalla teinien vaatteisiin, laukkuihin, pipoihin, iVehkeisiin, läppäreihin ym. sellaisiin.
Täällä pääkapunkiseudulla tosiaan löytyy näiltä viikonloppu-kirppareilta hyviäkin haalareita, mutta yleensä vain pienimmille. Yli 100 senttisiä ehjiä ja varsinkin kauniita haalareita alkaa olla todella vaikea löytää. Fidassa, Uff.ssa tai Pelastusarmeijassa sellaisia ei löydy yleensä hakemallakaan. Olen kiertänyt kirppareita jo vuosikausia aika tiiviisti, esim. Myyrmäessä käyn aina kun sitä pidetään ja heti kun se aukeaa, vaikka onkin raskasta herätä joka viikonpäivä seitsemältä. Silti ei ole taattua, että hyvää ja oikeankokoista haalaria löytyy (jos näen yhdenkin hyvän, ostan varastoon ennakolta, vaikka koko olisi 20 cm liian suuri - tosin meillä onkin runsaasti säilytystilaa, mitä kaikilla ei ole).
Hyvät ulkovaatteet myydään kirpputoreilta alle tunnissa.
Kirpputorit auttavat etenkin sisävaatteiden hankinnassa, mutta se että sieltä löytäisi hyviä ulkovaatteita on aikamoisen metsästyksen tai onnen tulosta, jopa täällä, missä kirpputoreja on tiheään. Voin vain kuvitella miten vaikeaa jossain syrjäseudulla on tehdä "löytöjä", missä jo välimatkat ovat pitkiä ja muutenkin tavaraa liikkuu vähemmän. Ja onhan tuo kirpputoreilla juokseminen aikamoinen aikasyöppö.
Eli kirpputorit eivät ole mikään patenttiratkaisu sille, että löytäisi halpaa ja hyvää.
Päiväkodeissa työskennelleenä voin sanoa, että aina se ei ole rahasta kiinni ettei lapsella ole siistejä vaatteita! On siis paljon vanhempia, jotka itse kulkevat tyyliin turkeissa ja muissa, mutta lapset ulkoilevat niissä 90-luvun haalareissa. Tai samoissa housuissa kolme päivää, joissa on nyrkin kokoinen reikä haaruksissa. Meitä vaan on niin moneen junaan!
ostaa lepselle edes ehjät ulkovaatteet,muut eivät viitsi.
Lapsemme ollessa päiväkodissa siellä oli eräs lapsi jolla usein raisaiset ulkovaatteet tyyliin kurahousujen polvet aivan palkeenkielillä = ei mitään hyötyä.
Perhellä kuitenkin äiti kulki hienoissa turkeissa ja auto kalliimmasta päästä.
Tuo pisti aina hieman miettimään että olisivat edes satsanneet tarrapaikkaan ja paikanneet ne kurikset...
No eiköhän joka pvkodissa käytetä kuriksia ulkovaatteiden päällä märällä kelillä, joten ne kosteussuojahaalarit menee siinä käytössä kyllä ihan hukkaan.
esim. lahjoittamalla heille niitä hyviä pieneksi käyneitä vaatteita.
vanhemmat käyvät töissä? Siinä tapauksessa luulisi heillä olevan varaa edes korjata se vetoketju... vai makoilevatko kotona, kun lapsi on tarhassa?
käyttää kosteusuojattuja pukuja, koska inhoaa niitä.
Isoveljen reimatec haalarit ei kelpaa.
Ehjät vaatteet toki pojalla on.
Tavallisilla vaatteilla pärjää ja ne hengittääkin paremmin.
Lapsihan ei tajua sitä onko pipo-puku-hanskat-kumpparit sävy sävyyn! Lapsi ei kärsi kamalista väriyhdistelmistä, mutta jos puvussa ei enää vetskari toimi, niin siitä jo sitten kärsiikin..
