Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ollaan menossa naimisiin, mutta yks asia vähän tökkii...

Vierailija
04.09.2010 |

Häämme ovat siis noin kuukauden kuluttua.

Menemme naimisiin niin pienellä budjetilla kuin mahdollista, rahasta kun on tiukkaa. Mies on kyllä töissä ja tienaa ihan ok, itse olen hoitovapaalla.

Tänään mies tuli kotiin ja myhäili itsekseen ja sanoi että "arvaa paljonko saan tiliä tässä kuussa?" ja vastasi sitten että 2700 € (käteen).

Minä siihen sitten että no hyvä, hän voikin sitten maksaa mun sukunimenvaihdoksesta aiheutuvat kulut (100 €, uusi ajokortti ja passi) koska hänhän se haluaa että mä sukunimeni vaihdan, ja lisäksi hän voisi maksaa puolet vihkisormuksesta, jota olen itselleni katsellut (eli puolet olisi 150 €) koska mullahan on rahat tiukilla, hoitovapaalla kun olen ja muutenkin on ollut laskuja tässä lähiaikoina.

Mies ärtyi heti. Hän sanoi, että voi maksaa OSAN sukunimen vaihtamisesta aiheutuvista kuluista, mutta sormukseeni hän ei aio osallistua.

Ärsyttää miehen asenne.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellä, voi passikin olla vanha...?

Eli siis vaikka matkaan on häiden jälkeen miltei 3 kk, voin silti olla vanhalla nimelläni siellä? Ettei koidu mitään hankaluuksia tuosta...?

ap

Vierailija
42/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet itsekin sitä mieltä, että miehesi ei juuri arvosta sinua, niin miksi hän tulevaisuudessakaan tekisi mitään muuta kuin mikä hänelle sopii? Eikö sun mielestä ole parisuhteessa oleellista arvostus ja kunnioitus? Vai mikä on tärkeämpää? Tuon miehen kynnysmattona oleminen on selvästi vienyt itsetuntosi. Kyllä varmaan Osama Bin Ladenkin on huumorintajuinen ja muitakin hyviä puolia varmasti löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellä, voi passikin olla vanha...?

Eli siis vaikka matkaan on häiden jälkeen miltei 3 kk, voin silti olla vanhalla nimelläni siellä? Ettei koidu mitään hankaluuksia tuosta...?

ap

"Kun lähdet häämatkalle, passin ja muiden matkustusasiakirjojen on oltava oikealla nimellä. Uusi ajokortti uudella nimellä on hankittava kolmen kuukauden kuluttua nimenmuutoksesta. Lisätietoa ajokortti- ja passiasioista löydät poliisin internet-sivuilta www.poliisi.fi valitsemalla kohdan ”Luvat”. "

En sitten kuitenkaan tiedä miten se tuossa tapauksessa kun vanhalla nimellä on liput.

Vierailija
44/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä silloin kuljet väärällä henkilöllisyydellä. Nimi ja hetu ei täsmää.

Vierailija
45/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis tokihan arvostus ja kunnioitus olisi ihania asioita, mutta toisaalta olen niin tottunut siihen ettei niitä tietyissä asioissa mieheltä juuri heru. Kynnysmatto en myönnä olevani, olen aika kovapäinen (jos on kyseessä sellainen asia joka mulle oikeasti merkkaa) ja osaan kyllä pitää tarpeen vaatiessa puoleni.

Niin ja tietenkään en itsekään ole täydellinen.

ap

jos olet itsekin sitä mieltä, että miehesi ei juuri arvosta sinua, niin miksi hän tulevaisuudessakaan tekisi mitään muuta kuin mikä hänelle sopii? Eikö sun mielestä ole parisuhteessa oleellista arvostus ja kunnioitus? Vai mikä on tärkeämpää? Tuon miehen kynnysmattona oleminen on selvästi vienyt itsetuntosi. Kyllä varmaan Osama Bin Ladenkin on huumorintajuinen ja muitakin hyviä puolia varmasti löytyy.

Vierailija
46/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko naimisiinmenon jalkeenkin jatkaa samaan malliin vai tuleeko teista vihdoinkin oy.perhe ab.?

Eiko olisi paras etta sina huolehtisit raha-asioista jos miehelta ylimaaraiset varat haihtuu taivaan tuuliin? Teista voisi tulla ihan varakkaita kunnollisella taloudenpidolla.

Vierailija
47/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälittävää, että ap:n pitää edes arpoa, että uusiako vai eikö uusia passi, kun ei mies voi sataa euroa irrottaa..

Vierailija
48/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä entinen ja uus nimi. Jokainen pari omalla laillaan sumplii raha-asiat, mies voisi nyt maksaa noi sormukset ja nimen vaihdon, edes romantiikan vuoksi ja koska noi on kerran elämässä.

Vierailija
49/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinteisesti se miehen SUURIN ja TÄRKEIN lahja vaimolleen naimisiin mentäessä. Ja se huomenlahja on sitten se seuraava...

Aika erikoinen kuvio teillä, että sinä maksaisit oman vihkisormuksesi (edes osittain..)..

Vierailija
50/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saiko miehesi tällä kertaa normaalista eroavan tilin? Tämä jotenkin liittyy tähän aiheeseesi=

Vierailija
51/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voinhan minä toivoa, että jossain vaiheessa mies alkaa huomata että mä saankin rahaa säästöön (sitten kun olen jälleen työelämässä) ja alkaa ehkä hänkin miettiä raha-asioitaan tarkemmin.

Tällä hetkellä mies ei anna minun hoitaa raha-asioitaan. Ja en ole lähtenyt asiasta inttämään, niin kauan kun mies on kuitenkin säällisesti maksanut asumiskulut, lainaerät ja ruokakaupassakin siis suureksi osaksi käy.

ap

Aiotteko naimisiinmenon jalkeenkin jatkaa samaan malliin vai tuleeko teista vihdoinkin oy.perhe ab.?

Eiko olisi paras etta sina huolehtisit raha-asioista jos miehelta ylimaaraiset varat haihtuu taivaan tuuliin? Teista voisi tulla ihan varakkaita kunnollisella taloudenpidolla.

Vierailija
52/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi sitten ulkomaille. Kun liput varattiin, mun varaus tehtiin tietysti sillä nimellä, mikä passissani luki. Mulla on 10 vuoden passi, ei ole tarvinnut uusia, vaikka erosin yli 5 v sitten ja otin oman sukunimeni takaisin käyttööni. Eli matkustin nimiyhdistelmällä oma sukunimi-exän sukunimi. Kun aikoinani menin naimisiin v. 97, en tullut uusineeksi ajokorttia. Oli sitten hyvä 8 v myöhemmin käyttää edelleen samaa ajokorttia, siinähän oli taas se nimi ihan oikein, kun oli vain tyttönimi;-D!

Eli ei noiden paperien kanssa hätää ole eikä ole edes pakko uusia ollenkaan. Muuten kyllä ihmettelen minäkin ap:n miehen toimintaa:-/. Minusta perheen rahat ovat yhteisiä, ei siinä katsota, mistä pussista se sormusraha tulee..kun me avioiduttiin exän kanssa, sain sormeeni suvun vanhan kultasormuksen:-). Kaiverrus on niin kulunut, etten ole edes varma, oliko se sormus kenen - mahdollisesti isoäitini:-D. Selvittiin halvalla, vielä kun avioiduttiin maistraatissa ja järkkäsin kotona pienet juhlat lähisuvulle.

Vierailija
53/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä ei ole siis kiinteää kuukausipalkkaa, vaan käteenjäävä palkka pyörii yleensä 2100-2400 € kieppeillä.

ap

saiko miehesi tällä kertaa normaalista eroavan tilin? Tämä jotenkin liittyy tähän aiheeseesi=

Vierailija
54/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurlähetystössä sanottiin, ettei passia tarvitse vaihtaa ennenkuin sen määräaika menee umpeen. Matkalipun täytyy olla samalla nimellä kuin passin.

Vierailija
55/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ikinä sairastu tai joudu onnettomuuteen, saanet elää vedellä ja näkkileivällä sen ajan kun pääset taas tienaamaan.

Vierailija
56/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voinhan minä toivoa, että jossain vaiheessa mies alkaa huomata että mä saankin rahaa säästöön (sitten kun olen jälleen työelämässä) ja alkaa ehkä hänkin miettiä raha-asioitaan tarkemmin. Tällä hetkellä mies ei anna minun hoitaa raha-asioitaan. Ja en ole lähtenyt asiasta inttämään, niin kauan kun mies on kuitenkin säällisesti maksanut asumiskulut, lainaerät ja ruokakaupassakin siis suureksi osaksi käy. ap

Aiotteko naimisiinmenon jalkeenkin jatkaa samaan malliin vai tuleeko teista vihdoinkin oy.perhe ab.? Eiko olisi paras etta sina huolehtisit raha-asioista jos miehelta ylimaaraiset varat haihtuu taivaan tuuliin? Teista voisi tulla ihan varakkaita kunnollisella taloudenpidolla.

jos rahaa vaan "haihtuisi", meilla se menee pankkitilille. Siella sitten on vaikka muille jakaa.

Vierailija
57/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä tuommoista asennetta lainkaan. Meillä rahat ovat yhteisiä ja menot ovat yhteisiä. Isommista hankinnoista neuvotellaan.

Avioliiton myötä kaikki on yhteistä kuitenkin.

Mä itse valitsin vihkisormukseni ja mies sen kävi hakemassa sitten. Mitään kallista en hankkinut, sillä pihistelin hieman sillä hetkellä ja sanoinkin että 10-vuotishäälahjaksi voisin haluta upean uuden sormuksen.

Onko teillä omat hyllyt jääkaapissa ruoillekin? Kuinka lapsen kulut jaetaan?