Tytöllä romaani tyttö koulukaverina ja tytöt haluaisivat kyläillä toistensa luona.
Ja nyt meillä mietitään mitä tehtäisiin ??
Onko täällä kellään kokemusta asiasta - miten muilla on toiminut kaveruus romaanien kanssa ??
Minä olen ehkä äitinä suvaitsevampi tytön kaveriin kuin mieheni jolla oli heti tietty asenne asiaa kohtaan :o/
Kommentit (45)
mä pelkäisin että romanityttö varastelisi lapseni leluja. ja että lompakkoni häviäisi jne. enkä tiedä miten ne kohtelisivat tyttöäni jos menisi sinne kylään... en ole koskaan nähnyt valitettavasti kohteliasta ja kilttiä romania! koittaisin estää tuollaisen ystävyyden. liikaa kulttuurieroa.
laittaisit nyt ainakin sen lompakkosi lukittuun kaappiin! Enta jos vaikka kiinalainen haluaisi teille tulla?
ja he ovat oikein miellyttäviä luonteeltaan. en usko että kiinalainen varastaisi mitään!
onkin ninja?
vaan kohteliaita, vieraanvaraisia, ystävällisiä, hymyileviä ja mukavia ihmisiä! ne kiinalaiset siis! mustalaiset ei ole sellaisia...
no entäs ne kiinalaiset jotka marssii polvet suorina aukioilla? Ja jyräävät tankeilla mielenosoittajat? Onko nekin mukavia?
vaan kohteliaita, vieraanvaraisia, ystävällisiä, hymyileviä ja mukavia ihmisiä! ne kiinalaiset siis! mustalaiset ei ole sellaisia...
no entäs ne kiinalaiset jotka marssii polvet suorina aukioilla? Ja jyräävät tankeilla mielenosoittajat? Onko nekin mukavia?
Käsittämätöntä rasismia suomessa vuonna 2010!
niin? Ihan normaalia että varkaista tai muuten vaan kulttuurinsa nojalla etuoikeuksia vaativista ei pidetä.
että sitä enemmän hymyillään mitä epävarmempia ollaan. Eikä ikinä sanota EI. He sanovat aina kyllä, tai ehkä, koska kieltäytyminen on todella epäkohteliasta. Se on sitten eri asia, pidetäänkö näitä "kohteliaisuus-lupauksia", ikinä mutta niitä annetaan koska kieltäytyä ei voi.
oon aikoinani kaveerannut yhden mustalaistytön kanssa ja lukuisia kertoja istunut niiden tuikitavallisessa rivitalokodin keittiössä syömässä karjalanpiirakoita. Niin että sellasia kummajaisia.
Pikemminkin ap:n tyttö voisi oppia tummilta jotain hyödyllistä, kuten vanhempien ihmisten kunnioittamista.
mustailaisilla on käytös tavat jota meidän lapsilla ole olen työni puolesta tavannut monia romaneita täytyy sanoa ovat tosi siistejä ym .toki myös joukkoon kuuluu ns .rikolisiakin . mutta en ole koskaan kuulut että romaneilla olisi insestiä vanhusten pahoin pitelyä .tai lasten tappoa raiskauksia.mielestani rikoksilla eroa.kun henkistä väkivaltaa. ja tappoja. kun ennemin ymmärrän jos varastaa nälkäänsä..en puolusta mitenkään mitään rikosta . ajatellaan he vähemistö. me enemistö mitä me kaikea rikoksia teemme. niin olen meitäk...päitä on enemän
en päästäisi meille tai lastani romaneille. siellähän tulisi vain ongelmia: ne omituiset siisteyssääänöt, vanhempien "kunnioittaminen" (yläkertaan ei saa mennä, jos nuorempia alhaalla jne). vaikeaksi menisi.
ja omassa kodissa pitäisi lompakot ym piilotella. varastelu on kuitenki lähtökohta.
romanikavereita. Heistä yksi oli minun luokallani. Todella mukavaa porukkaa olivat. Eikä meidän ainakaan tarvinnut noudattaa mitään "sääntöjä". Koko talo oli käytössä kun leikittiin. Ainoastaan silloin lapsena kummastutti kun lapset puhuivat vanhemmistaan etunimeltä.
Muistan, kuinka "seurustelin" tämän luokkakaverini kanssa =D Ikää taisi olla silloin 10v. Vanhempamme vain naureskelivat "nuorelle rakkaudelle" =D
Veljeni yksi parhaista ystävistä oli puoliromani. Isä romani ja äiti valkolainen. He elivät täysin irti romaniperinteestä ja isä oli katkonut sukuunsa välit. Isä oli kova työmies ja heille oli kunnia asia elää "ihmisiksi". Esimerkiksi läksyjen kanssa oli tosi tarkkaa ja muutenkin isällä oli selvästi tarve oikein todistaa ympäristölleen, että on "kunnon ihminen" osallistumalla kaikkeen tietalkoista lähtien.
Sitten taas romaniperinteen mukaan elävistä ei kyllä ole mitään hyvää kokemusta....
Laitoin 9 v tyttöni 100 km:n päähän sukulaisiin muutamaksi yöksi.
Hän kertoi matkakokemuksinaan, miten suikulaisen kanssa olivat naapurissa kylässä ja siellä samanikäiset tytöt opettivat huoneessaan suljetuin ovin miten pelataan jotakin spiritas tai jtkn sinnepäin ja sitten sammutettiin valot ja sitten vielä tehtiin sitä ja sitä..
Joo tajusin hyvin mitä jo 9 vuotiaat olivat oppineet. Lastani oli onneksi alkanut pelottaa hirveästi ja peli oli lopetettu.
Toinen kokemus oli kyllä jo aiemmin pojan kanssa murrosiässä, kun ajattelin olevani kovasydäminen, jos kiellän poikani kaverin luona käynnin, kun perheessä oli erittäin vakava syöpäsairas. Luonnollisesti siinä vaiheessa heidän murrosikäinen poika olisi tarvinnut asiantuntijan apua valtavasti, mutta aika oli toinen kuin nyt. Ja niin kaveruus eteni, että vuoden aikana entiset kiltit poijat muuttui
niin rohkeiksi, että poliisin ja maksamisten kanssa jouduttiin tekemisiin. Oleellista tässä oli, että tämän kaverin kotona viihdyttiin hänen huoneessaan, eikä juurikaan meidän kotona.
Ihan suomalaisia kaikki.
Eli, jos on vähänkään epävarma lapsensa kavereista ja erottaminen on vaikeaa jopa sydämetöntä, paras vaihtoehto on pitää heidät omien silmien tavoitettavissa ja harrastaa juuri tuota mainittua vanhempiin tutustumista ulkona rappukäytävässä jne yhteiset pikkuretket ml:n.
oli ennen isojakin ennakkoluuloja mustalaisia kohtaan. Enää en ajattele heistä, että ovat kaikki samanlaisia. Tässä meidän lähellä asuu pari mustalaisnaista lapsineen (eivät kyllä siis samassa osoitteessa keskenään ;D) ja ovat oikein ihania ja sydämellisiä ihmisiä. Heillä voi käydä kylässä. He voivat tulla kyläilemään. Lapsensa ovat oikein hyvätapaisia ja kunnioittavat aikuisia jne... Toki varmasti mustalaisiin mahtuu paljon niitäkin, millaiseksi heidät monesti ajatellaan. Mutta kyllä on minun näkemykseni muuttunut kovin paljon. Kyllä nykyään tutustun ihmiseen kuin ihmiseen ihan omana persoonanaan enkä niputa yhteen muiden samaa rotua/uskontoa tms. olevien kanssa.
Riippumatta siitä mitä joku romani jossain on joskus tehnyt, tämä tyttö on syytön siihen.
siellä alkoi käydä todella usein 14-15v romanityttö. Hän halusi vain auttaa eläinten hoitamisessa, koska piti niistä ja annoin sitten auttaa ja opetin eläinten hoitoa.
Hän oli mitä luotettavin joka tavoin.
Tiesin, että en olisi saanut antaa rahaa kassasta kenenkään muun haltuun, mutta hän kävi useastikin vaihtamassa rahaa pienemmäksi mun pyynnöstä, läheisistä liikkeistä, kun oli sellainen tilanne että oli pakko.
Jos soitin liikkeen omistajalle ja pyysin, että tulisi "rikkomaan rahaa", eipä herraa näkynyt :O
siellä alkoi käydä todella usein 14-15v romanityttö. Hän halusi vain auttaa eläinten hoitamisessa, koska piti niistä ja annoin sitten auttaa ja opetin eläinten hoitoa.
Hän oli mitä luotettavin joka tavoin.
Tiesin, että en olisi saanut antaa rahaa kassasta kenenkään muun haltuun, mutta hän kävi useastikin vaihtamassa rahaa pienemmäksi mun pyynnöstä, läheisistä liikkeistä, kun oli sellainen tilanne että oli pakko.
Jos soitin liikkeen omistajalle ja pyysin, että tulisi "rikkomaan rahaa", eipä herraa näkynyt :O
sehän oli tyttö eikä herra? ottiko mustalaislikka rahat ja juoksi pois?
Eli miten toimii ystävyys valkolaiseen...
Antakaahan neitien vaan kaveerata, tuleepahan kulttuurierot tutuiksi.