Kiusaava lapsi päiväkodissa
Lapseni siirtyi nyt syksyllä ns. isompien ryhmään päiväkodissa. Aikaisemmin piti todella paljon sinne menosta, mutta nyt isompien ryhmään siirtyminen olikin hankalampi juttu, vieläkin itkee aamuisin ja käy paljon lävitse sitä, mitä eroa on arkipäivällä ja vapaapäivällä.
Ryhmän hoitajat ovat mielestäni ok, ja varsinkin kaksi kolmesta oikeinn sympaattisia ja empaattisia, yhtä en tunne niin hyvin.
Ongelmana on se, että epäilen ryhmässä (21 lasta, 3-4 -vuotiaita) olevan kiusaamista, ainakin yhden, jossei useamman lapsen toimesta. Olin yhden päivän lapseni kanssa siirtymävaiheessa "pehmeällä laskulla" päiväkodissa, ja olin paikalla, kun yksin ryhmän isommista tytöistä komenteli muita lapsia hiekkalaatikolla tyyliin "sä et saa tulla tänne, me ei oteta suo tänne, kun sä itket". Viimeinen kommentti oli tarkoitettu lapselleni, joka oli tässä vaiheessa ina itkuinen tullessaan päiväkotiin. Koetin ko. tilanteessa järjestellä muille lapsille parhaani mukaan tilaa hiekkalaatikolla, ja sanoin rauhallisesti, että kaikki saavat olla hiekkalaatikolla. Koska en kuitenkaan ollut päiväkodissa hoitajan asemassa, olin hyvin maltillinen. Sama tyttö on myöhemminkin todennut tullessamme päiväkotiin mm. "sä tulit todella huonoon aikaan" lapsellemme, ja olen nähnyt, miten lapseni tuon kuullessaan vetäytyi kyyryyn (peloissaan). Tällöin totesin myös rauhallisesti, ettei ole huonoa aikaa tulla päiväkotiin. Tällä viikolla olin hakemassa lastamme, kun jälleen sama lapsi oli asialla: hän ajoi toisen tytön kanssa yhtä ryhmän pojista takaa, nappasi pohjan hupun irti (nepparillinen) takista ja heitti hupun puskaan. Poika jäi itkemään surkeasti huppuaan, tyttö juoksi nauraen pois ja huusi kaverilleen "nyt se huppu on puskassa". Hain hupun puskasta, annoin sen pojalle ja lohdutin häntä. Hoitajat eivät huomanneet tilannetta, koska olivat toisella puolella pihaa. Mietin kauan, mitä tehdä. Pyysin tytärtäni menemään vielä leikkimään ja kerroin yhdelle ryhmän hoitajista tapahtuneista, niin hiekkalaatikosta, kuin tästä huppuhommastakin. Sanoin, etten tietenkään tunne ko. lasta kovin hyvin, mutta että olen kiinnittänyt tämän käytökseen huomiota.
Olen myös pyytänyt, että jos oma lapseni kiusaisi päiväkodissa muita lapsia, että meille kerrottaisiin, jotta voisimme puhua asiasta kotona ja opettaa lapsellemme aiempaa paremmin, miten muiden kanssa ollaan. Päiväkodista on kuitenkin sanottu, ettei lapsemme koskaan kiusaa muita. En siis lähde siitä, että "muut kiusaavat, ei meidän lapsi", Mutta ärsyttää tuo kiusaaja porukassa, todella ilkeän kuuloista muiden komentelua ja päsmäröintiä.
Kommentit (2)
olisitteko itse huolissanne? Arvon mielessäni joka päivä, olenko liian herkkä, vai onko tilanne oikeasti ongelmallinen. Kaikenlaistahan lasten kesken tulee ja menee, mutta en haluaisi huomata useamman kuukauden päästä olleeni oikeasssa kiusaamisen suhteen ja lapseni tai muiden lasten kärsineen turhaan.
Kysy häneltä, kiusaako siellä päiväkodissa joku (tämä tyttö) häntä ja jos kiusaa, sanot päiväkodin henkilökunnalle että pitävät huolta siitä että kiusaaminen loppuu saman tien.