Olen kahden lapsen opiskeleva yh-äiti. Elatusmaksuja saan lapsista yhteensä 150 euroa, mutta ex-mieheni ei ole maksanut niitä pariin kuukauteen. Opintolainaa en ole halunnut ottaa. Toimeentulotukea en saa. Eli elämme lasten kanssa opintotuella, asumistuella ja lapsilisillä tällä hetkellä.
Lapsillani on silti aina hyvät vaatteet. On ehjät, siistit ja kosteussuojatut ulkovaatteet, kunnon jalkineet, nätit ja toimivat sisävaatteet. Käyn kirpputoreilla, ja alennusmyynnit sekä tehtaanmyymälät ovat aarreaittojani.
Väitänkin, että vähävarainenkin voi halutessaan pukea lapsensa hyvin, kauniisti ja toimivasti. Jos lapsella on rikkinäiset, liian pienet ja toimimattomat vaatteet, on syy jossain muualla kuin vähissä rahoissa.
saat ne Kelalta, menepä hakemaan. Ja se on vajaa 140e/lapsi.
Itselläni oli kolme vuotta lapsena putkeen sama haalari ja se punainen haalari sitten periytyi vielä pikkuveljelle. Kosteussuojista ei tiedetty mitään ja käsissä oli villatumput, pakkasella kahdet päällekkäin. Tottakai ne tumput kastui, mutta hengissä selvittiin.
Tiedän, maailma on muuttunut, mutta loppujen lopuksi pienemmälläkin lapsista tulee ihan terveitä ja hyviä ihmisiä. Ei meistä kukaan ole siihen kuollut, että oli märät villatumput käsissä ja peppu märkänä, kun tultiin sisälle peuhaamasta.
Omilla lapsillani on ihan asialliset ulkoiluvaatteet, mutta minusta se on silti nykyajan pröystäilyä. Tiedostan hyvin, että lapseni pärjäisi loistavasti kierrätyshaalarilla, jossa ei ole edes kosteussuojaa.... Ja onhan kurikset sitten olemassa märkiä kelejä varten ja pakkasella laitetaan villaa alle.
Arvasin että kun kirjoitan tästä aiheesta niin päälle sataa monenlaista kommenttia..
Minä olin aina se luokan liki huonoimmin puettu oppilas, vaikka vanhemmilla olisi ollutkin rahaa, laittoivat sen muuhun, vieläkin katselen koulukuviani jossa lyhyenläntänä istun aina edessä ja housun polvet on valkoiseksi kauhtuneet. Itse en halua että omat lapset katsovat omia kuviaan samanlaisin miettein.
Toiseksi olen täysiverinen esteetikko ja vaikka ostaisin kaikki vaatteet kirpparilta, mitä paljon teenkin, niin ostaisin silti toisiinsa käyviä vaatteita. Pinnallistako?
Kolmanneksi aloitustekstin pikkuisen synti ei todellakaan ollut rikkinäinen vetskari tai vanha haalarin malli niinkuin joku asian ilmaisi, vaan ihan itselleni ja muillekin ajattelemisen aihetta tähän materialistiseen nykymenoon.
ja kyllä, toivoisin todella että minullakin olisi niin paljon rahaa että voisin oikeasti lahjoittaa itse alesta ja kirppikseltä ostamani vaatteet eteenpäin jollekin tarvitsevalle, mutta myyn ne jotta saan seuraavaa kokoa vatteita lapsilleni. ja jos minulla olisi kaapiss soipivan kokoinen puku niin kiikuttaisin sen heti huomenna tarhaan "varapuvuksi" tuolle lapselle.
Ja joku vielä mainitsi että ei halua nostaa lapsiaan jalustalle näyttämällä ulkoilla olemkuksella että he ovat tärkeitä, mutta onko se sitten oikeasti väärin jos katselen rakkaita ja kyllä, kauniita lapsiani, näteissä vaatteissa. keneltä sen on pois?