VALTTERIN KIRPPIS/HINNAT
Olin kirpparilla myymässä jonkin aikaa sitten:
Esim.
1. Käyttämätön Selected Femmen ihana, mutta itselleni väärän värinen neule, jota edelleen myydään kaupassa - maksanut 79€, lappu roikkui paidassa - ja pyysin siitä 20€ - ja kaikki pitivät pyytämääni hintaa pöyristyttävän kalliina?
2. Tiia Vanhatapion tämän kesän mekko ( ovh n. 400€ ) - pyysin siitä 50€ - ja jengi meinasi pyörtyä...
3. Käyttämättömät, 40-luvun tyyliset, nahkaiset korkokengät
( omassa laatikossaan, hinta ostettaessa 80€ joka näkyi laatikon reunassa ) ja niistä pyysin 20€ - ja olihan sekin sitten sille porukalle ihan tajuton hinta; ihmiset tarjosivat kaikkea 3€ ja 8€ väliltä, vaan ei edes kymppiä...
4. Ticketin kerran pidetty lasten sadeasu, ovh n. 80€ - nyt pyysin siitä 30€ - ja taas sama - hintaa pidettiin järkyttävän kalliina...
Onko siis niin, että nykyään kirppiksillä pitää eurolla tai max kolmella eurolla ANTAA kaikki kalliitkin vaatteensa?
Uskomatonta!? Onko mitään mieltä siinä, että Tiia Vanhatapiosta ollaan valmiita maksamaan vain sama naurettavan pieni hinta, kuin H&M:än mekosta?
Käykö kirpputoreilla keskimääräistä tyhmempää väkeä?
Tästä lähtien annan suoraan esim. lastenkotiin joka ainoan rievun, jota meillä ei enää käytetä; ei ole mielekästä jakaa kalliita vaatteita parilla eurolla niille häiriityneille, ahneille kirppishyeenoille, jotka silmät kiiluen kuvittelevat olevansa oikeutettuja saamaan laatua eurolla!
Kristus mitä luuserijengiä!
Kommentit (50)
Eikö teistä kukaan ole koskaan tajunnut, että valtteri kirppiksellä on ideana tinkiminen? Jos haluat jostakin tuotteesta 1€, pyydät siitä 1,50-2€, koska todennäköisesti ostaja tinkii siitä vähintään sen 50 snt pois.
Todellakin näin. Tingin AINA, koska mielestäni se kuuluu kirppiksen ideaan. Jos myyjä ei halua tinkiä hintaa alemmaksi, saatan ostaa tuotteen silti, jos sitä todella haluan.
niinkuin edellinen sanoikin.
Ei siitä voi eikä saa loukkaantua jos pyytää tuotteesta kympin ja joku ehdottaa vitosta. Ei se tarkota sitä että ostajan mielestä hänen kuuluisi saada tavara sillä hinnalla, vaan sitä että ostaja on kiinnostunut ja haluaa neuvotella hinnasta.
Ehkä Suomessa ei olla vielä niin totuttu tähän, että se vaikuttaa röyhkeältä.
Olin kirpparilla myymässä jonkin aikaa sitten: Esim. 1. Käyttämätön Selected Femmen ihana, mutta itselleni väärän värinen neule, jota edelleen myydään kaupassa - maksanut 79€, lappu roikkui paidassa - ja pyysin siitä 20€ - ja kaikki pitivät pyytämääni hintaa pöyristyttävän kalliina? 2. Tiia Vanhatapion tämän kesän mekko ( ovh n. 400€ ) - pyysin siitä 50€ - ja jengi meinasi pyörtyä... 3. Käyttämättömät, 40-luvun tyyliset, nahkaiset korkokengät ( omassa laatikossaan, hinta ostettaessa 80€ joka näkyi laatikon reunassa ) ja niistä pyysin 20€ - ja olihan sekin sitten sille porukalle ihan tajuton hinta; ihmiset tarjosivat kaikkea 3€ ja 8€ väliltä, vaan ei edes kymppiä... 4. Ticketin kerran pidetty lasten sadeasu, ovh n. 80€ - nyt pyysin siitä 30€ - ja taas sama - hintaa pidettiin järkyttävän kalliina... Onko siis niin, että nykyään kirppiksillä pitää eurolla tai max kolmella eurolla ANTAA kaikki kalliitkin vaatteensa? Uskomatonta!? Onko mitään mieltä siinä, että Tiia Vanhatapiosta ollaan valmiita maksamaan vain sama naurettavan pieni hinta, kuin H&M:än mekosta? Käykö kirpputoreilla keskimääräistä tyhmempää väkeä? Tästä lähtien annan suoraan esim. lastenkotiin joka ainoan rievun, jota meillä ei enää käytetä; ei ole mielekästä jakaa kalliita vaatteita parilla eurolla niille häiriityneille, ahneille kirppishyeenoille, jotka silmät kiiluen kuvittelevat olevansa oikeutettuja saamaan laatua eurolla! Kristus mitä luuserijengiä!
Käyn kirppiksellä paljon ja ostan sieltä lähes kaikki vaatteet meidän perheeseen. Mukanani on rahaa noin 20-30€. Eli ei todellakaan noin paljon kun olet monestakin vaatteesta pyytänyt. Minulle merkki ei merkitse mitään vaan tuotteen laatu ja ominaisuudet. Olen ostanut montakin uudenveroista ticketin pukua 5-10€, joten ei ole tarvetta maksaa enempää.
Ehkä kirppis on vääräpaikka myydä jos haluaa vaatteistaan noin paljon.
niinkuin edellinen sanoikin. Ei siitä voi eikä saa loukkaantua jos pyytää tuotteesta kympin ja joku ehdottaa vitosta. Ei se tarkota sitä että ostajan mielestä hänen kuuluisi saada tavara sillä hinnalla, vaan sitä että ostaja on kiinnostunut ja haluaa neuvotella hinnasta. Ehkä Suomessa ei olla vielä niin totuttu tähän, että se vaikuttaa röyhkeältä.
ja hyväksyn asian, mutta ainakin minusta tuntui Valtterissa myydessäni, että _kaikki_ piti saada ihan pilkkahintaan. Oli tavara mikä tahansa, niin euro tuntui jo olevan liikaa. No, kärjistettynä siis.
T. Se joka ihmetteli, kun takista ei voinut maksaa paria euroa
Samaa mieltä! Jos kirpparille aikoo mennä myymään, niin takoitushan siinä on päästä vaatteistaan eroon, joten mielummin myy kaikki vaatteet halvalla, kun antaa niiden lojua vaatekkaapin nurkassa! :)
niistä joita ei ite tarvi. Mulle myyjänä ja ostaja kirpparihinnat on -90% kaupan hinnoista, vielä isompi ale jos ei enää uudenveroinen, esim 15e paita 1,5e, jos haalistunut 0,5-1e
mainitsemillasi hinnoilla t. uraäiti
Eräs Hietsussa jatkuvasti kosmetiikkaa ja hajuvesiä myyvä "rouva" käyttää hankkijanaan sellaista puolihöhlää kolmekymppistä pientä naista. Saa säälipisteitä ja ihmiset antavat hänelle välillä ilmaiseksi. Olen nähnyt eräätkin kerrat kun tämä höhlä vie saaliinsa kauppiaalle. Saa niistä sitten jonkun rovon.Ai onks tää se anorektinen pieni nainen jolla on lyhyt vaalea tukka? joka kysyelee jokaiselta myyjältä "onks hajuvesiä?"?
Eräs Hietsussa jatkuvasti kosmetiikkaa ja hajuvesiä myyvä "rouva" käyttää hankkijanaan sellaista puolihöhlää kolmekymppistä pientä naista. Saa säälipisteitä ja ihmiset antavat hänelle välillä ilmaiseksi. Olen nähnyt eräätkin kerrat kun tämä höhlä vie saaliinsa kauppiaalle. Saa niistä sitten jonkun rovon.Ai onks tää se anorektinen pieni nainen jolla on lyhyt vaalea tukka? joka kysyelee jokaiselta myyjältä "onks hajuvesiä?"?
Mietinkin jo pidempään että mihin se niitä tarvii, mutta sitten ajattelin kun ei taida muutenkaan olla ihan kaikki muumit laaksossa niin hän ehkä hamstraa järjettömiä määriä niitä himaansa.
Mutta jos myy kalliimpaa, paikka kannattaa miettiä hyvin. Joillakin kirppareilla hintataso tai tavaran arvo on korkeampi kuin toisilla. Esimerkiksi Valtterin ja Hietsun välillä on musta tässä selkeä ero.
Olen kuitenkin samaa mieltä ap:n kanssa: kirpputorimyynti ei ole hyväntekeväisyyttä, eikä sen idea ole antaa omaansa pois, vaan saada tarpeeton tavara ja tavaran puutteessa oleva ihminen kohtaamaan. Kierrätystä ja hyvää mieltä siis. Mutta kuten uutenakin hankittaessa, ostajan pitäisi itse tajuta kohdata sitä oikeaa hintaluokkaa. En mäkään mene Vuittonille vinkumaan, että matkalaukkujen pitäisi olla halvempia koska ideahan on se, että ne saa rahaa ja minä matkalaukun ja noilla hinnoilla näin ei käy. Siksi musta on hyvä tietää kirpparien hintaprofiilit.
Ja mitä omaan käytökseeni ostajana tulee: ostan huutiksesta/liikkeestä kalliimpaa tavaraa kuin kirpparilta, koska kummassakin on helpompi miettiä mitä tarvitsee ja etsiä juuri sitä ja ennen kaikkea harkita ostapäätöstä kunnolla. Huutiksessa voi miettiä kaksikin viikkoa, ostaako sen Vanhatapion mekon vai ei ja liikkeestä ostaessa harkinta-aikaa on viikoista siihen aikaan, jota myyjä suostuu tuotetta varaamaan.
Kirpparilla aikaa päätöksentekoon on joku 10 minuuttia, ehkä puolisen tuntia, jos myyjä suostuu pistämään asian sivuun vähäksi aikaa, ja siksi mua ainakin epäilyttää maksaa paljon.
Kirppareilla käy myös paljon käytettyä systemaattisesti ostavia - ei siis trokareita, vaan muuten vaan kirppareissa ja second handeissa pitäytyviä. Ja koska hinnoittelu heittelee, on siis hyvin todennäköistä, että ostajat tietävät paikan, josta vastaavia asioita saa halvempaan hintaan, jos vain on kärsivällinen.
Itse en ikinä maksa kirppareilla kovin korkeita hintoja ihan vaan siitä syystä, että kirpparimyyjä ei tarjoa samaa palvelua kuin liike eikä siksi voi verrata hintoja suoraan kaupan hintoihin. Jos liike tarjoaa mulle hyvin valaistun sovituskopin, riittävästi osto- ja harkinta-aikaa ja ehkä jopa vielä jotain virvokkeita miettiessä, ei kirpparimyyjä voi musta suoraan sanoa, että hänen myymänsä mekko on samanhintainen kuin kaupassa, koska edellä mainitut palvelut on laskettu mukaan kauppamekon hintaan. Kirpparivaatteessa niitä ei ole. Siksi se viitehinta on musta automaattisesti alempi kuin kaupassa. Se, että välissä on ilmaa kirppismyyjän tappioksi taas ei ole ostajan ongelma.
Toinen juttu tietty on se, että vintagen ostajana mua pöyristyttää nykyvaatteiden laatu. Kun on tottunut parempaan työnjälkeen ja hyviin materiaaleihin, tuntuu typerältä maksaa paljon vaatteesta, jossa on tällä saralla puutteita 60-luvun arkivaatteeseen nähden, vaikka se olisikin kalliihkoa nykymerkkiä. Ainakin Selected ja InWear on mun inhokkeja tässä suhteessa, arvioin merkkiä katsomatta hinnat aina väärin ja järkytynkun myyjä paljastaa totuuden.