Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ovat nykyään niin KURITTOMIA koulussa (ja eskarissa)?

Vierailija
06.09.2010 |

Omat, tavallisina pitämäni lapset alkavat tuntua enkeleiltä, kun kuuntelee koulun ja eskarin opettajien puheita ryhmien yleisestä ilmapiiristä.

Näyttää olevan suorastaan normi, että tunnilla häiritään ja metelöidään, opettajaa ei totella, kavereita kiusataan jne. Mutta mitä olen opettajilta kysellyt, omat lapseni eivät ole kuulemma näin käyttäytyneet. Viime vuonna eskariope jopa sanoi, että teidän "Maija" tottelee aikuista, ja se on nykyään _harvinaista_. Olin että aijaa, minä kun luulin, että suurin osa lapsista tottelee.

3.-luokkalaisen opettaja taas on avautunut jo useammassa vanhempainillassa siitä, miten rauhaton luokka on jo millaisia keinoja hän on ottanut käyttöön työrauhan ylläpitämiseksi. Ja kun olen kysynyt kahden kesken, onko minun lapseni tarvinnut kurinpalautusta, niin kuulemma ei. Myöskään kummankaan lapsen reissuvihkoon ei ole koskaan tullut minkäänlaista huomautusta, eli kai he aika nätisti osaavat olla.

Koska joku keksii nyt kuitenkin syyttää minua omien lasteni kehumisesta, niin sanottakoon ettei se ole tämän aloitukseni pointti. Ihmettelen vain ihan oikeasti, mikä nykyajassa oikein mättää. Mielestäni minulla on ihan tavalliset lapset, jotka käyttäytyvät välillä hyvin ja välillä huonommin. Mutta opettajien puheiden mukaan he ovatkin keskimääräistä kiltimpiä.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset.

Eli ne, jotka on viety ja pieninä isoihin ryhmiin ja ei ole vanhempien kasvattamia. Vanhemmat eivät tunne omia lapsiaan ja kun vähän viettävät aikaa heidän kanssaan, heille ei pidetä kuria vaan annetaan sitä laatuaikaa.

Eli se lause, että lapselle on parempi olla vähemmän, mutta levänneen äidin kanssa. Vanhemmilla ei ole tuntumaa lapseensa, koska eivät ole itse kasvattaneet sitä.

Siksi nykyään on niin paljon levottomia ja häirikkölapsia.

Eli ne kotona 6v:ksi asti hoidetut "hellan teltut" ovat saapuneet kollektiiviseen hoitoon, jossa onkin sitten vaikea toimia ryhmässä ja hirveää menoa pidetään kuten kotonakin?

Ennen äitiysloma oli vielä minunkin äidillä lyhyempi kuin tänä päivänä ja kotiäitejä oli vähän. Ihmiset siitäkin huolimatta käyttäytyivät paremmin kuin nykypäivän mamman pallerot, joita ymmärretään vähän liiankin kanssa.

Kun minä olin pieni ja aloitin koulun vuonna 87, niin luokallamme oli yksi ainoa tyttö joka oli ollut kotihoidettu kouluikään asti, muut olivat olleet tarhassa. Tyttö itkeskeli jatkuvasti eikä ryhmässä oleminen onnistunut ollenkaan.

tästäkin täytyy tehdä kotihoito vs päivähoito keskustelu? Jokainen normaalijärjellä varustettu tajuaa varmasti, että joka jengistä löytyy niitä mätiä omenia, ja joka jengissä suurin osa on ihan fiksujen vanhempien fiksuja lapsia.

T: itse kotihoidettu, kotihoidetun esikoisen äiti, eikä meillä kummallakaan ole koskaan ollut ongelmia ryhmissä tai sosiaalisissa suhteissa, päin vastoin.

Vierailija
42/48 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saadussa mallissa, kuunnelkaa ja kattokaa nyt 30-40 vuotiaitakin aikuisihmisiä, monet on jämähtäneet henkisesti ja toiminnallisesti teiniaikaan, raha ja materia on tärkeintä, kiroillaan ja ollaan töykeitä ja itsekkäitä. Näitä pikkupoikia ja tyttöjä näkee ihan työpaikoillakin. Ei kaikki halua aikuistua ja kehittyä ja silti ne tekee lapsia jotka imee sen itsekeskeisyyden mallin kotoa. Myönnän jopa itekin että aikuistuminen on vaikeaa, olen tosi malttamaton ja en halua odottaa ikinä :-) Ainakin tiedostan puutteeni.. Tiedostatko sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset.

Eli ne, jotka on viety ja pieninä isoihin ryhmiin ja ei ole vanhempien kasvattamia. Vanhemmat eivät tunne omia lapsiaan ja kun vähän viettävät aikaa heidän kanssaan, heille ei pidetä kuria vaan annetaan sitä laatuaikaa.

