Eräs kollega lipsautti kahvipöydässä paljonko menee
kuukaudessa veronmaksuun ja muut nyökyttelivät tietäväisinä ja olivat samaa mieltä. Laskeskelin päässäni suunnilleen mitä hän tienaa. Vaikken tiedä hänen veroprosenttejaan niin totesin hänen tienaavan reilusti enemmän kuin minä.
Olen hieman nynny pyytelemään palkankorotuksia, enkä ole saanut mitään mainittavaa korotusta (indeksikorotusten lisäksi), varmaan siksi kun en ole asiaa ottanut kehityskeskusteluissakaan puheeksi. Olemme olleet suunnilleen yhtä kauan työelämässä.
Asiaan; miten saan tietää kollegoideni palkkatason? Muistanko oikein, että puhelimitse voi nuuskia verottajalta tällaisiakin tietoja. Saisin hieman rohkeutta pyytää mahdollisesti korotusta itsekin.
t- työmyyrä
Kommentit (52)
jonkun tulot, saako tämä henkilö tiedustelemalla verotoimistosta tietää ketkä kaikki hänen tietojaan ovat kyselleet? Voinko siis saada jotenkin selville, onko joku urkkinut esim. omia tulojani ko, palvelun tai muun kautta?
"Jos tarkistaa tuolla tekstiviestillä
jonkun tulot, saako tämä henkilö tiedustelemalla verotoimistosta tietää ketkä kaikki hänen tietojaan ovat kyselleet? "
Verotoimistosta voi kysyä puhelimitse tai käymällä julkisia tietoja eli verotettavan ansitotulon määrän ja palautuksen/maksun määrän. Verotettava ansitoulo on se mikä jää ansiotuloista tehtävien vähennysten jälkeen.
Viimeisin vahvistettu verotus on vuodelta 2008, joten jos nyt kyselet niin ovat aika vanhoja tietoja. Vuoden 2009 verotus vahvistetaan 1.11. jonka jälkeen v 2009 julkisia tietoja voi kysyä. Ja jos verotoimistosta kyselet, niin ei todellakaan kerrota kenellekään kuka kenestäkin on tietoja halunnut.
Jos sanoi 1500 niin lähempänä totuutta lienee hiukan päälle tonni.
Eihän täällä tunnu muita keskustelevankaan kuin ne jotka saa 4000-8000e - verot kuussa, mikähän mahtaa olla teidän työpaikkanne?
-vielä kehtaatte valittaa vaikka käteen jää reilusti enemmään kuin pienpalkka aloilla,
Minä tienaan 8000 e bruttona
ja käteen saan 4600e. Eli verottaja vie 3400e!! Ei paljon naurata...:(
Työtätekevät ihmiset verotetaan kuoliaiksi. Sulla on ihan päättömät verot! Saatko edes palveluja vastineeksi? Sulla on varmasti sellainen koulutus, että pärjäisit jo jossain muuallakin.
Maksat enemmän veroja kun suomalaisten keskipalkka ;)
työmatkan ja mahdolliset lainat tai muut tulonhankkimisvähennykset.. Vaikuttaa meinaan aika paljon veroprosenttiin.
Mulla on palkka 3520 e ja veroprosentti 13,5 eli käteen jää vajaa 2900 euroa. Normiprosentti ilman matka- ja muita vähennyksiä lienee tupla...
jos maksaa veroa 1500 e niin palkka on varmaan lähemmäs 5000 kuussa? huh, saisipa itse joskus niin paljon..
mun palkka on 3700 ja risat kuussa ja maksan tuon 1500 veroja kuussa . 5000 tienaavan verot on paljon enemmän. Kas kun veroprosentti kohoaa sitä mukaan kuin tulotkin nousevat - sitä sanotaan veroprogressioksi - eli mitä enemmän tienaat niin sitä suuremman osuuden siitä maksat veroina. Vaikka sun veroprossa olisikin 20 niin meidän muiden on enemmän.
kuten ketjusta onkin jo käynyt ilmi. Mutta lähtökohtaisesti pitää tienata lähes 4000 /kk että menee veroja tai veronluonteisia maksuja 1500. Pitää muistaa että 4000 palkasta menee esim tyel ja työttvakmaksuja jo parisataa... Että oliko se nimenomaan VEROT se 1500..
Niin mä kerron mitä mä ajattelen hänen tienaavan, katsotaan osuuko samaan :)
puolitoista tonnia kuussa! Olin aika hiljaa, koska minulta verottaja ei todellakaan vie edes tonnia..
ap
puolitoista tonnia kuussa! Olin aika hiljaa, koska minulta verottaja ei todellakaan vie edes tonnia..
ap
saat selville mitä hän tienaa vuodessa. Ne ovat ihan julkisia kansioita.
Tiedätkö hänen veronpalautuksistaan?
jospa hän pitää tarkoituksella kovaa veroprossaa ja saa kivat joulurahat...
saanko asian tietooni soittamalla sinne, vain onko tietoja mahd. saada netin kautta?
joten kahdella saman verran tienaavalla ei välttämättä ole täsmälleen sama veroprosentti
Jos pyydät verotoimistosta tiedot, niissä on henkilön kaikki tulot, et voi tietää, onko hänellä muitakin tuloja kuin palkka tuosta työpaikasta.
sen käsityksen sain että maksaisi veroja niin vähän kuin mahdollista, koska oli asiasta niin kypsänä.
Ehkä se, että olen paikan ainoa nainen vaikuttaa asiaan. Miehet tienaavat sikana ja tällainen tunnollinen työmyyrä (joka paikkailee kollegoiden hommiakin) ei saa mitään kun ei edes tajua pyytää.
Kiukuttaa oma mielenheikkous ja itsetunnon puute. Jos saisin tietää mitä ovat tienanneet esim 08 niin voisin saada itselleni hieman rohkeutta käydä pomon juttusilla palkan suhteen.
ap
niin palkka on varmaan lähemmäs 5000 kuussa?
huh, saisipa itse joskus niin paljon..
Jos ja kun menet pyytään korotusta älä missään tapauksessa mainitse muiden palkkoja vaikka ne tietäisit.Voit laittaa neuvotteluvaran niin et saisit lopulta saman kuin kollegat paljastamatta tietojasi.Pahin virhe on ees vihjata "mutta kun Perttikin saa niin ja niin paljon".
reilut pari tonnia kuussa. Ei ole vähennyksiä enää. Maksan veroni ihan mielelläni vaikka palkankorotukset menevätkin lähinnä veroihin. palkka pitkälti yli 5ke ja käteen jää vähän yli 3ke kuussa.
t. iloinen veronmaksaja