Mikä on kesämökin idea?
Miksi se on niin ihana? Millainen sen pitää olla? Mitä siellä tehdään? Mies haluaisi alkaa rakentamaan loma-asuntoa. Minä en ole koskaan ymmrtänyt miksi sellainen pitää olla. Tontti meillä jo. Ihan meren rannalla.
Kommentit (16)
noita kaikkia voi tehdä kotonkain paitsi uida. Toki jos vanhemmiten muutetaan kerrostaloon näitä mahdollisuuksia ei sitten kotona ole.
on merenrantatontti tunnin ajomatkan säteellä stadista, niin sinne ehdottomasti kannattaa rakentaa hyvä talviasuttava mökki ja myydä, jos ei itse halua käyttää. Sellaisesta saa helposti pari sataa tuhatta euroa, jos tontti on kiva ja mökki hyvä.
Pelkkä tonttikin on (jos ei ole saaressa) helposti sadan tonnin väärti, mutta mökki nostaa suht nopeasti arvoa vielä siitäkin.
vanhempani siis omistavat sen. Mulle mökkeily on todellista irtautumista arjesta. Missään ei tule niin rentoutunut olo kuin mökillä. Meidän mökki on aika syrjäisellä paikalla saaressa, joten siellä pääsee kyllä irti kaikesta. Meillä mökillä ei ole samoja mukavuuksia kuin kaupungissa. Meille mökki ei ole myöskään mikään statussymboli, joka pitäisi pitää tiptop-kunnossa, vaan tarkoitus on, ettei kaikki ole niin viimeisen päälle.
Tällä hetkellä mökki 100km päässä helsingistä. Jatkossa myydään ja laitetaan joko mökki josatin lapin hiihtokeskuksesta, järven rannalta keski-Suomesta tai loma-asunto ulkomailta.
siis paljon voi tehdä omakotitontillakin, mutta ei se varmaan ole niin iso kuin mökkitontti ja naapurit ovat likellä... eikä sinne voi rakennella mitään tosta vaan, sekin on haja-asutusalueen etuja.
Mutta joo: jos ette itse kaipaa mökkiä, voihan mies tehdä sen mökin myyntimielessä.
-2-
Tontilla on pieni mökki ilman mukavuuksia. Siellä en suostu käymään. Ei ole edes kunnollista kaivoa. EI tosin asuta itse pääkaupunkiseudulla, joten matkaa tulisi melkein 200 km.
Mä en myöskään kaipaa mökkiä. Veden läheisyys vain ahdistaisi kun on lapsia.
Asumme pientaloalueella ja tonttimme rajoittuu metsään ja koen että meillä on täällä kaikki mitä tarvitsemme. Minua ahdistaisi pakkailla joka viikonloppu kamoja mökille, sitten taas purkaa ja pestä ne ja taas sama uusiksi.
Meille mökki tarkoittaa rentoutumista ja omassa rauhassa oloa perheen kesken.
Nautitaan luonnon rauhasta ja järvimaisemasta.
Kotiin on ihana palata kun ei tarvitse kantaa vettä ja tilaakin on taas enempi. Arjesta osaa olla kiitollinen.
Mökillä emme nipota, siellä saa ottaa rennosti ja mökillämme ei ole laisinkaan nurmikkoa yms "hienouksia" joita täytyisi hoitaa.
Kotona on nurmikkoa leikata asti.
Vietämme aikaa mökillä kesäisin niin pitkälle syksyyn kun vain ilmoja riittää. Talvi asuttava mökkimme ei ole.
Aika kuluu mökillä lasten kanssa touhutessa, uidessa, soutaen tai kalastaen. lettuja paistaen, marjoja kerätessä tai pelejä pelatessa.
Meille mökkeily on irtiotto arjessa ja paras tapa viettää kesää.
Kaikki ei nauti mökkielämästä. Kaikkien ei tarvitse.
Minä nautin, vaikka kotonakin on omakotitalo, iso piha ja vain yksi rajanaapuri. Mökillä tärkeintä on se, ettei siellä tarvitse tehdä mitään. On vain luonto ja oma rauha. Ne on mukamas kotonakin, mutta sen todellisen rauhan tajuaa vasta mökillä. Ei liikenteen hurinaa, ruohonleikkureiden pärinää, naapurien ääniä... On vain lunnon äänet. Siellä unohtuu työt, kotityöt, pakolliset menot, velvollisuudet ja stressi. Siellä voi maata tuntitolkulla laiturin nokassa kuunnellen laineiden liplatusta ja lintujen laulua.
vaan asumme rivarissa ja nautimme kesäisin mökkeilystä. Mökki on tunnin ajomatkan päässä kotoa, meren rannalla. Kesällä olemme siellä suurimman osan aikaa.
Ei mökkeilystä väkisin tarvitse pitää - jokainen tavallaan.
Mä en myöskään kaipaa mökkiä. Veden läheisyys vain ahdistaisi kun on lapsia. Asumme pientaloalueella ja tonttimme rajoittuu metsään ja koen että meillä on täällä kaikki mitä tarvitsemme. Minua ahdistaisi pakkailla joka viikonloppu kamoja mökille, sitten taas purkaa ja pestä ne ja taas sama uusiksi.
sanonpa vaan, että kun kyse on omasta mökistä, sinnepä ei juuri edes tarvitse pakkailla mitään. Siellä kun on jo valmiiksi tarvittavat jutut, me ainakin ollaan viety mökille kaikkea tarvittavaa niinb, että sinne voi lähteä ilman muuta kuin tuoreet ruokatavarat (maito, lihat ja vihannekset). Ja niitä nyt täytyy joka tapauksessa välillä hakea.
Ollaan ostettu mökille Ikeasta sellainen kätevä pesukoppa, jossa on irrotettava iso kassi. Mökillä viskataan koppaan pestävät vaatteet samalla lailla kuin kotonakin. Kun lähdetään kotiin, nappaan sen kassin telineestä mukaan ja kotona nostan sen pyykkikoneen viereen ja pesen pyykit siinä missä arkisin kertyvätkin, panen pestyt suoraan kuivausrummusta vaan takaisin siihen pesukassiin sen sijaan, että viikkaisin ne vaatekaappiin. Ylimääräistä vaivaa tuossa ei ole oikeastaan ollenkaan, jollei sitten pidä vaivalloisena sitä vaatekassin nostamista auton perään.
;-)
-2-
ja mitä sitten? En minäkään ole ikinä ymmärtänyt kolmen viikon löhölomia paahatavassa helteessä, nou tänks!
"Minua ahdistaisi pakkailla joka viikonloppu kamoja mökille, sitten taas purkaa ja pestä ne ja taas sama uusiksi. "
meillä tämä on hoidettu hommaamalla mökille omat mökkivaatteet esim. kirppikseltä. Itse kyllästyin myös ainaiseen pakkaamiseen. Mökiltä löytyy myös peruselintarvikkeet ja tärkeimmät kosmetiikat.
tämä onnistuu kun käymme viikoittain mökillä.
Nyt lapsille ei tarvitse ottaa muita vaatteita mukaan kuin ne mitä on päällä ja kaupasta tarvitsee hakea pientä täydennystä.
ja puhdas uimaranta 2 km päässä. Olen siellä viikonloput huhtikuu-lokakuu. Asun paritalossa, alue on nykyään ahtaasti rakennettu.
Maalle menen, koska haluan tilaa ympärilleni. Menen aamulla yöpaitasillani vessaan, istun saunan jälkeen alasti pihalla, metsä alkaa tontin rajalta, katselen kahvilla keinusta taivaalle, näen ritariperhosen, haukan, ketun, kurjen, sisiliskon, rusakon, kauriin, hirven...pistän maalaustelineen pihalle pystyyn ja pensselin huiskimaan, käyn mustikassa ja lintutornilla, sienessä, kalassa, hoidan puutarhaa (2500 neliötä), luomuviljelen kasvimaalla, kerään omat omenat ja keitän omat mehut ja hillot. Voin vaikka huutaa täyttä kurkkua, eikä naapuri valita. Terrierini saa olla pihalla irti ja metsästää myyriä.
Joka sunnuntai on vastenmielistä palata kaupunkiin. Talvella sitten kelpaa kyllä hyvin kaupungin palvelut ja liikenneyhteydet.
on mökki saaressa...joka perjantai pakkaan autoon neljä lastani ja mieheni:)) ja suuntaamme nelostien ruuhkaan...sitä ennen olemme seisoneet kehä1 noin 45min...mutta kun lopulta venematkan jälkeen saavumme mökillemme, ei sitä tunnetta voita mikään...pakko on kiertää puutarha ja katsoa kasvun/tuhon seuraukset...ollaan vaan ja nautitaan...onhan sitä työtä, mutta kaiken sen saa tehdä omaan tahtiin ja jjos ei huvita, senkus vain on:)
vanhemmillani ei ollut mökkiä, joten en ollut sellaiseen lapsuudessanikaan tottunut.
Mutta 40+ -iässä se iski: kaipuu luontoon ja maalle. On kivaa herätä linnunlauluun, mennä yöpuvussa pihalle ihailemaan säätä, juoda kahvikupponen terassilla, hakea omasta perunamaasta tuoreita perunoita, leipoa omenapiirakkaa oman pihan ompuista, rakentaa lasten kanssa maja pihalle, möyriä kukkien istutuksessa.
Asumme stadissa ja meillä on nyt itse hankittu mökki kolmen vartin ajomatkan päässä, enkä vaihtaisi sitä enää pois. Lapset voivat touhuta rauhassa omiaan ja kulkea ulos ja sisään. Käydä uimassa kun huvittaa.
Eri juttu tietysti, jos jo koti on maalla/omakotitalo isolla puutarhalla.