HUHUU TOUKOKUISET 2010
minne kaikki ovat kadonneet? Koitetaanko aktivoida pino? Tulkaahan kertomaan kuulumisia
T:Jean+Tyttö 3kk
Kommentit (11)
Kiva kuulla emali teistä, niccisi on tuttu minulle jonkin verran kävin kotiloihinkin kirjoittamassa, mutta jotenkin siihen ryhmään en päässyt, joten kirjoittelu jäi.
Meille syntyi 28.5 mustatukkainen tyttö kahden pojan jälkeen =) Tämä kolmonen on meillä taas ihan erimaata kuin keskimmäinen, joka oli itkuinen ja vähänuninen ja tempperamenttinen vauva. Tyttö on taas tyytyväinen vauva, tosin tempperamenttia löytyy jos on nälkä/väsy/kiukuttaa. Päiväunia nukkuu vähän vaihdellen, aikaisemmin nukkui tosi pitkiä pätkiä, nyt vähän lyhyempiä (varsinkin kun isot ovat kotona, kahden kun ollaan voi nukkua peri-kolme tuntia)
Tosin mahavaivaa on meidän tytöllä eniten, ei kamalasti mutta välillä tulee itku ennen röyhtäisyä/pierua, pulautusta tulee ihan mahdottoman paljon. Kakka tulee tytöltä harvakseen, joskus jopa viikon väli, mutta sitten tuleekin viikon edestä.
Meidän tyttö oli 3kk neuvolassa 5,200 (synt. 3,945) ja 60 cm (51 cm) aika samankokoiset tytön meillä on =) Meillä mennään täysimetyksellä ainakin vielä ja toivottavasti mennään pitkään. Tyttö kääntyy mahalta selälleen ja selältä mahalleen, ensimmäisen kerran kääntyi 2kk iässä. Tavaroihin tarttuu, mutta kovin kauaa ne ei kädessä vielä pysy. Aivan mahtavan ihanaa on ollut elämä tämän kolmannen kanssa =)
Jean+Tyttö 3kk ja pojat 5v ja 9v
josko joku toukokuinen haluaisi kirjoitella =) Kovin on tämä palsta hiljentynyt =(
4kk neuvolan mitat 5,5 kg ja 62 cm
Jean+Tyttö
Taalla yksi toukokuun aiti - ulkomailta. Nyt vasta alysin tanne rekistoitya ja varmaan saada hyvia neuvoja ja tippeja : ).
Meidan poika saapui maailmaan 21.5 - 52cm ja 4kg. Imetysta yritettiin mutta siita ei tullu mitaan joten korvikemaidolla menaan. Poika on onnellinen ja hyvassa rutiinissa.
Taalla hetkella paineskelen ja haen infoa siita etta koska pitais alkaa antaa kiinteaa ruokaa (ja senpa takia tanne eksyin kattomaan etta miten se Suomessa tehdaan). Eli viimesin suositus taalla on etta pitas odotella niin lahelle 6kk kun mahdollista. Onko teillakin nain? Me ollaan kohta 4.5kk ja ei poika viela ihan hirveesti nayta kiinteeta ruokaa haluta (ei kummempia merkkeja siita) ja naytaa olevan tyytyvainen maitoon (nukkuu yon yli ja paivisin syo 3.1/2 - 4 tunnin valein...).
Ristiriitaisia suositukset tuntuu olevan, virallinen suositus on 6kk, mutta on tehty tutkimuksia joiden mukaan allergioden välttämiseksi kiinteät kannattaisi aloittaa 4kk iässä. Suomessa suositellaan korvikelapsilla kiinteiden aloitusta silloin kun maitoa menee yli litra päivässä. Jos maito riittää en näkisi että olisi syytä kiinteitä aloittaa (tämä on vain minun mielipiteeni)
Meidän tyttö on nyt 4kk ja täysimetyksellä mennään toivottavasti sinne 6kk ikään asti. Nyt näyttää että maito riittää hyvin. Minä itse ajattelin aloittaa kiinteät kun tyttö on siihen valmis, eli ei työnnä kieltä ulos, kiinnostuu syömisestä. Jos tyttö osaa silloin istua, niin aloitan sormiruualla ja sitten koitan antaa sekaisin sormiruokaa ja soseita. Ekan kanssa aloitin 4kk iässä (oli silloin suositus) Kakkosen kanssa 7kk iässä, mutta poika ei syönyt mentiin sitten maidolla vuoden ikään asti ja nyt kolmonen ei ole vielä muuta saanut kuin äidinmaitoa =)
Typy hermostuu, täytyy mennä
T:Jean+Tyttö 4kk
Kiitos Jean01.
Samat maarasuositukset siis korvikemaidosta.
Meilla menee noin 900mil paivassa talla hetkella ja kuten sanoin poika naytaa olevan oikeen tyytyvainen oloonsa, joten mitaan kiiretta kiinteisiin ei tunnu olevan. Olisi vaan kiva tehda taa niin 'oikein' kun mahdollista.
Allergisuudesta on siis kahta eri mielipidetta. Taalla sanotaan etta se ois just yksi syy odottaa pidempaan, vahentaa allergisuutta.
Taidanpa lueskella vahan enemman just tosta aiheesta niin katotaan mita loytyy.
Ristiriitaisia suositukset tuntuu olevan, virallinen suositus on 6kk, mutta on tehty tutkimuksia joiden mukaan allergioden välttämiseksi kiinteät kannattaisi aloittaa 4kk iässä. Suomessa suositellaan korvikelapsilla kiinteiden aloitusta silloin kun maitoa menee yli litra päivässä. Jos maito riittää en näkisi että olisi syytä kiinteitä aloittaa (tämä on vain minun mielipiteeni)
Meidän tyttö on nyt 4kk ja täysimetyksellä mennään toivottavasti sinne 6kk ikään asti. Nyt näyttää että maito riittää hyvin. Minä itse ajattelin aloittaa kiinteät kun tyttö on siihen valmis, eli ei työnnä kieltä ulos, kiinnostuu syömisestä. Jos tyttö osaa silloin istua, niin aloitan sormiruualla ja sitten koitan antaa sekaisin sormiruokaa ja soseita. Ekan kanssa aloitin 4kk iässä (oli silloin suositus) Kakkosen kanssa 7kk iässä, mutta poika ei syönyt mentiin sitten maidolla vuoden ikään asti ja nyt kolmonen ei ole vielä muuta saanut kuin äidinmaitoa =)
Typy hermostuu, täytyy mennä
T:Jean+Tyttö 4kk
Maito ei pojalle enää yksinkertaisesti riittänyt, joten oli pakko aloittaa kiinteät. Aloitetiin ihan ruokasoseilla, elikkä kasviksia yms. ja sitten vasta hedelmäsoseet mukaan. Olen monelta äidiltä kuullut että kun on aloitettu hedelmäsoseilla niin ei olekkaan sitten kelvannut enää ruokasoseet. Poikamme tuli 11. päivä viisi kuukautta, jolloin aloitimme lihasoseet. Hyvin on kaikki kaupaksi mennyt.
Meillä esikoispoika täyttää ens kuun 11. päivä kuusi kuukautta. Noin viisikuisena oppi kääntyilemään. Nyt ollaan jo kovaa vauhtia menossa joka suuntaan kierien. Hauskan näköistä se liikkuminen tällä hetkellä :) 4kk neuvolassa meille sanottiin että poika on "aivan liian iso ikäisekseen", koska ei mene heidän käyrien mukaisesti. En koskaan sitä kommenttia ottanut kuuleviin korviinikaan, sillä poikamme ei ollut mikään erityisen pullea silloinkaan. Nyt viime neuvolassa (5kk) meille sanottiin että nyt poika menee käyrillä niin kuin pitääkin, MUTTA on kuitenkin pulleat posket. Olen yrittänyt sanoa että eikö vauvoilla kuulukkin vähän pulleat posket ollakkin niin kovin he silti aina vaan asiasta huomauttelivat. Onko kellään muulla ollut neuvolan tätien kanssa erimielisyyksiä, vai olenko itse vaan niin hölmö etten tajua "tosiasioita" mitä he mulle sanovat?? Kiinteitä ruokiakin ollaan jo aloiteltu ja hyvin on kaikki maistunut mitä on tarjottukkin. Aluksi oli vähän vaikeuksia kaurapuuron kanssa (annetaan aamulla ja illalla hedelmäsoseen kera), mutta nyt on jo saatu puurokin maistumaan. Tosin kaupan valmispuurot eivät vieläkään maistu. Pojallamme oli huulihalkio syntyessään ja se korjattiin leikkauksella elo-syyskuun vaihteessa. Siitä on hienosti toivottu ja huulikin on kuin ei mitään olisi koskaan ollutkaan (halkio oli vain huulessa ja erittäin pieni muutenkin) pienen pientä arpea lukuunottamatta.
Jnskuu:Voi jessus mikä neuvolantäti teillä on. Pistää vihaksi tollaset kommentit. Meidän hukkapätkä oli 5kk neuvolassa 5,9 kg ja 63 cm, eli ilmeisesti suht pieni, mutta tytöllä on ihanat pyöreät vauvaposket :) Vitsailenkinh että typyllä on 2,5 kg poskissa, loppu paino jakautuu tasaisesti :)
Meidän tyttö lähti kierimään 4kk iässä ja nyt menee jo kovaa, hilkulla ettei lähde ryömimään. Hampaita ei ole vielä :) Kiinteitä aletaan maistella varmaan 2 viikon kuluttua, kun 6kk tulee täyteen.
T:Jean+Tyttö 5kk
oon uusi tässä pinossa :) meidän pikkukakkonen syntyi 30.5.2010 ! tyttö tuli ja pituus oli 47cm ja painoa 3010 :) täällä mennään kierimällä eteenpäin ja välillä yritetään ryömiä. kaikki tähän asti mennyt hyvin ja kiinteitä ollaan ruvettu jo syömään, välillä vähän vaihtelevalla menestyksellä mut kuitenki. tyttö nukkuu päivä unia 3-4h jos laittaa pihalle vaunuihin nukkumaan..yleensä laitankin niin nukkuu sitten hyvin. 3,5kk neuvolassa oli pituutta: 60,5 cm ja painoa 5860g
Olen kanssa toukokuussa syntyneen tyttösen äiti. Tuolla Facebookin puolella taitaa iso osa toukokuisista olla ketkä täälläkin kirjottelivat. Eli Toukokuun toukat 2010 ryhmä. Siihen vaan liittymään niin pääsee juttuun mukaan.
Sonja ja Ronja reilut 6kk
Täällä yksi toukokuinen 2010 - kolmas tyttö syntyi 14.5. Niccisi on tuttu vaikka kirjoittelin enemmän Kotiloihin eli kolmannen odottajiin. Viimeisin kirjoitukseni oli tosin jo toukokuun 12. päivä. Kotilot ainakin ovat hävinneet kokonaan suljettuun ryhmään ja moni toukokuinen varmaan sen myötä. Itselle on tullut palstataukoa ihan tämän melko vaativan perhe-elämän myötä, kolme alle kouluikäistä vie melkoisen osan ajasta ja energiasta!
Tämä meidän kolmonen on osoittautunut virkeäksi ja melko vähäuniseksi vauvaksi. Aivan kuten esikoisemmekin oli. Siinä missä kakkonen veteli viidenkin tunnin päikkäreitä - nukkuu tämä korkeintaan kaksi tuntia putkeen. Eikä sitäkään läheskään joka päivä. Mahavaivoja myös on ollut, aivan kuten esikollakin aikanaan, ja kakkaa on saatu välillä odotella reilusti yli viikonkin. No se lisää tietysti huonounisuutta. Masun toimintaa on sitten joudutettu luumusoseella, joka neidille onkin maistunut tosi hyvin. Ihmeen hyväntuulinen tyttö kuitenkin on. Kasvaa ja kehittyy: pituutta 3 kk iässä oli jo 56.8 cm (syntyessä 50 cm) ja painoakin 5210 g (syntyessä 3530g). Kohtahan meidän pikkuinen on jo neljä kuukautta ja saadaan uudet mitat. Esineeseen tartutaan jo hanakasti ja se pysyy jo suht pitkään kädessäkin; tätä harjoitellaan ahkerasti ainakin tutilla jos muuta lelua ei ole käsillä. Kääntyminen on hilkulla, muttei vielä itsenäisesti onnistu. Kovasti juttelee ja seurustelee. Tykkää loruista ja lauluista ja muutama naurahdus on saatu kuulla loruillessa.
Kirjoitelkaahan kuulumisia muutkin toukokuiset 2010!
emali ja tytöt 04, 06 ja 10