G: Onko avoimessa yo:ssa perusopintoja suorittava kotiäiti akateeminen opiskelija?
Mitä mieltä olet? Onko avoimessa perusopintojen suorittaminen monimuoto-opiskeluna rinnastettavissa kokopäiväisesti varsinaista tutkintoa suorittavan opiskeluun ja sen vaativuuteen?
Kommentit (35)
Akateemisia opiskelijoita ovat ne, jotka ovat päässeet yliopistoon kirjoille pääsykokeiden tms. kautta.
Ei avoimen yo:n opiskelijat.
tv vastaavanlainen äiti'opiskelija'
Akateemisia opiskelijoita ovat ne, jotka ovat päässeet yliopistoon kirjoille pääsykokeiden tms. kautta.
Ei avoimen yo:n opiskelijat.
eivät ole oikeita yliopisto-opiskelijoita?
vaikka voihan se toki olla tavoitteellistakin. Itse meinaan ehkä valmistumisen jälkeen täydentää tutkintoani uusilla sivuaineilla avoimessa. Jos taas avoimen kautta pääsee tutkinto-opiskelijaksi, niin silloin tokikin on yliopisto-opiskelija.
Ja kyllä yo-opiskelijatkin joskus tekevät ainekokonaisuuksia avoimessa, siellä on hyvin heterogeenistä porukkaa.
pitää olla se vaadittu menestys käydyistä kursseista PLUS pääsykoe
esim. lääketieteen ylioppilas, tekn. yo, ark. yo, fil. yo TAI kandi, maisteri, di tai vastaava.
avoimessa yliopistossa opiskelu ei johda tutkintoon, se on "harrastamista".
Meillä suvussa tollanen tilanne ja suorastaan raivostuin, kun avoimen "opiskelija" kehtasi verrata omia vuoden aikana ehkä suoritetuiksi tulevia 25op:ttä ja varsinaisen opiskelijan yhden syksyn aikana suorittamia 40op:ttä toisiinsa!
Argh!!
minusta akateeminen opiskelija on sellainen, joka opiskelee siellä varsinaisella puolella. Vaikka ne opinnothan on ihan samoja teknisesti, tai oli ainakin 12 v sitten kun itse opiskelin avoimessa yliopistossa. Seuraavana vuonna pääsin yliopistoon ja kaikki avoimen opinnot hyväksyttiin tutkintoon. En silti pitänyt itseäni akateemisena opiskelijana ennen kuin olin sisällä yliopistossa ihan virallisesti :)
Samaan lopputulokseen saattaa päästä avoimenkin kautta, mutta et ole opiskelija, koska et saa opintotukea.
Itse opintoviikot ovat täysin vastaavia ja tutkintovaatimusten mukaisia (jollei toisin ole ilmoitettu).
Jos vaikka samaan aikaan useampiakin perusopintoja niin kyllä se opiskelusta käy.
Se on mukavaa vaihtelu, mutta tuottaa myös kovasti työtä.
T. nimim. ihana opiskella kun lapset on hoidossa ja on aikaa muulloinkin kuin yöllä kirjoittaa esseetä :-)
Meillä suvussa tollanen tilanne ja suorastaan raivostuin, kun avoimen "opiskelija" kehtasi verrata omia vuoden aikana ehkä suoritetuiksi tulevia 25op:ttä ja varsinaisen opiskelijan yhden syksyn aikana suorittamia 40op:ttä toisiinsa!
Argh!!
opiskelijat saa opintotukea opintojaan varten? Jos siis saa jo jotain muuta kelan tukea, vaikka kotihoidontukea, on sitten kotiäiti ja opiskelee siinä sivussa?
Akateeminen siitäkin kotiäidistä voi tulla, jos jatkaa niitä opiskelujaan ja pääsee vähän pidemmälle kuin muutamaan opintoviikkoon, siis ihan oikeaan tutkintoon asti. Sitten on akateeminen kotiäiti!
Argh!!
opintoviikot (tai mitä pisteitä nykyään ovatkaan) ovat ihan verrattavissa toisiinsa :) Eihän yliopiston sisälläkään opiskelijat suorita samaa määrää opintoja.
t. opintoja avoimen ja varsinaisen yliopiston puolella suorittanut
vaan yliopistotutkinnon suorittanut henkilö on.
ja opiskelija myös. Olen yliopiston varsinainen opiskelija mutta olen tehnyt sivuaineita myös avoimen puolella, koska se sopii elämäntilanteeseeni paremmin (opintojen joustavuus). Nyt teen yliopiston puolella aineopintoja samasta aineesta kuin tein perusopinnot avoimen puolella, enkä näe tilanteessa tai vaativuudessa juuri eroa. Enimmäkseen samaa tentteihin lukuahan se on ja opintovaatimukset ovat samat molemmilla puolilla.
Sen eron olen huomannut että oikeastaan ne opintopisteet irtoavat yliopiston puolella välillä helpommallakin: on helpompaa istua luennolla ja käydä luentokuulustelussa kuin tehdä niitä avoimelle tyypillisiä monimuototehtäviä joissa pitää ajatellakin ja nähdä enemmän vaivaa.
Minä suoritan tämän syksyn aikana 42op:ttä varsinaisena pääaineopiskelijana. Lisäksi suoritan avoimessa kahta perusopintokokonaisuutta, joista toisen 25op:ttä suoritan tämän syksyn aikana kokonaan ja toisesta tavoitteena 15op:ttä. Siis pääaineopintojen lisäksi. Graduakin väännän siinä sivussa. Päivät istun luennoilla ja illat hoidan kolmea lasta, kotihommia ja lasten harrastuksia. Joskus haluun ittekin harrastamaan. Yöt sitten sujuu esseiden ja tenttikirjojen parissa.
Mulle myös yksi ihqfiksueiylioppilas-kotiäiti kehtasi valittaa miten on rankkaa se "opiskelu" avoimessa perusopintojen parissa. Aloitti syksyllä ja lopettaa saa ensi kesänä... Täytyy kyllä myöntää, että siinä kohtaa meinasi munkin yleensä rauhallinen kärsivällisyyteni loppua ja hillitty luonteeni RÄJÄHTÄÄ! Ei voi ymmärtää ihmisiä, jotka ovat aina päässeet elämässään liian helpolla ja ruikkaavat pikkuasioista. Tai siis ainakin voisi vähän tarkemmin valita seuran missä sitä ruikutusta harrastaa! Tietty ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu...
niin kertokaa missä yliopistossa olisi informaatioteknologian opintoja verkko-opintoina?
Minä suoritan tämän syksyn aikana 42op:ttä varsinaisena pääaineopiskelijana. Lisäksi suoritan avoimessa kahta perusopintokokonaisuutta, joista toisen 25op:ttä suoritan tämän syksyn aikana kokonaan ja toisesta tavoitteena 15op:ttä. Siis pääaineopintojen lisäksi. Graduakin väännän siinä sivussa. Päivät istun luennoilla ja illat hoidan kolmea lasta, kotihommia ja lasten harrastuksia. Joskus haluun ittekin harrastamaan. Yöt sitten sujuu esseiden ja tenttikirjojen parissa.
Mulle myös yksi ihqfiksueiylioppilas-kotiäiti kehtasi valittaa miten on rankkaa se "opiskelu" avoimessa perusopintojen parissa. Aloitti syksyllä ja lopettaa saa ensi kesänä... Täytyy kyllä myöntää, että siinä kohtaa meinasi munkin yleensä rauhallinen kärsivällisyyteni loppua ja hillitty luonteeni RÄJÄHTÄÄ! Ei voi ymmärtää ihmisiä, jotka ovat aina päässeet elämässään liian helpolla ja ruikkaavat pikkuasioista. Tai siis ainakin voisi vähän tarkemmin valita seuran missä sitä ruikutusta harrastaa! Tietty ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu...
viimeinen lause taitaa sopia sinuun itseesikin... Omasta navasta irrottautuminen on välillä vaikeaa.
ja omasta mielestä se oli harrastus. tein vain max 2 kurssia kerrallaan