Lapsi (6 v.) sai kutsun kaverinsa järjestämiin juhliin. (ov)
Kyseessä naamiaisjuhlat, ei siis syntymäpäivä. Nyt tuli kuitenkin viestiä vanhemmilta, että jokainen vieras voisi osallistua 4 eroa per nuppi yhteiseen lahjaan. Kutsuttuja n. 30 kpl.
Jotenkin minulta meni maku koko juhliin...En ymmärrä, miksi tarvitsisi kerätä kallista kimppalahjaa, kun kyseisellä lapsella ei ole edes syntymäpäivää? Olenko ainoa ajatuksineni?
Kommentit (72)
ja viedä itse jonkin tuliaisen.
Tuliaisestahan tuossa on kyse, ei mistään lahjasta sinänsä.
Ja minusta tuliainen on aivan paikallaan, kun joku järjestää hienot juhlat. Kahville poikkeaminen on toinen juttu, ei sinne tarvitse mitään viedäkään - älkää mammat siis sekottako asioita höyrypäissänne.
4 euroa ei tietenkään ole paljoa, mutta todella tökeröä, jos asiasta ilmoitetaan vasta myöhemmin tyyliin, by the way.... Jos olisi aikuisten juhlat niin en menisi, mutta lasta voi tuskin päästää menemästä, jos odottaa juhlia.
4 euroa ei tietenkään ole paljoa, mutta todella tökeröä, jos asiasta ilmoitetaan vasta myöhemmin tyyliin, by the way.... Jos olisi aikuisten juhlat niin en menisi, mutta lasta voi tuskin päästää menemästä, jos odottaa juhlia.
vaan muiden kutsuttujen vanhemmat???? siis aivan vapaaehtoisesti!
siis ehdottivatko ne KUTSUJAT kimppalahjaa? Vai muiden kutsuttujen lasten vanhemmat?
Minusta on moukkamaista ylipäätään missään kutsuissa mainita lahjatoiveita.
Mutta eri juttu, jos muut vanhemmat haluavat viedä jonkin yhteis-tuliaisen.
ehdotustaan sillä, ettei lapsi saisi liikaa pikkusälää tuliaisiksi.
siis ehdottivatko ne KUTSUJAT kimppalahjaa? Vai muiden kutsuttujen lasten vanhemmat?
Minusta on moukkamaista ylipäätään missään kutsuissa mainita lahjatoiveita.
Mutta eri juttu, jos muut vanhemmat haluavat viedä jonkin yhteis-tuliaisen.
no sehän oli järkevä idea,vaikuttaa vähän pahantahtoiselta aloitukselta.Ratkaisu on nyt se että ap:n lapsi jää kotiin ja muut menee pitämään hauskaa.
siis ehdottivatko ne KUTSUJAT kimppalahjaa? Vai muiden kutsuttujen lasten vanhemmat? Minusta on moukkamaista ylipäätään missään kutsuissa mainita lahjatoiveita. Mutta eri juttu, jos muut vanhemmat haluavat viedä jonkin yhteis-tuliaisen.
no nyt vasta ymmärrän tuohtumuksesi.
Itse vien aina tuollaisiin tilaisuuksiin tuliaisen, samoin lapseni. Se kuuluu minusta hyviin tapoihin kiittää tuliaisen kautta kutsujaa kivoista kutsuista.
Mutta inhoan sitä, jos kutsuja ilmaisee kutsussa tai muuten kysymättä lahjatoiveensa. Se kuulostaa minusta ahneelta ja moukkamaiselta. Kutsuja kun ei yleensä kai kukaan järjestä ansaintatarkoituksessa ja niihin SAA mennä ihan ilman lahjaa/tuliaistakin. Olennaista on, että kutsuttu ilmaantuu kemuihin.
Eri asia olisi, jos kutsuttu kysyy, mitä voisi tuoda tuliaisiksi.
jos häissä on tilinumero tai lahjalista, se helpottaa sitä mitä ostaa lahjaksi miettimistä +yleensä häihin ostetaan arvokkaampi lahja kuin esim. syntymäpäiville tmv. joten on kiva että se oikeasti miellyttää hääparia. Tyhmää laittaa esim. 100€ johonkin mikä sitten katoaa hääparin vaatekaapin uumeniin tai menee vahingissa "rikki" tai päätyy kirpparipöytään. Eli häissä kannatan lahjalistoj/tilinumeroita (kunhan lahjalistalla on myös edullisia juttuja ja tilille voi laittaa pienenkin summan jne.)
MUTTA kaikissa muissa juhlissa on minusta mautonta ilmoittaa mitä päivänsankari haluaa ELLEI sitä varta vasten joku kysy. No ehkä kastejuhlissa menee se, että lapsen vanhemmat sanovat kummille että toivovat esim. kummilusikkaa (joka monesti voi jo vanhemmilla lapsilla olla jos kuopus kyseessä) tai valokuvakehystä tmv. joka jää muistoksi juhlasta lapselle. TOSIN voihan tuon itsekin ostaa, mutta minusta kummit läheisiä =heiltä voi pyytää jos erityistoiveita JA kummit voivat sanoa jos esim. rahaa kummilusikkaan ei ole.
Mutta lasten synttärit ym. juhlat niihin pitää mennä ihan ilman lahjalistoja tai pääsymaksuja! Jos ei ole varaa pitää juhlia, niin sitten niitä ei ole.
Minusta on myös aika typerää vedota siihen että naamiaisissa järjestetään syömiset 30lapselle, sillä ehkä (varsinkin jos urheilukentällä pidetään juhlat) siellä ei ole mitään "suuria herkkuja" vaan tyyliin popcornia, kääretorttua, keksejä ja mehua. Ja noihin ei paljon rahaa mene, pussi poppareita josta tulee monta kattilallista maksaa n.1€, kääretorttuja tekee muutaman n.10eurolla, keksejä saa Lidlistä halvalla, ehkä pari euroa ja mehuna Mehukatti 2,5€, eli alta 20eurolla saa lapsille tarjottavaa JOS haluaa pihistellä. Minun olisi vaikea kuvitella että juhliin saisi edes 100€ menemään 30 lapselle, eli hyvän tilin järjestäjät tuossa tekevät...
Minä ihan periaatteesta en veisi 4euroa, vaan veisin esim. halvan valokuvakansion tai vastavaan johon lapsi sitten voi kerätä niitä valokuviaan joita digikuvistaan ehkä joskus teettää.
Niin ja yksi hyvä vinkki jos krääsää haluaa välttää lasten synttäreillä: täällä päin moni tekee jo niin, että kirjoittaa kutsuun jotain tähän tapaan: "leluja meillä riittää, karkkilaatikko kaipaa täydennystä" tai jotain vastaavaa --> lapsille siis pyydetään karkkia lahjaksi koska se kuluu (eli syödään) pois ajan mittaan ja ei kerry turhaa krääsää kotiin. Tämä on minusta myös ihan ok, ja tuossa lapsi pääsee myös vaitsemaan kaverille lahjaa (vert. kaupassa mikä näistä leluista viedään, mistähän Liisa pitäisi? Sama toimii karkkihylyllä ihan hyvin) ja lahjat pysyvät kohtuuhintaisina kun parilla eurolla saa jo pussin.
itse järkkäsin lapsillenbi ja kavereille viime syksynä halloweenit eikä tullut mieleenkään että kukaan tois mitään lahjoja :D jotkut toivat jotain pientä aiheeseen sopivaa mutta se oli täysin heidän oma asiansa...
Jos joku haluaa sellaiset järjestää niin ei siinä odoteta mitään varojenkeruuta - onneksi!
itse järkkäsin lapsillenbi ja kavereille viime syksynä halloweenit eikä tullut mieleenkään että kukaan tois mitään lahjoja :D jotkut toivat jotain pientä aiheeseen sopivaa mutta se oli täysin heidän oma asiansa...
Kyllä mullakin menisi maku, pääsymaksultahan tuo vaikuttaa. Meillä on järjestetty lapsille naamiaiset eikä kyllä tullut mieleenkään pyytää keneltäkään rahaa tai muitakaan tuomisia.
Tämä nyt menee vähän ohi aiheesta mutta tykkään itsekin mennä kylään niin ettei aina tarvitse jotain viedä, vastaavasti meille saa tulla ilman kukkia/kahvipaketti jne. Minä huolehdin tarjoilusta meillä enkä odota tuliaisia ja toivoisin samaa toisinpäin.
Syntymäpäivät ja ennalta sovitut nyyttärit toki erikseen.
on todella rasittavaa ja ärsyttävää se, jos joka kerta kylään mennessä pitää viedä joku tuliainen. Jos mä satun keksimään jonkun hauskan jutun, josta tiedän, että kyläpaikka tykkää, niin sitten vien kyllä mielelläni, ja ostelenkin näitä lahjoja aina, kun kohdalle sattuu ja laitan sitten kaappiin jemmaan. Mutta jos mun pitää keksimällä ruveta keksimään tulijaista tai ostaa jotain typerää vain siksi, että olisi jotain viemistä, niin se on mun mielestä todella rasittavaa, enkä todellakaan tee sitä. Jos joku jättää tuon vuoksi kutsumatta, niin jättäkööt. Ja sitten siitä tulee älytön kilpavarustelu tyyliin: "Kun ne toi meille viimeks 10 euron arvoisen jutun, niin meidän pitää viedä nyt vähintään 15 euron hintainen roju."
on tietty hyvä asia (jos se vaan on mahdollista), koska on tosi kurjaa olla se yksi ainut, jota ei kutsuta. Mutta jos itse haluaa järjestää lapsille juhlat, niin eihän sitä silloin voi alkaa mitään pääsymaksua pyytämään. Musta ainakin on tosi hauskaa keksiä juhlien teemaa ja tarjottavia, mutta osaan kyllä kasata sen kokoiset juhlat, joihin itsellä on varaa. Jos ei ole varaa, niin sitten ei järjestetä koko juhlia, mutta tommonen "antakaa rahaa", on tosi tyylitöntä.
annettaessa. Siellä on selvästi tullut parisuhdekriisi eteen maksuista jälkikäteen ja ovat sitten keksineet periä vähän pääsymaksua. Kakkamaista!
Osallistun mielelläni kuluihin, jos niistä kerrotaan jo etukäteen. Tämä tosin edellyttää myös sitä, että kutsuja on hyvä ystäväni. Vierailta en kehtaisi itsekään pyytää mitään.
tai ainakin hyväksyisi maksun perimisen...Minusta rahasumman/pääsymaksun ehdottaminenkin moukkamaista.
maksaisin oikein mielellään 4 euroa. Joka on tosi tosi pieni raha, jos jotain tarjottavaa ja juhlaa tekee.
Hyvä näin, ei tarvi miettiä mitä laittaa tuotavia mukaan.
Ja jos olis tosi hyvät juhlat, laittaisin kiitos-kortin perään.
Kuulostaa todella oudolta. Jos järjestäsin halloween juhlat tai haluaisin pitää juhlat muuten vain lapseni iloksi, niin en pyytäisi lahjoja todellakaan.
syntymäpäivänä kuuluu sankaria muistaa, jokaista vuorollaan, mutta kortti ja parin euron kynäpaketti on aivan yhtä ihana ja hieno lahja kuin 20 euron lelu.
siis ehdottivatko ne KUTSUJAT kimppalahjaa? Vai muiden kutsuttujen lasten vanhemmat? Minusta on moukkamaista ylipäätään missään kutsuissa mainita lahjatoiveita. Mutta eri juttu, jos muut vanhemmat haluavat viedä jonkin yhteis-tuliaisen.
täh. Ei minulle kyllä tulisi mieleenkään, että pitää viedä yhtään imtään, jos lapseni saisi kutsun tuollaiseen illanviettoon.
pääsymaksuksi. Joko helpottaa vanne kiristämästä`?
viedä viemisiksi juhlien aiheeseen sopivan, itseaskarrellun koristeen. Minusta sen olisi pitänyt riittää! Minusta rahankeruu on kertakaikkiaan mautonta. Aikuisten hyväntekeväisyysjuhlat ovat asia erikseen.