Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko peruskoulussa pakko opiskella englantia?

Vierailija
14.09.2010 |

Jos oppilaalla on esim. pitkä saksa ja seiskalta alkaa sitten ruotsi, ei enkkua ole pakosti lainkaan? Toki vapaaehtoisena C-kielenä, mutta jos sitä ei halua, voiko peruskoulusta päästä osaamatta englantia?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linda kirjoitti:

Suomessa perustuslain 17 § mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Mutta enää ei esim. yliopistokoulutusta saa kummallakaan kansalliskielellä, englanti on tunkeutunut luennoilla ja tenteissä käytettäväksi kieleksi. Perustuslaista ei kukaan hiisku mitään.

Vierailija
22/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että englanti (joka ihan varmasti on se tärkein ja tarpeellisin kieli äidinkielen jälkeen) ei ole pakollinen aine, mutta ruotsi (joka useimmille on täysin turha ja tarpeeton) onkin yllättäen pakollinen!

Logiikka ontuu hieman...

Kaksikieliyys ei ole loogiikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linda kirjoitti:

Suomessa perustuslain 17 § mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Mutta enää ei esim. yliopistokoulutusta saa kummallakaan kansalliskielellä, englanti on tunkeutunut luennoilla ja tenteissä käytettäväksi kieleksi. Perustuslaista ei kukaan hiisku mitään.

Olen suomessa syntynyt suomalainen ja ruotsinkielinen, eli "meidän kielemme" ovat suomea ja ruotsia (ja muitakin näitten kahden lisäksi, mutta pysyn nyt näihin virallisiin tätä pointtia varten). Sen ajatuksen oivaltamiseen perustuslaki on tärkeä siteerata tässä keskustelussa. Kyseessä on kulttuuri ja kieliperimä joka on osa suomea, joka on suomalainen. 

Vierailija
24/27 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on perustuslain mukaan 2-kielinen maa. Tästä ei seuraa, että kaikkien suomenkielisten pitää opiskella ruotsia. Tätä argumenttia käytetään usein ruotsin kielen pakollisuutta puolustettaessa, mutta se ei ole totta.

Vierailija
25/27 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti ei ole pakollinen.

Itsellä oli asiasta harmia. Mulla oli pitkä saksa. Enkkua aloin lukea vapaaehtoisaineena kasilla. Sitten lukion ekalla enkku aloitettiin aivan alusta, mutta nopeaan tahtiin. Syynä se, että ei voitu edellyttää, että jokainen oli ottanut sen vapaaehtoisena kasilla.

En osaa enkkua kunnolla vieläkään. Kirjoitin sen lyhyenä ja sain i+

Luin 15 vuotta myöhemmin iltalukiossa pitkän enkun ja kirjoitin magnan. En silti osaa enkkua. Se jotenkin ei enää uponnut tässä iässä kunnolla. Ei samalla tavalla kuin olisi nuorena oppinut. Herkkyysikä oli mennyt ohi.

Vierailija
26/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl musta englanti täytyis taitaa, ite olin ala-asteella huono siinä kielessä mut myöhemmin sain inspiksen itse oppia ilman apua ja mulla on nykyään amerikkalainen ystävä lopullisesti. Tosin vierähti oppimiseen 25v ainaki, kaikki on vähä inspiksestä kiinni kans, eli olen itse oppinut englantia, siihen harjaantuu ku Suomen kieleen mut tietysti perus suomalaiselle aina kuitenki vaikeampaa, mikään kurssi ei tee ku ois synnynäinen amerikkalainen koskaan, aksetti puuttuu mm, sen hallitsee amerikkalainen si taas.

Vierailija
27/27 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta englantia on eniten paras oppia ku muita kieliä, kaikki aina vaan helppmpaa ku osaa enkkua, muhun uppos ja putos ainaki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme