mitä käytännössä tarkoittaa, kun ihmisellä on mielenterveysongelmia? Eikö meillä kaikilla
Kommentit (11)
"Yleisesti katsotaan, että ihminen on mieleltään terve, kun hän kykenee selviytymään itsenäisesti päivittäisistä toiminnoista (ihmissuhteista, päivittäisestä liikkumisesta, työstä ja vapaa-ajasta) siten että itse ja kanssaihmiset eivät kärsi."
mutta tuo "kanssaihmiset eivät kärsi" on vähän suhteellinen käsite...ap
"on ollut mielenterveysongelmia" onko hänellä sitten aina niitä? ap
niin mielestäni silloin mielenterveysongelmat ovat vakavia. Alakuloa tai surumielisyyttä esiintyy kaikilla ajoittain.
Masennuksesta voi päästä eroon yms. Mutta pitkäaikasia asioita ne ovat.
on ongelmia jne, mielestäni silloin on vakavasta asiasta kyse. Toki siitäkin voi parantua. Ja jos otetaan sisälle sairaalaan osastolle, on ongelma jo todella vakava, mutta siitäkin voi parantua.
lääkärissä niiden takia(mielenterveysongelmien), on hoidossa(joko avo- tai pakkohoidossa), tai jos mielenterveysongelmista on psykologin ja/tai lääkärin lausunto.
on ongelmia jne, mielestäni silloin on vakavasta asiasta kyse. Toki siitäkin voi parantua. Ja jos otetaan sisälle sairaalaan osastolle, on ongelma jo todella vakava, mutta siitäkin voi parantua.
Olen minäkin ollut yli maksimiajan pakkohoidossa ympäristölle vaaralliseksi luokiteltuna, kun yritin sairaalassa kuristaa hengiltä huonetoverini. Mutta nykyään olen täysin terve.
Masennuksesta voi päästä eroon yms. Mutta pitkäaikasia asioita ne ovat.
ap
on aika pieni määrä psyk.sairauksia,jotka ovat ns.elinikäisiä...mutta niiden kanssakin voi oppia elämään lähestulkoon normaalia elämää terapian ja oikeanlaisen lääkityksen avulla.Esim.skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö (maanisdepressiivisyys) ovat tällaisia.Vaikka olisi osastolla ollut joskus ahdistuneisuuden,masennuksen,psykoosin,syömishäiriön tai vaikka neuroosin vuoksi,voi siitä parantua osittain tai kokonaan :).
terv.psyk.sh
jotka eivät ongelmistaan huolimatta käy lääkärissä eivätkä saa mitään diagnoosia. Heistä tulee helposti alkoholisteja tai pahoivointi näkyy somaattisina (siis ei-psyykkisinä) sairauksina tai itsemurhayrityksinä.
Mielen terveys ja sairaus on häilyvä käsite. Terve ja tavallinen ihminen voi sairastua vakavastikin. Ihminen on aika hauras olento.
pakkoajatuksia..