Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö rahaa samoin kuin lapsuudenperheessäsi?

Vierailija
07.09.2010 |

Onko sinulla samanlainen tyyli rahankäytössä kuin lapsuudenperheessäsi oli? Oletko tietoisesti muuttanut tapojasi johonkin suuntaan.

Itse tulen tavallisesta duunariperheestä. Elimme todella säästeliäästi ja oikeastaan juuri mihinkään ei tuhlattu arjessa. Rahasta ei kuitenkaan koskaan ollut pulaa.

Pienituloisilla vanhemmillani on nykyään lähinnä ongelmana mihin sijoittaa sitä säästettyä rahaansa. On hyväkuntoinen okt, kesämökki, pari autoa, moottoripyörä, asuntoauto, lomamatkoja, sijoitusasuntoja ja meillekin on annettu ennakkoperintöä talon oston yhteydessä. Edelleen ostavat sitä halvinta juustoa ja vaatteita ostavat vain pakon edessä. Hieman ovat oppineet "tuhlaamaan" esim. remonttimiehiä käyttämällä. Tyytyväisiä ovat elämäänsä.

Aloitimme mieheni kanssa yhteiselämämme opiskelijoina ja taloudenpitomme oli yhtä tiukkaa kuin vanhemmillani. Vain erittäin halpaa ruokaa ja vaatteita. Huonekalut sukulaisten nurkista. Muistan kuinka mietin 50 mk maksaneen meikkivoiteen ostoa lähes kaksi vuotta.

Opintotuella eli ihan mukavasti. Kun valmistuimme emme aluksi ymmärtäneet noussutta tulotasoamme. Olimme aivan ihmeissämme että mitä sillä kaikella rahalla oikein voisi tehdä (laitoimme säästöön asuntoa varten). Äitiyslomat ja hoitovapaat sitten luonnollisesti vähensivät tuloja väliaikaisesti, mutta nyt ollaan taas kahden tienaajan keskituloinen perhe.

Arjessa tulemme toimeen varsin pienellä rahalla, mutta olemme oikein opetelleet käyttämään rahaa enemmän. Pitää itselleen sanoa että minun ei todellakaan tarvitse ostaa sitä halvita Seppälän rytkyä, vaan voin ostaa jonkun laadukkaammat ja monta kertaa kalliimman vaatteen (joka tuo uskottavuutta töissä ja on muutenkin parempi). Kahvilassa ei tarvitse valita sitä halvinta pullaa puoliksi, vaan ihan voi tuhlata siihen himoitsemaansa viineriin.

Tiukassa siis tuntuu istuvan lapsuuden tavat. Erittäin tyytyväinen olen siihen, että olen oppinut sen nuukuuden ensiksi, eikä asia ole mennyt toisin päin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta säästäväisempi voisin olla. Emme todellakaan ole mitään hyvätuloisia ja ei vanhempanikaan olleet mutta lapsien harrastuksista en halua säästää. Ei meidän lapset kovin kalliissa harrastuksissa käy mutta omalle kohdalleni kävi harrastusten kanssa niin lapsuudessa ettei meillä ollut muka varaa vaikka äiti on myöhemmin pahoitellut sitä että olisi pitänyt antaa harrastaa ja kyllä sitä rahaa olisi niihin ollut. Äidistä ehkä ne oli silloin niin turhia (ratsastus)tai ehkä syynä oli äidin eläinkammo...

Vierailija
2/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömme hyvin yms. mutta meillä ei ole autoa esim.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ja ostan kaiken minkä näen tarpeelliseksi. Shoppailu ei kuitenkaan ole mitenkään erikoisen mukavaa.

Vierailija
4/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea kivaa, nyt en enää tahdo ostaa mitään turhaa. Eli tosi vähän shoppaan.

Vierailija
5/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka periaatteessa kaikkeen oli rahaa. Sain tarvitsemani harrastusvälineet yms. tarpeelliset jutut, mutta pyörää jouduin odottamaan jne.

Nyt elän aika leveästi. Olemme keskituloisia, mutta pulaa ei rahasta ole. Emme matkustele, mutta ostamme mitä tarvitsemme. Ruokaan menee aika paljon rahaa. Voisimme olla säästeliäämpiä.

Vierailija
6/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama siipeilijä minä olen.

Meillä tehtiin kaikki mahdollinen itse. Nyt teetetään toisilla enemmän. Säästeliäästi elän kuitenkin, muttei sillain kärvistelemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme