Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskenmenon jälkeen uuteen yritykseen -SYKSY 2010-

Kommentit (507)

Vierailija
61/507 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri oo tullu kirjoiteltua. Edellisen keskenmenon jälkee päätin että taustailen ja muutenkin yritän ottaa rennommin koko vauvahaaveilun.

Pahoittelut kaikille keskenmenon kokeneille!

Ja sitten "kortin toinen puoli" eli onnittelut kaikille plussanneille!

Täällä palstalla on kovasti toivottu että plussakasa kasvaisi ja mut voi lisätä nyt plussanneisii. Tänää plussasin kp34. Ovis oli kp19-20 tietämillä. Yhdet kuukautiset ehti taas olla keskenmenon ja raskautumisen välillä. Olo onnellinen mut kyllä se pelkokin tuola takaraivos itsestään muistuttelee. Alkuraskauden ultraan on tarkoitus mennä heti kun viikkoja on riittävästi. Juuri mitää raskausoireita ei ole. Ainoastaa viluttaa ja repäisykipuja seisomaan noustessa.

Odottajiin en vielä ole ajatellut siirtyä. Taidan vielä toistaiseksi pysytellä taustalla.

Tsemppiä kaikille!

terv. Onnellinen mutta hieman pelokas Igloo

Vierailija
62/507 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavia uutisia saa lukea näin maanantaiaamun alkuun! Paljon onnea Eve ja Igloo!! Ja sitten taas se synkempi toivotus; tervetuloa pinoon mukaan Koralli73!

Olipa mukava lukea Niiskunkin kuulumisia. Tosi hyvä, että sait ne labrakokeet otatetuksi ja vaikka "vikaa" nyt löytyikin niin se on ainakin nyt tiedossa. Onnea jatkoon!

Hillamarjalla oli alkaneet ne ekat kuukautiset km:n jälkeen. Nyt sitten yritys todenteolla käyntiin! :)

Omassa navassa ei mitään raportoitavaa ole. Ne ovulaatiotestit mitä olen tähän mennessä tehnyt näyttävät negatiivista, joten taitaa kierto mennä ainakin sinne 30 päivän tienoille mikäli tässä nyt mitään ovulaatiota edes tapahtuu. Välillä tekisi mieli heittää lusikka nurkkaan ja lopettaa koko haaveilu vauvasta, mutta sitten taas toive siitä pienestä nyytistä on kuitenkin niin suuri. Mutta kun en todellakaan ole mikään kärsivällinen odottelija, vaan pikemminkin niin, että jos ei jotain tapahdu niin laitetaan tapahtumaan, niin tämä on TUSKAA kun pitää vaan olla ja möllöttää eikä asioita voi jouduttaa.

adalat kp 15/30-32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/507 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eve: oikein paljon onnea plussasta!

Tervetuloa pinoon minuakin uudemmille tulokkaille. Ja pikaista pois pääsyä pinosta kaikille...

Täällä murehdin, etten taida ovuloida tässä kierrossa ollenkaan. Kp14 menossa eikä testissä ainakaan eilen näkynyt kuin ihan hailu viiva. Yleensä, jos ovuloin ollenkaan, niin tasavahva viiva tulee kp14-kp16 ja vahvistuu sitä ennen muutamana päivänä. Eipä kyllä olisi ihmekään, koska tässä kierrossa olen ollut vähän hunningolla ruokavalion ja muiden elämäntapojen suhteen, ja se vaikuttaa mulla helposti ovikseen. Pitäisi jaksaa pitää sokerit ja valkoiset viljat vähissä yms.

Muutenkin vähän stressaa, kun ei tuota mitään tulosta tämä yrittäminen. Ajattelimme miehen kanssa, että tammikuussa voisi hankkiutua keskustelemaan johonkin lapsettomuusklinikalle, jos ei sitä ennen tapahdu mitään. Silloin on 11 kk siitä, kun aloimme yrittää kakkosta. Tietty tuo tuulimuna on saatu aikaiseksi tässä välissä, että sikäli raskautuminen on ilmeisesti edelleen mahdollista...

Vierailija
64/507 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Ajattelin nyt tulla tähän pinoon, kun pelkkä oma pää ei jaksa puida näitä asioita. Taustoista sen verran, että keskenmenot 10/05, 08/06 ja 12/06. Nyt neljä vuotta olen kerännyt rohkeutta ja pillerit on jätetty pois. Välissä on vaihtunut mies, kapunki ja työpaikka. Nämä keskenmenot heittivät aikoinaan elämän ihan sekaisin ja raskaudesta tuli pakkomielle. Sinänsä kaikki keskenmenot olivat täysin erilaisia, joten niistä ei voi mitään yhteenvetoa tulevasta tehdä. Tutkimuksissa en ole ollut, kun ainoastaan kaksi merkintää on sairaalan papereissa. Yksi meni kesken heti testaamisen jälkeen ja en käynyt edes lääkärissä. En vaan jaksanut.

Nyt siis uusi elämä ja uusi yritys. Pelottaa jo valmiiksi. Yritän pysyä rentona ja olla ajattelematta liikaa. Vaikea sanoa, minkälainen matka tästä tällä kertaa tulee.

Pillerit jätettiin pois tästä kierrosta, joten nyt menossa 24/?. Tänään jo tein hätätestin, kun en oiekin osaa olla, vaikka tiedän mahdollisuuden olevan pieni. No, sallittakoon sekoilu :)

Tsemppiä teille kaikille ja toivotaan onnekasta syksyä!

Wirmeli

Vierailija
65/507 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Ajattelin nyt tulla tähän pinoon, kun pelkkä oma pää ei jaksa puida näitä asioita. Taustoista sen verran, että keskenmenot 10/05, 08/06 ja 12/06. Nyt neljä vuotta olen kerännyt rohkeutta ja pillerit on jätetty pois. Välissä on vaihtunut mies, kapunki ja työpaikka. Nämä keskenmenot heittivät aikoinaan elämän ihan sekaisin ja raskaudesta tuli pakkomielle. Sinänsä kaikki keskenmenot olivat täysin erilaisia, joten niistä ei voi mitään yhteenvetoa tulevasta tehdä. Tutkimuksissa en ole ollut, kun ainoastaan kaksi merkintää on sairaalan papereissa. Yksi meni kesken heti testaamisen jälkeen ja en käynyt edes lääkärissä. En vaan jaksanut.

Nyt siis uusi elämä ja uusi yritys. Pelottaa jo valmiiksi. Yritän pysyä rentona ja olla ajattelematta liikaa. Vaikea sanoa, minkälainen matka tästä tällä kertaa tulee.

Pillerit jätettiin pois tästä kierrosta, joten nyt menossa 24/?. Tänään jo tein hätätestin, kun en oiekin osaa olla, vaikka tiedän mahdollisuuden olevan pieni. No, sallittakoon sekoilu :)

Tsemppiä teille kaikille ja toivotaan onnekasta syksyä!

Wirmeli

Vierailija
66/507 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussautuneille, ja tervetuloa uusille minunkin puolestani.

Täällä taas menkkoja odotellaan, tai suurta ihmettä, että olisin tästä kierrosta raskautunut (epäilen vahvasti).

Mies oli taas otollisimpaan aikaan työmatkalla, omien tuntemusten mukaan ovisoireet olivat loppuviikosta. Lauantaina kyllä heiluteltiin vähän peittoa, mutta luulen että oli vähän myöhäistä vauvantekotarkoitukseen :)

Mieskin on ihan outo, toisaalta sanoo että ei välttämättä halua vauvaa, mutta sitten kuitenkin suostuu puuhastelemaan ilman ehkäisyä. Ei taida tietää itsekään...

No, ei auta kuin odotella, toivoa parasta ja pelätä pahinta. Piinaviikot tosiaan edessä.

Kiva kuulla, että tänne rantautuu välillä hyviäkin uutisia.

