Miksi ulkomaalaisia koulutetaan Suomen yliopistoissa?
Monet maisteriohjelmat ovat englanninkielisiä ja niihin otetaan myös paljon ulkomaalaisia. Herää kysymys, mikä on tällaisen koulutuksen tarkoitus? Suomalaisten varoilla koulutetaan maisteriksi ulkomaalaisia, jotka palaavat sitten paperit kainalossa kotimaahansa.
Tämä ei ollut rasisimia, vaan oikea kysymys.
Kommentit (26)
ja rahoitusta saadaan kansainvälistymiseen jne.
Mutta se, että me maksamme ilmaisia koulutuksia on suomalaisten erikoisuus, jota ulkomaillakin ihmetellään.
En tarkoittanut vaihto-oppilaita vaan tavallisia opiskelijoita. Eihän heitä koske mitkään vastavuoroisuusperiaatteet.
Just itseasiassa kysyin miehelta, et missa tasolla suomessa koulutus alkaa olee maksullinen? ite oon amisjuntti niin en tieda.
Onhan suomalaisiakin ulkomailla opiskelemassa, mutta nehan maksaakin aivan alyttomasti :S (saa kiittaa et suomessa on ilmaista opiskelu), asia tuli vaan puheeksi kun meijan skideilla koulumaksu jotain 20 000 3kk, tmv.
Mutta, ulkolaisilta jotka haluaa opiskella suomessa, pitaisi peria kokohinta kaikesta ilman tukia ja muita harpattimia. niin suomalaisetkin joutuu ulkomailla maksamaan
jos ei vaihto-ohjelmien kautta? Vai mistä ulkomaalaisista puhut? Onhan noillekin kai kiintiöt.
mm. useimmissa EU-maissa. Niihin maihin, joissa on korkeat lukukausimaksut, voivat suomalaiset opiskelijat päästä stipendiohjelmiin ihan siinä missä paikallisetkin.
Yliopistojen rahoitus perustuu osaltaan kansainvälistymiseen eli opiskelijavaihtojen ja kansainvälisten opiskelijoiden määrään. Ulkomaalaiset kontaktit hyödyttävät poikkeuksetta vastaanottavaa yliopistoa ja tieteen tekemistä.
Ja tarkennetaan nyt vielä, että minulla ei ole mitään ulkomaalaisia opiskelijoita vastaan, mutta en vaan ymmärrä, miksi meidän pitäisi heidän opintonsa maksaa, kun todennäköisesti eivät jää tänne veroja maksamaan.
opintojensa kanssa. Aikomus ei olekaan valmistua kuin vasta sitten kun on viimeinen pakko. Kaikki etuudet lypsetään ensin.
Ulkomaalaiset valmistuvat ajallaan, joten koulu saadaan näyttämään siltä että siellä tehdään muutakin kun pidetään alkoholisteille päiväkerhoa.
jos ei vaihto-ohjelmien kautta? Vai mistä ulkomaalaisista puhut? Onhan noillekin kai kiintiöt.
Siis vaihto-ohjelma on sellainen, että tutkintoa suoritetaan oman maan yliopistossa ja vietetään lukukausi tai -vuosi toisen maan yliopistossa.
Minä tarkoitin opiskelijoita, jotka suorittavat tutkinnon Suomessa. Ymmärtääkseni näihin ei ole kiintiöitä, vaan kaikki voivat hakea ja tulla valituksi yhtäläisten kriteerien mukaan.
ettei tutkintoon johtavasta koulutuksesta saa peria maksua. Yliopistot varmaan mieluusti hinnottelisivat tutkintonsa, mutta esim. opiskelijajärjestöt vastustaa tätä, koska pelkäävät, että maksullisuus ajanmittaa alkaisi koskea myös suomalaisia opiskelijoita. Mitään järkeä tässä nykyisessä käytännössä ei ole, varsinkin kun oleskeluluvan saaminen valmistumisen jälkeen on tehty Suomessa niin vaikeaksi, ettei täällä tutkinnon suorittanut ulkomaalainen voi edes jäädä Suomeen töihin, ellei satu saamaan oman alansa työpaikkaa välittömästi valmistumisen jälkeen.
kyllä ne ulkomaiset opiskelijat tuovat oman lisänsä yliopisto-opiskeluun. Yliopistolla kansainvälisyys on monesta syystä tärkeää, ja sen takia ulkom. opiskelijoista on myös hyötyä.
kyllä ne ulkomaiset opiskelijat tuovat oman lisänsä yliopisto-opiskeluun. Yliopistolla kansainvälisyys on monesta syystä tärkeää, ja sen takia ulkom. opiskelijoista on myös hyötyä.
Mutta eikös vaihto-opiskelijat täytä tämän tehtävän riittävän hyvin?
ja kyllä mua ihmetyttää, että miksi kannattaa kouluttaa aasialaisia ja afrikkalaisia täällä ilmaiseksi... Meillä ainakin suomalaiset opiskelijat jo äänestävät jaloillaan ja vaihtavat koulutusta, kun kv-opiskelijoiden kanssa ei aina löydy yhteistä säveltä. Itse laittaisin suomalaiset opiskelijat etusijalle...
Mutta eikös vaihto-opiskelijat täytä tämän tehtävän riittävän hyvin?
ovat läsnä aika lyhyen aikaa, ja harvemmin (tuskin koskaan?) osallistuvat esim. seminaareihin, joissa sitä kunnollista tieteellistä diskurssia käydään.
En mä nyt tarkoita kansainvälisyyellä sitä, että "ihanaa, meillä on täällä nyt neekeri, kerropa vähän niistä jännistä heimotavoista", vaan sitä, että näiden kansainvälisten kontaktien avulla sitten luodaan yhteisiä tutkimushankkeita ja tutkijayhteisöjä, uudistetaan tieteen paradigmaa, vieraillaan ulkomailla yliopistoissa, tarjotaan jonkun tietyn maan erityisosaamista ulkomaille jen.
suurin syy on yksinkertaisesti se, että hyviä suomalaisia opiskelijoita ei ole tarpeeksi. Pitää perustaa englanninkielisiä maisteriohjelmia, jotta saataisiin tarpeeksi paljon hyviä opiskelijoita, diplomitöiden ja väitöskirjojen tekijöitä. Monet noista opiskelijoista jäävät myös valmistumisen jälkeen Suomeen töihin ainakin omalla alallani.
Suomalaiset opiskelijat voivat muuten hakea niihin englanninkielisiin ohjelmiin siinä missä suomalaisetkin, mutta harvat viitsivät.
Toki sitten kansainvälisestä yhteistyöstä on muutakin hyötyä, mutta kyllä ihan tuo hyvien opiskelijoiden saaminen on meillä se tärkein syy.
rahaa etukäteen ennen Suomeen tuloa ja tilistä annetaan todistus oleskeluluvan saamiseksi. Raha on tarkoitettu korvaamaan suomalaisten opiskelijoiden opiskelijatuet ja -lainat, sillä ulkomaalainen opiskelija ei saa mennä töihin. Hänen on elettävä sillä tilillä olevalla rahalla. Ja se tosiaan on oltava etukäteen näyttää Suomen viranomaisille. Ei nämä tänne tulevat opiskelijat mitään köyhällistöä ole. Siis vain itse yliopistolla olevat luennot on ilmaisia, pakkohan tämän opiskelijan on myös asua jossakin ja saada ruokaa.
että varallisuutta pitää olla, jos aikoo suomeen opiskelemaan (tilillä tietty summa rahaa) ja tuon lisäksi opintotukea, asumislisää tms. ei kai makseta? Eli siis joutuuhan nämä opiskelijat käymään töissä, jos ei ole vanhempia maksamassa vuokraa ja elantoa? Näin ainakin itse olen ymmärtänyt, kun ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa olen ollut tekemisissä: monet tekee iltasin työtä, että saa vuokran maksettua.
suurin syy on yksinkertaisesti se, että hyviä suomalaisia opiskelijoita ei ole tarpeeksi. Pitää perustaa englanninkielisiä maisteriohjelmia, jotta saataisiin tarpeeksi paljon hyviä opiskelijoita, diplomitöiden ja väitöskirjojen tekijöitä.
Voisiko tämän tulkita niin, että yliopisto-opiskelupaikkoja on liikaa väkimäärään nähden?
kontrolloisi. Samalla pyrkivät säästämään sitä tilillä olevaa rahaa käymällä töissä. Eivät halua koskea tiliin. Jos se on olemassa edelleen riittävän suurena seuraavan lukuvuoden alussa, niin saavat olla toisenkin vuoden. Eli vuosi kerrallaan oleskelu- ja opiskelulupa tarkistetaan ja hyväksytään.
monet tekee iltasin työtä, että saa vuokran maksettua.
kontrolloisi. Samalla pyrkivät säästämään sitä tilillä olevaa rahaa käymällä töissä. Eivät halua koskea tiliin. Jos se on olemassa edelleen riittävän suurena seuraavan lukuvuoden alussa, niin saavat olla toisenkin vuoden. Eli vuosi kerrallaan oleskelu- ja opiskelulupa tarkistetaan ja hyväksytään.
monet tekee iltasin työtä, että saa vuokran maksettua.
paljon EU:n kansalaisia opiskelemassa, ja he saavat tietty tehdä työtä.
Ainakin halvempaan maksuluokkaan päästään.