Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodin tädit ovat kiukkuisia, kun haen lasta aiemmin?

Vierailija
14.09.2010 |

Siis vaikka ollaan ilmoittauduttu kokopäivähoitoon, niin mulla on välillä sellaisiakin työaikoja, että voin hakea lapsen pois jo puolelta päivin. Tuntuu välillä, että tää järjestely ei oikein miellytä henkilökuntaa. En kuitenkaan halua lasta turhaan pitää hoidossa, jos itse olen jo vapaalla. Olen miettinyt, että mikä tässä on takana - joku kunnallinen sääntökö?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vienti- ja hakuajoista hoitosopimusta tehdessämme. Ainakin tässä päiväkodissa toivomus oli, ettei lasta vietäisi tai haettaisi "saumakohdissa" (esim. just ennen päiväunia, kesken ulkoiluun pukemisen jne.). Samoin toivomus oli, että lapsi haettaisiin iltapäivällä aikaisintaan silloin, kun välipala on syöty.

Hoitomaksuun kuuluu "puokkareilla" se lämmin ateria, joten sitä ennen ei varmaan kukaan halua hakea. Päiväunet ja välipala taas venyttävät päivän yli 5 tunnin, jollei ole tullut hyvin myöhään.

Vierailija
22/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vienti- ja hakuajoista hoitosopimusta tehdessämme. Ainakin tässä päiväkodissa toivomus oli, ettei lasta vietäisi tai haettaisi "saumakohdissa" (esim. just ennen päiväunia, kesken ulkoiluun pukemisen jne.). Samoin toivomus oli, että lapsi haettaisiin iltapäivällä aikaisintaan silloin, kun välipala on syöty.

Kummallinen paikka teillä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi eskarissa ja sitten olisi iltapäivän hoidossa, mutta jos menen hakemaan eskarin päättyessä klo 13.00 niin hoitajat saa jonkun ihmekohtauksen: kun ollaan käymässä levolle, ei voi nyt hakea. Miksi ihmeessä ei voi, siellä on niitä vain-eskarilaisia lauma, jotka odottaa kotiinlähtöä ja sitten muutama hoitoon jäävä, joita pidetään kuin vankilassa pimeässä huoneessa.

Vierailija
24/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sujui ihan hyvin, kun olin kohtelias ja huomaavainen eli odotin tarvittaessa eteisessä, että lapsi ehti syödä rauhassa. En siis kolistellut kesken ruokailun hakemaan.

Mutta sinun ap kannattaa ilman muuta kysyä suoraan, miten toivovat haun tapahtuvan. Eli: "miten toivoisitte, että haen lapseni silloin, kun pääsen töistä jo puolelta päivin niin, että hausta on vähiten teille haittaa?"

Ilman muuta on HYVÄ asia, että lapsella on välillä lyhyitä hoitopäiviä, mutta et tietenkään saisi häiritä ryhmän toimintaa sillä hakemisella (esim. että jonkun hoitajan on kesken kaiken tultava eteiseen juttelemaan kanssasi).

Vierailija
25/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siksi, että tuossa päiväkodissa välipala syödään nonstop-periaatteella sitä mukaa, kun lapset heräävät päiväunilta. Ketään ei erikseen aleta herättelemään välipalalle.

Mun mielestä toivomuksessa ei ole mitään outoa. Eihän hakemista siis kielletty: me siis kyselimme parhaiten päiväkodin rytmiin sopivaa hakuaikaa. Korostan vielä, ettei tämä siis ole mikään päiväkodin sääntö.

Vierailija
26/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat vaan ilmoittaa tekemisesi etukäteen lapselle ja ryhmään. On hyvä pitää lasta hoidossa mahdollisimman lyhyitä päiviä, mutta ryhmän toimivuuden kannalta on tärkeää, että se osataan ennakoida. (osaavat esim. olla passittamatta lasta riisumaan ja päikkäreille, jos olet just silloin hakemassa.)

Ulkoilusta taas on ihan samantekevää moneltako haet.

Vierailija
27/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli: "miten toivoisitte, että haen lapseni silloin, kun pääsen töistä jo puolelta päivin niin, että hausta on vähiten teille haittaa?" Ilman muuta on HYVÄ asia, että lapsella on välillä lyhyitä hoitopäiviä, mutta et tietenkään saisi häiritä ryhmän toimintaa sillä hakemisella (esim. että jonkun hoitajan on kesken kaiken tultava eteiseen juttelemaan kanssasi).

Ei kai kukaan vanhempi oleta, että "täti" tulee kesken ruokailun juttelemaan eteiseen?

Olin aikoinani opiskelija kun lapset aloittivat päivähoidossa. Hain heidät "ihan miten sattuu", usein olin siellä juuri ruokailun loppuvaiheessa. Minut kutsuttiin sisälle saakka ja lasten syödessä sitten höpöteltiin niitä ja näitä eikä lapset minusta siitä ollenkaan häiriintyneet. Mihinkään ohjattuun tuokioon en tietenkään pamahtanut vaan silloin odotin eteisessä.

Vierailija
28/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyimme siis omaan hakurytmiimme sopivia aikoja.

Ne eivät olleet mitkään päiväkodin yleiset säännöt.

Hoitomaksuun kuuluu "puokkareilla" se lämmin ateria, joten sitä ennen ei varmaan kukaan halua hakea. Päiväunet ja välipala taas venyttävät päivän yli 5 tunnin, jollei ole tullut hyvin myöhään.

Vierailija
29/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa tilaavat ruuan muualta. Edellisenä päivänä voivat vielä perua annoksia jos lapsia sairaana tai eivät jostain muusta syystä tulekaan hoitoon.Jokainen ruoka-annos maksaa(laskuttavat tilattujen annosten mukaan) ja jos lapsia ei olekaan syömässä niin harmittaa tuo hukkaan heitetty ruoka sekä raha joka menee "roskiin".

Olisiko sinun mahdollista ilmoittaa aamulla että tuletkin hakemaan aikaisemmin sinä päivänä niin hoitajat tietävät. Saattaa olla että ovat iltapäivään miettineet jotain tekemistä, askartelua, retkeä yms jota lapsi mahdollisesti odottaa.

Vierailija
30/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen hoitosopimuksessa selkeästi hoitoaika 7.00 - 17.00. Kyllä, minulla on pitkä työmatka ja yleensä lapsen haki mies jo 15.00 (mistä päiväkodille tiedotettiin). Ja joka kerta, kun lasta menin noutamaan 16.50, seisoi lapsi hoitajan auton vieressä odottamassa noutajaa. Ei siis pimeän päiväkodin pihassa vaan parkkipaikalla ja joka kerta hoitaja valitti, kun yhden takia joutuu olemaan töissä. Lopulta meiltä paloi pinna ja mies meni hakemaan lapsen 16.58, koska minä en pystynyt olemaan hoitajille hiljaa. Kun hoitaja valitti asiasta niin mies kysyi, että jos kerran saat palkan 17.00 asti niin mikä tässä mättää, voi hän tulla vaikka 17.05 jos rutina ei lopu. Ja hän hakee lapsen päiväkodin pihasta, ei parkkipaikalta.

Vierailija
31/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli: "miten toivoisitte, että haen lapseni silloin, kun pääsen töistä jo puolelta päivin niin, että hausta on vähiten teille haittaa?" Ilman muuta on HYVÄ asia, että lapsella on välillä lyhyitä hoitopäiviä, mutta et tietenkään saisi häiritä ryhmän toimintaa sillä hakemisella (esim. että jonkun hoitajan on kesken kaiken tultava eteiseen juttelemaan kanssasi).

Ei kai kukaan vanhempi oleta, että "täti" tulee kesken ruokailun juttelemaan eteiseen? Olin aikoinani opiskelija kun lapset aloittivat päivähoidossa. Hain heidät "ihan miten sattuu", usein olin siellä juuri ruokailun loppuvaiheessa. Minut kutsuttiin sisälle saakka ja lasten syödessä sitten höpöteltiin niitä ja näitä eikä lapset minusta siitä ollenkaan häiriintyneet. Mihinkään ohjattuun tuokioon en tietenkään pamahtanut vaan silloin odotin eteisessä.

Ja ainakaan ei haluta, että vanhempi tunkee sisälle höpöttelemään niitä näitä (joo, sinut "kutsuttiin sisälle"), sillä hoitajien pitäisi a) saada itse syödä ja b) valvoa myös, mitä lapset tekevät ja opettaa heille hyviä ruokailutapoja ja rauhassa syömistä.

