Eräs kollega lipsautti kahvipöydässä paljonko menee
kuukaudessa veronmaksuun ja muut nyökyttelivät tietäväisinä ja olivat samaa mieltä. Laskeskelin päässäni suunnilleen mitä hän tienaa. Vaikken tiedä hänen veroprosenttejaan niin totesin hänen tienaavan reilusti enemmän kuin minä.
Olen hieman nynny pyytelemään palkankorotuksia, enkä ole saanut mitään mainittavaa korotusta (indeksikorotusten lisäksi), varmaan siksi kun en ole asiaa ottanut kehityskeskusteluissakaan puheeksi. Olemme olleet suunnilleen yhtä kauan työelämässä.
Asiaan; miten saan tietää kollegoideni palkkatason? Muistanko oikein, että puhelimitse voi nuuskia verottajalta tällaisiakin tietoja. Saisin hieman rohkeutta pyytää mahdollisesti korotusta itsekin.
t- työmyyrä
Kommentit (52)
palkat on ihan sitä mitä joku on tajunnut pyytää. Olet ilmeisesti yksityisellä työnantajalla? Ehdottomasti otat asian esille esimiehen kanssa. Kuka se kissan hännän nostaa jos ei kissa itse! Suomessa ei palkoista puhuta, mikä on vähän tyhmääkin. Esim. Jenkeissä on ihan smalltalkin aihe, paljonko kukakin tienaa. Jos asiasta puhuttaisi meilläkin avoimemmin, palkaaerot tasottuisivat varmasti.
Onko varmasti luotettava "kaveri" Monet miehet ihmeellisen usein liiottelee palkkojaan.Kyllähän se kuulostaa paremmalle et veroihin menee 1500 kuin 500.Suhtaudu epäillen.
sä ap mitään verotietoja tarvitse. jos tunnet, että saat liian vähän palkkaa, menet ja pyydät lisää. Mietit perustelut valmiiksi. Ei ole tullut korotuksia ennen ja olet ahkera jne...
5:den henkilön tiedot saat kerralla. Itse olen tehnyt näin
SIllä voi olla muita tuloja, iltatöitä, viikonlopputöitä, vuokra-asuntoja tms. Niistäkin verottaja vie ja vielä suuremman osan kuin päätoimen pakkatulosta.
Toisenakin ei se puolitoista tonnia verottajalle nyt niin julmetus isoa tuloa vaadi. Alle neljällä tonnilla ollaan noissa verotuslukemissa.
jos maksaa veroa 1500 e niin palkka on varmaan lähemmäs 5000 kuussa?
huh, saisipa itse joskus niin paljon..
mun palkka on 3700 ja risat kuussa ja maksan tuon 1500 veroja kuussa . 5000 tienaavan verot on paljon enemmän. Kas kun veroprosentti kohoaa sitä mukaan kuin tulotkin nousevat - sitä sanotaan veroprogressioksi - eli mitä enemmän tienaat niin sitä suuremman osuuden siitä maksat veroina. Vaikka sun veroprossa olisikin 20 niin meidän muiden on enemmän.
saanko asian tietooni soittamalla sinne, vain onko tietoja mahd. saada netin kautta?
En usko että antavat puhelimessa, ei taida kuulua työnkuvaan =) Mutta itse niitä joskus lueskelin kun odottelin vuoroani ja siinä ne ovat ihan kaikkien luettavissa.
Hänen palkkansa oli 5200€/kk
Meillä asuntolainaa
tuloista mitään. Saisin siitä vain henkistä selkärankaa ja suuntaa millaista palkankorotusta kehtaisin pyytää. Edes sinne päin. Olen yksinäinen nainen, tuloni ovat olleet ns. riittävät, eli en mällää turhia. En ole ajatellut edes tarvitsevani lisää.
Mutta nyt kun tuo asia tuli esille, niin kieltämättä tuli mieleeni, että niin, olisihan se tosiaan kiva jos olisi vähän lisääkin niin voisin matkustellakin, ostaa auton jne. Ahneeksihan minä tulin..
Kenelläkään muista kollegoista ei silmämunat pullahtaneet niinkuin minulla, kun hän siitä vaahtosi. Olivat hyvin yksimielisiä ja sen oloisia että juu kyllä onkin niin karua maksaa tonniviissataa verottajalle..
Mikä tuollaisen tekstiviestipalvelun nimi on, josta saa näitä tietoja, mahtaisikohan verottajan sivuilta löytyä. Kiitos vastaajille.
ap
Laita työpaikan ilmoitustaululle lista johon voi merkitä palkkansa.
Meinaatko mennä pyytämään lisää palkkaa ja perusteluiksi sanot noku Penakin tienaa niin ja näin paljon?
kysyä asiaa tasa-arvolain nimissä. Kollegoiden palkkatietoja ja -perusteita ei tosin kerrota sulle, vaan luottamusmiehelle joka sitten saa sanoa sulle vaan sen, onko aihetta nostaa meteli vai ei liiton kautta.
Kollegoidesi verotiedot saat tekstiviestinä tilaamalla (maksullinen palvelu). Huomioi kuitenkin, että heillä voi olla sivutuloja - yllättävän monella muuten on oma toiminimi jne. - jotka ovat sitten mukana ansiotuloissa etkä pysty erottelemaan sieltä palkkaa.
Tarkimmat tiedot saat, kun käyt itse verotoimistossa lukemassa omin silmin veroluettelot. Ne ovat julkisia asiakirjoja.