Anir kp 21/29-32

Vierailija
67/507 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noup, toiset kuukautiset keskenmenon jälkeen, kierto tosiaankin se 40päivää, edellinen kierto 46.. Kävin tänään gynellä ihan normitarkastuksessa. No jotain hyvää ja jotain huonoa. Minun epäillyt endometrioosista vahvistuivat ja mainitsi gyne myös monirakkulainen munasarjaoireyhtymästä. ( piti ihan kurkata vihkosta että mikä sen nimi olikaan! :) Kummatkin olivat hyvin lieviä, mutta näiden takia ja epäsäännöllisen kierron ja kivuliaiden kuukautisten takia aloitettiin terolut kuuri. Syön siis tämän kierron ajan ja ensi kuussa taukoa. Gyne mainitsi myös että jos ei ensi vuoden alkuun mennessä ole tullut raskaaksi, voi pyytää jo lähetteen lapsettomuuspolille. Pelkkä tuo sana jo sai hieman säikähtämään, mutta toisinaan hieman toivomaan, että jospa se tärppäisi tämän vuoden puolella. Toivotaan!!

Vierailija
68/507 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuossa tätä ketjua ja täytyy sanoa, että raskaita juttuja teilläkin takana.

Nyt 26/? ja ei kyllä mitään merkkejä mistään. Ei menkoista, mutta ei raskaudestakaan. Hassua, kuinka kaikki fiilikset 4-5 vuoden takaa tulee mieleen, kun viimeksi oli samassa tilanteessa. Toisaalta kaikki kolme raskautta oirehtivat aivan erilailla :)

Tsemppiä teille muillekin tähän päivään. Jännitetään huulet sinisinä!

Vierailija
69/507 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olen harvakseltaan käynyt taustalla lukemassa, ihanaa tietää että on muita samassa tilanteessa. Itsellä tosiaan yksi km vko 5 ja kohdunulkoinen vk 8, molemmat tänä vuonna. Ensimmäistä lasta siis toivomme kovasti!

Toivottavasti moni pääsee siirtymään odotuspuolelle pian :) Positiivista mieltä kaikille!

Vierailija
70/507 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs täällä tspahtunut???Olis kiva kun täällä kirjoiteltas enemmän,niin tulisi piipahdettua joka pv.

Uusia tullut,eli pahoitteluja keskenmenoista,ja Koralli,tuttu toiselta palstalta ;D

Onnitteluja myös raskausplussista!!!

itse sen verran kyynistynyt kai,että suuri ihme,että JOKU edes raskautuu,omalla kohdalla tuntuu niin pitkälle puulle.

Viime vikonloppuna olisi ollut sen vauvan la,joka keskeytettiin :( sen jälkeen kesäkuinen km ei tuntunut juuri miltään.Nyt kolmas kierto mennyt,tämä aamu alkoi kivasti kp ykkösellä.

Niiskusta kiva kuulla,ja sanompa vaan,että UPEAA toimintaa!!!Mä niin haluaisin kanssa johonkin testeihin,kun oma tunne että hormoonitoiminta ei oo kohdallaan.Omalekurilla kävin muissa asioissa,ja ohimennen kysyin,onko mitään lääkettä pitkään kiertoon.No en tiiä onko tää nyt NIIN pitkä,mutta 34 alkaa olla normi,ja iän myötä pidentynyt vain...no ei se mitään osannut sanoa,ei kuulema ole!!!eikös joku hormoonilääke just tasaa kiertoa jne.Kiva kun lukee netistä,ja sitten "tietää" muttei kuitenkaan tiedä.

Joo,tosiaan pilvistä taas tultiin rymisten.Mua närästi muutaman pv,mies jo ehdotteli olisinko raskaana...että pitikin höpöttää,mietin sitten itsekin,muuten saanut pidettyä sellaisen vireen,että ääh,tulee jos tulee.ja sitten viikonlopun haaveilin.

Vaunut tuli lainasta,nyt ne seisoo olkkarissa huutomerkkinä,ettei me vieläkään odoteta vauvaa.Muut vauvakamat annoin kanssa lainaan moniin paikkoihin,mitä mä niillä.Ja ikää tulee taas lisää ensi maanantaina,eli koko ajan tilanne huononee.

Joo jos olisin valittanut tarpeeksi???

Kaikille edelleen kovin paljon onnea plussien metsästyksiin jne.

ja enkelimuruselle,jos en jo sanonut,niin osanottoni ,suuren suuret.

Lisäsin lapsitietoihin facessa enkelini,siellä se nyt kulkee mukana aina. s.k.17.6.05 vain 16+ viikkoinen tosin.

Palaan asiaan taas,ilmeisesti useammin kuin kerran viikossa (kun mä nyt päätin että kyllähän se vauva nyt tosiaan SAISI tulla!!!!)

=D

Vierailija
71/507 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melicamam: Samoja ajatuksia täällä eli tuntuu välillä, että raskautuminen on jotain salatiedettä. Ei pelkästään se, että saa tikkuun plussan, vaan kaikki mitä tapahtuu sen jälkeen. Miten vaikealta se välillä tuntuu! Sitten yritän luoda uskoa ajattelelmalla kaikkia niitä naisia, jotka saavat lapsia keskellä vaikeita olosuhteita esimerkiksi aliravittuina pakolaisleireillä.

Tai siis nämä oli ajatuksia, joita koin 4-5 vuotta sitten. Nyt ei oikeastaan ole vielä mitään ajatuksia tässä uudelleen yrittämisessä...

Vierailija
72/507 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Igloo: Onnea Plussasta. Varmasti jännittää kuinka käy, mutta toivotaan kaiken menevän tällä kertaa hyvin.. Pelko on aikamoinen "peikko", jonka häätäminen ei ihan noin vaan onnistu...

Tervetuloa minunkin puolesta uusille, vaikka kokemukset ovatkin meillä kaikilla kurjia. Toivoa ja tukea tältä palstalta saa, sillä nytkin ollaan luettu jopa useampi plussa uutinen tälle kuulle.

Nyt siis on ekat menkat kaavinnan jälkeen "kärsitty" ja kp 10/30-32? menossa. "Tärppi" päivät lähestyvät ja toivotaan miehen ennättävän palata työmatkalta kotiin ennen sitä. Aluksihan meille oli tosi yllätys, että raskauduin suht nopeasti ehkäisyn jättämisen jälkeen, vaikka siitä tulikin surullinen tarina. Mutta jälkikäteen tässä olen miettinyt (=yrittää selittää itselleen miksi oli hyvä, että kävi näin, vaikka eipä tossa keskenmenosta voi hyviä puolia etsiä) että koska eka raskaus tuli niin pian "yrittämisen" aloittamisesta, että nyt on enemmän aikaa valmistautua vauvan tuloon. Itseäni ainakin huoletti alkuun, että kuinka selviää vauvan kanssa taloudellisesti, koska työnantaja maksaa vain 3 kuukautta täyttä palkkaa äitiyslomasta ja loppuosa tulee Kelalta. Toki miehellä on työ, mutta itsenäiseksi oppineena, en haluaisi "elää" miehen tuloilla. Nyt on ainakin aikaa säästää mahdollista tulevaa äippälomaa varten. Ja koska esikoisesta olisi kyse, kaikki tarvikkeet ym. pitää myös hankkia. Ja toisaalta ajatusta äitiydestäkin tässä ennättää paremmin kypsytellä. Onhan vauvan tulo perheeseen iso asia.

Kaikkea sitä ennättää etukäteen murehtimaan ja pohtimaan... mutta hyppy uuteen tilanteeseen aina jännittää.

Plussia lisää odottaen...

Vierailija
73/507 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVELLE ja IGLOOLLE onnittelut plussasta!

Mua säikäyteltiin nyt yöllä, ja kotona olen.

Yöllä heräsin outoon kutinaan, jatkoin unia.

Koko naama aamulla turvonnut! Todella vahva allerginen reaktio siis nyt jostain tullut (onneks ei menny hengitystiet yöllä tukkoon!!!)

Todennäköinen aiheuttaja tyrnmi :/ Mies jäi mun seuraks kotiin, kun aamulla sitten oli normi oireet: oksensin ja meinasin pyörtyä vessaan....

Nyt huilaamaan. naama vieläki ihan turvonnut :/

T:MiRaBel ja pikkihikkinen 7+

Vierailija
74/507 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnitteluja plussanneille ja halauksia enkeleidensä menettäjille..:/

Olen ollut pitkään poissa täältä palstalta, toiv joku mut vielä muistaa?:0 Sain viime vuoden syksyllä km ja komplikaatiot 2 kk päälle.. Ennestään km ja tm ja tyttö.05. Meillä oli parisuhteessa murheita loppu vuonna enemmän ja vähemmän, oli paljon riitaa. Ollaan oltu 8 v yhdessä avoliitossa ja nyt sitten mies haki itselleen asunnon ja muutti pois..:( Käytiin pariterapiassa ja kaikki menikin jo paremmin.Ollaan molemmat tosi uupuneita, paljon ollut vastoinkäymisiä ja nyt tuntuu aivan kamalalta..en voi tajuta, että miten kaikki meni näin. Rakastan miestäni vielä ylikaiken ja tulen rakastamaan, asiat olisi vain pitänyt saada selvitettyä. Nyt pelottaa kaikki:( Vauvahaave on yh. Ja itken km vieläkin kuukausittain, se oli mulle isompi pommi kuin aiemmat km ja tm. Nyt sitten rohkenin ja tulin katsomaan vanhoja palstalaisia ja kuulumisia.. Minut saa nyt poistaa listalta..Toivon, että vielä kaikki järjestyy ja kaikki olisi hyvin. Pienen käärön kaipuu on kova ja onneksi meillä on tuo ihana 6v. tyttö täällä kotona. Vaikka sekin riepu nyt on suruissaan, kun ero tuli.Ei tää elämä ole oikeudenmukaista ollenkaan...:/

Voikaa hyvin sisaret ja jos on kohtalotovereita saa ottaa yhteyttä; bluewedding83@hotmail.com

Halauksia, Krisse

Vierailija
75/507 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa pinoon mukaan Kettuli ja Wirmeli! Päivitin listaan tietonne.

Malicamamille tsempit kurjaan mieleen. Jos mieltäsi askarruttaa hormonit ja kuukautiskierto niin käy jonkun hyvän gynen juttusilla. Nuo tk-lääkärit eivät ole asiantuntijoita näissä.

Omaa napaa sen verran, että testasin selkeän ovulaatioplussan eilen. :) Ei se viivojen tulkinta ollutkaan niin vaikeaa kun luulin, koska harppaus edellisen päivän haaleaakin haaleammasta viivasta tähän selvään positiiviseen oli huima. Ovis tuli hyödynnettyä ja nyt sitten odotellaan tulosta. Kierto on näköjään tässä kuussa 30 päivän hujakoilla kun ovisplussa tuli kp 16. Yritän ovulaation bongaamisesta huolimatta olla lataamatta suuria toiveita. Oikeastaan olen näillä ovistesteillä saavuttanut sen tavoitteen mitä toivoinkin; hormooneja mitä ilmeisimmin löytyy. ;)

adalat kp 17/30-32

Vierailija
76/507 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitokset tervetulotoivotuksista!

Todellakin palstailin täällä viisi vuotta sitten ja löysin monen monta kohtalotoveria, joista osaan pidän yhteyttä vieläkin. Meitä oli n.8 naisen tiivis porukka, kaikki enemmän kuin yhden keskenmenon kokeneita, osa yritti ensimmäistä, osalla oli jo lapsia. Enpä olisi jälleen itseeni kuvitellut täältä löytäväni!

Adalat: Onnittelut ovis-plussasta. Ensi kierrosta alan tekemään samaa, koska asutaan poikkeuksellisesti miehen kanssa eri paikkakunnilla ja mahdollisuudet on käytettävä hyödyksi. Vaikka sitä kuinka sanottaisiin, että "anna mennä vaan omalla painollan, lapsi tulee kun tulee" haluan käyttää jokaisen oviksen hyödyksi. Jos ei tärppää, niin saa ainakin apua. Ei tässä viitsi kolmen km:n jälkeen enää näillä taustoilla hirveästi tunteella vetää, kuten eräs gynekologi minulle totesi.

Nyt siis 27/?. Jos huomenna alkaa menkat, meni ainakin omat ovis-tuntemukset nappiin, koska silloin tulee 14pv kovista kivuista toisella puolella...En tiedä, salatiedettä?

Terveisin,

Wirmeli 27/?

Vierailija
77/507 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaankohan me oltu samassa ketjussa???se oli joku haahuilijat,ja mullakin 5v siitä..tytär jonka sain "siitä ketjusta" täytti juuri 4v.Perustettiin suljettu ryhmä jne....

No täällä taas,näin tämä menee.

Mulla tarkoitus kanssa tikutella (vaihteeksi) jo ihan senkin takia,että katson miten kroppa toimii.Oma olotila ettei ehkä toimi oikeen...

Mutta iloinen uutinen,syönyt jo 2kk lady vita mamaa,ja kappas,nyt ei ollut mitään pms-oireita.Luin tänään lisäksi kampaajalla,että jo raskautta suunniteltaessa olisi hyvä 400 mg foolihappoa popsia,eli foolilisää jos ei vihanneksista saa riittävästi.

Nyt lepäämään,sain viimein perhettä rassaavan romuskan=joka paikkaa särkee jne..

Vierailija
78/507 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Igloollekin suuret onnittelut plussasta, jäivät näköjään edellisestä viestistäni pois!

Täällä on niin selkeät ovisoireet kun olla ja voi, ja eilen pärähti plussa ovistestiin. Taisin siis (onneksi) olla väärässä veikatessani, että tämä olisi ovuloimaton kierto. Ihmeellistä, että luonto on tehnyt ovisoireista niin epämiellyttäviä... ei nimittäin ihan hirveän paljon innostaisi tuo lastentekopuuha, kun maha kramppailee ja jomottelee. Mutta ei auta, yrittämään vaan :)

Vierailija
79/507 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta Malicamam, että täällä törmätään taas. Ketju taisi olla Haahut ja juuri se suljettu ryhmä perustettiin :) Itse kirjoittelin silloin nimimerkillä Jumppakärpänen. Valitettavaa, että täällä nähdään taas, mutta jotenkin surkuhupaisaa myös :)

Vierailija
80/507 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun silloinen nikki oli Femmamma (femmis myöhemmin) mutta kun osaan unohtaa tunnukset.com,niin nikit muuttuu.

Juu,surkuhupaisaa,todella.Että kerran km kokenut odottaja,ja sitten ne aina tuntuu seuraavan.Oliko sulla sitten kuitenin onnistuneitakin odotuksia,minä en muista yhtään?Mä perustin yahoolle yhden listan silloin,sielläkö olit?

Mua alkanut nyt kauheesti mietityttää se,että tapahtuuko mulla ovista,vaikka testiin tulisi plussa?Kun jotenkin sekin vasta nyt poksahti tajuntaan,kun siitä parista jutusta lukenut,ettei se välttämättä edes tapahdu!! =( voi ITKU!!!Mistä sitä voi niinkuin mistään mittään tietää?ihan sokkona saa kuitenkin tätä kuumeilua harrastaa.

Miehelle sanoin,että joulukuussa hakeudun lääkäriin,jos en ole raskautunut sitä ennen,tuolla lapsettomuus sivuilla sanotaan että jos yli 35v v,kannattaa jo puolen vuoden päästä hakeutua lääkäriin.ja joulukuussa tulee puoli vuotta viimesestä keskenmenosta.( ja mä täytän juuri 38)

että eipä ihme et alkaa toivo hiipua.