Vierailija
32/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolen päivän aikaan ja siitä jokainen menee vessan kautta riisumaan ja päiväunille. Voin vaan kuvitella, että se vähän harmittaa, jos siihen väliin tulee ILMOITTAMATTA hakemaan. Me haetaan silloin tällöin 12 aikoihin, mutta sanomme sen aina etukäteen. Tai sitten menen reilusti 12 jälkeen ja sovin, että omat lapseni jäävät nukkarin ulkopuolelle leikkimään hiljaisia leikkejä ja menen itse vasta sitten, kun muut ovat rauhoittuneet nukkarin puolelle.

Vierailija
33/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oiminut 15 vuota lto:na enkä milloinkaan ole tavannut vastaavaa.

En keksi mitään syytä, miksi olisin ärtynyt, jos lapsi haetaan kesken päivän.

En edes silloin, jos ruokailu yms on kesken. Voihan vanhempi odotella eteisessä..

Ainoastaan sen jos lapsi on nukkumassa ja jos hänet täytyy herättää ymmärrän. Mutta senkin vain siis lapsen näkökulmasta kun unet katkeavat.

Vierailija
34/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainakaan ei haluta, että vanhempi tunkee sisälle höpöttelemään niitä näitä (joo, sinut "kutsuttiin sisälle"), sillä hoitajien pitäisi a) saada itse syödä ja b) valvoa myös, mitä lapset tekevät ja opettaa heille hyviä ruokailutapoja ja rauhassa syömistä.

Tiesivät kyllä vaihtelevista hakuajoista ja ainakin sanoivat asian olevan ihan ok. Aika feikkaajia olivat, jos hymyillen aina juttelivat ja sisäisesti kiehuivat raivosta :)

Olen itsekin ollut lastenhoitajan pk:ssa, eikä meitäkään häirinnyt, jos lasta tultiin hakemaan yhtäkkiä.

Vierailija
35/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesivät kyllä vaihtelevista hakuajoista ja ainakin sanoivat asian olevan ihan ok. Aika feikkaajia olivat, jos hymyillen aina juttelivat ja sisäisesti kiehuivat raivosta :) Olen itsekin ollut lastenhoitajan pk:ssa, eikä meitäkään häirinnyt, jos lasta tultiin hakemaan yhtäkkiä.

Meillä kyllä ainakin selvästi jopa sanottiin, ettei saisi jäädä hengailemaan siihen ovelle, jos ei ole tärkeää asiaa.

Siellä on kumminkin parikymmentä lasta ja kaksi hoitajaa, joiden pitäisi ravita itsensä JA valvoa lasten tekemisiä.

Joten JOS ap hakee kesken ruokailun, kannattaa suoraan kysyä, miten se parhaiten sujuu. Nyt se ei ilmeisesti ihan suju, jos kerran hoitajat ovat kärttyisiä asiasta.

Vierailija
36/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on ollut pari viikkoa päiväkodissa ja oon huomannut ihan saman ilmiön. Jos haen vaikka kahden maissa pois, niin tädit kohottelevat kulmiaan ja sanovat esim. että "oltiin kyllä kohta alkamassä välipalalle" jne...

että ryhmän toiminta menee hetkeksi "sekaisin", jos joku lähtee kesken homman jota ollaan juuri aloittamassa tms (ja jos vielä hoitajan pitäisi kertoa vanhemmalle päivän kulusta + samaan aikaan pitäiskin rynnistää jakamaan sitä välipalaa sinne jääville lapsille?)

Vierailija
37/37 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:lle

Järkyttävää! Mä ottaisin heti yhteyttä päiväkodin johtajaan tai muuhun vastaavaan. Siis lapsi parkkipaikalla odottamassa, uskomatonta!

Harkitsisin myös päiväkodin vaihtoa, mikäli mahdollista. Kaikesta oudosta pitää ilmoittaa, asiat eivät muuten muutu. Meillä ihana päiväkoti, jossa myös tuodaan esiin sellainen vaihtoehto, että lapsi voi jäädä päiväkodin sulkemisenkin jälkeen hoitoon, kun siitä sovitaan etukäteen. Saa sitten välipalaa jne.

Vain yksi hoitaja on mielestäni inhottava, töykeä ja puhuu lapsille kiukkuisesti. Hän on kuitenkin eri ryhmässä kuin lapsemme, joten ei ole tullut asiaan puututtua.