Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä IHMETTÄ?Mun tulot on 500e/kk, miehen 1800e

Vierailija
08.09.2010 |

/kk, kaksi pientä lasta kotihoidossa ja lainanlyhennystä maksetaan 600 euroa kuussa. Ja tullaan toimeen. Kumpikin harrastamme ilmaisia asioita, ostan useimmiten vaatteet kirpparilta (ja ei, en osta nuhjuisia vaan uudenveroisia / hyväkuntoisia), käytämme kirjastoa, meillä on netti, muttei mitään ylimääräisiä maksullisia kanavia tms., meiltä löytyy auto ja meillä on jopa pieni (ja pieniruokainen) koira. syömässä käydään ulkona n. kerran puolessa vuodessa, kerran vuodessa tehdään pieni kotimaan matkareissu, kännykkälaskut on pienet, molemmille aikuisille tulee yksi lehti sanomalehden lisäksi jne. Tämä elämänvaihe kestää siis noin 4-5 vuotta, koska haluan hoitaa lapset n. 3v asti kotona.

Kysynkin, että OIKEASTIKO ihmisillä tekee tiukkaa, kun ei saa kaiken maailman viihdykettä, ei voi ostella mitä sattuu jne? Meillä syödään terveellisesti, teen paljon itse ruokia (terveellistä perusruokaa, salaatista ei tingitä jne..), edullisesti voi saada ihan ok vaatteita - ei mitään luksusta, mutta miksi pitäisikään?

Lapsille saa oikeasti tosi edullisesti esim talvikauden vaatteita, jos näkee vaivaa ja etsii kirpparilta/huutonetistä, samoin lelut ym. saa sitä kautta. Minusta tästä kirpparitouhusta on tullut mukavaa oikeastaan, en koe tätä vastenmielisenä kituuttamisena vaan ihan normaalina elämänä. "Luksusta" elämään saadaan erilaisilla metsä ym. retkillä, kesällä uitiin paljon ja tutkittiin luontoa.

Minkälaista sen elämän sitten pitää olla ? En vaan voi oikeasti käsittää, että jollekin muutaman vuoden "kituuttaminen" olisi suurta kärsimystä?? Mitkä siinä on arvot?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni :)

Vierailija
2/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoset saatiin hoidoilla aluille.Ne kaksi isoa on jo alaasteen kohta käyneet.

Vähän rankkaa se avokille,kuumeessa tällä hetkellä.

Perhanan rakki pelottaa eniten jättää avokin kanssa kotiin kun hyppii vatsan päälle.Muuten luistaa hyvin!Juhani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja metsässä, ostamatta koskaan mitään kivaa.

Vierailija
4/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja metsässä, ostamatta koskaan mitään kivaa.

Ihan vaikka kirpparilta voi löytyä ihania vaatteita, edullisesti. Tai alennusmyynnistä. Tai silloin tällöin jopa uutena. Esim. ostin just itselleni pitkästä aikaa uuden ulkoilupuvun, eikä kaatanut budjettia, koska joka kuukausi ei ostella. Samoin "kivaksi" riittää vaikka suklaalevy tai silloin tällöin vaikka naistenlehti tms... Siis kuvailkaa nyt vähän mitä sen kivan pitää sitten olla, mitä ilman ei pärjää muutamia vuosia?

Vierailija
5/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaks pientä lasta. Vaatteet ostetaan kirppikseltä, joskus harvoin ihan kaupasta, silloinkin alesta. Lapsillakin kaikki vaatteet kirppikseltä, lukuunottamatta lahjana tulleita. Siistejä vaatteita kaikki,nuhjuisia ei osteta. Talvihaalarit, kengät jne, kaikki kirppikseltä ja hyvin niillä pärjää. Miksei pärjäisi?

Autoa ei ole, ei tarvita. Kävellen,pyörällä,rattailla kuljetaan kauppaan ja asioille n. 1,5km.

Tulot yht vajaat pari tonnia/kk. Vuokra 500e. Satsataan lähinnä ruokiin. Jos "ylimääräistä", ostetaan jotain kivaa sisustukseen, mutta silloinkin edullista ja harkiten. Kirppikseltä löytää paljon myös sisustukseen.

Netti ja puhelimet on,laskut pieniä. Pari aikakauslehteä tulee.

Tyytyväisiä ollaan.

Vierailija
6/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä pitää olla 2, jotta päästän töihimme. Meiläl harrastaa niin lapset kuin aikuiset. Pelkkään lainaan menee kuusa 1900€. Halaun elämässä tejdä muutakin kuin köyhäillä ja kun se on mahdollista niin miksi en tekisi?

Vierailija
7/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän syömiset syömättä. Siinä säästyy ainakin 20e. Tai ainakin se 5e. Jos on päivän syömättä ei siihen kuole. Tärkeintä on että lapset saavat ravintoa.

Vierailija
8/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia tilanteita; mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Kaksi pientä lasta kotihoidossa on täysin eri asia kuin vaikkapa yksi pieni ja kaksi koululaista.

Vierailija
9/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 14v, 11v, 9v ja kuopus 2v, niin oli pakko pistää kuopus päivähoitoon ja mennä itsekin töihin: rahat ei vaan riittäneet isompien kuluihin. Kyllä koululaiset kuitenkin tarvii jo kaikenlaista maksullista, ei voi vaatia mm. lopettamaan heidän harrastuksia koska äiti tahtoo olla kotona. Omista menoistani olen kyllä valmis luopumaan täysin, mutta olisi kohtuutonta että 3 isompaa lasta "kärsisi" siitä että äiti lojuu kotona pienimmän kanssa. Sain kuitenkin olla 2 kokonaista vuotta kotona mikä on maailmanlaajuisesti todella paljon eikä lapsi ollut vauva mennessään hoitoon.

Vierailija
10/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei meillä tämä kituuttaminen olen vain parin vuoden juttu, vaan ihan lopunelämää, sit helpottaa, kun lapset muuttaa pois kotoa.

Vierailija
11/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot samat,arvot samat,meillä myös koira ja välillä jopa käydään ulkona syömässäkin!

olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen,ostella kerkiää sittenkin kun on taas töissä,nyt mielestäni tärkeämpi olla lasten kanssa kotona.pikkulapsivaihe on kuitenkin lyhyt,enkä usko että töihin palatessa katuu että oli lasten kanssa kotona.

Vierailija
12/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme vauvan tuossa reilu pari vuotta sitten. Ei niillä miehen opintotuilla ja minun kotihoidontuilla oikein perhettä elätetä. Taloudellinen stressi on sitä luokkaa, että kyllä siinä mieluummin käy töissä. Ei se päivähoitokaan nyt mikään ikuisia traumoja tuottava helvettikään ole. Meillä ainakin on ihana pph ja tyttö meni hoitoon 1,5v ja viihtyi heti hyvin.

On eri asia elää ap:n mainitsemilla tuloilla, kuin pelkillä tuilla ja laskea joka kuukausi että riittääkö ne ja harmitella kun makarooni ei ehkä sittenkään ollut kaikkein halvinta mahsollista ja miettiä pitäisikö (taas) kääntyä sossun puoleen. Kyllä siinä mieluummin töissä käy ja tekee jotain elättääkseen perheensä. Juhlaa ei tosiaan ole nytkään vaan tulot hieman pienemmät kuin ap:lla kotihoitoaikana, mutta näillähän jo elää ihan kivasti! Toisin kuin silloin kun itse olin kotihoidontuella.

Vierailija
13/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bruttona nuo ap:n tulot, niin eipä jäisi vastaavilla tuloilla paljon rahaa asuntolainan maksun jälkeen (laina meillä 1200 e/kk).

Kirpparillekin pitäisi lähteä varsin kauas. Ei ole missään lähellä. Eikä noilla naapurikaupungin kirppareilla tunnu löytyvän kovin paljon vaatetta esim. 10 v pojalle tai miehelle riittävän siistejä työvaatteita.

Vierailija
14/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan löytänyt , olen kyllä etsinyt.

Toisekseen, en tykkää kulkea metsässä.

Asia nyt vaan on niin, että rahaa tarvitsee. Sille ei voi mitään. Jos te pärjäätte, kiva teille mutta mulle ei riitä ihan pienet tulot.

Enkä saa edes köyhäilystä enää mitään kiksejä.

Vierailija
15/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se joskus tekee tiukkaa.

Vierailija
16/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä päivä näköjään!

Vierailija
17/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pelkät asumiskulut on 1400e/kk!!

että revi siitä!

Me ei vaan mahduta kaksioon!!

Vierailija
18/43 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesukone hajoaa? Pyykkäätkö käsin kun ei ole rahaa ostaa uutta? Tai televisio, kännykkä jne. Ne laitteet kun eivät tee teidän kanssa sopimuksia, että pysyvät takuulla kunnossa sen 4-5 vuotta jonka haluatte kituuttaa.

Vierailija
19/43 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta talvikengät vasta keväällä 70% alesta.Itse kikkailen kahden lapsen yh-äitinä ja ostan vaatteet alesta.

Kaikki tulot 1400e netto/kk, oma asunto, auto ja laskuja rästissä 2000e. Hyvää Joulua:)

Kertokaahan minulle esimerkkejä toimeentulemisesta, jos olette samassa tilanteessa ennenkuin nuppini sekoaa.ps.Teen parhaimmillani kolmea työtä yhtäaikaa.

Vierailija
20/43 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotahan, kun lapsesi kasvavat.Kirpputorivaatteet ovat noloja, kun ikää tulee.Toivon sydämellisesti, että lapsesi ovat tyytyväisiä metsäretkiin kouluikäisinä:)

En halua loukata.Olen itse ollut samassa tilanteessa 16-v sitten kuin sinä ja olin onnellinen äiti. Nyt 10-v yksinhuoltajuuden jälkeen minulla on onneksi lasten yksinhuoltajuus, mutta itse olen romuna.