Anoppi kohtelee minua kuin lasta, olen hänestä liian nuori äiti...
Meillä on kolme lasta ja neljäs tulossa. Minä olen 23v ja mieheni 26v. Esikoinen syntyi ollessani 18v ja kaksoset kun olin 21v ja nyt on neljäs lapsi tulossa, raskaus ihan alussa vielä.
Anoppini on aina tuonut julki mielipiteensä, että olemme (varsinkin minä) liian nuoria vanhemmiksi. Aiemmin tämä ei ole haitannut pahemmin, koska pitkän välimatkan takia olemme nähneet harvoin. Nyt kuitenkin appivanhemmat muuttivat naapurikuntaan ja alkaa todellakin kyllästyttää kun anopin täytyy neuvoa kaikessa, ihan kun en itse mitään osaisi. Kaikessa en anopin neuvoja noudata, koska neuvonsa ovat vanhentuneet ja nykyään neuvotaan tekemään toisin.
Olemme tästä keskustelleet anopin kanssa ja mies on puhunut äidilleen, mutta anoppi on sitä mieltä, että hänellä on oikeus kertoa miten asiat tehdään, vaikka on joissain asioissa täysin väärässä ja kyllä se kuitenkin olemme me, jotka päätämme lastemme kasvatuksesta.
Esimerkkinä yhdestä tilanteesta, että minä kielsin esikoista tekemästä jotain, ei totellut vaan teki uudelleen ja laitoin sitten istumaan ja miettimään. Minä kun menin toiseen huoneeseen niin sillä aikaa anoppi sanoi esikoiselle, että hän voi tulla leikkimään, vaikka minä en ollut vielä lupaa antanut.
Tai joskus on käyty yhdessä vaikka kaupassa ja joku lapsista pyytänyt vaikka karkkia tmv. ja olen sen kieltänyt niin eikös anoppi sitten osta sen ja anna lapselle.
Esimerkkejä kyllä riittäisi enemmänkin, mutta tuossa nyt jotain.
Tätä on jatkunut jo pitkään, lähes vuoden. Olen yrittänyt ymmärtää, vaikka välillä suututtaa ja todella paljon. Myös mies alkaa olla kyllästynyt äitinsä käytökseen kun minä en muka osaa mitään tehdä oikein. Tämän vuoden aikana on välillä annettu appivanhemmille meille porttikielto, kun käytös ei muutu keskusteluista huolimatta. Porttikiellon jälkeen anoppi onkin vähän aikaa ollut ihan ok, kunnes on taas alkanut kohdella minua kuin lasta.
Ennen lapsia anoppini oli mukava ja tulimme mielestäni toimeenkin hyvin. Mutta kun sai kuulla, että olen raskaana ja olin vasta 18v niin se oli anopille järkytys. Sanoi jopa saadessaan tietää, että kai minä teetän abortin. Pyysi myöhemmin anteeksi tuota sanomistaan, mutta ei silti usko, että minä pystyn kasvattamaan lapseni ilman hänen neuvojaan, jotka ovat vuosia vanhoja.
Kommentit (44)
Tosin minun anoppini ei olekaan sellainen kun ap:n vaan aivan ihana ihminen, aivan kun toinen äiti minulle.
Ja mitä kestämistä siinä on, jos anoppi on muutaman kerran viikossa muutaman tunnin? Vai onko ap niin, että anoppi on teillä koko päivän?
Ja ei, en tarkoita, että ap:n pitäisi sietää anopin sanomisia/tekemisiä, lähinnä kommentoin tähän kun esim. alla kirjoittanut ihmetteli miks anoppi vierailee niin usein.
joku antaa anopin tai kenenkään käydä ssämmöllisesti kylässä 3 krt viikko! huh huh. eipä ole napanuora katkennut.mä en kestäis kerta viikkoonkaan nähdä edes omaa äitiäni vaikka ollaan hyvissä väleissä myös anopin kasnssa ja on ihana ihminen iin tuskin sekään meillä jaksais kerta viikkoon käydä.
Anoppi ei tosiaan ole meillä koko päivää vaan tulevat (sillon kun on lupa tulla, nyt anopilla porttikielto meille) iltapäivällä tai illalla, 14-17aikoihin. Joskus ovat vain pari tuntia, tämä on luksusta, jos noin vähän aikaa ovat, yleensä 4-5tuntia. Viikonlopulla, jollon ainakin miehellä on vapaata, minulla saattaa olla töitä, riippuu miten vuorot menee, niin sillon saattavat olla meillä aamusta iltaan. Näitä kokopäivävierailuja ollaan kyllä rajoitettu mm. siksi, että jos olen töissä yön niin en todellakaan halua vieraita aamusta.
Ollaan molemmat töissä, tosin minä teen toistaiseksi vain yövuoroa ja lapset haen hoidosta aina puolilta päivin kun olen herännyt. Sen anoppi sentään ymmärtää, että minun on saatava töiden jälkeen nukkua eikä tule aamusta.
ap
Tosin minun anoppini ei olekaan sellainen kun ap:n vaan aivan ihana ihminen, aivan kun toinen äiti minulle.
Ja mitä kestämistä siinä on, jos anoppi on muutaman kerran viikossa muutaman tunnin? Vai onko ap niin, että anoppi on teillä koko päivän?
Ja ei, en tarkoita, että ap:n pitäisi sietää anopin sanomisia/tekemisiä, lähinnä kommentoin tähän kun esim. alla kirjoittanut ihmetteli miks anoppi vierailee niin usein.
joku antaa anopin tai kenenkään käydä ssämmöllisesti kylässä 3 krt viikko! huh huh. eipä ole napanuora katkennut.mä en kestäis kerta viikkoonkaan nähdä edes omaa äitiäni vaikka ollaan hyvissä väleissä myös anopin kasnssa ja on ihana ihminen iin tuskin sekään meillä jaksais kerta viikkoon käydä.
Kun seuraavan kerran jyrää sinut niinb sano, että on se helvetti kun sinä olet lasten äitinä komentanut lapsia ja hän mummona tulee ja jyrää sinut. Käsittääksesi ne lapset on revitty sinun perseestäsi eikä anopin. Anoppi on omansa jo kasvattanut, kiitos siitä. Mutta mummo on mukko ja äiti ja isä ne jotka päättää. kiitos näkemiin neuvoa kysymme jos sitä kaivataan.
T: äiti joka joutui laittamaan anopin ruotuunlähesnoilla sanoilla.. 3 kk meni kun anoppi ei puhunut mitään, mutta löysi lopulta paikkansa.
Ehkä se anoppi sitten tajuais :D