Uuden asumisoikeuasunnon 4 h+k vuokra 1000 e/ kk
ja pääoma pk-seudulla, joka sijoitetaan 30 000 e- eli onko mitään järkeä enää?
Asumisoikeusasuntojen vuokrat ovat siis karanneet...
Mitä eroa tuollaisella perinteiseen vuokralla vuokra- tai omistusasumiseen? Pääoman 30 000 e saa takaisin, mutta vuokra/ kk on saman verran kuin lyhentäisi 4 h + k omistuasuntoa, jonka yhtiövastike yleensä noin 250- 350 e/ kk.
Haloo!!!
Kommentit (24)
Ihmiset haluavat eroon niistä. Ainakin tällä paikkakunnalla.
ja tuntuu kyllä ihan idioottimaiselta maksaa melkein saman verran josta vielä suurin osa menee hukkaan. harmi vaan kun ei pysty just tällä hetkellä ottaa sitä isompaa lainaa,asoasunto on siis lähes ainoa vaihtoehto.toki sitä vois vuokrallekin mennä,mutta kun niitäkin kattelin niin esim vvon asunnot on täällä niin kalliita ettei ole tosikaan.ja itse kun en halua enää kerrostaloon muuttaa.mutta ehdottomasti kun töihin palaan hoitovapaalta niin omaan kiitos!
Mä olen ihmetellyt ihan samaa. Tässä meidän vieressä on asoneliöitä (rivari) kk-maksulla 1000 eur. Ei siinä ole mitään järkeä!
Haaveilemme kovasti rivarineliöstä, mutta ei tuo aso ole mitenkään järkevä ratkaisu meille.
Yksi oleellinen kysymys sinulle? Paljonko vastaava asunto maksaisi ostettuna?
Tässä jotain pohdintaa, joka saattaa paljastaa, että tuo on oikeasti sikahalpa:
http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html
Yksi oleellinen kysymys sinulle? Paljonko vastaava asunto maksaisi ostettuna?
Tässä jotain pohdintaa, joka saattaa paljastaa, että tuo on oikeasti sikahalpa:
<a href="http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html" alt="http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html">http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html</a>
Oletko ajatellut siltä kantilta, että aikanaan omistusasunnosta, joka on velaton saa myymällä aika suuren summan rahaa? Itse olen ajatellut, että siinä on minun eläkesäästöni :D Myydään kämppää ja muutetaan Epsanjaan :)
siinä ERO!
ja moni aso asuja on ikääntyvä, eläkeläinen jolla omaisuutta maksaa asomaksu ja usean vuoden vuokrat, ja saavat tällä asumismukavuutta, pääsevät pois isosta omistusasunnosta tms.
jos on pienituloinen ja surkea rahankäyttäjä. Em saisi nykyisillä tuloillani edes lainaa niin paljon, että voisin ostaa vastaavan asunnon kuin missä nyt asumme.
Joo, olen ottanut lainaa aso-maksua varten. Lainanlyhennys (pieni per kk, jotta jää rahaa elämiseen ilman penninvenytystä)ja vastike on kuitenkin yhteensä himpun verran vähemmän kuin olisi saman alueen vastaavassa vuokra-asunnossa.
Nyt mun tulee tossa ohella säästetyksi pientä pesämunaa, aso-maksua.. voin vaikka vannoa, että muuten en moista summaa säästettyä saisi.
Tykkään myös asumismuodon varmuudesta. Ei tule yllättäviä isoja menoeriä putkirempan tai hajoavan jääkaappipakastimen muodossa, vaan tiedän tasan tarkaan mitä asuminen maksaa kuukaudessa. Vastike tarkastetaan vuosittain, aina ei ole edes noussut.
siinä ERO!
ja moni aso asuja on ikääntyvä, eläkeläinen jolla omaisuutta maksaa asomaksu ja usean vuoden vuokrat, ja saavat tällä asumismukavuutta, pääsevät pois isosta omistusasunnosta tms.
maksamaan niin sillä maksaisi pois jo kummasti omistusasunnon lainaa. Lisäksi jos pääsee pois isosta omistusasunnosta niin tokihan sillä myyntivoitolla voi ostaa pienemmän, ei siihen mitään asoa tarvita.
jos on pienituloinen ja surkea rahankäyttäjä. Em saisi nykyisillä tuloillani edes lainaa niin paljon, että voisin ostaa vastaavan asunnon kuin missä nyt asumme.
Joo, olen ottanut lainaa aso-maksua varten. Lainanlyhennys (pieni per kk, jotta jää rahaa elämiseen ilman penninvenytystä)ja vastike on kuitenkin yhteensä himpun verran vähemmän kuin olisi saman alueen vastaavassa vuokra-asunnossa.
Nyt mun tulee tossa ohella säästetyksi pientä pesämunaa, aso-maksua.. voin vaikka vannoa, että muuten en moista summaa säästettyä saisi.
Tykkään myös asumismuodon varmuudesta. Ei tule yllättäviä isoja menoeriä putkirempan tai hajoavan jääkaappipakastimen muodossa, vaan tiedän tasan tarkaan mitä asuminen maksaa kuukaudessa. Vastike tarkastetaan vuosittain, aina ei ole edes noussut.
ASO-ASUNTOON LAINAA.... Ei jessus mitä idiootteja.
Joutuisin maksamaan tuplasti, tarkistettu on. Eli tonni on aika vähän. Ja jos ostaisimme oman, pelkät korot olisivat lähdestulkoon saman verran.
Ei, mieluummin säästämme ja ostamme aikanaan velattoman asunnon kunhan ne hinnat tulee alemmas.
ja yhtiövastike 250 e/ kk, asunnon arvo 300 000 e t. ap
Olen ajatellut.
Toisaalta ne rahat voi sijoittaa muuallekin. Omistusasumiseen laskin tuossa vain niitä juoksevia kuluja eli en lainkaan lyhennyksiä. Niiden lyhennysten verran voisi siis ihan yhtä hyvin sijoittaa muuallekin. Ja asunnossa on ajan kanssa kiinni sijoitettua pääomaa, jonka voi sijoittaa muuallekin.
Olen itse pari omistusasuntoa jo maksanut velattomaksi ja toisen myynyt. Ongelmani onkin siis tällä hetkellä, että mihin rahani survoisin, kun asun vuokralla. Tällä hetkellä omistusasunnon oston into on 0. Sijoitusasunnon voisin ostaa, jos jostain saisi siedettävällä hinnalla, mutta todellisuudessa emme ole sellaista vuoteen löytäneet ja en usko, että ihan lähiaikoina löytyykään.
Kannattaa miettiä, että milloin asunnon ostoon lähtee mukaan. Jokainen hetki ei ole yhtä hyvä. En jaksa uskoa, että nyt olisi helmi aika ostaa:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2010/02/ashi_2010_02_2010-07-30_ku…
Eli tuosta puuttuu kaikki juoksevat kulut. Todellinen asumiskustannuksenne lienee noin 1500 euroa + sähköt + vakuutukset + vedet, jollei asunto ole tyyliin 70-luvulta ja vielä juuri kaikki remontit edessä, jolloin lähivuosien kustannukset vielä suuremmat.
Mutta jos vastike on 250€-350€ ja korot n. 600€/kk niin aika samoihin menee. Jos pystyy lyhentämäänkin vielä sen lisäksi reippaasti ja laittamaan vaikka 2000€/kk asumiskustannuksiin, niin sittenpä toi jo kannattaakin.
Ite asumme ASOssa pääkaupunkiseudulla, kämppä paritalo reilu 100m2 ja vastike 850€. Alue on tosi hyvä ja rauhallinen, tältä alueelta vastaava maksaisi n. 300 000€, joten me olemme tyytyväisiä tähän. Jää rahaa vähän muuhunkin. Sijoitamme osakkeisiin ja matkustelemme aika paljon. Lapsilla myös paljon kalliita harrastuksia. Ihan kiva kun ei tarvitse joka senttiä laskea eikä isoja velkoja.
Kukin tavallaan :) Elämä on valintoja...
ASO-ASUNTOON LAINAA.... Ei jessus mitä idiootteja.
Sun mielestä tämä on tyhmyyden huippu, mun mielestä erittäin järkevää. Sanos mulle, mikä olisi mielestäsi fiksumpi ratkaisu? Asua vuokralla paska-alueella vanhassa talossa, vai mahdollisesti ostaa 16 neliön yksiö koivukylästä (koska tuloillani en saisi lainaa yhtään sen parempaan asuntoon). Ja tämä siis kera lapsen. Nyt lyhennän sitä kymppitonnin lainaani itselleni säästöön, elintasomme on hyvä, rahaa jää jopa säästöön ja asunto on juuri sellainen kuin haluankin ja alue hyvä lapsen kasvaa. Tyhmyydeksi voi toki laskea pienituloisuuden, mutta olen toiveammatissani ja onnellinen työstäni, satun vain toimimaan matalapalkka-alalla. Mulle raha ja omistaminen vaan ei ole tärkeetä, koita hyväksyä että kaikkien ajatusmalli ei ole sama kuin sun.
Mutta jos vastike on 250€-350€ ja korot n. 600€/kk niin aika samoihin menee. Jos pystyy lyhentämäänkin vielä sen lisäksi reippaasti ja laittamaan vaikka 2000€/kk asumiskustannuksiin, niin sittenpä toi jo kannattaakin.
Ite asumme ASOssa pääkaupunkiseudulla, kämppä paritalo reilu 100m2 ja vastike 850€. Alue on tosi hyvä ja rauhallinen, tältä alueelta vastaava maksaisi n. 300 000€, joten me olemme tyytyväisiä tähän. Jää rahaa vähän muuhunkin. Sijoitamme osakkeisiin ja matkustelemme aika paljon. Lapsilla myös paljon kalliita harrastuksia. Ihan kiva kun ei tarvitse joka senttiä laskea eikä isoja velkoja.
Kukin tavallaan :) Elämä on valintoja...
Että se mikä myös hyvää, että kun joku hajoaa, niin soitto huoltoyhtiöön ja hommat korjataan tuota pikaa :) Esim. meillä hajosi just jääkaappi/pakastin ja uusi toimitettiin pikapikaa kotiin ilmaiseksi ja vanha vietiin mennessään. Samoin kun kaivataan maaleja ym, niin usein soitto isannöitsijälle on riittänyt ;)
sillä sinulla on omaisuutta takana ja mahdollisuus ostaa oma asunto. Jos haluaa asua alueella, missä rivarit maksavat 300 000€, ei monella ole muuta vaihtoehtoa kuin aso. 300 000€ laina on järjetön eikä sitä lyhentele tonnilla.
ja yhtiövastike 250 e/ kk, asunnon arvo 300 000 e t. ap
vuokraten, ellei enemmänkin. Ja yksityisellä on aina vaara että omistaja myy asunnon.
jos joutuu ottamaan koko summan lainaa ostaaksen samanlaisen, niin sen 300 000€:n lyhentämiseen menee n. 1500€ kuussa + vielä yhtiövastike 200€-300€, eli ei nyt ihan samoista summista puhuta kuitenkaan.
Pari tuttavaperhettä asuu asumisoikeusasunnossa ja maksavat tosiaan vuokraa tonnin verran. Sen lisäksi lyhentävät pankille joka kuukausi lainaa siitä sijoitetusta pääomasta. Miten ihmeessä eivät mielummin lyhennä samalla summalla kokonaan omaa asuntoa?