Siskoni on luomu/luonnonsuojelufriikki, ja se menee jo hiukan liian pitkälle.
Eihän asia minulle muuten kuuluisi, mutta asumme yhdessä vanhaa kotitaloamme, sisko miehensä kanssa toisessa päässä taloa ja minä perheineni (3 henkeä toisessa).
Siskon mielestä mm.:
- sähköä pitää säästää viimeiseen asti. Pihavalot sammuttaa heti, kun selkänsä kääntää, keskellä pimeintä talveakin, kun odotan lasta koulusta.
- Kaikki pihan kasvit pitäisi kasvattaa luomusti, ja ruohonleikkuu yms. on luonnotonta ja vie sähköä (ei se kyllä käsikäyttöistä ruohonleikkuriakaan suostu käyttämään, mutta haa: kuka tuollaista parin tuhannen neliön rinnetonttia viitsiikään käsin nylkyttää sileäksi kerran viikossa ;-))
- Oman puolensa siisteys on miten sattuu, kun "eihän sitä nyt voi pesuaineitakaan herranen aika käyttää, ne saastuttaa!"
- Oma hygienia on myös niin ja näin, koska säästää vettä ja energiaa ja peseytyy pari krt viikossa - ja sen kyllä HAISTAA, hyi olkoon. Vaatteita se "pesee" myös vasta monen päivän käytön jälkeen, eikä sellaisia likaisia ja hikisiä romppeita saa millään pesupähkinöillä puhtaaksi.
- Autoa tietysti ei sisko hyväksy ollenkaan, mutta silti norkuaa jatkuvasti minulta tai mieheltäni kyytiä kaupoille. Ja sitten marisee matkalla, miten kamalasti auto saastuttaa, mutta hän ei kyllä semmoista koskaan osta (pyhimys).
- Jnejne.
Ei minua häiritsisi, jos hän itsekseen suojelisi luontoa ja antaisi minun elää omalla tavallani (joka ei sekään ole mitenkään erityisen saastuttava). Mutta kun se prkleellinen narina ja kaunainen naputus! En oikein tiedä, onko sen jotain huonoa itsetuntoa ja pätemisen yritys vai kateutta vai mitä, mutta kohta muutamme varmaan tästä hittoon ja jätämme sisko armaan elämään lahoavassa kotitalossa (eihän sitä voi herranen aika maalata tai korjatakaan, se vie energiaa ja saastuttaa!).
PS: anteeksi vuodatuksen pituus. Helpotti purkaa vitutusta, sisko kun ei tietokoneella käy eikä tätä näe ;-)
Kommentit (15)
joko avaudut asiasta siskollesi tai
nielet kiukkusi ja yrität elää hihhulisiskosi kanssa sulassa sovussa perhesovun vuoksi.
Itse sanoisin tuossa vaiheessa autokyydeille ei. Ihan vaan koska hän tuntuu olevan kovin vakaumuksellinen, niin tarjoaisin lainaan polkupyörää ennemmin. Pihavaloksi hankkisin sellasia jätkänkynttilöitä ja polttelisin niitä sitten tarpeen tullen.
joskin pikkunäpertely on pikkunäpertelyä. Jos tässä oikeasti haluaisi ekoteon tehdä, pitäisi muuttaa kaupunkiin asumaan työpaikan viereen pieneen asuntoon, että tällainen ison talon lämmitys loppuisi ja autolla tehtävät työmatkat...
ap
joko avaudut asiasta siskollesi tai nielet kiukkusi ja yrität elää hihhulisiskosi kanssa sulassa sovussa perhesovun vuoksi. Itse sanoisin tuossa vaiheessa autokyydeille ei. Ihan vaan koska hän tuntuu olevan kovin vakaumuksellinen, niin tarjoaisin lainaan polkupyörää ennemmin. Pihavaloksi hankkisin sellasia jätkänkynttilöitä ja polttelisin niitä sitten tarpeen tullen.
sitä, että poistun vähin äänin paikalta, kun sisko alkaa naputtaa. Kyydin on saanut, jos olemme itse olleet menossa kylille.
Jätkänkynttilä, et kai tosissasi ehdota...? Sehän se siskoa erityisesti ihastuttaisikin. Ja on aika vaivalloinen juttu noin joka iltaiseksi.
Miten se ne pihavalot sammuttaa?
sammutan meidän pihavalot pihalta tultuani. Mitä hullua niitä polttelemaan, jos ei pihalla ole? Ja mä sammutan meidän pihavalot napista.
Ja kuka ne sähköt maksaa?
maksetaan talon yleiskulut yhdessä, eikä pari pientä lamppua mitään mammonaa maksa.
Vaan sen mielestä siinäkin pitää säästää energiaa. Olen kyllä sanonut, että pimeällä se on turvallisuuskysymys, kun tullaan kotiin, että näkee minne ajaa (lapsi tulee pyörällä ip-kerhosta/koulusta).
Pihavalot pannaan päälle/pois yhteisen pääsisäänkäynnin katkaisimesta.
ap
joskin pikkunäpertely on pikkunäpertelyä. Jos tässä oikeasti haluaisi ekoteon tehdä, pitäisi muuttaa kaupunkiin asumaan työpaikan viereen pieneen asuntoon, että tällainen ison talon lämmitys loppuisi ja autolla tehtävät työmatkat...
ap
Kuulostaa ihan siltä, että tietynlainen itseironia on vielä kehittymättä? Kuulostaa vahvasti samanlaiselta kuin itse olin noin 20 vuotiaana :)
Miten se ne pihavalot sammuttaa?
sammutan meidän pihavalot pihalta tultuani. Mitä hullua niitä polttelemaan, jos ei pihalla ole? Ja mä sammutan meidän pihavalot napista.
pidän siis päällä alkuillasta. Talvella täällä on pimeää jo kolmen jälkeen. Lapseni tulee ip-kerhosta ja koulusta. Autolla liikkuvatkin ovat aika pimeässä autosta noustuaan, siinä voi vetää pihalla komeat lipat jäiseen aikaan ilman valoja.
Pihalla asioidaan tiheästi, navetalla ja liiterissä.
ap
joskin pikkunäpertely on pikkunäpertelyä. Jos tässä oikeasti haluaisi ekoteon tehdä, pitäisi muuttaa kaupunkiin asumaan työpaikan viereen pieneen asuntoon, että tällainen ison talon lämmitys loppuisi ja autolla tehtävät työmatkat... ap
Kuulostaa ihan siltä, että tietynlainen itseironia on vielä kehittymättä? Kuulostaa vahvasti samanlaiselta kuin itse olin noin 20 vuotiaana :)
On se jo usemman vuoden päälle 20... mutta perusluonne ollut aina ihan hirveän mustavalkoinen ja jyrkkä.
ap
pointtina oli se, että jos et siskollesi halua alkaa naputtaa, niin silloin vaihtoehtona on sopeutua ja yrittää keksiä niitä siskollesikin sopivia ratkaisuja. Voithan myös yrittää maksattaa siskollasi pihavaloon energiansäästölamput.
joko avaudut asiasta siskollesi tai nielet kiukkusi ja yrität elää hihhulisiskosi kanssa sulassa sovussa perhesovun vuoksi. Itse sanoisin tuossa vaiheessa autokyydeille ei. Ihan vaan koska hän tuntuu olevan kovin vakaumuksellinen, niin tarjoaisin lainaan polkupyörää ennemmin. Pihavaloksi hankkisin sellasia jätkänkynttilöitä ja polttelisin niitä sitten tarpeen tullen.
sitä, että poistun vähin äänin paikalta, kun sisko alkaa naputtaa. Kyydin on saanut, jos olemme itse olleet menossa kylille.
Jätkänkynttilä, et kai tosissasi ehdota...? Sehän se siskoa erityisesti ihastuttaisikin. Ja on aika vaivalloinen juttu noin joka iltaiseksi.
Luonnonsuojelu ja luomu ovat ihan jees, ja itsekin koitan elää tiettyyn pisteeseen asti luontoa säästäen.
En pidä likaisia vaatteita, mutta pesen aina täysiä koneellisia.
Viljelen kesäisin parvekkeellani mm. tomaattia, yrttejä, mitä sinne nyt mahtuu.
Kaikki lamppuni ovat energiasäästölamppuja, sammutan valot myös poistuttuani huoneesta, mutta en silti sammuttaisi pihavaloja.
Eli voi elää kyllä luontoa säästäen, mutta siinäkään ei saisi mennä liian pitkälle ainakaan niin, että se häiritsee muiden elämää.
Onko siskosi sellainen hippi, joka paasaa muille luonnonvaroista yms., mutta sitten itse lentää vähintään kerran vuodessa jonnekin thaimaahan tms. Se lentäminenhän vasta ekologista onkin ;)
Itse meinaan tunnen tällaisia ihmisiä..
Ehdotan kuitenkin, että tyyliin te saatte pitää ne pihavalot ja tingitte jostain muusta?
ekohippi saisi sydänkohtauksen kun seuraisi elämääni jonkun aikaa...
helpointa olisi hankkia liiketunnistimet, näin ei turhaan tuhlata energiaa.
Itse kyllä pysähtyisin tien poskeen jos sisko napisisi auton käytöstä ja haitoista vaikka istuu itse kyydissä. Pysähtyisin, avaisin oven ja kehoittaisin kävelemään loppumatkan. Ihan kaikkea ei tarvitse sietää.
tuen itse luonnonsuojelua ja yritän elää ekosti. Mutta ymmärrän kiukkusi, tuollainen fanaattinen naputus on tosiaan aika ryydyttävää, eikä takuulla saa ketään muuttamaan elintapojaan. Jos se nyt sitten edes onkaan siskosi tavoite!