Eli se lause, että lapselle on parempi olla vähemmän, mutta levänneen äidin kanssa. Vanhemmilla ei ole tuntumaa lapseensa, koska eivät ole itse kasvattaneet sitä.

Siksi nykyään on niin paljon levottomia ja häirikkölapsia.

Eli ne kotona 6v:ksi asti hoidetut "hellan teltut" ovat saapuneet kollektiiviseen hoitoon, jossa onkin sitten vaikea toimia ryhmässä ja hirveää menoa pidetään kuten kotonakin?

Ennen äitiysloma oli vielä minunkin äidillä lyhyempi kuin tänä päivänä ja kotiäitejä oli vähän. Ihmiset siitäkin huolimatta käyttäytyivät paremmin kuin nykypäivän mamman pallerot, joita ymmärretään vähän liiankin kanssa.

Kun minä olin pieni ja aloitin koulun vuonna 87, niin luokallamme oli yksi ainoa tyttö joka oli ollut kotihoidettu kouluikään asti, muut olivat olleet tarhassa. Tyttö itkeskeli jatkuvasti eikä ryhmässä oleminen onnistunut ollenkaan.

tästäkin täytyy tehdä kotihoito vs päivähoito keskustelu? Jokainen normaalijärjellä varustettu tajuaa varmasti, että joka jengistä löytyy niitä mätiä omenia, ja joka jengissä suurin osa on ihan fiksujen vanhempien fiksuja lapsia.

T: itse kotihoidettu, kotihoidetun esikoisen äiti, eikä meillä kummallakaan ole koskaan ollut ongelmia ryhmissä tai sosiaalisissa suhteissa, päin vastoin.

Olin tuo joka vastasi tuohon ekaan viestiin, korjasin vain hänen lyhytnäköistä näkemystään virikehoidosta, kotihoidosta ja hoidosta noin yleensä. Nimimerkilläsi tunnut lähtevän tuolle lässyn lässyn -linjalle itsekin, ei millään pahalla.

Vierailija
44/48 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tottelemattomia tai kurittomia lapsia. Tottakai joskus täytyy sanoa napakasti, mutta ei ikinä huutaa.

Vierailija
45/48 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutaa, koska se ei kuulu lainkaan toimintaperiaatteisiini (niin kun ei varmaan monen muunkaan open), mutta silti olen ihan samaa mieltä ketjun kanssa kurittomista lapsista.

Vierailija
46/48 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri niitä vanhempiensa pilalle lällyttelemiä tissiposkia. EI ole ikinä tarvinnut opetella toimimaan ryhmässä, eikä varsinkaan minkään sääntöjen mukaan. Ja pettymyksiä ei ole tarvinnut kestää ollenkaan.

Aina on ollut sitten se toinen pieni ryhmä niitä "huonojen olojen" lapsia, niitä ns. tarkkislaisia.

Mutta nyt on niiden lisäksi nämä pikku "prinssit ja prinsessat" jotka ovat jo puistoissa saaneet viedä lelut käsistä ja joita on kotona hyysätty kaikin mahdollisin keinoin. Eivät raukat ole tottuneet edes normaaleihin kotirutiineihin.

Hyvä esimerkki oli toisessa ketjussa kun äiti kirjoitti ettei voi imuroida kun ei "halua huudattaa turhaan imurin ääntä pelkäävää lasta"

siis huokaus. siinä kiteytyy nykypäivän vanhemmuus.

En todellakaan kannata mitään vanhan ajan pieksämiskasvatusta, meillä ei esim käytetä ruummillista kuritusta ollenkaan. mutta kyllä meillä kuitenkin lapsilla on normaalit rajat ja säännöt, kaikista asioista ei voi eikä tarvitsekaan tkätä, mutta se on elämää ja lapsenkin pitää oppia se kestämään.

ja kyllä niiden kotihoidettujenkin lapsien olisi hyvä päästä 3 vuotiaasta alkaen johonkin kerhoon tms opettelemaan sitä ryhmässä oloa ja muiden huomioimista.

Vierailija
47/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaus ja rajat

Vierailija
48/48 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja soitti kerran eräälle isälle, että poikasi ei ole käynyt ruotsintunneilla koko syksynä.

Isä vastasi: "Joo mä sanoin, että ei tarvii tulla kun se opettaja on ihan idiootti. En mäkään siitä tykännyt kun se opetti mua."

Mieheni kysyi: "Miten ajattelitte sitten hoitaa tämän oppivelvollisuuden."

Isä vastasi: "Niin, en mä tiedä. Ei sitä ruotsia kuitenkaan edes tarvii missään."

Tämä kuvastaa hyvin erittäin monien vanhempien asennetta koulua kohtaan. Aikalailla tyhjäksi tekee yhteiskunnan ponnistelut lasten eteen.

koulunkäynti on erittäin tärkeää, itse kannustin jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme