Täällä ollaan ihanan pihalla muodista :) Olen huomannut sen, kun
olen tätä palstaa jonkun aikaa lueskellut. Eikä sinä mitään pahaa, vaikka ollaankin pihalla, mutta sitten esitetään se oma vanhentunut tyyli ainoana oikeana vaihtoehtona. Varmaan 90% palstailijoista vihaa esim. jotain pillifarkkuja ja haaremihousuja eikä pysty hyväksymään, että ne näyttäisivät hyvältä kenelläkään. Ja kaikki vähänkin erikoinen nostaa inhonväristykset. Ei, kun baariin pitää laittaa trikootoppi ja bootcut-farkut. Hiekkalaatikolle pitää laittaa ulkoilupuku. Lapselle Reimatec. Juhliin tylsän mekon kaveriksi hartiahuivi, sukkikset ja korkkarit. Ja sit ollaan kaikki samiksii.
Kommentit (115)
tyylistä kuin muodista?
Niin, tässä ryhdyttiin jo pohtimaan, että mitä se muoti edes on. Itse näen sen jonkinlaisena virtauksena joka leviää muutaman ihmisen välityksellä laajemmaksi ilmiöksi. Muoti on jotain mikä säväyttää, innostaa, on tuoretta ja erilaista, piristää elämää, tuntuu raikkaalta. Muoti on jotain, millä voi maustaa omaa tyyliään ja ilmentää omaa persoonaansa. Sitten on tietenkin olemassa myös massamuoti, jolla ei oikeastaan ole muodin kanssa enää mitään tekemistä. Massamuoti on korkeintaan jotain, joka on joskus ollut muotia. Massamuotia voi ostaa vaikka Onlysta, jos ei oikein tiedä miten päin tässä elämässä olisi.
Vielä noista pillifarkuista - otetaan se nyt esimerkiksi, kun niistä puhuttiin paljon. Se että pillifarkut eivät olisi enää muotia, on yhtä järjetön väite kuin se, jos sanoisin ettei t-paidat olisi enää muotia. Pillifarkuista on tullut perusvaate, jota löytyy lukemattomia eri versioita, jotkut niistä muodikkaita ja jotkut vähemmän muodikkaita. Yhtä järjetöntä on myös väittää, etteivät pillifarkut sovi kenellekään. Itse en keksi yhtään vaatekappaletta, joka ei sovi kenellekään, koska ruma voi olla kaunista ja yhtä hyvin kaunis rumaa. Maailma on pirstaloitunut ja oikeastaan kaikki on nykyään muotia ja mikään ei ole. Riippuu täysin kontekstista.
Minusta on suorastaan surullista, kuinka konservatiivisia täällä kylmässä pohjolassa ollaan pukeutumisen suhteen. Lapset vaatetetaan kyllä hauskasti, mutta johonkin se leikkimielisyys katoaa sitten oman pukeutumisen kohdalla ja mietitään ainoastaan sitä, että sovinkohan varmasti joukkoon. Olenkohan varmasti oikeanlainen. Kun joku poikkeaa joukosta, arvostellaan ja kritisoidaan, kun ei nähdä sitä omaa suppeaa elinpiiriä laajemmalle eikä oikein edes ymmärretä muusta. Alkuperäisessä viestissäni mainitsin juuri nuo juhlatilaisuudet ja niissähän tämä ilmiö selvästi korostuu. Samat nutturat ja hartiahuivit toistuvat miltei kopiona toisistaan, vaikka juhlat olisivat täydellinen mahdollisuus tehdä irtiotto harmaasta arjesta ja esitellä sitä omaa persoonaansa.
Mutta joo. Loppujen lopuksihan tärkeintä on se, että viihtyy omissa vaatteissaan ja ne pitävät lämpimänä. Itse tykkään viettää koti-iltaa haaremihousuissa ja joku toinen verkkareissa. Älkää silti tulko minulle sanomaan, että juuri ne haaremihousuni ovat väärät. Ette te sen tyylikkäämpiä itsekään siellä koneen ääressä ole. Toivoisin vain vähän avarakatseisuutta teille, joiden mielestä "vaatekappale x on ihan kauhea ja ei sovi koskaan ikinä kellekään". Ei se niin ole. ap
Joissain piireissä ainakin tuollaisiin juhlissa pukeutunutta pidetään aika tyhjäpäänä ja halpana. Ei kukaan itseään arvostava aikuinen laita tuollaisia päälleen.
En ole nähnyt koskaan ketään aikuista mikroshortseissa juhlissa.
En ole nähnyt koskaan ketään aikuista mikroshortseissa juhlissa.
taidatkin käydä vain mauttomien urpojen juhlissa?
Ja sinulle "hyvät koulutukset ja duunit" tarkoittaa jotakin sähköasentajaa ja lähihoitajaa?
Helsingissä et ainakaan asu, etkä liiku porukoissa, joissa satsataan pukeutumiseen (esim. taide-, media-, markkinointialat)...
mikä keskustelu taas... Itse olen omasta mielestäni ihan trendikäs. kaapissa on pillihousuja ja -farkkuja monissa väreissä. olen normisti hoikka, mutta nyt raskaana ja pillejä olen pitänyt tässäkin olotilassa. kovasti olin kuitenkin helpottunut, kun huomasin muotilehtiä selatessani, että bootcutit ovat taas tulossa takaisin. Henk.koht. mileipiteeni nimittäin on, että naisvartalo näyttää niissä paljon paremmalta. Pillit saavat useamman normaalipainoisen näyttämään paksulta. Varsinkin jos niihin yhdistää muodikkaat matalat kengät. Itse en koskaan pukisi pillejä ilman korkkareita. Legginsejä en laita jalkaani enää koskaan raskauden jälkeen, kuin korkeintaan mekon alle saappaitten kanssa.
Minulla on ystävä, joka pukeutuu aina supermuodikkaasti ja käyttää aikaa ja rahaa pukeutumiseensa tolkuttomasti. Kaikkien miespuolisten tuttavieni mielestä tämä ystäväni on "pyöreä" ja tämän tulkinnan he ovat tehneet sillä perusteella, miten hän pukeutuu: pillit tai leggarit, löysä tunika tai mekko ja lättäkengät. Eihän hoikan ihmisen tarvitse pukeutua muotonsa peittäen... Ystäväni painaa n.60kg ja on 168cm pitkä. Ainut paikka, mikä hänessä on hieman paksua on käsivarret ja valitettavasti näissä "muotikuteissa" ne ovat myös ainut paikka, joka on näkyvillä. Viimeksi, kun vietimme porukalla iltaa eräs mieheni ystävä kysyi häneltä onko hän raskaana...
Oma mieheni inhoaa "säkkeihin" pukeutumista ja siksi koitankin löytää muotivaatteitten joukosta aina ne, jotka jotenkin korostavat hoikkuuttani...
...ja mitä tulee niihin haaremihousuihin. Ne on jäätävän rumia ja näyttävät siltä kuin olisi p...kat housuissa. En tiedä ketään joka pitäisi niitä seksikkäinä...
Harva yli 30-vuotias näyttää muulta kuin halvalta hyvin niukissa alaosissa.
Ja mitä väliä? Mistä nämä ikärajoitukset pukeutumisen suhteen voi lukea, että tiedän minäkin siirtyä pois "niukoista alaosista" kun parin kuukauden päästä täytän 30?
nimenomaan mm. edellämainuttujen ammattialojen ihmiset. Mutta me olemmekin jo lähemmäs nelikymppisiä mummoja ja pappoja;D
Muoti ei voisi vähempää kiinnostaa. Eikä sen puoleen kyllä tuulipuvutkaan, eikä Reima tai Ticket, pop tms
olenkohan nyt muodikas?????????
pukeutumisellaan tavoitella vai saako olla myös söpö, hupsu, erikoinen, huomiota herättävä, röyhkeä, pehmeä, tyylikäs tai outo? Mitä nainen saa tai ei saa olla, jotta tulee hyväksytyksi?
Minun mielestäni hoikka nainen, jolla on haaremihousut, joku vartalonmyötäinen yläosa ja hiukset löysästi kiinni nutturalla on maailman kaunein näky, mutta niinkuin huomaat, makuja on monia. Se mikä minua kiinnostaa, on se että miten sinä (tai muut kaltaisesi) olet niin valmis ajattelemaan ettei yksittäinen vaatekappale sovi kenellekään missään yhteydessä? Millaisessa maailmassa sinä elät, kun näkökantasi on niin suppea?
Voisin myös vielä vääntää rautalangasta alkuperäisen viestini sanomaa, että tarkoitukseni ei ollut haukkua bootcut-farkkuja (omistan niitä itsekin monen monta kappaletta) vaan puolustaa avarakatseisempaa suhtautumista muotiin ja pukeutumiseen. Toivottavasti joku on tajunnut, mitä koko ajan yritin sanoa. ap
...ja mitä tulee niihin haaremihousuihin. Ne on jäätävän rumia ja näyttävät siltä kuin olisi p...kat housuissa. En tiedä ketään joka pitäisi niitä seksikkäinä...
hieman hmmm ylipainoiset kotiäidit (juu, just ne 10 v ikäistään vanhemman näköiset) eivät millään halua uskoa että pillifarkut ovat muotia tai että ne edes sopisivat "kenellekään". Itse kun he niitä eivät voi pitää, vaikka kuinka haluaisivatkin....
Pillit ja legginsit, saappaat ja tunikan tyyppinen yläosa ovat muotia ainakin täällä Nykissä
hieman hmmm ylipainoiset kotiäidit (juu, just ne 10 v ikäistään vanhemman näköiset) eivät millään halua uskoa että pillifarkut ovat muotia tai että ne edes sopisivat "kenellekään". Itse kun he niitä eivät voi pitää, vaikka kuinka haluaisivatkin.... Pillit ja legginsit, saappaat ja tunikan tyyppinen yläosa ovat muotia ainakin täällä Nykissä
kun ei vartalo anna periksi pitää ko. vaatteita ne EIVÄT voi olla muodissa :-)
"Se mikä minua kiinnostaa, on se että miten sinä (tai muut kaltaisesi) olet niin valmis ajattelemaan ettei yksittäinen vaatekappale sovi kenellekään missään yhteydessä? Millaisessa maailmassa sinä elät, kun näkökantasi on niin suppea?"
Käsittääkseni en sanonut noin. Sanoin vain oman mielipiteeni haaremihousuista. MINÄ en koskaan pukisi sellaisia ylleni. ihmisten motiivit pukeutua tietyllä tavalla ovat hyvinkin erilaiset. pidän henkilökohtaisesti tärkeänä sitä, että löytää oman tyylinsä ja pystyy poimimaan sen hetkisestä muodista omalle tyylilleen sopivia vaatekappaleita. usein vaan on niin, että hillittömästi muotia seuraavat tyypit muuttavat kameleontin lailla omaa tyyliään muodin mukana.
Kannattaa katsastaa oheinen sivusto. Se on just meille, jotka mietimme mikä on tai olis in...
http://www.businessdress.blogspot.com/
translaattorilla suomennettu kuvaus osuva:
KUVAUS
Merimies-mallia shortsit ovat kuuma tänä kesänä. Faux etutaskut. Hook-ja loop sulkemiseen ja vetoketju lentää ...