Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ylävatsan tuntemuksista

Vierailija
14.09.2010 |

muistan joskus parikymmentä vuotta sitten yläasteella jo ekoja kertoja saaneeni hieman samantyyppisiä tuntemuksia tosin paljon lievempiä ja tosi harvoin.

Odotusaikoina voimakkaampia ja viimeksi odotusaikana vasemmalta kylkikaaren alta oli koskettaessa hellä.

Nyt en ole raskaana mutta taas tuntemukset alkoi.

Välillä tunne on oikealla, välillä vasemmalla (useammin). Osin vatsanpuolella, milloin kyljessä tai jopa selän puolella. Aivan kuin olisi painetta suolessa.

Välillä tunnen vihlaisun vasemmalla puolella kun jotain kurotan esim. lattialta tai teen jonkun nopean liikkeen. Joskus myös kun hengittää tosi syvään niin tuntee kuin jokin alue tuolla olisi arka (tämä tosi harvoin).

Vessareissu isommalla asialla tuo helpotusta.

Olen ylipainoinen ja huonoryhtinen. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja muutenkin todella laista suoli. Huonosta laktoosin sietokyvystä kärsin myös. Ruokailuni on mitä sattuu, mutta ylenmääräistä herkuttelua en harrasta.

On vain niin vaikeaa lähteä lääkäriin, ehkä siksikin, että olen koittanut läheisilleni puhua vaivastani niin sitä vähätellään kympillä. Näin ollen pelkään, että saan lääkärissä luulotautisen paperit:(

Olen kyllä huomannut, että kun alan kuulostella itseäni ja vointiani tai pelkään, niin tuntemukset kyllä voimistuu.

Tietenkin jos tämä ei nyt hellitä huomiseen niin varaan ajan yksityiselle. (nyt ei juuri mitään tuntemuksia, jospa tää ois ohi).

Mieli on vain niin apea kun sitä miettii niitä kaikkein vakavimpia vaihtoehtoja mikä vialla...

Rakkaat palstatohtorit, löytyykö kohtalotovereita tai ajatusta siitä mitä tämä voisi olla?

Diagnoosia en hae vaan vertaistukea lähinnä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin kokeita ja testejä. Ja todettiin paksusuolen ärtyneisyys. Ruokavalio ja lääkkeillä loppuivat oireet.

Vierailija
2/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsan ja kylkiluiden väliin, mutta myöhemmin löydettiin sappikiviä täynnä oleva rakko myös. Tosin sappikivet oireilivat myös kovemmin. Tuota tuntemusta on vieläkin joskus, just kyykistyessä.

Ihan hyvin voit mennä lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheutti kouristuksia ja sain jotain vatsalääkettä. Sitten kipu tuntui ylävatsassa. Tähystyksessä löytyi sitten haavauma, ja lääkkeeksi happolääkkeitä ( saa apteekista ilman reseptiä).

Vierailija
4/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä testejä sulle tehtiin?

Otettiin kokeita ja testejä. Ja todettiin paksusuolen ärtyneisyys. Ruokavalio ja lääkkeillä loppuivat oireet.

Vierailija
5/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin palleatyrä.

Lievää närästystä ajoittain, mutta levossa päinvastoin parempi olla.

Myös asennon muuttaminen auttaa tai venytys (jos tunne vasemmalla niin venyttää oikealle päin).

Vierailija
6/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että multa otettiin ensin verikokeita ( maksa yms arvot), sen jälkeen helico-bakteeritutkimus ja sapen ultaräänitutkimus, koko suoliston röntgen-varjoainetutkimus, kolonoskopia ja lopuksi gastroskopia, jossa lopulta löytyi syy.

Vierailija
7/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ihan sairaasti varsinkin vatsantähystämistä. Yökin jo pelkästä ajatuksesta:(

Että multa otettiin ensin verikokeita ( maksa yms arvot), sen jälkeen helico-bakteeritutkimus ja sapen ultaräänitutkimus, koko suoliston röntgen-varjoainetutkimus, kolonoskopia ja lopuksi gastroskopia, jossa lopulta löytyi syy.

Vierailija
8/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tulehdusarvot niin korkealla, että siksi tutkimuksia jatkettiin. kaikkineen noihin meni useita kuukausia eka lääkärikäynnin jälkeen. Käy ekaksi lääkärissä.

Vierailija
9/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että liikkuminen helpottaa kummasti.

Myös hieronnasta olen saanut apua lähinnä noiden selkätuntemusten osalta.

Voihan tieten olla, että mun tapauksessa on kysymys monen vaivan yhteisestä ryppäästä, jota mun pelkoskenaariot maustavat lisää.

Vierailija
10/10 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta otettiin koska olin armottomassa flunssassa ja poskiontelot täynnä räkää.

Tulehdusarvot oli 20 ja ihan tuosta taudista johtuen.

Kyllä mä taidan kuitenkin tuon ajan tilata tutulle yksityiselle vaikka tää tästä helpottaiskin.

Mulla oli tulehdusarvot niin korkealla, että siksi tutkimuksia jatkettiin. kaikkineen noihin meni useita kuukausia eka lääkärikäynnin jälkeen. Käy ekaksi lääkärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi