Tytär 10v kertoo luokkakaverinsa,
pojan, koulussa kuristavan itseään, siis poika kuristaa omaa kurkkuaan, aina kun tulee joku ongelma. Poika on adoptiolapsi ulkomailta ja kertonut että bio äiti hakkasi häntä (?) luudanvarrella ja nykyinen äiti kanssa kurittaa raskaasti. Nyt sitten oireilee koulussa niin että kun tulee joku ongelma, kuristaa itseänsä. Eilen oli sössännyt ruokansa sekaisin lautasella ja siitä oli ruokalassa huomautettu ja käsketty syömään sotkunsa. Poika oli alkanut itkemään ja taas kuristamaan... Mikähän tää ongelmaratkaisu oikeen on ja kenen kuulus oikeen alkaa ottaa hommakseen. Tytär on aika kauhuissaan kun seuraa vierestä pojan hommia.
Kommentit (14)
Jos terkalle kertoisi asiasta, niin puuttuisikohan hän siihen eikä olisi tunne, että hyppii kenenkään silmille. Koska ei ole kiva muiden katsella tuollaista käyttäytymistä koulussa. Muistan itsekin, kun oli kaikenlaisia tilanteita koulussa ja ne ahdisti itseä ihan hirveesti! Mutta en uskaltanut kenellekään kertoa. Ihan noin pahoja juttuja ei ollut, mutta jotain kuitenkin. Ihanaa, kun tyttäresi kertoo sinulle asiasta.
ja kerro, että sun tyttöäs häirittee jo toi homma.
Eikö opettaja tai koulu ole tietoisia pojan nykyisistä kotioloista? Minusta hänen käytöksensä on kertomasi perusteella vakava hätähuuto.
vai onko poika puhunut vain muille oppilaille ja mikä sitten on totta ja mikä tarinaa, mutta toki tuo käytös kuvastaa todella jotain ongelmaa jossakin olevan. Eihän nyt kukaan ihan muuten vaan itseään satuta huvikseen. Ei tuota ruokala kuristamista kukaan muu huomannut kuin tyttäreni, joka istui poikaa vastapäätä ja seurasi mitä poika puuhasi. Niin se voi olla luokassakin, että hiljakseen vaan kuristelee kurkkuaan ja sitä ei opettaja huomaa vaan muut oppilaat jotka sattuu katsomaan poikaa ja näkee mitä poika puuhailee. Joskus kuristaa kahdella kädellä joskus vaan aataminomenaa niin lujaa kuin pystyy...
ap.
En ole mikään psykiatri, mutta ehkä kyse on samantyyppisestä käytöksestä kuin itsensä viiltelyssäkin. Kun on oikein paha olla, niin itseä fyysisesti satuttamalla saadaan huomio pois pahasta olosta.
pidä siitäkään, että tyttäreni joutuu seuraamaan päivittäin vierestä tuon pojan tekemisiä. Tytär kertoo niistä minulle päivittäin, eli ne ovat hänelle tosi vaikea asia. Tuski tuollainen on kenestäkään kovin mukavaa vierestä seurattavaa, ei aikuisen tai lapsen, vai mitä mieltä te olette?
ap.
niin kannattaa tosiaan mainita asiasta hänelle. Minusta on ihan positiivista antaa opettajan(kin) tietää, miten poika reagoi huomautuksiin yms. "stressaaviin" tilanteisiin.
Jos tuo nyt näyttää olleen ainoastaan luokan oppilaiden sisäinen ns. julkinen salaisuus, niin parempi olisi jos opettajakin olisi asiasta tietoinen. Poika ilmeisesti kärsii perheväkivallasta ihan tosissaan eikä kenties tiedä, kenen puoleen kääntyä, vaan kärsii yksin.
t. sama kysyjä
Minä en tiedä onko opettaja tietoinen noista kotioloista vai onko poika puhunut vain muille oppilaille ja mikä sitten on totta ja mikä tarinaa, mutta toki tuo käytös kuvastaa todella jotain ongelmaa jossakin olevan. Eihän nyt kukaan ihan muuten vaan itseään satuta huvikseen. Ei tuota ruokala kuristamista kukaan muu huomannut kuin tyttäreni, joka istui poikaa vastapäätä ja seurasi mitä poika puuhasi. Niin se voi olla luokassakin, että hiljakseen vaan kuristelee kurkkuaan ja sitä ei opettaja huomaa vaan muut oppilaat jotka sattuu katsomaan poikaa ja näkee mitä poika puuhailee. Joskus kuristaa kahdella kädellä joskus vaan aataminomenaa niin lujaa kuin pystyy...
ap.
pidä siitäkään, että tyttäreni joutuu seuraamaan päivittäin vierestä tuon pojan tekemisiä. Tytär kertoo niistä minulle päivittäin, eli ne ovat hänelle tosi vaikea asia. Tuski tuollainen on kenestäkään kovin mukavaa vierestä seurattavaa, ei aikuisen tai lapsen, vai mitä mieltä te olette?
ap.
Ihmetyttää, mikäli opettajat eivät ole huomanneet mitään jos käytös on noinkin selvää.
Tuo ei välttämättä ole merkki siitä, että pojan kotona olisi mitään ihan hirveää tapahtunut vaan voi olla myös herkän lapsen stressireaktio. Mulla on tuttu joka pikku hiljaa repi päänsä kaljuksi 12-vuotiaana, vaikka kotiolot oli mitä parhaimmat (eikä kolme sisarusta oireilleet mitenkään). Varmasti pojalle olisi avuksi käydä psykologilla ja pojan vanhempien saada tukea ja apua, mutta älä nyt ala heitä heti perheväkivallasta syyttää.
kun poika kuristi ja oli kuulemma lähinna huutanut pojalle siitä ja sanonut lujalla äänellä ettei niin saa tehdä ja uhannut rankaisulla, eli ei taida olla kovin rakentavaa se opettajan tapa kohdata tää ongelma. Siitä en tiedä onko opettaja tietoinen mitä kotona tapahtuu, eli osasko sitten yhdistää tuota tapahtumaa mihinkään muuhun kuin vaan näki pojan kuristavan ja sillä hyvä.
ap.
mitä mä voin kertoo, sillä enhän minä siellä itse ole ollut ollenkaan näkemässä ja kuulemassa. Täähän on vaan ihan sen perusteella tehtyä arvailua mitä mun tytär puhuu ja sehän voi olla ihan jotain muuta kuin totuus. Opettjahan on kuitenkin luokassa joka pv. ja jos se kokee mun yhetydenoton jotenkin silmille hyppimiseksi kotoa käsin.
ap.
vaikka yhdessä jonkun muun/joidenkin muiden kanssa. Hehän kuitenkin näkevät jokapäiväisessä elämässään tuota pojan käytöstä.
t. sama edelleen
mitä mä voin kertoo, sillä enhän minä siellä itse ole ollut ollenkaan näkemässä ja kuulemassa. Täähän on vaan ihan sen perusteella tehtyä arvailua mitä mun tytär puhuu ja sehän voi olla ihan jotain muuta kuin totuus. Opettjahan on kuitenkin luokassa joka pv. ja jos se kokee mun yhetydenoton jotenkin silmille hyppimiseksi kotoa käsin.
ap.
viimisen päälle sen periaate. Pelkää saavansa snitch leiman heti pienestäkin asiasta. Mulle puhuu asioista, siinä se sitten onkin.
ap.