Nivustyrä lapsella?
Onko paikalla lapsen tyrän kokeneita? Minkä kokoinen tyrä on? Onko se aina ihan silmällä nähtävä vai voiko olla vain painellessa tuntuva? Voiko olla 2-3cm nivusen yläpuolella? Onko/Voiko olla kipeä vaikka ei ole pullahtanut ulos? Pullahtaako ne aina ulos? Vai onko tyriä jotka ei pullahda?
Meidän 9kk on nyt ryöminyt kuukauden päivät ja aina ryömiessä kitisee tai ihan itkee. Tänään sitten selvisi, että suvussani on todettu paljon tyriä. Ja kokeillessani luulen tuntevani vauvan vatsassa jotain outoa, mutta nyt en oikein tiedä olenko vainoharhainen... Huomenna pitää tutkia lisää kun nyt olen rauhassa netistä lueskellut tietoa.
Huoh, mikä kysymyslista. Olen tässä googlettanut ja näihin en ole vastauksia löytänyt.
Kommentit (4)
Nyt vain tuli puheeksi tänään, että minä pienenä itkin aina vatsalla ollessani ja siitä lähti tyrä epäilyt ja napatyrä oli. NApa- ja nivustyrä tässä kai eroaa niin ettei napatyrä mihinkään pullahtele. Eli onko tietoa voiko nivustyrä olla noin "oireeton" muuten? Pullahtaako aina esiin?
ap
Hei!
Meidän nyt 9-kuukautiselta leikattiin nivutyrä tämän ollessa 3 kuukautta. Nivustyrä oli ihan selvästi nivusessa näkyvä iso pullistuma, jonka sai paineltua sisään. Kyllä nivustyrä käsittääkseni aina pullistuu esiin.
Lääkärin mukaan meidän vauvalla on riski, että toisellakin puolella on tyrä, mutta jos mitään ei pullahda esiin niin tyrää ei ole. Tunnustelemalla ei voi selvittää onko tyrää vai ei vaan siihen tarvitaan leikkaus. Eli se meidänkin vauvan pullistuma varmistui 100 % tyräksi vasta leikkauksessa.
niin ja pullistunut tyrä ei tuntunut vatsassa.
Itkuun voipi olla monta syytä, mutta ei mielestäni nivustyrältä kuulosta.
mutta tyrä pitäisi laittaa aina takaisin hellästi painelemalla, ettei se kuroudu. Meidän pojalta on leikattu kummaltakin puolelta nivustyrä, eikä ne leikkaukset olleet lainkaan ikäviä. Parissa tunnissa ohi.
Meidän pojalla ne eivät myöskään ilmeisesti sattuneet lainkaan, mutta kaipa sekin mahdollista on. Lääkäri huomasi kummankin jossain määräaikaistarkastuksessa. Olisiko ollut 1-vuotiaana?