Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pidä vielä mahassa, turhan siro vielä syntymään" - hmm, kohta laskettu aika

Vierailija
06.09.2010 |

Puolitoista viikkoa laskettuun aikaan ja vauva kuulemma hädin tuskin kolmikiloinen nyt. Terveydenhoitaja sanoi, että pidä vielä mahassa ainakin sen kaksi viikkoa, saisi vauva lisää painoa. Tietysti hieman huumorilla tuo toteamus, mutta itseä mietityttää miksi vauva sitten on niin sirpakka.. Onko tosiaan haittaa jos nyt syntyisikin? Itse olen hoikka, pituutta kumminkin keskiverron tai hieman yli (vaille 170). Pitäisikö tässä ruveta syömään kaksin verroin, auttaisiko että vauvan paino nousisi?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin huolissani. Nykyisin tiedän, että teen siroja lapsia, vaikka itse olen pitkä (175cm). Lapsia kolme ja kaikki 2,9-3,3kg. En käytä päihteitä tms...

Vierailija
22/37 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainoa mahdollisuus, että lapsi kasvaisi sinun toimiesi takia huonosti.

Muuten se kasvu on kiinni istukan toimivuudesta ja siihen et voi vaikuttaa yhtään mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kukaan kommentoida, pitääkö tässä olla jotenkin huolissaan tms..?

Vierailija
24/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta. Kaikki raskaudet meni n. viikon lasketun ajan yli, ja kaikki lapset painoi alle 3 kg, pituutta 50-53 cm. Minä 169 cm, mies 177, normaalikroppaisia.

Me vaan saamme pieniä mutta terveitä vauvoja.

Vierailija
25/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko alkuajat hoikkien vauvojen kanssa rankempia, että piti seurailla painon nousua ja syötellä tiheään tms?

Vierailija
26/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienessä mitään vikaa ole, kunhan nyt suunnilleen on lähempänä 3 kg kuin 2 kg.

Meillä täysiaikaiset vauvat olleet 2,8-2,9 kg. Täysin normaaleja ja terveitä. Itse olen hoikka myös.

Vierailija
27/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huolissasi. Äitini teki ainoastaan alle 3kg lapsia (8kpl) ja hyviä meistä tuli. :)

Vierailija
28/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, kun laskettu aikakin on vielä edessä. Ei mielestäni tarvitse huolestua.

Vierailija
29/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kiloinen pärjää jopa vähemmällä määrällä kuin joku 4,5-kiloinen.

Vierailija
30/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko alkuajat hoikkien vauvojen kanssa rankempia, että piti seurailla painon nousua ja syötellä tiheään tms?

Sairaalassa oli syöttöpunnitukset, kotona imetin silloin kun vauvat pyysi tissiä, ja hyvin kasvoivat.

Ainoat huonot puolet ehkä se, että monet housut tippui päältä ja vaipat oli alussa isoja :). Meillä hoikin vauva oli 2795 g ja 53 cm, ja hukkui jopa 2-4 kg vaippoihin kun oli niin pitkä ja hoikka. Puolivuotiaana hänkin tosin painoi jo 10 kg, eli laihuus oli vain ensiviikojen "ongelma" :D. Kaksi muutakin meni samalla kaavalla, että vauvavuotena olivat alussa laihoja ja sitten pullukoita, 1-2 v välillä hoikistuivat ja hoikkia ovat olleet siitä asti (nyt 2,5 v, 4 v ja 5 v).

Vierailija
31/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyi sitten rv 37 yllättäen ja painoi 4,2 kg!

Vierailija
32/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva syntyi kaksi vkoa etuajassa ja painoi 2,8kg. Paino laski alussa vielä sen 9% eli pieni oli, ja syöttäminen vaikeeta kun pikkuinen nukahteli eikä olis jaksanut imeä edes tuttipulloa. Alussa piti syöttää 2h välein, sitten 3h välein että saatiin painoa ylös. Imetys lähti nihkeästi käyntiin ja osittaisimetys onnistui lopulta muutaman kuukauden ajan.

Mun mielestä kannattaa totella lääkärin neuvoa ja ottaa mahdollisimman iisisti, ettei ainakaan liialla liiikkumisella saa synnytystä käynnistymään.

Vierailija
33/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli koko ajan povattu pientä vauvaa. Sf-mitta pysyi samana loppuraskauden ajan tipahtaen ihan alakäyrälle. Vuorokautta ennen syntymää (rv40+) ultralla mitattuna painoarvio oli 2900g. Aikani olin ollut huolissani ja edelleen siis huoletti tuo pieni koko (eka oli ollut lähemmäs 4kg). Noh, syntynyt lapsi oli kuitenkin 3,5kg ja 51cm, joten ei ne arviot aina paikkaansa pidä.

Vierailija
34/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittasiko kangasmitalla? No lopussa voi tulla 500g viikossa lisää, tuskin sulla, jos ei ole tähänkään mennessä kovaa kasvanut. Mulla kävi niin, että maha kasvoi (lihosin) tuolla kangasmitalla. Pari viikkoa ennen syntymää verenpaineeni nousi, menin verikokeisiin kättärille ja siellä ultrattiin. Hupsista olipa pieni totesivat ja ottivat saman tien sinne makoilemaan! Kaksi viikkoa tosiaan annettiin kasvaa ja kasvua seurattiin, hidasta oli, joten totesivat, että ei kannata vatsassa pitää, kun siellä ei kasva. Otetaan ulos syömään! Näin synnytys käynistettiin 40+0 päivänä ja lapsi syntyi 2300g painoisena. Arvio oli vielä tuolla ulrassa 3 kiloa (lisäsivät ne 2*500g parista vikasta viikosta, mutta niitä ei tullut)!

Ja sama juttu kuin tuossa aiemmalla, syöttöjä tiuhaan aluksi myös yöllä ja paljon oli lisämaidolla! Imetys mulla sujui noin viikon päästä täysillä, mutta ei ollut kiva heräillä 3 tunnin välein herätyskelloon myös yöllä syöttämään!

Joten jos vauva kasvaa mahassa loppuvaiheessa niin ole huoletta, lisäksi 3 kiloa on aivan hyvä paino. Tuon tiheän imetyksen tarve on alle 2800g lapsilla, joilla verensokeria ei saa päästää romahtamaan. Taidat jo nyt ohittaa sen rajapyykin ja parin viikon päästä jo ehkä kilo lisää. Varmaan katsovat nyt tiheämmin kasvua, jos ei kasva, niin saat käynnistyksen. Hyvin se menee! Onnea synnytykseen!

Vierailija
35/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva oli 2,4 kg ja silti jaksoi syödä riittävästi, vaikka imetin 3-5 h:n välein. Täysimetystä oli 5,5 kk. Samoin toinen vauvani 2,9 kg oli virkeä ja ruokahalu hyvä.

vauva syntyi kaksi vkoa etuajassa ja painoi 2,8kg. Paino laski alussa vielä sen 9% eli pieni oli, ja syöttäminen vaikeeta kun pikkuinen nukahteli eikä olis jaksanut imeä edes tuttipulloa. Alussa piti syöttää 2h välein, sitten 3h välein että saatiin painoa ylös. Imetys lähti nihkeästi käyntiin ja osittaisimetys onnistui lopulta muutaman kuukauden ajan.

Mun mielestä kannattaa totella lääkärin neuvoa ja ottaa mahdollisimman iisisti, ettei ainakaan liialla liiikkumisella saa synnytystä käynnistymään.

Vierailija
36/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkäri synnärillä sanoi että katkeamattomat unet ovat myös tärkeitä kasvun kannalta eikä siis kannustanut herättämään. vauva söi reippaasti hereillä ollessaan ja kasvoi hyvin. Pakkosyöttö 3 h:n välein olisikin ollut järjetöntä.

Vierailija
37/37 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollekulle pienipainoisen lapsen synttyvälle äidille täällä väärää ja vaarallista käyttäytymismallia syöttämisen suhteen!

Lastenlääkäri synnärillä sanoi että katkeamattomat unet ovat myös tärkeitä kasvun kannalta eikä siis kannustanut herättämään. vauva söi reippaasti hereillä ollessaan ja kasvoi hyvin. Pakkosyöttö 3 h:n välein olisikin ollut järjetöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi